Intel/ATI Spelburk för 10666kr (ex moms)

Permalänk
Avstängd

http://www.inet.se/kundvagn/visa/182949/2011-02-07

Dubbla HD 6950 och en fet kylare för CPUn

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Alltså varför inte sätta fler ungdomar i arbete! Här är sju datorer med ok prestanda, det behöver väl inte vara det absolut bästa?! Ni kanske inte har plats för fler än tre stycken? (gör mer plats)

Bara en aspekt på det hela med en så hög budget att få ut så mycket som möjligt för ungdomarna!

mvh Roger

Visa signatur

:: Bitfenix Prodigy :: I5 3570k@4.4GHz :: Corsair Hydro H100i :: Sapphire 7970 :: Asus p8z77-i Deluxe :: Corsair TX550 :: 8GB Corsair vengeance LP :: Samsung 830 256GB :: Hitachi 1TB :: WD GP 1TB :: Win 7 x64 :: BenQ E2420 HD ::

Permalänk
Medlem

XP stödjer bara DirectX 9, så det känns tämligen ovärt att lägga nämnvärda pengar på grafiken, om datorerna ska klara nyare spel...

Vad har kommunen mot 64-bitars Win7?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sirnicke:

XP stödjer bara DirectX 9, så det känns tämligen ovärt att lägga nämnvärda pengar på grafiken, om datorerna ska klara nyare spel...

Enligt min tidigare skola så var det för att nätverkshanteringen i windows 7 gör allting mycket svårare (tydligen ^^)

Visa signatur

Amd 1055T @ 3.5ghz | Corsair 16382mb 1600 MHz 9-9-9-24 | MSI GeForce 680| Asus M5a88-M | Intel 330 120GBx2 + WD 500GB Green + WD 1000GB Black + WD 2000GB Green x2 | AX 850 | Windows 7PRO x64 | Define R3 White

Permalänk
Medlem
Skrivet av sirnicke:

Fick precis höra att vi har fått ok på att köra med Win7 så länge vi inte lägger in dom i domänen.
Vilket är bra nyheter

Skrivet av roggan83:

http://img190.imageshack.us/img190/1516/namnlsil.png Uploade...

Alltså varför inte sätta fler ungdomar i arbete! Här är sju datorer med ok prestanda, det behöver väl inte vara det absolut bästa?! Ni kanske inte har plats för fler än tre stycken? (gör mer plats)

Bara en aspekt på det hela med en så hög budget att få ut så mycket som möjligt för ungdomarna!

mvh Roger

Jag tände till lite på din ide, men tyvärr så ser det svårt ut att genomföra.
Utrymme kanske vi skulle kunna fixa, men det innebär 6 datorer i ett rum utan fönster och AC.
Det skulle också innebära en ganska stor extra kostnad för vår egen budget, genom att behöva köpa in 6 skärmar istället för 3 (och annan kringutrustning)
Plus att vi endast har 3 licenser för SMART Launch (cafe appen)
Tillbaks till utrymme, i dag så har vi alla datorer i kiosken, för att kunna hålla ett öga på hur dom används, det skulle inte vara möjligt om vi måste byta rum. (Vi hade dom i ett annat rum tidigare, och då va det tyvärr ganska stökigt i datarummet)

Jag skulle också jätte gärna vilja ha synpunkter ang den här skärmen, det är kampanjpris på dom, och dom är bara 500mm breda, och våra boxar är 510mm
http://www.dustin.se/pd_5010543857.aspx

Tack på förhand

Visa signatur

P4 3,6Ghz - 2Gb ram - X800XT-PE 256Mb - 2x200Gb SATA - WD Raptor 74GB S-ATA 8MB 10K RPM **Exet fick ta datorn - använder nu laptop** [spoiler]PS3 :)[/spoiler]

Permalänk
Medlem

Nu tror jag att jag börjar få till ett bra paket, skulle gärna vilja att någon kollar att allt är kompatibelt, och att jag inte glömt något?

Tog bort kylningen, då dessa datorer aldrig kommer överklockas, så la jag till en Logitech mus istället.

Den här uppsättningen med skärmen ovan, Viewsonic.

Edit,
Kan vara bra att lägga in länken
http://www.inet.se/kundvagn/visa/184518/2011-02-07

Visa signatur

P4 3,6Ghz - 2Gb ram - X800XT-PE 256Mb - 2x200Gb SATA - WD Raptor 74GB S-ATA 8MB 10K RPM **Exet fick ta datorn - använder nu laptop** [spoiler]PS3 :)[/spoiler]

Permalänk
Medlem

Om det ändå bara ska vara en SSD disk varför inte p67 och i5-2500k istället för X58 och i7-950 systemet?

Det blir ju mer prestanda för mindre pengar.

Delarna i övrigt ser bra ut tycker jag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grantopp:

Om det ändå bara ska vara en SSD disk varför inte p67 och i5-2500k istället för X58 och i7-950 systemet?

Det blir ju mer prestanda för mindre pengar.

Delarna i övrigt ser bra ut tycker jag!

Skulle du kunna länka till ovan produkter, så jag vet att det blir rätt?
Grejen är att när jag lägger in alla produkter på Dustin, så blir det nästan tusen kronor dyrare,
så jag skulle nog behöva gå ner lite. Så ditt förslag kanske inte är någon dum ide?

Vad förlorar jag, och vad vinner jag?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Oj, dustin säljer inte moderkort med P67 för tillfället. Såg att de fanns på inet men inte dustin..

i5-2500 / i7 2600 är den nya generationens processorer från intel, och de presterar bättre än vad äldre processorer för samma pris gör.

Problemet var att de nya moderkorten med p67 visade sig ha ett fel, så att 4st SATA portar av totalt 6st riskerar att gå sönder med tiden. De nya processorerna fungerar enbart med dessa moderkort.

Men det kanske inte spelar någon roll ändå. Tänkte inte på att det inte fanns på dustin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doxie:

Jag skulle också jätte gärna vilja ha synpunkter ang den här skärmen, det är kampanjpris på dom, och dom är bara 500mm breda, och våra boxar är 510mm
http://www.dustin.se/pd_5010543857.aspx

Tack på förhand

Är det verkligen nödvändigt med 120hz? För där kan ni nog spara in en del annars;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av sirnicke:

Är det verkligen nödvändigt med 120hz? För där kan ni nog spara in en del annars;)

Skärmarna går på en annan budget, plus att dom där va ju extremt billiga under kampanjen.

Ang det moderkort jag valt, är det korrekt att jag ska använda 3x2gb?
För jag kollade på liknande, och dom stod det triple channel på, men det gör
det ju inte på det jag valde? Fast triple channel är kanske något annat?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doxie:

Skärmarna går på en annan budget, plus att dom där va ju extremt billiga under kampanjen.

Ang det moderkort jag valt, är det korrekt att jag ska använda 3x2gb?
För jag kollade på liknande, och dom stod det triple channel på, men det gör
det ju inte på det jag valde? Fast triple channel är kanske något annat?

3 ramstickor är korrekt.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att ni ska gå ner lite på datorerna och skaffa bättre kringutrustning istället eller kanske en fjärde dator.

Här är mitt förslag, högkvalitativa komponenter med grym spelprestanda men till ett mycket trevligare pris. Tippar på att ni inte ens märker någon skillnad mot tidigare setups med GTX570 och i7 950 i majoriteten av spel.

Som du ser får ni då även gott om utrymme till kringutrustning, jag valde att inkludera musen MX518 då den brukar sitta bra i de flestas händer men även för att den erbjuder enkel ändring av sesitivity så att alla snabbt kan vänja sig vid den.

Att välja en låda som är trevligar att jobba i (läs FD Define R3) kan kanske också vara av intresse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av partynikko:

Ingen fara

Angående varukorgen du länkade så kan du inte köpa det, då de moderkorten inte säljs för tillfället då de hade hårdvarufel.

Angående mina varukorgar så är det inklusive moms

moderkorten säljs visst, men man lär ju skicka in när de med uppgradera styrkretsar finns, inet har fortsatt sälja då de (antar jag) har insett att dom måste tjäna pengar när dom köpt in alla dessa moderkort!

Visa signatur

Citera för svar!|Fraktfritt hos INET|Min hemsida
Fractal Design Define R3|Corsair AX 850W|Gigabyte Nvidia GeForce GTX 570|Corsair Vengeance 1600MHz 2x4GB|ASRock P67 Extreme4|Intel Core i5 2500K|2x Samsung Spinpoint F3 1TB|Samsung Blu-Ray läsare
Nikon D7000|Nikon 60mm macro|Nikon 18-70|Nikon 55-300|Nikon 10.5 Fisheye

Permalänk
Medlem

här är ett bra system där mus och tangentbord är inkluderat, båda är riktigt bra! om man nedgraderar mus och tangentbord så får man även musmatta bilden är inkl. moms det blir under 32000 utan moms

Visa signatur

Citera för svar!|Fraktfritt hos INET|Min hemsida
Fractal Design Define R3|Corsair AX 850W|Gigabyte Nvidia GeForce GTX 570|Corsair Vengeance 1600MHz 2x4GB|ASRock P67 Extreme4|Intel Core i5 2500K|2x Samsung Spinpoint F3 1TB|Samsung Blu-Ray läsare
Nikon D7000|Nikon 60mm macro|Nikon 18-70|Nikon 55-300|Nikon 10.5 Fisheye

Permalänk
Medlem

Ska det vara framtidssäkert hade jag nog övervägt 6-kärniga AMD system.

Visa signatur

Gaming Mini-ITX Fractal Design Define Nano S - ASRock B550M-ITX - AMD Ryzen 5 5600X - Sapphire Radeon RX 5700XT 8GB Pulse OC+ - 32GB HyperX 3600MHz - Samsung 970 EVO1TB NVMe M.2 - BeQuiet! Pure Rock 2 Black - Corsair SFX SF750W 80+ Platinum

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ax69:

Ska det vara framtidssäkert hade jag nog övervägt 6-kärniga AMD system.

Då ingenting är framtidssäkert så behövs det inte

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

Permalänk
Medlem

Folk bara spyr ut förslag så tjänner inte för slänga ett jag med, tänker bara stv fritidsgård, inbrottsrisken ökar ju markant om detta skall smällas in där.

Visa signatur

13700k-32gb 3200mhz-RTX3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av scoorch:

Folk bara spyr ut förslag så tjänner inte för slänga ett jag med, tänker bara stv fritidsgård, inbrottsrisken ökar ju markant om detta skall smällas in där.

Det är helt korrekt, tyvärr så är det något man hela tiden måste tänka på.
Datorerna kommer dock vara inlåsta i datorskåp (dom sitter även fast i själva skåpet, så även ifall du bryter upp det, så får du inte loss datorn så lätt) Dom skåpen kommer stå inlåsta i ett rum utan fönster, med dubbla dörrar.
Så för att stjäla dom, så måste man bryta upp ytterdörren, eller slå sönder fönster, bryta upp två till dörrar inne i lokalen när larmet redan har gått. Sedan bryta upp skåpen och skruva loss datorerna.
Om man mot förmodan lyckas göra detta innan väktare kommer, så kommer datorerna vara stöldmärkta.
Man kan aldrig vara helt säker mot stölder, men hoppet är det sista som lämnar oss, jag hoppas dom i stället uppskattar datorerna där dom står, och gärna kommer ditt och använder dom.

Jag har även gjort en ny setup, som jag tror vi kommer köra på, den innefattar dock Sandy Bridge, så vi får vänta tills mars/april. Som ni ser så överstiger priset 13.333.kr, men vi har rabatt på Dustin, som gör att jag kommer ner i rätt pris.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/153413/doxie

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doxie:

Det är helt korrekt, tyvärr så är det något man hela tiden måste tänka på.
Datorerna kommer dock vara inlåsta i datorskåp (dom sitter även fast i själva skåpet, så även ifall du bryter upp det, så får du inte loss datorn så lätt) Dom skåpen kommer stå inlåsta i ett rum utan fönster, med dubbla dörrar.
Så för att stjäla dom, så måste man bryta upp ytterdörren, eller slå sönder fönster, bryta upp två till dörrar inne i lokalen när larmet redan har gått. Sedan bryta upp skåpen och skruva loss datorerna.
Om man mot förmodan lyckas göra detta innan väktare kommer, så kommer datorerna vara stöldmärkta.
Man kan aldrig vara helt säker mot stölder, men hoppet är det sista som lämnar oss, jag hoppas dom i stället uppskattar datorerna där dom står, och gärna kommer ditt och använder dom.

Jag har även gjort en ny setup, som jag tror vi kommer köra på, den innefattar dock Sandy Bridge, så vi får vänta tills mars/april. Som ni ser så överstiger priset 13.333.kr, men vi har rabatt på Dustin, som gör att jag kommer ner i rätt pris.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/153413/doxie

No offence and all, men 16 gb ram... Har någon slagit dig i huvudet med ett baseball trä?
2tb HDD låter också väldigt överflödigt till en opersonlig speldator.

Visa signatur

13700k-32gb 3200mhz-RTX3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doxie:

Vill börja med att tacka för alla svar, ni har varit mycket hjälpsamma.
Fritidsgården jag jobbar på och där vi kommer starta denna datorgrupp är... *trumvirvel*... Storvreta fritidtidsgård

Jag kan hålla er uppdaterade i denna tråd, vad som händer, vilken hårdvara det blir etc.

Nu läste jag ju ovan kommentar om skärmar också, att har man inte tillräckligt bra skärm, så kan man lika gärna gå ner i grafikkort, följdfrågan på det är ju, vilken skärm bör vi skaffa?
Jag tror att 22" dock är det största vi får plats med, eftersom vi låser in våra datorer i dator- skåp/bänkar.

Storvreta, de va som fan... Trodde de flesta fritids gårdar inte hade råd med sånna här saker

Visa signatur

Gaming Rigg: Cooler Master HAF X - Asus P8P67 PRO - Corsair 4gb 1333mhz - Intel Core i5 2500k - Sapphire radeon 6950 2GB - 1tb spinpoint f3 HDD - XFX Black edition 750w
KringRustning: Mus: Logitech G500 - Tangentbord: Logitech G110 - Headset: Ace Edge SX500

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jezpur:

Storvreta, de va som fan... Trodde de flesta fritids gårdar inte hade råd med sånna här saker

Nä de brukar satsa på Huset...renovering kostar lätt 100 000kr...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

är det inte lite onödigt att smacka på ett dyrt modekort? om det ändå inte ska överklockas. ett modekort för 1000kr räcker väl? sen skulle du kanske kunna köpa dessa http://www.inet.se/kundvagn/visa/198695/2011-02-13. anntar att lite skruvar kommer försvinna

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem

Så där, nu är setupen helt klart, och ska gå för beställning.
Blir dock en liten justering, och det är att vi kör med 16Gb ram istället för 8 som på bilden.
Återigen tack till alla som kommit med förslag.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Doxie:

Så där, nu är setupen helt klart, och ska gå för beställning.
Blir dock en liten justering, och det är att vi kör med 16Gb ram istället för 8 som på bilden.
Återigen tack till alla som kommit med förslag.

http://img101.imageshack.us/img101/8316/datorer.jpg

The kids will löve you

Blir ett riktigt kraftigt paket det där.
"Framtidssäkrad" kan man ju aldrig säga, men den kommer nog hänga med tills nästa peng går att gräva fram

Lycka till med hela projektet!

//BG

Visa signatur

---Project: Nuclear Winter
---Nuclear Media
---Aktiv setup: Fractal Design Define R3 Nuclear Winter mod | ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD FX-8350| Corsair H50 | Corsair XMS3 8GB DDR3 @1600Mhz | ADATA SP900 256GB SSD | Samsung SP F3 1TB HDD | EVGA GTX770 ACX| Corsair AX850, MDPC-X Titanium & Copper Mod |

Permalänk
Medlem

Hej igen alla glada sweclockers...

Då va det dags igen, dom tidigare datorerna jag köpte in blev mycket populära.
Så populära att vi nu har bestämt att bygga ett LAN rum, och således köpa 6st nya datorer.

Den nya budgeten är 75k fördelat på 6st datorer och 6 skärmar. (Nedan ser du en första tanke)
ANTEC KÜHLER H2O 620 LIQUID COOLING S-775/115...
ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 Z68 S-1155 ATX
ASUS RADEON HD7850 2GB PCI-E DVI/HDMI/DP
CORSAIR 16GB DDR3 XMS3 VENGEANCE PC3-12800 16...
CORSAIR TX 650W M MODULAR PSU ATX12V 2.31 / E...
CORSAIR FORCE GT SERIES 3 2.5" 120GB SSD MLC
DELL U2412M ULTRASHARP 24" WIDE TFT LED BLACK
FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3 USB3 BLACK
INTEL CORE I7 2700K 3.50GHZ 8MB S-1155
SEAGATE BARRACUDA GREEN 2TB 5900RPM SATA/600 ...
SONY DVD±R/RW AD-7280S-0B 24X SATA BLACK

Det som skiljer sig mest är att jag går upp till 24" skärmar (fast fortfarande DELL Ultrasharp, som vi är mycket nöjda med)
Går över till Asus grafikkort och lägger på 4Gb RAM.

Ideer, tankar och förslag är mycket välkomna.

Tack på förhand

Edit: Såg precis att vi körde på 16Gb förra gången också.

Visa signatur

Permalänk

Jag tycker du ska köra på 7870 och ta en i5 2500k istället eller kan du köra på 570-580