Varför använder folk citationstecken istället för parenteser?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av MBY:

Meningar kan faktiskt börja med såväl "och" som "men", men det kräver språkkänsla för avgöra när det passar. "Bara sådär" passar det ju inte, precis som du säger. Ett sätt att skriva kombinerar långa meningar med en väldigt kort "konstpausmening". En sådan kan börja med och eller men. Det fungerar som en slutkläm. Jag råkar på vad jag tror är ett giltigt exempel i nästa stycke.

Precis som Jerka^ säger tycker jag att "dem" när det ska vara "de" är ett av de mest störande felen, fast jag placerar inte särskrivningar längre ner. Jag tycker själv att "dem" är lite ointuitivt så jag brukar försöka formera mig så att jag inte behöver "dem" eller gör omskrivningar med "dessa". Vet man inte hur man använder ett ord, så låter man bli att använda det. Det förefaller som om många tror att "dem" är skriftspråkets svar på "dom" i talspråk. Men icke! (Ser du vad jag gjorde där, Zotamedu?) Då är det faktiskt bättre att skriva "dom". "Dom" ser lite slappt och slarvigt ut, men det är knappast ett fel i samma mening som att skriva "dem" när det ska vara "de" (eller det mer ovanliga "de" där det ska vara "dem").

Jag är medveten om det och det är ytterst få som faktiskt använder det för den stilistiska effekten. De flesta verkar göra det av ren okunskap och det stör mig väldigt mycket när man i dagspress kan se hur meningar, helt i onödan, delas upp med både en punkt och ett och.

Edit, Generellt verkar det som om folk är rädda för långa meningar. Så fort det närmar sig en rad skall det styckas upp i småbitar helt i onödan.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Jag är ej helt säker på detta. Men jag misstänker att detta används mer och mer för att kunna försäkra sig om att inga viktiga detaljer skall unvikas vid läsning och på så sätt förhindra missuppfattning på ett lättare sätt. Dock så anser även jag att detta har blivit ett missbruk i de flesta fall.

Permalänk

Jag har faktisk aldrig sett detta och jag tolkar såklart citationstecken som de ska göra, en användning som parentes ser jag som ett slarv, alltså personen tänkte skriva ("något") men parenteserna uteblev.

Att felanvända dubbla citationstecken (" ") får samma betydelse som att felanvända dubbelnegation, man är ju ingen spågumma så hur tusan ska man kunna veta att personen menar något helt annat än vad den skriver? Skriver någon restaurang att deras mat är "färsk", så tolkar jag som att de menar att maten är hyfsat färsk.

Skrivet av Halogen:

Jag pratar om folk som skriver så här: Jag köpte en ny tv igår "Samsung" men jag får ingen bild när jag kopplar in datorn till den "HDMI". Är det bara jag som tycker detta är fel?

Så tolkar jag att den köpte en piratkopia av en samsung tv, likaså HDMI kabel. Då just dessa är så ovanliga i sverige, så tolkar jag som att personen som skriver är lite knäpp. (Med stöd från ockhams rakkniv)
Då jag inte anser det vara sannolikt att någon förväxlar " " med parentes, kanske däremot det motsatta.

Annars så stör jag mig inte mycket på skrivfel, till stor del beroende på att jag själv är dålig på att skriva. Men skriver någon en text, så att texten betyder en annan sak än vad den menar, så kan inte personen begära att folk ska leka någon tvärtemot-lek, då de läser vederbörandes text.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Jag har också lagt märke till detta, och utgår precis som när jag ser särskrivningar och andra grava övergrepp på det svenska språket, från att skribenten är ett klappmongo och därför med största sannolikhet inte har någonting viktigt att säga.

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av darkmoon:

WTF? Förekommer sånt? det där är ju enbart stenfel... det skulle jag slå ner på direkt om jag såg det. Nån jävla måtta får det vara. Att det dessutom är acceptabelt att skriva dom istället för de och dem... skadat. Eller "du är bättre än mig" istället för "du är bättre än jag". Hatar det.

Menar du allvar?

Visa signatur

Hmm

Permalänk
Skrivet av MBY:

Vet man inte hur man använder ett ord, så låter man bli att använda det.

Detta kräver såklart först att man är medveten om att man använder ordet fel. Sedan så är inte folks vokabulär, grammatik m.m alltid så bra, och jag upplever en slags form av fascism/översitteri där många ser ner på dem som inte behärskar språket riktigt och tycker att de då mer ska tiga. Eller åtminstone kraftigt begränsa sitt ordförråd till de ord som de riktigt behärskar.
Min åsikt är mer folk gör så gott som de kan, vilket blir att vi ibland missbrukar ord och använder dem fel. Tar vi dem/dom och lite särskrivningar, så är det för vederbörande negativt att göra dessa och det finns mening för oss(syftar på mig, inte dig) mindre skrivkunniga att anstränga oss.

*edit*
Självklart ska man undvika ord som man inte behärskar, det är dock inte alltid i praktiken så enkelt. Speciellt inte för personer med ett dåligt vokabulär. Utan det blir att många inkl jag använder ord som vi tror betyder något, men som en "bättre vetande" sedan kan sitta och hånskratta åt.

Skrivet av MBY:

Det förefaller som om många tror att "dem" är skriftspråkets svar på "dom" i talspråk. Men icke! (Ser du vad jag gjorde där, Zotamedu?) Då är det faktiskt bättre att skriva "dom". "Dom" ser lite slappt och slarvigt ut, men det är knappast ett fel i samma mening som att skriva "dem" när det ska vara "de" (eller det mer ovanliga "de" där det ska vara "dem").

Men detta var exakt detta jag fick lära mig på högstadiet inför svenska uppsatserna, att vi inte fick använda dom för det var talspråk och dem skulle användas istället.

Och jag tror att det hör ihop med att min lärare lärde ut oss en enkel regel som fungerar hyfsat, att göra regeln mer komplicerat hade knappast gett bättre resultat. Ty fast det stog på tavlan, använd dem inte dom. Så var det flera som ändå använde dom i uppsatsen som de fick fel för. (antar också att det var fel och inte bara lärarens inkompetens)

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Entusiast
Skrivet av bud_bundy:

Detta kräver såklart först att man är medveten om att man använder ordet fel. Sedan så är inte folks vokabulär, grammatik m.m alltid så bra, och jag upplever en slags form av fascism/översitteri där många ser ner på dem som inte behärskar språket riktigt och tycker att de då mer ska tiga. Eller åtminstone kraftigt begränsa sitt ordförråd till de ord som de riktigt behärskar.
Min åsikt är mer folk gör så gott som de kan, vilket blir att vi ibland missbrukar ord och använder dem fel. Tar vi dem/dom och lite särskrivningar, så är det för vederbörande negativt att göra dessa och det finns mening för oss(syftar på mig, inte dig) mindre skrivkunniga att anstränga oss.

*edit*
Självklart ska man undvika ord som man inte behärskar, det är dock inte alltid i praktiken så enkelt. Speciellt inte för personer med ett dåligt vokabulär. Utan det blir att många inkl jag använder ord som vi tror betyder något, men som en "bättre vetande" sedan kan sitta och hånskratta åt.

Men detta var exakt detta jag fick lära mig på högstadiet inför svenska uppsatserna, att vi inte fick använda dom för det var talspråk och dem skulle användas istället.

Och jag tror att det hör ihop med att min lärare lärde ut oss en enkel regel som fungerar hyfsat, att göra regeln mer komplicerat hade knappast gett bättre resultat. Ty fast det stog på tavlan, använd dem inte dom. Så var det flera som ändå använde dom i uppsatsen som de fick fel för. (antar också att det var fel och inte bara lärarens inkompetens)

Kan hålla med om att det ibland blir lite väl mycket snobberi men samtidigt blir jag fruktansvärt trött på folk som helt vägrar lära sig. På tok för många tar det som ett personlig påhopp och blir aggressiva om man påpekar fel. Varför inte bara acceptera att man gjort fel, lära sig av det och sedan slippa göra om samma sak senare?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

"" Kopplas alltid ihop med ironi för mig. Därav ser det där inlägget om förintelsen lite lustig ut.

Visa signatur

ASUS H97-PRO ATX |Intel Core i5 4670K 3.4 GHz | ASUS Radeon R9 270X 2GB DirectCUII TOP | A-DATA 8GB (2x4GB) 1600Mhz | Samsung EVO 840 120GB | WD 1TB Blue 7200rpm 64MB | Fractal Design Integra R2 750W | Corsair Carbide 330R | Samsung S24D590 PLS | Windows 7 Pro 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Ahh, jag har sett det många gånger och stört mig som sjutton. Men först nu begriper jag att det är "parenteser". Nåja, det blir ju inte precis mindre störande bara för att man begriper att de egentligen ska vara parenteser...

Ja, det är väl precis som med särskrivningar: exponentiellt spöstraff är vad som gäller. Ett rapp för första förseelsen, två för andra, fyra för tredje, åttan för fjärde osv.

har faktiskt aldrig tänkt på detta felanvändandet av citationstecken. Spenderar inte så mycket tid på svenska forum så det kanske är en nationell företeelse?

sär skrivningar ser jag där emot hela tiden, framför allt här på swe clockers.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

För det gamla klassiska felet att förstärka ord med citationstecken finns t.ex. den här klassiska sidan http://www.unnecessaryquotes.com/.

Att använda citationstecken istället för parenteser är dock inget jag har kommit i kontakt med, men det ser rent ut sagt förjävligt ut. Varför vet jag inte. Men som någon sa här, vi får väl alla börja använda oss av våra egna tecken& Punkter# kommatecken# m&m& får vi väl från och med nu använda vår egna version av för att hänga med i utvecklingen& Varför inte byta ut t.ex. ä-prickar nâr ví ândå håller på*

Permalänk
Skrivet av bud_bundy:

Skriver någon restaurang att deras mat är "färsk", så tolkar jag som att de menar att maten är hyfsat färsk.

Ja, efter att du spenderat en lång tid på att tolka det rätt, snarare än att jättesnabbt läsa meningen, se att "färsk" finns i den, veta att "färsk" bara är ett meningslöst buzzword varför hela meningen lär vara meningslös.

Istället får man spendera kanske upp till flera sekunders tankeverksamhet på dumheter.

Förövrigt är det exakt samma huvudargument som finns mot särskrivningsförespråkningsargumentet "Men du förstår ju ändå vad som menas!". Efterblivna personer läser kanske text som om det vore talspråk varför de särskiljer skillnaden mellan sjuka brunhåriga sköterskor och brunhåriga sjuksköterskor enbart beroende på situationen, men detta är betydligt långsammare än att ge information om objekten och attributen mer direkt. Då särskrivning kan göras på så många olika sätt ökar mängden möjliga objekt att skriva rejält, varför det överlag blir mycket jobbigare att tolka saker rätt.
(...samma argument går såklart även att applicera på motståndet mot versaler i början av mening: det snabbar upp läsning rejält, men kanske inte för efterblivna människor som läser ett ord i taget högt i huvudet eller hur de nu läser).

Att hitta på egna regler för språket bör göras om regeln antingen förenklar språket eller ökar mängden information. Att slumpmässigt byta ut tecken är bara ett tecken på mental efterblivenhet.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bud_bundy:

Skillnaden är att det alltid finns en latent process att göra skriftspråk av talspråk, men inte att göra parenteser av citationstecken eller dem av de eller för den delen särskrivning av ord (processen är det omvända, två begrepp som förekommer ofta smälter ihop, en mobil telefon har blivit till en mobiltelefon, etc).

Edit: "dem av de" ska det givetvis vara.

Givetvis ska man undvika "dom" i skriftspråk, men det ger inte fel syntax, inte fel betoning, syftningsoklarheter eller något sådant. Jag tror att man lär ut att "dom" är talspråk för att det är enkelt. Att lära ut korrekt grammatik är svårare. Lärare är lata. Hellre tusen dom än ett felaktigt dem i en text. Ju förr "dom" anses vara gott skriftspråk, desto bättre. Just eftersom många "dem-fel" kan maskeras/försvinna. (Btw, får man börja en mening med "just"?)

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Förvånar mig att så många självuttalade språkpoliser inte behärskar det korrekta användandet utav enkla och dubbla citationstecken ...

Kasta inte spjut i radhus!

Skrivet av MBY:

(Btw, får man börja en mening med "just"?)

Självklart! Detta under förutsättning att meningen har en korrekt syntax.

"Just i denna stund återfanns, på andra sidan staden, liket av fru Jonsson."

Skrivet av MBY:

Ju förr "dom" anses vara gott skriftspråk, desto bättre. Just eftersom många "dem-fel" kan maskeras/försvinna.

Det är redan vedertaget, om man ska förlita sig till SAOL. Din andra mening är i detta fall ett exempel på hur din, av mig, först citerade frågeställning är inkorrekt. "Just eftersom ..." kräver här en definition på vad som kan hända till följd av att "dem-fel" kan maskeras/försvinna. Dessutom bjuder du på en felaktig kommatering i första meningen då "desto bättre" vare sig är en fullständig sats eller behöver stå för sig själv för att förtydliga den syntaktiska innebörden.
Dessa två meningar bör således vara en och lyda:

"Ju förr 'dom' anses vara gott skriftspråk desto bättre, just eftersom många "dem-fel" kan maskeras/försvinna."

Sedan kan man utifrån denna mening börja diskussionen om det korrekta bruket utav '/', men det är en annan historia.

För den som undrar:
Av ren lathet används i detta inlägg, helt inkorrekt, raka citationstecken. Den som orkar störa sig på den detaljen kan med glädje skicka mig ett PM så ska jag gladeligen förpassa det till soptunnan.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Ubuntu 24.04)
Serverdesktop: AMD 5600G, 96 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Tekniskt sett finns det inget riktigt citationstecken på vanliga tengentbord. " är inte ett citationstecken i Svenska utan vi använder ”. Ordbehandlare brukar automatiskt korrigera detta dock men enklare texteditorer gör det inte. Detta är ett problem i Engelskan också då det inte finns ett smidigt sett att skriva citationstecken till exempel på internet.

Sitter man på OSX finns det dock ett enkelt sätt att få fram ” genom att trycka alt+shift+2.

Några andra användbara tecken är även ”…” som finns på ”alt + .”, vilket är lite snyggare och mer korrekt än ”...”. Även ”–" (ndash, normala talstrecket i svenskan) finns på ”alt + -” och ”—” (mdash) finns på ”alt + shift + -”.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Crazy Ferret:

Förvånar mig att så många självuttalade språkpoliser inte behärskar det korrekta användandet utav enkla och dubbla citationstecken ...

Kasta inte spjut i radhus!

Menar du allvar att någon lekt "språkpolis" i tråden? Det enda som tagits upp är ju ett fåtal rent _objektivt_ felaktiga sätt att skriva. Dem när det ska vara de, "" som citationstecken och särskrivningar. Alla helt avgörbart felaktiga utan diskussion. Den som är (leker) språkpolis är ju du som tror att vissa ord är tabu i början av en mening eller att det "egentligen" (den dödfödda purismen är ett bra kriterium på en "språkpolis") skulle vara fel med raka citationstecken. Det enda som jag går med på att du har helt rätt i är skillnaden mellan " och ', fast även det är snudd på irrelevant.

Till de påstått självutnämnda språkpolisernas försvar (vilka?) kan man ju bara konstatera att tangentbordet ser ut som det gör. Skulle t.ex. aldrig falla mig in att leta rätt på ett "talstreck" i en ordbehandlare eller texteditor. Ej heller "korrekta" citationstecken. Vad är det för djävla snobbism egentligen? Vi borde göra oss av med ett antal dylika tramstecken. ", ' och - fungerar utmärkt. Vidare begriper jag inte alls varför vi har relativa typsnitt på webben. Man måste infoga fåniga taggar med CODE-/CODE så fort man ska göra simplaste möjliga lista. I datorvärlden är " citationstecken, - är minus och talstreck. "_" anger understrykning *ord* anger betoning, "/" anger exklusivt eller (utom i den speciella konstruktionen "och/eller") och kapslade parenteser är valfritt av "[]" och "()". Deal with it. Vidare är konstruktioner som och begripliga. Somliga skriver ju rent av "!=" för att markera olikhet, något jag själv har svårt för. Det som inte är okej är rätt enkelt: saker som förstör, som särskrivningar, felaktiga dem och givetvis "" som parenteser. Om någon använder [] som parenteser eller skriver "[H]an hade en banan" i stället för "[Han] hade en banan" (vilket jag tror är det "rekommenderade" sättet) spelar ingen eller liten roll. Där tycker iaf jag att "[Han]" ser utomordentligt dumt ut eftersom man kan misstolka det som något speciellt med han, inte med den begynnande bokstaven.

Skrivet av Crazy Ferret:

Självklart! Detta under förutsättning att meningen har en korrekt syntax.

"Just i denna stund återfanns, på andra sidan staden, liket av fru Jonsson."

Det är redan vedertaget, om man ska förlita sig till SAOL. Din andra mening är i detta fall ett exempel på hur din, av mig, först citerade frågeställning är inkorrekt. "Just eftersom ..." kräver här en definition på vad som kan hända till följd av att "dem-fel" kan maskeras/försvinna. Dessutom bjuder du på en felaktig kommatering i första meningen då "desto bättre" vare sig är en fullständig sats eller behöver stå för sig själv för att förtydliga den syntaktiska innebörden.
Dessa två meningar bör således vara en och lyda:

"Ju förr 'dom' anses vara gott skriftspråk desto bättre, just eftersom många "dem-fel" kan maskeras/försvinna."

Blaha! Din just-grej förstår jag inte alls, den verkar helt nipprig. Det är ju nämligen glasklart hur syftningen går. Kanske var exemplet från mig lite väl "analt" eftersom det var medvetet konstruerat och inte baserat på någon sorts lekfullhet. Hur man använder ' och " är jag med på, men precis som "dom" ersätter både de och dem, ersätter " alla " och ' de facto. Noteras kan att jag _brukar_ använda enkla citationstecken på precis det sätt du anger och jag vet inte varför jag inte använde det här (jag tror det har att göra med att jag trodde '-tecknet för att markera begrepp var något unikt för akademiska texter), citationstecken av något slag är nödvändigt eftersom "ju förr dom anses vara gott..." betyder något helt annat.

(Här vill jag minnas att jag ibland ser ett omvänt problem, parenteser i stället för citationstecken, då främst kanske enkla citationstecken. Konstruktioner av typen "användandet av (dom) blir mer och mer vanligt i det skrivna" ser man ibland. Jag kan tänka mig tillfället då det är riktigt, men citationstecken borde väl duga tycker jag.)

Faktiskt, det enda en mening inte får börja med är liten bokstav. Vilket är problematiskt när man ska adressera nicks skrivna med små bokstäver eller när man skriver en manual över hur man använder parametern "p" i ett kommando, etc. Att man inte börjar en mening med "och" har mer att göra med att man lätt gödslar med det på ett stereotypt och groteskt sätt. Men det är inte en regel utan undantag. Ibland passar "och" rentav efter ett kommatecken.

Skrivet av Crazy Ferret:

Sedan kan man utifrån denna mening börja diskussionen om det korrekta bruket utav '/', men det är en annan historia.

Finns det något "korrekt bruk" förutom division? Det finns ett praktiskt och givet bruk som är en generalisering av konstruktionen "och/eller" ("och eller eller" låter ju fånigt).

Skrivet av Crazy Ferret:

För den som undrar:
Av ren lathet används i detta inlägg, helt inkorrekt, raka citationstecken. Den som orkar störa sig på den detaljen kan med glädje skicka mig ett PM så ska jag gladeligen förpassa det till soptunnan.

Du gör helt rätt! "Raka" citationstecken är helt korrekt. Välkommen till datoråldern. Och exponenter skrivs a^b. Det finns liksom ingen mening med att bekymra sig över att man använder den närmaste approximationen till det tecken man söker. Jag slår vad om att den förkrossande majoriteten inte ens är medveten om att det finns t.ex. bindestreck, talstreck och minus. Det är lika bra, för det är en kunskap som är komplett irrelevant i de allra flesta sammanhang. Finns du inte i på tangentbordet, så finns du inte. Basta.

Mer allmänt angående språk: Jag tror det finns två typer av huvudsakliga fel, frånsett rena felstavningar; fel som beror av bristande språkkänsla och fel som kommer naturligt med språkkänsla. "Ingen vet hur man använder semikolon" hör man ibland. Dumheter. Semikolon använder jag där det efterföljande är formulerad text, inte en lista. Det är fel enligt vissa, men saken är att det nästan inte går att missförstå. Jag använder 'enkel' när jag pekar på begreppet och "dubbel" när jag syftar på begreppets mening (se det som pekare och pekare till pekare), men samtidigt är jag nog inte konsekvent men i vart fall är det ingen som inte förstår.
Givetvis använder jag inte tecken som inte finns på tangentbordet. Jag kan börja meningar med och. Att använda "/" är ju självklart i vissa situationer, liksom smileys eller bindestreck (dvs minus) för att dela på längre ihopskrivna konstruktioner. Och när tillräckligt många påstår att det heter "tex" och inte "t.ex." så skriver jag "tex" tills tillräckligt många säger att det minsann heter "t.ex.". Att skriva om iPhone eller RAM till iphone/Iphone eller ram/Ram är ett djävla påfund, hur "korrekt" typsättare eller språkvårdare än tror att det är.

Summa summarum är: kan vi inte koncentrera oss på saker som verkligen objektivt sätt är fel, så som särskrivning, fnuttar som parenteser och "dem" där det ska vara "de"? Det andra sakerna är ju faktiskt bara det spåkpoliseri du anklagar andra för.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Skrivet av Halogen:

Jag pratar om folk som skriver så här: Jag köpte en ny tv igår "Samsung" men jag får ingen bild när jag kopplar in datorn till den "HDMI". Är det bara jag som tycker detta är fel?

Vi får lära oss i skolan att undvika paranteser i största möjliga mån och jag tycker själv att citationstecken ser helt stört ut.
Jag brukar använda citationstecken när jag t.ex. säger något jag inte menar: Han snodde en tv = Han "köpte" en tv.

Jag köpte en ny tv igår, Samsung, men jag får ingen bild när jag kopplar in datorn till den via HDMI
Jag köpte en ny Samsung-tv igår men jag får ingen bild när jag kopplar in datorn till den via HDMI

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

Jag "gillar" när folk använder cituationstecken, det gör att man förstår vad han menar mycket "lättare".

Visa signatur

ASUS H97-PRO ATX |Intel Core i5 4670K 3.4 GHz | ASUS Radeon R9 270X 2GB DirectCUII TOP | A-DATA 8GB (2x4GB) 1600Mhz | Samsung EVO 840 120GB | WD 1TB Blue 7200rpm 64MB | Fractal Design Integra R2 750W | Corsair Carbide 330R | Samsung S24D590 PLS | Windows 7 Pro 64-bit

Permalänk
Skrivet av H3Nc3:

Jag "gillar" när folk använder citationstecken, det gör att man förstår vad han menar mycket "lättare".

Ja om man använder dem rätt. Precis som det är bra att folk använder utropstecken och andra skiljetecken rätt, att de använder dem fel gör knappast texten det mer lättförståelig.

I ditt fall ovanför skulle jag typ kunna översätta den med.
Jag ogillar när folk använder cituationstecken, det gör att man förstår vad han menar mycket svårare.
Och så mycket sarkasm över det hela. Fast hur rimligt är det att du menade detta? Och problemet blir att man måste fundera på vad du menar och är en lång text skriven på ett sådant sätt, så blir den jobbig att läsa och risk för många onödiga misstolkningar finns.

Så använd citationstecken och skiljetecken rätt, men att bara använda dem för att skryta att man har ett tangentbord med dessa tangenter lättåtkomligt gör texten knappast mer lättläst. Dessutom är det idag inte vidare imponerande att man behärskar att göra ett citationstecken på sitt tangentbord, beror i o.f.s.. på vilka kretsar man umgås i.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av dero:

Kul o se vilka problem vi har i I-länderna^^ btw tal o skrivt förändras.. ser inte att nån av er skriver gammelsvenska så på nått sätt gick ni med på det.. eller ja naturligtvis är det acceptabelt i den tidsålder ni själva kom till i att följa^^
O det faktum att svenskan knappast var det första språket! långsamt växa fram ett nytt språk?kul ide;)
Så vad gör ett tecken acceptabelt o använda? regeringens samtycke/ nån forskares ord/ nån grupp ordvetare slår sina kloka huvuden ihop? ....

Så det är fullt acceptabelt att en lärare klämmer ur sig följande om X antal år?
aMenba så "kokar" vatten vid 100 gradder åman kan bräna sej LOL blir läxa på de på månndag... k thnx bi!!!!11!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Menar du allvar att någon lekt "språkpolis" i tråden? Det enda som tagits upp är ju ett fåtal rent _objektivt_ felaktiga sätt att skriva. Dem när det ska vara de, "" som citationstecken och särskrivningar. Alla helt avgörbart felaktiga utan diskussion. Den som är (leker) språkpolis är ju du som tror att vissa ord är tabu i början av en mening eller att det "egentligen" (den dödfödda purismen är ett bra kriterium på en "språkpolis") skulle vara fel med raka citationstecken. Det enda som jag går med på att du har helt rätt i är skillnaden mellan " och ', fast även det är snudd på irrelevant.

Jag ber om ursäkt för bruket av det tabubelagda ordet 'språkpolis'. Det var måhända ett dåligt ordval men det beskyller jag gårdagens ölintag för.
Ja, jag är språkpolis och därtill kvalificerad sådan. Vad som stämmer mindre bra är din bild utav att jag vore någon överdriven förespråkare av preskriptiv grammatik. Den enda anledningen till att jag förespråkar den alls är att det är vad som behandlas i tråden i stort.
Jag håller - vilket jag anser att jag tydligt framförde i sista meningen i föregående inlägg - fullständigt med om att diskussionen om raka och sneda citationstecken bör läggas till historien (soptunnan).

Skrivet av MBY:

Blaha! Din just-grej förstår jag inte alls, den verkar helt nipprig. Det är ju nämligen glasklart hur syftningen går.

Det är måhända klart för den som talar språket flytande vad du vill få fram av meningarna, vilket för det mesta är fullt tillräckligt, men det förhindrar inte att syntaxen inte är helt korrekt.
Kommateringen i första meningen är onödig då 'ju + adjektiv eller adverb i komparativ' kräver ett 'desto' för att vara en komplett sats och meningen är fullt förståelig även utan kommatecknet. 'Just eftersom' är ännu en konstruktion som i likhet med 'ju [...] desto' kräver något som förorsakar vad 'eftersom' förklarar. I detta fall har vi inget i andra meningen som gör just detta, men vi har det i första meningen och således bör 'just' användas som bisatsinledare.
Vi kan även se att satsen "Just eftersom många 'dem-fel' kan maskeras" är en bisats genom att se var en negation av enklaste sort - 'inte' - skulle sättas in. Säger vi i den meningen "...'dem-fel' inte kan maskeras" eller "...'dem-fel' kan inte maskeras"? Jag skulle tro att vi är överens om första alternativet vilket överensstämmer med biff-regeln som säger att en negation sätts före det finita verbet i en bisats och efter det finita verbet i en huvudsats.

Skrivet av MBY:

Faktiskt, det enda en mening inte får börja med är liten bokstav. Vilket är problematiskt när man ska adressera nicks skrivna med små bokstäver eller när man skriver en manual över hur man använder parametern "p" i ett kommando, etc. Att man inte börjar en mening med "och" har mer att göra med att man lätt gödslar med det på ett stereotypt och groteskt sätt. Men det är inte en regel utan undantag. Ibland passar "och" rentav efter ett kommatecken.

En sanning med modifikation. 'Och' efter kommatecken kan mycket väl vara passande, och ibland även korrekt, men däremot finns en hel uppsättning underordnade konjunktioner som man inte kan inleda en huvudsats med.

Skrivet av MBY:

Finns det något "korrekt bruk" förutom division? Det finns ett praktiskt och givet bruk som är en generalisering av konstruktionen "och/eller" ("och eller eller" låter ju fånigt).

Finns många tillfällen där man korrekt kan använda snedstreck, men ytterst få i löpande text.

Skrivet av MBY:

Du gör helt rätt! "Raka" citationstecken är helt korrekt. Välkommen till datoråldern. Och exponenter skrivs a^b. Det finns liksom ingen mening med att bekymra sig över att man använder den närmaste approximationen till det tecken man söker. Jag slår vad om att den förkrossande majoriteten inte ens är medveten om att det finns t.ex. bindestreck, talstreck och minus. Det är lika bra, för det är en kunskap som är komplett irrelevant i de allra flesta sammanhang. Finns du inte i på tangentbordet, så finns du inte. Basta.

Håller fullständigt med.

Skrivet av MBY:

Summa summarum är: kan vi inte koncentrera oss på saker som verkligen objektivt sätt är fel, så som särskrivning, fnuttar som parenteser och "dem" där det ska vara "de"? Det andra sakerna är ju faktiskt bara det spåkpoliseri du anklagar andra för.

Det finns två grupper av människor som blir svensklärare: språkpoliser och misslyckade författare. Själv tillhör jag de tidigare. Jag haffar dock ingen, på min fritid, som går mot röd gubbe såvida inte de klagar på de som cyklar på fel sida av cykelbanan. Måhända är jag den enda uttalade språkpolisen i tråden men jag är i sällskap av åtskilliga självutnämnda språkjurister.

Jag ber till sist om ursäkt för att jag använde just ditt inlägg som exemplifiering för svar på din fråga som var härledd just till ditt eget inlägg. Det var inte min avsikt att få dig att känna dig påhoppad vare sig i mitt förra eller i detta inlägg.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Ja om man använder dem rätt. Precis som det är bra att folk använder utropstecken och andra skiljetecken rätt, att de använder dem fel gör knappast texten det mer lättförståelig.

I ditt fall ovanför skulle jag typ kunna översätta den med.
Jag ogillar när folk använder cituationstecken, det gör att man förstår vad han menar mycket svårare.
Och så mycket sarkasm över det hela. Fast hur rimligt är det att du menade detta? Och problemet blir att man måste fundera på vad du menar och är en lång text skriven på ett sådant sätt, så blir den jobbig att läsa och risk för många onödiga misstolkningar finns.

Så använd citationstecken och skiljetecken rätt, men att bara använda dem för att skryta att man har ett tangentbord med dessa tangenter lättåtkomligt gör texten knappast mer lättläst. Dessutom är det idag inte vidare imponerande att man behärskar att göra ett citationstecken på sitt tangentbord, beror i o.f.s.. på vilka kretsar man umgås i.

Rätt, jag personligen skulle aldrig uppfatta det som annat än det fetstilta.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Halv-offtopic, men ändå... På datorspråk, vilket anser ni är det mest korrekta sättet att skriva kvadratmeter? Kvm? m2? M2? Eller skriva ut hela ordet? Inte i en ritning eller teknisk beskrivning då, men exempelvis i ett mail.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Entusiast
Skrivet av TheJerk:

Halv-offtopic, men ändå... På datorspråk, vilket anser ni är det mest korrekta sättet att skriva kvadratmeter? Kvm? m2? M2? Eller skriva ut hela ordet? Inte i en ritning eller teknisk beskrivning då, men exempelvis i ett mail.

kvm har jag bara sett mäklare använda.
M2 skall aldrig under några omständigheter användas. Meter betecknas med ett litet m och inget annat.
Jag brukar oftast använda m^2 för att det är tydligast.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kvadratmeter, kvadrat (om det inte kan misstolkas), m[alt+253] är nog vad jag skulle rekommendera. Även m^2 skulle kunna fungera under förutsättning av läsarskaran kan förväntas känna till exponenter och dess innebörd, exempelvis här på Sweclockers. Däremot skulle jag nog tänka mig för en extra gång innan jag använde mig utav det, och på den tiden kan jag skriva ut hela ordet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheJerk:

m² naturligtvis.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem
Skrivet av L4gG3r:

har faktiskt aldrig tänkt på detta felanvändandet av citationstecken. Spenderar inte så mycket tid på svenska forum så det kanske är en nationell företeelse?

sär skrivningar ser jag där emot hela tiden, framför allt här på swe clockers.

Det är nog en internationell företeelse.

http://www.unnecessaryquotes.com/

Permalänk
Medlem
Skrivet av fagerja:

m² naturligtvis.

Tror du missförstod frågan lite. Med datorspråk menade jag förenklat språk som går fortare att skriva i de vanliga programmen och med ett tangentbord. Hur kvadratmeter skrivs på riktigt vet jag naturligtvis.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheJerk:

Tror du missförstod frågan lite. Med datorspråk menade jag förenklat språk som går fortare att skriva i de vanliga programmen och med ett tangentbord. Hur kvadratmeter skrivs på riktigt vet jag naturligtvis.

Har inte alls missförstått. Med den tangentbordslayout och teckenkodning (Finländsk linux och UTF-8), som jag har är det lättare att skriva m² ( ^+2) som m^2 (^+SPACE+2). Fungerar med alla siffror, inte bara till kvadrat och kubik.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Skrivet av kode:

Denna tråd är första gången jag ens hör talas om konceptet över huvud taget. Närmre till hands ligger ju missbruket av citationstecken som kan ge en del intressanta sidoeffekter. Ett sådant exempel fick jag länkat till mig senast i morse;
http://www.lysator.liu.se/~busk/westerberg.jpg

Herr Westberg menade förmodligen med sina citationstecknen att han upplever uttrycket som en eufemism eller allmänt "talspråkigt". Min kristallkula säger att hans exakta tanke var: "egentligen är jag för fin för vulgäruttryck och vill skriva 'nazisternas folkmord av judar under andra världskriget' men det ser inte så stillistigt tilltalande ut på Fejjan!".

Roligt var det dock!

Metanotering: Frågan är varför han väljer att skriva Förintelsen med enbart gemener dock?

Visa signatur

Lee Adama is a bitch!

Permalänk
Medlem
Skrivet av PenPusher:

Herr Westberg menade förmodligen med sina citationstecknen att han upplever uttrycket som en eufemism eller allmänt "talspråkigt". Min kristallkula säger att hans exakta tanke var: "egentligen är jag för fin för vulgäruttryck och vill skriva 'nazisternas folkmord av judar under andra världskriget' men det ser inte så stillistigt tilltalande ut på Fejjan!".

Roligt var det dock!

Metanotering: Frågan är varför han väljer att skriva Förintelsen med enbart gemener dock?

Lustigt antagande, i och med att han ju även stavar fel till "för", "ceremoni" och "Raoul".

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."