2233rz VGA - 120hz på bärbar dator?

Permalänk

2233rz VGA - 120hz på bärbar dator?

Tjena, för ett tag sedan sålde jag min stationära datorn för att köpa en bärbar. Problemet är att datorn jag köpt endast har ett vga-uttag samt HDMI, och skärmen (samsung 2233rz) jag har behöver dvi-d sladd för att fungera.

Då undrar jag; kommer det fungera att få 120hz om jag använder adapter? Dvi-d -> VGA, eller dvi-d -> HDMI?

Permalänk

Behöver inte 120hz skärmar dubbla anslutningar?

Edit: Dubbla dvi alltså.

Visa signatur

Maximus Formula III || i5 760 || GTX 470 || Dominator 1600MHz XMS3 DHX+ || Fractal Design Newton 800w ||

Permalänk
Skrivet av ludwigstrand:

Behöver inte 120hz skärmar dubbla anslutningar?

Edit: Dubbla dvi alltså.

Hur menar du?

Permalänk
Medlem

120 Hz behöver det som kallas för dual link kabel, men inte dubbla sladdar

HDMI till antingen HDMI eller DVI-D kommer fungera utmärkt.
Samt VGA kan endast kopplas til VGA på skärm, inte vare sig DVI-D eller HDMI

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av Estaclolomg:

Hur menar du?

Jag ska leta runt lite och se om jag kan hitta vart jag fått det ifrån, återkommer då jag vet mera.

(Sämst internet så det kan ta ett litet tag )

Visa signatur

Maximus Formula III || i5 760 || GTX 470 || Dominator 1600MHz XMS3 DHX+ || Fractal Design Newton 800w ||

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

"Det var det jag menade" men jag visste inte riktigt

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Okej, jag har en adapter som gör sladden från dvi-d till HDMI. Det bör alltså fungera? Eftersom jag bara har ett vga- och HDMI-uttag i datorn..

Permalänk
Skrivet av Estaclolomg:

Okej, jag har en adapter som gör sladden från dvi-d till HDMI. Det bör alltså fungera? Eftersom jag bara har ett vga- och HDMI-uttag i datorn..

Från HDMI till DVI menar du? Ja det ska funka för det är samma sak i olika kontaker egentligen.

Edit igen: Tror jag har glömt bort hur det där är exakt. Men jag vet att VGA till HDMI inte funkar.
HDMI : Digitalt, VGA : Analogt

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av ludwigstrand:

Från HDMI till DVI menar du? Ja det ska funka för det är samma sak i olika kontaker egentligen.

Den gör alltså om sladden från skärmen till en HDMI-kontakt, som jag sedan sätter i datorn. Om du inte riktigt förstod vad jag menade med dvi till HDMI

Permalänk

Värt att nämna är kanske att jag har en acer aspire 5943g med grafikkortet ati 5650

Permalänk
Skrivet av Estaclolomg:

Den gör alltså om sladden från skärmen till en HDMI-kontakt, som jag sedan sätter i datorn. Om du inte riktigt förstod vad jag menade med dvi till HDMI

Ja, men du kan väl helt enkelt testa för att vara säker

Edit: Kom på att du kanske inte har adaptern än

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Estaclolomg:

Nja så vitt jag vet så måste adaptern stödja dual link för att det ska fungera till en 120Hz skärm också
Är dock lite ute på hal is nu, förhoppningsvis vet någon annan mer exakt detta

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av ludwigstrand:

Ja, men du kan väl helt enkelt testa för att vara säker

Edit: Kom på att du kanske inte har adaptern än

Jo. jag har adaptern. Jag har testat tidigare idag och lyckades inte få skärmen över 60hz..

Skrivet av ggustavsson:

Nja så vitt jag vet så måste adaptern stödja dual link för att det ska fungera till en 120Hz skärm också
Är dock lite ute på hal is nu, förhoppningsvis vet någon annan mer exakt detta

Alright, får ta och testa lite. Någon aning om det finns någon dvi-d -> HDMI med stöd för det då?

Permalänk
Medlem

HDMI to DVI Dual Link Cable,

Bör funka, värt och testa iallafall!

Permalänk

Acer's 120hz:are har ju HDMI anslutning så då tycker jag att en HDMI->DVI adapter borde funka lika bra...

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av osvar:

HDMI to DVI Dual Link Cable,

Bör funka, värt och testa iallafall!

Kör på det

Deltaco HDMI-adapter, HDMI 19-pin hona till DVI-D hane | MaxFPS.se

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Här kan du jämföra hur din adapter ser ut, och hur den måste se ut för att dual link ska vara möjlig
http://www.lyberty.com/encyc/articles/tech/img/all-DVI-types....

Det är alltså som andra eller fjärde alternativet, ser den ut som en single link måste du byta den,
Själva DVI kabelen måste självklart vara duallink också

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Det är en sån här jag behöver; Deltaco HDMI-adapter, HDMI 19-pin hane till DVI-D hona | MaxFPS.se

Den stödjer alltså dual link, eller?

Permalänk

Japp!

Visa signatur

Permalänk

En snabb fråga; hur vet jag om adaptern stödjer dual link? Har som sagt redan en adapter.. Vill gärna veta att den inte stödjer..

Permalänk
Skrivet av Estaclolomg:

En snabb fråga; hur vet jag om adaptern stödjer dual link? Har som sagt redan en adapter.. Vill gärna veta att den inte stödjer..

Du ser det på hur kontaken ser ut, är den full av stift på ena sidan och ett lodrätt eller lodrätt + två ovan, två undre så är det dual link. TRO mig jag skulle inte våga länka till fel.

http://www.logicsupply.com/images/dvi_connector_types.gif
Ignorera den längst ner.

Visa signatur

Permalänk

Har yttligare en fråga eftersom jag fortfarande inte lyckats lösa problemet. Har googlat men inte fått något svar. Jag har ett ati mobility radeon hd 5650, klarar inte detta att punga ut mer än 60hz till extern skärm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Estaclolomg:

Har yttligare en fråga eftersom jag fortfarande inte lyckats lösa problemet. Har googlat men inte fått något svar. Jag har ett ati mobility radeon hd 5650, klarar inte detta att punga ut mer än 60hz till extern skärm?

Testade du Deltaco HDMI-adapter, HDMI 19-pin hane till DVI-D hona | MaxFPS.se ? och det funka inte?

Visa signatur

Intel core i5-3570k - Asrock z67 Extreme7 - 2x4gb Corsair low profile ddr3 - Samsung EVO 250GB - Intel 520 240gb ssd - GTX970 4GB - Define R4 Black - WD Black 1.5TB

Permalänk
Medlem

Du får inte ut 120hz via acerns HDMI uttag så vitt jag vet, måste kopplas till DVI uttaget på skärmen.

Och DVI -> VGA kommer du inte heller få ut 120hz på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Du får inte ut 120hz via acerns HDMI uttag så vitt jag vet, måste kopplas till DVI uttaget på skärmen.

Och DVI -> VGA kommer du inte heller få ut 120hz på.

Fujitsu Amilo Sa 3650 har DVI-ut både i datorn och självklart i graphicboostern, kommer denna då klara av att visa 100hz+?

Visa signatur

Intel core i5-3570k - Asrock z67 Extreme7 - 2x4gb Corsair low profile ddr3 - Samsung EVO 250GB - Intel 520 240gb ssd - GTX970 4GB - Define R4 Black - WD Black 1.5TB

Permalänk
Medlem

fick du det till att fungera?

Permalänk
Medlem

funkar det?

Fick du det att funka? Ska nämligen till DH och är tvek om jag orkar släpa med mig towerchassi från norrland. Om du fick det att funka, hur gjorde du?