Permalänk

i7 2600k Dator

Halloj allihopa, hoppas ni alla har det bra. Det är så att jag undrar en sak. Jag tänkte ta och inhandla denna dator under början av nästa månad, men jag är lite smått fundersam (otroligt va? haha). Hur som helst, datorn jag tänkte köpa är denna http://www.inet.se/kundvagn/visa/131927/2011-01-19

Det jag var fundersam över, är om allt kommer att få plats. Minnena ser ut att ta en del plats, och med Noctua NH-D4 så undrar jag inte om det kommer att bli katastrofalt? Kommer jag överhuvudtaget få plats med CPU-fläkten? eller kommer minnena att ta emot?

Sedan undrar jag om datorn räcker för att klara spelen i någorlunda bra inställningar detta år samt nästa år? Spelen som jag har tänkt att lira är exempelvis (som alla andra brukar skriva) MW: BO, BF: BC 2, WoW, H.A.W.X 2 osv osv.

Jag är också lite fundersam om det inte skulle räcka med en i5, eller om man ska köra på en i7.

Permalänk
Medlem

Vid spel räcker en i5.

Permalänk
Skrivet av Stakz:

Vid spel räcker en i5.

Men vet du hur det blir med kylaren samt med minnen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hjälplös:

Men vet du hur det blir med kylaren samt med minnen?

Skulle ta lägre minnen, typ xms3, för att vara på säkra sidan.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Skrivet av TheJerk:

Skulle ta lägre minnen, typ xms3, för att vara på säkra sidan.

Jag var inne på xms3, men folk rekommenderade venegance, är det en stor skillnad egentligen?

Permalänk

i5 2500K vinner i de flesta spelprestanda.
Venegance är bra, vad jag har läst i forum här på Sweclockers. Men som andra har sagt, för att vara på säkra sida ta intern minne med finare recesioner xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hjälplös:

Jag var inne på xms3, men folk rekommenderade venegance, är det en stor skillnad egentligen?

Skrivet av Wizanyeki:

i5 2500K vinner i de flesta spelprestanda.
Venegance är bra, vad jag har läst i forum här på Sweclockers. Men som andra har sagt, för att vara på säkra sida ta intern minne med finare recesioner xD

Jag tänkte mest på att kylaren är så stor att ena fläkten hamnar över minnena på de flesta moderkort. Och då kanske man ska ta minnen som inte är så höga.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem

Vengeance och D14 funkar ej ihop. Spelar nog ingen roll vilket moderkort du än har. Kör på XMS3 1600 Mhz / Cl8

Permalänk
Skrivet av Dejvlol:

Vengeance och D14 funkar ej ihop. Spelar nog ingen roll vilket moderkort du än har. Kör på XMS3 1600 Mhz / Cl8

Då får jag ta och göra det. Eller sedan hitta en mindre kylare. Något av dessa alternativ i alla fall.

Men ser det bra ut i övrigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dejvlol:

CL8 är helt bortkastade pengar: http://www.bit-tech.net/hardware/memory/2011/01/11/the-best-m...

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Det här är jag också nyfiken på, om Vengeance-minnen kommer vara ivägen för en fet kylare.

Jag har en Noctua U12P i mitt nuvarande system som jag tänkte flytta över vid ett ev. SB-köp. Men på mitt moderkort nu kunde jag välja vilket håll brackets skulle sitta, så man vred kylaren 90 grader så att säga. På "rätt" håll så klarade sig den över mina nuvarande minnen som också har en fet kylfläns (OCZ Reaper).

Fläkten på min U12P hamnade iaf över minnena som jag har det nu, den sitter ju en bit upp på kylflänsen, så här:

http://img225.imageshack.us/img225/4105/gama78gms2hamd5000noctuof8.jpg

Hur höga kan Vengeance-minnena vara egentligen

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4) | ROG Strix B550-I Gaming | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk

Minnen med CL8? Lust o förklara lite mer ingående om det?

Skrivet av Gling:

Det här är jag också nyfiken på, om Vengeance-minnen kommer vara ivägen för en fet kylare.

Jag har en Noctua U12P i mitt nuvarande system som jag tänkte flytta över vid ett ev. SB-köp. Men på mitt moderkort nu kunde jag välja vilket håll brackets skulle sitta, så man vred kylaren 90 grader så att säga. På "rätt" håll så klarade sig den över mina nuvarande minnen som också har en fet kylfläns (OCZ Reaper).

Fläkten på min U12P hamnade iaf över minnena som jag har det nu, den sitter ju en bit upp på kylflänsen, så här:

http://img225.imageshack.us/img225/4105/gama78gms2hamd5000noctuof8.jpg

Hur höga kan Vengeance-minnena vara egentligen

Det är det som är så hemskt, någon mm för hög och det skiter sig.

Ang att i5 skulle vara bättre för spel än i7, stämmer detta? På vilket sätt då? i7an verkar ändå lite bättre.