Permalänk
Medlem
Skrivet av Oscar-Sand:

vet du någon bok eller hemsida på svenska där man förklarar sånt här???

inte för att vara taskig men den mesta infon man hittar är tyvärr på engelska, jag vet inte om några bra svenska sidor som tar upp sådant. en svensk c++ bok som jag har liggande är jan skansholms c++ direkt, den tar dock inte upp grafiken heller, annars är den ganska basic i början. en java bok på svenska är jan skansholm java direkt, den är ett par år men någotsånär för nybörjare i början

som du ser har gamla kurser använt sig mycket av jan skansholms böcker
jag gillar inte svenska programmeringsböcker, men det var vad du frågade efter.

Permalänk
Medlem

om du börjat med c/c++ eller likande språk så är mitt tips att du bygger typ ett textbasera rollspel eller nått liknande icke "grafiskt" spel, så att du lär dig grunderna.

gå till ditt närmsta bibliotek och kolla in programmeringsböckerna där.

Permalänk

Gör en nethackkopia!
Jk, men det mattoys säger låter sunt.

Visa signatur

The cake is a pie.

Permalänk
Medlem

Kom in ganska sent i programmering och spelprogrammering. Jag har börjat få lite fart på det nu. Jag som gjort lite småspel skulle säga börja gärna med ett programmeringsspråk där det redan finns grafiska bibliotek. Så kan du göra bara bollar som flyger runt eller vad du nu har tänkt dig. Då rekommenderar jag Java. Finns Java med Swing som är ett fönsterbaserat bibliotek med grafik. Finns att köpa som är på svenska av Jan Skansholm, om boken säger de att inte jättebra nybörjarbok utan bättre kunskaper ju bättre blir boken. Jag började med den i alla fall när jag var nybörjare på Java, dock hade jag programmerat i C++ men inget annat, så jag skulle ändå rekommendera den. Så kan du få bra inställning till objektorienterad programmering för att sedan lära dig C# som är ganska likt Java i upplägget. Så kan du lära dig C# med XNA när du blivit bättre på engelska.

Visa signatur

ATX: Intel Core i5 4690k | Asus Z97-A | MSI R9 390 8GB | 2x Corsair DDR3 2133Mhz | Crucial BX480Gb | Corsair TX650W | Fractal Design Define R4
mITX: Intel Core i3 6100 | Asus B150I | 2x8Gb Corsair DDR4 2133Mhz | Samsung 850 Evo 500GB | Cooler Master V750 | Fractal Design Define Nano S

Permalänk
Inaktiv

Hittade denna guide efter en snabb google-sökning:

http://www.blinkenlights.se/articles/cplusplusnyborjarguide/

har inte läst den men den verkar vara precis vad du är ute efter.

Annars är det nog så att allt är på engelska, men när du börjar läsa tutorials på engelska så kommer du att lära dig fort.

Permalänk
Skrivet av anon158432:

Hittade denna guide efter en snabb google-sökning:

http://www.blinkenlights.se/articles/cplusplusnyborjarguide/

har inte läst den men den verkar vara precis vad du är ute efter.

Annars är det nog så att allt är på engelska, men när du börjar läsa tutorials på engelska så kommer du att lära dig fort.

Då börjar jag med c++ när jag fått lite sömn. Sedan när jag kan c++ ( antar att det tar något år) så ger jag mig på Java, HTML för att kunna göra ett 2-D spel.

Ni får gärna komma med förslag på engelska länkar också.

Permalänk
Medlem

Jag gjorde mitt första grafiska spel i C (på högskolan), det heter Cactus Cowboy med John Cactus som karaktär, efter det lärde jag mig c++, och i en sådan kurs skrev jag om spelet totalt till objektorienterat plus en hel del tillägg, dvs väldigt få likheter i koden mellan c & c++ om man bara kunde c innan. Men iaf, sedan läste jag java, efter ett tag så plankade jag c++ versionen av CC till java applet som körs i webbläsaren med få ändringar, väldigt få omskrivningar och nästan allt fungerade. Java är ju ett oo språk också Finns fortfarande nåra buggar som jag inte orkat fixa i appletversionen, koordinaterna var felvända i java så det ställde till gravitation samt kollision på gubbar samt ljudet är inte tillagt än.

Så här ser c++ varianten ut, grafisk med ett lib som heter soogl som var utvecklat av bland annat en av lärarna (hade nog fungerat med sdl också). Acceleration på gubbar när dom springar, bromsar, skjutblixtar, animeringar, hagelskott, förstörbar grund (blocken), man kan hoppa på fiender så dom dör eller skjuta dom, simpel ai för skjutglada fiender om dom ser dej, dom skjuter inte varandra (om man inte lurar dom), man kan placera dom mellan block så dom guardar ett torn tex, en version hade stöd för hopp mellan vissa block. Denna version var skriven för rätt många år sedan...

Cactus Cowboy (egenritad grafik, skottljud, skrik, vind och fotsteg hörs också)

Permalänk
Medlem

Quote'ar några inlägg som jag instämmer med:

Skrivet av mattoys:

om du börjat med c/c++ eller likande språk så är mitt tips att du bygger typ ett textbasera rollspel eller nått liknande icke "grafiskt" spel, så att du lär dig grunderna.

Mitt första var ett textbaserat Hangman i C++, där man "ritar" grafiken med tecken i ett dosfönster.
Att lära sig språket samt spelmekaniken först är viktigast. Spelmekaniken blir ju nästan samma när du senare byter till riktig grafik.

Skrivet av Nioreh83:

Annars är ju C# med XNA en bra väg att gå av ungefär samma anledningar. Det är lite krångligare, men väldigt kraftfullt. Det tar nog ett bra tag innan man som nybörjare kan få ut samma funktionalitet ur C++ med exempelvis SDL. Visual studio express är ju också det gratis och är riktigt trevligt.

Men jag tycker nog att börja med C# är en lättare väg. Du behöver inte C++ förrän du ska göra "riktiga" spel, och tills dess har du nog lärt dig programmera rätt bra, så när du går över till C++ blir inte inlärningskurvan lika hög.
Har själv börjat med C# och XNA. Har kunnat C# ett bra tag och är skönast att koda i (Java är inte ens i närheten), samt att XNA är ett _riktigt_ trevligt framework! Psst.. XNA funkar ju till Windows Phone 7, som _kan_ bli en cool spelplattform jämfört med iPhone/Android.

Skrivet av Dalton Sleeper:

inte för att vara taskig men den mesta infon man hittar är tyvärr på engelska....

Måste hålla med där. Jag förstår att du är ung och inte läst så många år engelska. MEN jag måste säga att stora delar av mina engelska-kunskaper idag kommer från programmering/IT, eftersom man kommer i kontakt med det typ dagligen. Personligen tycker jag att svensk it-litteratur och forum för sånt här är relativt dåliga. Kör du på engelska kommer du bli grym snabbt (och bäst i klassen, hehe)

Sist, så tycker jag att du ska skippa HTML. Jag förstår inte riktigt varför det har föreslagits. Då är hellre Flash bättre för webbspel. (Jag jobbar med HTML/Javascript dagligen på stor webbyrå).

Permalänk

när jag börjar koda vad ska jag använda för olika program (använder windows 7) är det notepad++ och anteckningar???

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oscar-Sand:

när jag börjar koda vad ska jag använda för olika program (använder windows 7) är det notepad++ och anteckningar???

Använder själv Notepad++, gillar det skarpt.

Permalänk
Medlem

bara ett litet tips som vi använder oss av på min skola.

ladda ned programet "Scratch" från Scratch.mit.edu
Scratch är ett "drag and drop" program som hjälper dig att få in tänket lite grann när det kommer till programering.

mvh

Edit: en bra sida om du vill lära dig grunderna i HTML (väldigt bra) http://w3schools.com/
någon kanske redan berättat allt det här, men skummade bara igenom tråden lite nu på morgonen

Permalänk
Skrivet av resqual:

bara ett litet tips som vi använder oss av på min skola.

ladda ned programet "Scratch" från Scratch.mit.edu
Scratch är ett "drag and drop" program som hjälper dig att få in tänket lite grann när det kommer till programering.

mvh

Edit: en bra sida om du vill lära dig grunderna i HTML (väldigt bra) http://w3schools.com/
någon kanske redan berättat allt det här, men skummade bara igenom tråden lite nu på morgonen

Tack ska ladda ner det när jag hem:)

Kan någon en bra bok på engelska om c#?

Permalänk
Medlem

visual studio är bra för c++, c#..., codeblocks fungerar nog också, netbeans för java...

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Extrem indiespel gamer

Permalänk
Medlem

Försök undvik svenska böcker.
Det är mycket bättre att lära sig termer etc på engelska.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

visual studio är bra för c++, c#..., codeblocks fungerar nog också, netbeans för java...

jag tittade in på akademibokhandeln och såg den här boken http://www.amazon.com/Sams-Teach-Yourself-Visual-Hours/dp/067...
Var det den boken du menade?

Är det några som rekommenderar den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oscar-Sand:

jag tittade in på akademibokhandeln och såg den här boken http://www.amazon.com/Sams-Teach-Yourself-Visual-Hours/dp/067...
Var det den boken du menade?

Är det några som rekommenderar den?

Det jag skrev var olika program för att knacka språken i, som hjälper dig att skriva snyggt, undersöka kod och kompilera till ett fint program du kan köra. för själva utvecklingsmiljön (visual studio, codeblocks eller netbeans) tror jag inte du behöver någon bok utan om man läser på språket du ska använda, c#, c++ eller java tex så får du veta det mesta du behöver.

Permalänk

Det jag skrev var olika program för att knacka språken i, som hjälper dig att skriva snyggt, undersöka kod och kompilera till ett fint program du kan köra. för själva utvecklingsmiljön (visual studio, codeblocks eller netbeans) tror jag inte du behöver någon bok utan om man läser på språket du ska använda, c#, c++ eller java tex så får du veta det mesta du behöver.

Jag har laddat ner visual studio men fastnade på första grejen

Verify that the Create Directory for Solution check box is selected.

Permalänk
Medlem

du ska skapa ett nytt projekt nu då?
dvs new project
visual c++
win32 consoleapplication (dosfönster)
skriv ett namn vad projektet skall heta
om du vill ha det på ett annat ställe så ändra raden under
se till att create directory for solution är iklickat!
tryck på nästa eller ok

på nästa fönster, tryck finish...

klistra in denna kod och tryck F5 eller den lilla gröna pilen som det står start debugging om man pekar på:

#include "stdafx.h" //behåll tills vidare! #include <stdio.h> #include <iostream> #include <string> using namespace std; void main(){ string namn; //input printf("Ange ditt namn och tryck [enter]: "); cin >> namn; //output cout << "Ditt namn e " + namn + " :)" << endl << endl; system("pause"); }

Edit: plankade koden från ett anant projekt, tog bort några kommentarer

Permalänk
Medlem

Om du skapar ett c# consoleprojekt så väljer du other languages, c# och console project ist när du skapar nytt projekt.
Programmet ovan ser i princip ut så här förutsatt att du har döpt projektet till DaltonSleeper2:

using System; namespace DaltonSleeper2 { class Program { static void Main() { string namn; //input Console.Write("Skriv ditt namn, avsluta med [enter]: "); namn = Console.ReadLine(); //output Console.WriteLine("Ditt namn är " + namn + " :)"); Console.Write("\nTryck på en tangent för att fortsätta..."); Console.ReadKey(true); } } }

Permalänk

Om du skapar ett c# consoleprojekt så väljer du other languages, c# och console project ist när du skapar nytt projekt.
Programmet ovan ser i princip ut så här förutsatt att du har döpt projektet till DaltonSleeper2:

using System; namespace DaltonSleeper2 { class Program { static void Main() { string namn; //input Console.Write("Skriv ditt namn, avsluta med [enter]: "); namn = Console.ReadLine(); //output Console.WriteLine("Ditt namn är " + namn + " :)"); Console.Write("\nTryck på en tangent för att fortsätta..."); Console.ReadKey(true); } } }

Jag förstod inte var jag skulle kopiera in den men jag börjar förstå guiden på visual basic

Permalänk

Jag frågade samma fråga (vad man behövde kunna för att kunna gör online spel) för ca 2 dagar sen... Inget svar... Här har jag däremot fått 50 svar på mindre än 1 dygn riktigt bra forum. Ni alla verkar också vara kunniga

Permalänk
Medlem

när du öppnat visual studio:
file
new project
other languages
.visual c#
..windows
...console application
döp namnet till något mysigt eller låt standard vara
klicka ok

du får nu upp ett nytt projekt med kodfönster framför dig, om inte så klicka på filen program.cs som bör listas någonstans på skärmen. om du har rätt fönster framme så står det typ:

using System; using System.Collections.Generic; using System.Linq; using System.Text; namespace ConsoleApplication1 { class Program { static void Main(string[] args) { } } }

Permalänk

när du öppnat visual studio:
file
new project
other languages
.visual c#
..windows
...console application
döp namnet till något mysigt eller låt standard vara
klicka ok

du får nu upp ett nytt projekt med kodfönster framför dig, om inte så klicka på filen program.cs som bör listas någonstans på skärmen. om du har rätt fönster framme så står det typ:

using System; using System.Collections.Generic; using System.Linq; using System.Text; namespace ConsoleApplication1 { class Program { static void Main(string[] args) { } } }

other languages och sånt kommer inte upp för mig är det för att jag inte har premium versionen??? jag har bara gratis versionen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oscar-Sand:

other languages och sånt kommer inte upp för mig är det för att jag inte har premium versionen??? jag har bara gratis versionen...

aha ajdå, jag har typ professional eller liknande, högskolestudenter får tanka den gratis från msdnaa
du har inte c# listat alls där nånstans eller? jag har ingen aning om vad som finns i de andra versionerna.

annars finns väll visual c# express som i princip är fristående gratisversionen... här

Permalänk

jag instalerade bara basic inte c# eller c++

Permalänk
Medlem

visual basic är just bara det språket (VB)
för c# måste du ha visual c# och för c++ visual c++ ser jag nu
blir till att installera de andra också då ...

hade du haft en fullversion så hade du fått allt i samma, och antagligen other languages menyn också.

Permalänk

visual basic är just bara det språket (VB)
för c# måste du ha visual c# och för c++ visual c++ ser jag nu
blir till att installera de andra också då ...

hade du haft en fullversion så hade du fått allt i samma, och antagligen other languages menyn också.

jepp...
Men vet du hur mycket fullversion kostar i månaden eller per år?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oscar-Sand:

jepp...

Förmodligen mycket, gratisvarianten duger nog ett bra tag åt dej, kanske åt mej också
För det mesta är det nog lyxfunktioner som skiljer, vanliga programmeringen bör nog inte påverkas allt för mycket, kanske någon annan kan kommentera detta?

edit: stavfel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oscar-Sand:

jepp...

Förmodligen 1 tusenlapp tror jag, dyrt som attans är det iaf.

Priset för en license av adobe (Vet inte om alla program medflöljer) kostar ca 10 000 kronor.

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]