Permalänk
Medlem

Router för 1 Gbit lina

halloj,

(förhoppningsvis) under våren kommer bredbandet i vår fastighet att uppgraderas från 100 Mbit till 1000 Mbit. För tillfället så har jag en relativt gammal router med throughput på ca 65-70 Mbit (mäter ca 97 Mbit direkt i uttaget). Nu när vi kommer få 1 Gbit tänkte jag att det vore trevligt att kunna utnyttja detta lite bättre, någon som känner till eller kan rekommendera en router som kan ha en throughput på över 100 Mbit?

Permalänk

Skulle föreslå en D-Link

DIR-655 Wireless N Gigabit Router har 1000 Mbit wan port.
Nu har jag inte fått tillfälle att prova denna men de brukar hålla vad de lovar.
Det andra alternativet är helt enkelt att skaffa en level 2 switch och så koppla accesspunkter med N kapacitet till denna.
Får jag fråga var får man 1 Gbit bredband idag? Är det norrut?

Visa signatur

BORT
- IT support för användaren

Permalänk
Medlem

Behöver du ens en router då? Jag har själv 5 publika ip-adresser hos min leverantör och använder mig av switch istället.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

är det viktigt för dig med wifi och "coola" funktioner usbportar mm?

Permalänk
Medlem

http://www.smallnetbuilder.com/component/option,com_chart/Ite...

om man ska ha en dlink så verkar 685 vara att föredra.
dock verkar det som om de kört ett annorlunda test på just den.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Dator med m0n0wall,pfsense,ipcop och iaf en 3ghz cpu eller mer kommer behövas samt 2 gigabit lankort & switch. En dlink 655 kommer inte göra jobbet bra!

Visa signatur

Yrke: Certifierad Fibertekniker
Hi-Fi: Harman Kardon HK990 |Dynaudio Contour 1.3 | CORDA Headfive | Grado RS1 | Ultimate Ears Super fi5 EB | beyerdynamic DT770Pro 250Ohm | REL B3
HTPC: Intel Nuc Haswell | Console: XBOX One Projektor: Sony HW30ES Duk: Euroscreen Reactor III

Permalänk
Medlem
Citat:

DIR-655 Wireless N Gigabit Router har 1000 Mbit wan port.
Nu har jag inte fått tillfälle att prova denna men de brukar hålla vad de lovar.
Det andra alternativet är helt enkelt att skaffa en level 2 switch och så koppla accesspunkter med N kapacitet till denna.

Vad är det för hastighet mellan dator och router i så fall? (enligt prisjakt var det visst "Throughput WAN-LAN 267 Mbit/s")

Citat:

Får jag fråga var får man 1 Gbit bredband idag? Är det norrut?

Det är i Göteborg, på Chalmers studentbostäder. Så det går väl egentligen genom universitetets nätverk, dock inte helt insatt i det, prisvärt är det iaf! 185 kr/månad nu för 100 mbit och så skulle det bli en liten höjning för de ökade kostnaderna med 1 Gbit.

Citat:

Behöver du ens en router då? Jag har själv 5 publika ip-adresser hos min leverantör och använder mig av switch istället.

Mja, så vitt jag kunnat se finns det bara ett uttag i min lägenhet, eftersom jag använder både min stationära och bärbara så kan det va gött att slippa koppla i och ur grejer hela tiden. Skulle kunna köra med switch. Jag är ganska okunnig på området men det jag skulle vilja ha är en fysisk brandvägg som det finns i routrarna, kanske inte stämmer. Det hade varit najs med Wifi till den bärbara också

Vad är skillnaden på en router och en switch?

Permalänk
Medlem

Har du inte jättepanik, så skulle du kanske avakta lite. Linksys E4200 är ju på ingång och de brukar ha betydligt bättre support än Dlinks saker.
Samt att prestandan är väldigt bra med på Linksys saker.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snurrzor:

Vad är skillnaden på en router och en switch?

En hemmarouter dirigerar trafik mellan vanligtvis två nät. Det publika internet och ett internt nätverk där dina datorer är inkopplade. Ofta har routern också en inbyggd DHCP server som delar ut interna ip-adresser. Perfekt om man bara blir erbjuden en publik IP-adress från sin internetleverantör.

Skulle du bara få en IP-adress och försöker använda dig av en switch så blir resultatet att bara en av dina datorer får en ip-adress och de andra kan alltså inte komma åt nätet. En router med DHCP delar ut interna ip-adreser och dirigerar sedan trafiken ut på det publika ip-numret, internet.

Enkelt sagt kan man säga att en router är en switch också, men med skillnaden att du har ett intern nät också.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Behöver du ens en router då? Jag har själv 5 publika ip-adresser hos min leverantör och använder mig av switch istället.

Det måste ju vara rätt mycket bättre att använda en router, hårdvarubrandvägg, nätverk, trådlöst, ssh mm.

Permalänk
Medlem

Jag får visserligen 4 ip-adresser men som surtl säger så är ju en router att föredra. Sen vet jag egentligen inte vad jag ska ha 1 Gbit till Några ideer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av surtl:

Det måste ju vara rätt mycket bättre att använda en router, hårdvarubrandvägg, nätverk, trådlöst, ssh mm.

Klart det kan vara bra, men det finns nackdelar. Försök hitta en router till ett rimligt pris som klarar av 1Gbit WAN-LAN. Nej just det, det finns inte. Ska du ha en sådan så får man betala en hel del. En Gbit switch däremot kostar inte många hundra och klarar det den ska.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Skrivet av Snurrzor:

Vad är det för hastighet mellan dator och router i så fall? (enligt prisjakt var det visst "Throughput WAN-LAN 267 Mbit/s")

Vad är skillnaden på en router och en switch?

Jaaa.. de menar nog WLAN-WAN, alltså den trådlösa hastigheten. På D-links hemsida står det att den har 1Gb i wan-porten. Kanhända de har trollat bort throughputen på någe mystiskt sätt. N-nät som är det trådlösa protokollet denna router använder har möjlighet att köra i ända upp till 300 Mbit trådlöst.
En router routar olika nät. Antingen dynamiskt eller statiskt. Routern kollar hur ditt datapaket ser ut, vart det var meningen den skulle och vad den skall ha med sig. Routern kan sedan omvandla ditt paket eller ip(adress) så att den fungerar på det nya nätet. Oftast använder den ett routerprotokoll kallat RIP. Routern försöker hitta närmaste och snabbaste vägen till målet. Många gånger har du en NAT brandvägg i routern som omvandlar ingående adress till en annan. Säg att du får en adress som ser ut som 83.88.192.5 från din internetleverantör, NAT väggen gör då om den här adressen till något annat. Exempelvis 192.168.2.54 eller liknande. Fördelen är då att en atack utifrån blir mycket svårare att genomföra. En switch är egentligen bara en avancerad hub som kan kan fungera som en knutpunkt i ditt nätverk. Det finns förstås mera avancerade switchar som har många utav routerns egenskaper men detta är liksom inte grundidéen. Du kan självklart använda en switch om du har en dhcp server i uplinkporten och då få delat ut fler ip adresser så att flera datorer kan köra via ditt nätverk.
Hoppas detta gav lite svar på din fråga. Jag skall nog sluta där för annars blir det för mycket.

Visa signatur

BORT
- IT support för användaren

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Klart det kan vara bra, men det finns nackdelar. Försök hitta en router till ett rimligt pris som klarar av 1Gbit WAN-LAN. Nej just det, det finns inte. Ska du ha en sådan så får man betala en hel del. En Gbit switch däremot kostar inte många hundra och klarar det den ska.

Tänkte på det du sa om att man inte får en ip-adress tilldelad.... Men den kan man väl tilldela sig själv? Minns när vi har kört LAN utan router, då har man fått tilldela sig en IP själv, och det har funkat bra.

Visa signatur

Primum non nocere

Permalänk
Medlem

Det finns ingen router för hemmamarknaden som klarar 1Gbit throughput WAN-LAN.

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Medlem
Skrivet av VolvoSwe:

Tänkte på det du sa om att man inte får en ip-adress tilldelad.... Men den kan man väl tilldela sig själv? Minns när vi har kört LAN utan router, då har man fått tilldela sig en IP själv, och det har funkat bra.

Du får ju en elller flera ip-adresser från internetleverantören. Problemet är ju att IPv4 som de flesta av dagen ip-adresser baseras på är begränsade så det finns inte hur många som helst. Därför får man ofta bara en ip-adress tilldelad av sin leverantör. Viss leverantörer ger dock fler adresser, som ePhone t.ex. Jag får då 5st. Om jag då vill kan jag skippa router eftersom min leveratör delar ut 5st åt mig. Min switch kan visserligen inte dela ut ip-adresser, men det behövs som sagt inte eftersom internetleverantören gör det med sin DHCP server.

Får man bara en ip-adress av sin leverantör så måste man dock ha någon form av router för att kunna ha flera datorer kopplade mot nätet samtidigt. Din router ger då ut ytterligare ip-adresser internt och routern använder sig av den enda adressen du får av internetleverantören externt.

Varför jag inte använder en router har mycket att göra med att jag är snål. Jag har en 100/100Mbits uppkoppling och om jag ska köpa en router som klarar av det utan problem så får jag säkert betala över 1000kr i alla fall. Switchen hade jag liggandes sedan tidigare så då tyckte jag att det var lika bra att använda den istället.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Alternativet är att sätta up en PFsense server, mer funktioner och garanterat att den klarar högre hastigheter. Nackdelen är väl att en sådan drar mer ström och tar mer plats.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av VolvoSwe:

Tänkte på det du sa om att man inte får en ip-adress tilldelad.... Men den kan man väl tilldela sig själv? Minns när vi har kört LAN utan router, då har man fått tilldela sig en IP själv, och det har funkat bra.

Jo men man kan la tilldela sig en "intern ip" som du har på ditt lokala nätverk. Sedan har ditt modem en extern ip-adress som du får av din leverantör.

Jag har säkert fel, men det är alltid kul att lära sig nått nytt

Visa signatur

Primum non nocere

Permalänk
Medlem
Skrivet av eckim:

Dator med m0n0wall,pfsense,ipcop och iaf en 3ghz cpu eller mer kommer behövas samt 2 gigabit lankort & switch. En dlink 655 kommer inte göra jobbet bra!

Nåt sånt är nog den billigaste lösningen om du vill få ut 1Gbit/s ur linan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zirxo:

Nåt sånt är nog den billigaste lösningen om du vill få ut 1Gbit/s ur linan.

Ja men har man ingen dator till övers så måste man köpa en begagnad sådan också.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Skulle det inte vara möjligt att köra en switch o koppla stationär till en port o en router till en annan port o därifrån få WLAN? då har ju TS WLAN på 70-80Mbit kankse och 1Gbit på stationära?

Visa signatur

AMD Phenom x4 965 @ Stock || ASUS M4N68T LE V2 || 8Gb Corsair XMS3 RAM || Corsair HX 750W || XFX GTX260

Permalänk
Skrivet av Cimbom3:

Skulle det inte vara möjligt att köra en switch o koppla stationär till en port o en router till en annan port o därifrån få WLAN? då har ju TS WLAN på 70-80Mbit kankse och 1Gbit på stationära?

Ja, om han får mer än 1 ip-adress

Skrivet av Ctrl:

Alternativet är att sätta up en PFsense server, mer funktioner och garanterat att den klarar högre hastigheter. Nackdelen är väl att en sådan drar mer ström och tar mer plats.

Helt klart det bästa alternativet om han prompt ska köra men router. Beror lite på hur hans behov ser ut.

Skrivet av drivrutiner.net:

Jaaa.. de menar nog WLAN-WAN, alltså den trådlösa hastigheten. På D-links hemsida står det att den har 1Gb i wan-porten. Kanhända de har trollat bort throughputen på någe mystiskt sätt. N-nät som är det trådlösa protokollet denna router använder har möjlighet att köra i ända upp till 300 Mbit trådlöst.
En router routar olika nät. Antingen dynamiskt eller statiskt. Routern kollar hur ditt datapaket ser ut, vart det var meningen den skulle och vad den skall ha med sig. Routern kan sedan omvandla ditt paket eller ip(adress) så att den fungerar på det nya nätet. Oftast använder den ett routerprotokoll kallat RIP. Routern försöker hitta närmaste och snabbaste vägen till målet. Många gånger har du en NAT brandvägg i routern som omvandlar ingående adress till en annan. Säg att du får en adress som ser ut som 83.88.192.5 från din internetleverantör, NAT väggen gör då om den här adressen till något annat. Exempelvis 192.168.2.54 eller liknande. Fördelen är då att en atack utifrån blir mycket svårare att genomföra. En switch är egentligen bara en avancerad hub som kan kan fungera som en knutpunkt i ditt nätverk. Det finns förstås mera avancerade switchar som har många utav routerns egenskaper men detta är liksom inte grundidéen. Du kan självklart använda en switch om du har en dhcp server i uplinkporten och då få delat ut fler ip adresser så att flera datorer kan köra via ditt nätverk.
Hoppas detta gav lite svar på din fråga. Jag skall nog sluta där för annars blir det för mycket.

En D-link DIR-655 eller vilken router som helst klarar inte 1gbit/s wan - lan. Vad den har för typ av port spelar ingen större roll. Dom har 1gbit port enbart för att den har möjlighet till högre throughput än 100mbit/s, men det säger inte att den klarar 1gbit/s. Vilket den alltså inte gör.

Skrivet av Snurrzor:

Jag får visserligen 4 ip-adresser men som surtl säger så är ju en router att föredra. Sen vet jag egentligen inte vad jag ska ha 1 Gbit till Några ideer?

Kommer det vara 1000/1000mbit/s eller 1000/100mbit/s?

Vad har du för belägg för att ha en router?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Ja men har man ingen dator till övers så måste man köpa en begagnad sådan också.

Det blir fortfarande betydligt billigare än utrustningen du skulle behöva köpa annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brogren:

En D-link DIR-655 eller vilken router som helst klarar inte 1gbit/s wan - lan. Vad den har för typ av port spelar ingen större roll. Dom har 1gbit port enbart för att den har möjlighet till högre throughput än 100mbit/s, men det säger inte att den klarar 1gbit/s. Vilket den alltså inte gör.

Kommer det vara 1000/1000mbit/s eller 1000/100mbit/s?

Vad har du för belägg för att ha en router?

DIR-655 ska ha 267 Mbit/s throughput på WAN-LAN och 300 på WAN-WLAN enligt specifikation på prisjakt.

Använder router främst för jag får smidigt LAN och WLAN i ett litet paket som inte surrar så mycket och inte drar så mycket ström. Visserligen så gör det inte så mycket eftersom elen ingår i hyran så spelar ingen roll hur mycket jag göra av med. Sen får man ju en trevlig fysisk brandvägg, gillar inte mjukvarubrandväggar de är krångliga och lägger hellre prestandan på annat.

Jag får 4 ip-adresser och behöver egentligen bara 3. Så en switch funkar visserligen.

Det har inte framkommit än om det kommer vara 1000/1000 eller 1000/100.

Skrivet av Cimbom3:

Skulle det inte vara möjligt att köra en switch o koppla stationär till en port o en router till en annan port o därifrån få WLAN? då har ju TS WLAN på 70-80Mbit kankse och 1Gbit på stationära?

Det hade ju varit intressant, men det är ju lite jobbigt att han en dator igång 24/7. Bor i en etta så det blir ju lite surrande när man ska sova.

Permalänk
Medlem

Du behöver ju inte ha datorn på 24/7? Stationära och routern är ju isf parallellt kopplade så ifall du fortfarande vill ha tillgång till internet på din laptop så har du ju det så länge routern är rätt inkopplad...
Port1 -> stationär
Port2 -> Router -> WLAN

Visa signatur

AMD Phenom x4 965 @ Stock || ASUS M4N68T LE V2 || 8Gb Corsair XMS3 RAM || Corsair HX 750W || XFX GTX260

Permalänk

Köp en gigabit router från Mikrotik typ RouterBoard RB750G (WAN-LAN <580MBit) för 600kr eller RB1100/RB1200 för ~2000kr...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rikardj86:

Köp en gigabit router från Mikrotik typ RouterBoard RB750G (WAN-LAN <580MBit) för 600kr eller RB1100/RB1200 för ~2000kr...

Ska du ha necro award 2012 får du jobba lite bättre ^^

Permalänk
Skrivet av Kunzite:

Ska du ha necro award 2012 får du jobba lite bättre ^^

Vad menar du?

Mikrotik är väl ett alldelles utmärkt val av hemmaprodukt?
Du kanske menar att han ska köpa en Cisco CRS-3 redan från början?

Permalänk
Skrivet av Kunzite:

Ska du ha necro award 2012 får du jobba lite bättre ^^

Skrivet av Rikardj86:

Vad menar du?

Mikrotik är väl ett alldelles utmärkt val av hemmaprodukt?
Du kanske menar att han ska köpa en Cisco CRS-3 redan från början?

Han syftar på att du necropostade ganska rejält i en gammal "död" tråd.
http://en.wiktionary.org/wiki/necropost

Visa signatur

Asus ROG Strix X470-F Gaming | AMD Ryzen 7 5700X | 32GB G.Skill TridentZ F4-320016D-16GTZR @ 3200Mhz 16-18-18-38 | RX 6900XT | Fractal Design R4 | AOC Q3279VWF 32" 1440p | Qpad MK-50 | Logitech G500 | Cooler master MasterLiquid Lite 240 | Cooler Master Silent Pro 1kW | Samsung 830 256GB | Samsung 850 EVO 500GB | WD Black SN770 2TB Gen 4 NVME |
Kingston KC3000 M.2 NVMe 1TB

Permalänk
Rekordmedlem

En switch arbetar utan att kolla på ip nummer, den kopplar ihop delar som sitter anslutna direkt, en router kollar på ip nummer och kan koppla ihop saker på olika nät, som en telefonväxel, den kan hålla isär olika nät så man kan kontrollera vilka som kan komunicera med varandra, den begränsar även en broadcast zon.
För att få trådlöst behöver man en accespunkt och inte nödvändigtvis en "router" (hemmaroutrar brukar vara ihopbyggda enheter med router, switch, accespunkt, firewall, dhcp server, och kanske modem i en burk) en ren accespunkt i en switch funkar bra för att du ska få wifi.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.