Datorpaket ~7-9k för Videoredigering

Permalänk

Datorpaket ~7-9k för Videoredigering

Hej!

Jag sitter nu i akut behov av ny dator eftersom min nuvarande dator inte klarar av att rendera ut videomaterialet jag jobbar mer. Att det går långsamt är lite jobbigt, men när jag nu sedan jag köpt ny kamera inte kan rendera ut videos då går det ju inte längre!

Hur som helst tänker jag satsa på ett AMD paket som jag skall överklocka (för första gången i mitt liv). Har läst på lite om vad jag behöver samt hur jag ska göra och tror mig nu ha satt ihop ett fungerande paket. Jag tänkte testa en SSD disk för Windows 7, samt en större 1TB disk för lagring. Det jag genast är osäker på är ifall min SSD disk är kompatibel med moderkortet? I specifikationerna för kortet står det inget om det.

Men överlag - vad tror ni kunniga här på Sweclockers om min build? Något jag borde göra annorlunda? Är sakerna kompatibla? Är min kylning tillräcklig? Osv.

Jag är ganska bombis på att jag vill ha AMD phenom II x6, samt 4GB 1600mhz RAM (det behövs 1600 för klockningen va?) samt detta feta Radeon 2GB för realtime render när jag redigerar.

Här är en bild på vad jag har i min inkorg;

http://data.fuskbugg.se/dipdip/AMD%20computer.jpg

OBS!; Dont be afraid! Jag bor i Hamburg och handlar från ett tyskt ställe (som är billigare än Inet speciellt med svag euro, yes!) men jag tror ändå det är tydligt vad för grejor jag satt ihop. Om det är något som är oklart kan jag alltid tydliggöra. Om nu något är dåligt i mitt bygge så kan ni gärna länka till grejor på inet / komplett osv så hittar jag dom senare från ställer jag handlar på.

Deras hemsida; http://www.mix-computer.de/

Mvh jonatan

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av jontahontas:

Hej!

Jag sitter nu i akut behov av ny dator eftersom min nuvarande dator inte klarar av att rendera ut videomaterialet jag jobbar mer. Att det går långsamt är lite jobbigt, men när jag nu sedan jag köpt ny kamera inte kan rendera ut videos då går det ju inte längre!

Hur som helst tänker jag satsa på ett AMD paket som jag skall överklocka (för första gången i mitt liv). Har läst på lite om vad jag behöver samt hur jag ska göra och tror mig nu ha satt ihop ett fungerande paket. Jag tänkte testa en SSD disk för Windows 7, samt en större 1TB disk för lagring. Det jag genast är osäker på är ifall min SSD disk är kompatibel med moderkortet? I specifikationerna för kortet står det inget om det.

Men överlag - vad tror ni kunniga här på Sweclockers om min build? Något jag borde göra annorlunda? Är sakerna kompatibla? Är min kylning tillräcklig? Osv.

Jag är ganska bombis på att jag vill ha AMD phenom II x6, samt 4GB 1600mhz RAM (det behövs 1600 för klockningen va?) samt detta feta Radeon 2GB för realtime render när jag redigerar.

Här är en bild på vad jag har i min inkorg;

http://data.fuskbugg.se/dipdip/AMD%20computer.jpg

OBS!; Dont be afraid! Jag bor i Hamburg och handlar från ett tyskt ställe (som är billigare än Inet speciellt med svag euro, yes!) men jag tror ändå det är tydligt vad för grejor jag satt ihop. Om det är något som är oklart kan jag alltid tydliggöra. Om nu något är dåligt i mitt bygge så kan ni gärna länka till grejor på inet / komplett osv så hittar jag dom senare från ställer jag handlar på.

Deras hemsida; http://www.mix-computer.de/

Mvh jonatan

Vilket videoredigeringsprogram använder du? Adobe Premiere och Sony Vegas kör, vad jag vet, bara hårdvaruacceleration med CUDA än så länge. Får man inte igång hårdvaruaccelerationen så spelar det ju ingen roll om man har det festaste grafikkortet för allt jobb kommer ändå hamna på CPUn.

Jag får hårdvaruacceleration i både realtidseffekter och slutrendering i Adobe Premiere med mitt Gigabyte GTX 460 OC 1GB.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Skrivet av Joppis:

Vilket videoredigeringsprogram använder du? Adobe Premiere och Sony Vegas kör, vad jag vet, bara hårdvaruacceleration med CUDA än så länge. Får man inte igång hårdvaruaccelerationen så spelar det ju ingen roll om man har det festaste grafikkortet för allt jobb kommer ändå hamna på CPUn.

Jag får hårdvaruacceleration i både realtidseffekter och slutrendering i Adobe Premiere med mitt Gigabyte GTX 460 OC 1GB.

Vegas pro 10.

Jag läste runt lite kring det där tidigare och hittade bla detta; http://aav6cc.blogspot.com/ vilket ju verkar vara en lösning på det problemet?

"AAV ColorLab is a free plugin that gives you hardware accelerated effects for Vegas and Movie Studio. It uses the graphics card to offload the CPU, which can lead to massively faster rendering times and smoother previews!"

Borde väl betyda att jag alltså kan njuta av ett fett grafikkort? Har dock inga erfarenheter av detta.

edit; märkte att jag gjort en blunder. Huset verkar inte ha plats för SATA diskar så jag ersätter huset och fläkten med ett hus med stöd för SATA och inbyggt fläkt 620w, detta;

http://www.mix-computer.de/html/product/detail.html?articleId...

Bra idé?

Vore kul med feedback angående kompabilitet på mitt system!

Visa signatur
Permalänk

Så, någon som har lite mer feedback angående mitt bygge? Bra / anus? har jag gjort ngn rejäl blunder någonstans? Något som kan förbättras?
KOMPATIBELT?!

edit(2);

Angående det här jävla grafikkortet blir jag galen. 50/50 verkar det vara angående huruvida Radeon är sunkgit för Vegas eller inte. Uppenbart verkar dock vara att Gerforce inte är sunkigt.

Vilket Geforce passar bäst till AMD phenom II X6 processorn jag vill ha? Och måste jag byta modekort för att få det hela att gå ihop? Kan tänka mig att lägga 2-2.5K på grafikkortet

mvh jonatan

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tycker nog det ser helt ok ut. Men om det nu är så att det är problem med att få hjälp av grafikkortet kanske en något snabbare prolle skulle göra susen typ en X6 1100 eller liknande och dra ner på grafikprestandan till ett 6800 eller motsvarande från Nvidia.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av nussse:

Tycker nog det ser helt ok ut. Men om det nu är så att det är problem med att få hjälp av grafikkortet kanske en något snabbare prolle skulle göra susen typ en X6 1100 eller liknande och dra ner på grafikprestandan till ett 6800 eller motsvarande från Nvidia.

Allrigh, tack. Jag skulle helst av allt vilja ersätta det grafikkort jag valde med något CUDA kort, och gärna ett så bra som möjligt.

Det finns nämligen en viss chans att jag kan ha råd med X6 1100 3,3Ghz i vilket fall och skulle då vilja ha ett grafikkort i klassen ~2.5k CUDA så bra som möjligt Men jag är verkligen lost i kompabilitetsträsket och är väldigt osäker på vilket kort som passar bäst och om jag måste ersätta moderkortet isf. :S

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av jontahontas:

Allrigh, tack. Jag skulle helst av allt vilja ersätta det grafikkort jag valde med något CUDA kort, och gärna ett så bra som möjligt.

Det finns nämligen en viss chans att jag kan ha råd med X6 1100 3,3Ghz i vilket fall och skulle då vilja ha ett grafikkort i klassen ~2.5k CUDA så bra som möjligt Men jag är verkligen lost i kompabilitetsträsket och är väldigt osäker på vilket kort som passar bäst och om jag måste ersätta moderkortet isf. :S

Ett kort som passar inom budgeten är "Gigabyte GeForce GTX 470 SOC 1280MB". Det har PCI-Express 16X, 2.0-gränssnitt som matchar moderkortet enligt specifikationen på Gigabytes hemsida.

Som jag nämnde har jag själv det sämre GTX 460 som fungerar väldigt bra ihop med Adobe Premiere och AVCHD.

Såhär skriver Sony om Sony Vegas 10:

"GPU-accelerated AVC Rendering: Vegas Movie Studio HD Platinum can now use the Graphics Processing Unit (GPU) in equipped computers to improve AVC rendering performance and speed, which allows final projects to be published faster than ever before. Users with a CUDA-enabled NVIDIA® video card are able to encode to the Sony AVC format using GPU-accelerated rendering."

ATI-kort får du ingen nytta av i varken Premiere eller Vegas.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Skrivet av Joppis:

Ett kort som passar inom budgeten är "Gigabyte GeForce GTX 470 SOC 1280MB". Det har PCI-Express 16X, 2.0-gränssnitt som matchar moderkortet enligt specifikationen på Gigabytes hemsida.

Som jag nämnde har jag själv det sämre GTX 460 som fungerar väldigt bra ihop med Adobe Premiere och AVCHD.

Såhär skriver Sony om Sony Vegas 10:

"GPU-accelerated AVC Rendering: Vegas Movie Studio HD Platinum can now use the Graphics Processing Unit (GPU) in equipped computers to improve AVC rendering performance and speed, which allows final projects to be published faster than ever before. Users with a CUDA-enabled NVIDIA® video card are able to encode to the Sony AVC format using GPU-accelerated rendering."

ATI-kort får du ingen nytta av i varken Premiere eller Vegas.

Okej tack! Ser ut som om jag kommer köra på något av korten du föreslog. Jag renderar visserligen ut allt jag gör i uncompressed avi och konverterar senare i Megui motsvarande till vad jag kan komma att behöva. Så jag kommer väl inte kunna att dra nytta av GPU render, fast kanske kommer jag få en smoothare timeline preview?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av jontahontas:

Okej tack! Ser ut som om jag kommer köra på något av korten du föreslog. Jag renderar visserligen ut allt jag gör i uncompressed avi och konverterar senare i Megui motsvarande till vad jag kan komma att behöva. Så jag kommer väl inte kunna att dra nytta av GPU render, fast kanske kommer jag få en smoothare timeline preview?

Nu börjar vi komma in på mer detaljer och jag kan tyvärr inte Sony Vegas.

När jag redigerar i Premiere så jobbar CUDA med de flesta effekter så datorn slipper bygga buffrade previews. Allt jag provat hitintills med färgkorrigeringar, blur och transitions etc har kört på CUDA i realtid. Men då redigerar jag direkt i AVCHD 1080/50P som är känt för att vara tungrott men det flyter på fint med max kvalitet på preview.

Mitt tips är att läsa på mer om just Sony Vegas och stöd för CUDA i andra format. Kanske hittar du något mer specifikt forum. Visar det sig att du inte kommer få något GPU-stöd så kan du ju istället fläska på med processor och RAM. 8GB brukar man säga är minimum för 1080P 28mbit/sek.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk

Grymt Joppis! Tack igen!

Kommer nog välja 2*4GB 1600mhz minnen och den billiga processorn som jag klockar till 4,0 och till det köra samma kort du har. Aldrig klockat förut men efter vad jag förstått behöver jag 1600mhz minnen för att kunna klara av klockningen av processorn? Tänkte på denna instruktionsvideo; http://www.youtube.com/watch?v=5a7AxZJ7tWc

En sista fråga - är det värt att köra 1*SATA disk och 1*lagringsdisk @7200rpm 1TB? Är SATAN värd det eller kan jag ta en typ Western Digital 10000rpm 150Gb disk istället för Windows+program?

Hyper Cooler 212 + 650 nätagg klarar klockningarna vad jag förstått (kanske jag tom kan komma undan med 550?)

Visa signatur
Permalänk

Så, beställde nu min dator! Blev denna; http://data.fuskbugg.se/skalman02/AMD2.jpg med modden att jag skipade SSD och tog en vanlig 250GB i 10000Rpm istället, så slutpriset hamnade på 7130 spänn!

Tack Joppi för din hjälp! Körde på 2*4Gb 1600mhz minnen istället samt ditt grafikkort, och la till ett Fractal Design hus. Känns mycket bra det här. Får nog datorn imorgon också så i helgen blir det bygga + klocka! Yay för nya datorer och yay för Swe-clockers haha!

/jonatan

Visa signatur