Student: Behöver uppgradera, hjälp tack. ~5000;-

Permalänk
Medlem

Student: Behöver uppgradera, hjälp tack. ~5000;-

Hej!

Är ganska vilse då det gäller komponenter för datorer just nu så skulle behöva lite hjälp. Jag är i betan för Rift och fastnat rejält, gillar verkligen spelet. Men spelet flyter inte alls men som värst är det då det hackar så otroligt vid tillfällen då det är mer än 50-100+ spelare på samma skärm samt 100+ monster som det är när invasionerna kommer.. vilket är näst intill hela tiden!

Nuvarande dator.

Intel Core Duo 2 - E6750 2.66ghz (klockad till 3ghz)
4GB ram (3.50 går att använda)
Grafikkort: 8800GT
Moderkort: Gigabyte P35-DS3
Chassi: antec 900 tror jag att den heter och man fick med ett agg på runt 450W

Chassit skulle jag även vilja byta, ifall det går, till att mycket mindre.. kanske ett htpc/shuttle ifall det får plats? Finns det något bättre grafikkort och moderkort än vad jag redan har som får plats i ett sådant? Har nämlingen väldigt lite plats i lägenheten och jag måste alltid plocka undan datorn då jag ska ha främmande.

Så, finns det nå bra tips på vad jag kan uppgradera för bättre prestanda? Har en liten budget på max 5000;- då jag är student. Om det blir några tusen mer så kan jag eventuellt köpa vissa delar vid ett senare tillfälle!

Tacksam för hjälp!

Permalänk
Medlem

Kanske kan tillägga att chassit inte behöver vara inräknat i själva budgeten, kan köpa den senare!

Permalänk
Medlem

Köp moderkortet i den här annonsen...
http://www.sweclockers.com/annons/54120-asus-p5ql-pro-lga775
Så får du ett bättre chipset till din processor och minnena kommer sannolikt att funka som dom ska.

Sen är det grafikkortet du bör byta, du får aldrig flyt i spelet med det kortet hur mycket du än uppgraderar det andra. Finns även det här bland annonserna...
http://www.sweclockers.com/annons/54064-radeon-hd-5870-hdmi-1...

Med dom två förändringarna får du en helt annan dator och pengar över till vilket ATX chassi du än väljer.

Det var bara ett förslag på uppgradering inom studentbudget, vill du ha mer så är det egentligen ingenting du kan återanvända av det du har. I ett senare skeda kan du sen byta Moderkort, processor och minnen men det måste ske samtidigt och blir ganska dyrt.

Vad det gäller chassi är du bunden till ATX lådor om du inte byter till ett annat moderkortsformat och dom blir inte riktigt så smidiga som du önskar. Tycker inte du ska lägga pengar på ett sprillans nytt moderbord för socket 775.

Tillägg...
Kör du 32 bitars OS eftersom du inte kan använda hela minnet? I så fall rekommenderar jag uppgradering till 64 bitars. Förmodar att du kör Windows och den billigaste 64 bit Win 7 Home Premium jag hittat var på Mediamarkt som sålde OEM förpackade för 799:- utan krav på att köpa dator samtidigt.

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
Medlem

Hej!

Tack för svaret!
Moderkortet i annonsen verkade djävligt billigt, ska kolla mer på det! Grafikkortet, jag har ju inte så bra koll men brukar det inte bli problem med många ati kort i nya spel, nått med physix tror jag?

Okej, lite synd att jag inte kan återanvända nått jag har just nu men om du skulle använda dig utav hela min budget, runt 5k, skulle jag ha råd med alla prylar som krävs och få bättre prestanda än vad jag har nu eller kostar ett helt paket alldeles för mycket?

Jag kör 32bitars just nu.
Hur tusan kan windows 7 vara så billigt? Blir genast ett besök på mediamarkt!

Permalänk
Medlem

Jag beslöt mig för att köpa en nästan helt ny dator, skita i utrymmet i lägenheten och vid penga-kris får jag använda mig utav familjen tills jag kan betala tillbaka!

Men jag plockade ihop denna.. det borde väl fungera hyfsat bättre än den jag har nu? Det lutade åt amd hållet då jag blev lite små intresserad utav möjligheten att uppgradera till bulldozer(?) som skulle komma senare i år..

Har dock en fråga. Är det nån som sitter på antec 900? Går det att "sno" nätagget som man fick med och använda den i paketet jag plockat ihop?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/158240/mind

Permalänk
Medlem
Skrivet av frensk:

Jag beslöt mig för att köpa en nästan helt ny dator, skita i utrymmet i lägenheten och vid penga-kris får jag använda mig utav familjen tills jag kan betala tillbaka!

Men jag plockade ihop denna.. det borde väl fungera hyfsat bättre än den jag har nu? Det lutade åt amd hållet då jag blev lite små intresserad utav möjligheten att uppgradera till bulldozer(?) som skulle komma senare i år..

Har dock en fråga. Är det nån som sitter på antec 900? Går det att "sno" nätagget som man fick med och använda den i paketet jag plockat ihop?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/158240/mind

Bulldozer kommer kräva helt nya moderkort. Helt säker är jag dock inte, har för mig jag läste det nånstans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Intro_92:

Bulldozer kommer kräva helt nya moderkort. Helt säker är jag dock inte, har för mig jag läste det nånstans.

Jaha okej, attans då! Men då vet jag inte riktigt hur jag ska göra.. hm :s

Permalänk

vänta till april.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frensk:

Jaha okej, attans då! Men då vet jag inte riktigt hur jag ska göra.. hm :s

Köp chassit och grafikkortet nu och resten senare, byt till 64 bitars OS om du inte redan har det.

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.