Permalänk
Medlem

Informations monitorer till gym!

Tjenare!
Som topic lyder. Har fått ett litet uppdrag att få ca. 10 skärmar ihop kopplade med en dator, för att visa lite små klipp och information. Hur löser jag detta på bästa sätt? Jag vet att det finns vga splitter som funkar grymt bra men jag vill inte behöva dra CA. 500 meter vga-kablage (totalt). Det hade varit grymt gött om det gick att dela bilden från en vga -> tp splitter och vid varje dator så sitter det en lite mottagare som tar emot signalen från tp-kabeln och sedan omvandlar till vga och ut till tvn. Men finns detta?

Jag har också sätt att det finns vga förlängare via TP men dom kostar ju 2000kr styck det är inte vad jag räknat med. Är det någon som har erfaren av detta? hur gör ICA osv? dom brukar ju ha massvis med skärmar som spelar samma sak!

/Per

Permalänk

Jamen det är väl bara att koppla ett nätverk

Du kan ju lägga upp en webserver på en huvuddator och sedan öppna sidan från tio datorer via nätverket. På huvuddatorn kan du köra en film, powerpoint animation eller vad du vill.
Svårare än så blir det inte.

Visa signatur

BORT
- IT support för användaren

Permalänk
Medlem

Inget billigt

Hej!

Vi har själva gjort liknande med väntrum och löst på 2 oika sätt.

1. Dra TV-uttag till alla TV-apparater och koppla en dator tl en modulator som sänder ut skärmbilden via en TV-kanal. Bra och smidigt och kostar inte alltför mycket, tror att det dyraste nog blir kabeldragningen. Fördel är också att man kan få tv-kanaler på apparaterna dessutom om man skulle vilja.

2. KVM-förlängare som omvandlar signalerna så att den går via TP. Lite mer komplicerad lösning som blir lite dytrare men bra. VIKTIGT! se till att ha skew-kompenserade nätverkskablar annars blir bilden skit.
Förklaring: I vanliga nätverkskablar är inte trådparen lika långa, kan skilja flera meter på en hundrameterslängd, vilket medför signalförskjutning mellan färgerna och de ser utsmetade och skeva ut.
I skewkopenserade kablar är trådparen lika långa och man undviker detta. Gör också att eklare och billigare KVM-förlängare kan köpas som inte har inbyggd skew-kompensator.

Vi har bytt leverantör just nu och tittar på vilka lösningar de rekommenderar så kan fylla på med ev. nya lösningar om en vecka eller så.

Permalänk
Medlem

Grymt!

Det med TV kablarna verkar grymt! vanliga antenn kablar då eller? vart får man tag på moduler som gör att datorn skickar ut en "tv kanal"?