[20120419] Samlingstråd om SSD

Permalänk

Tjena grabbar, har precis installerat & monterat min nya Sandy Bridge dator, med Corsair Force 60 gb som primär hårddisk.

Min fråga är hur jag kan optimera hastigheten osv? Kanske i UEFI? Sedan har jag läst om firmwares? Har inte hängt med riktigt där, tack för hjälp i förhand.

Äger ett Asrock extreme 6 p67 moderkort ifall det behöver vetas.

Permalänk
Skrivet av Battlehood:

Tjena grabbar, har precis installerat & monterat min nya Sandy Bridge dator, med Corsair Force 60 gb som primär hårddisk.

Min fråga är hur jag kan optimera hastigheten osv? Kanske i UEFI? Sedan har jag läst om firmwares? Har inte hängt med riktigt där, tack för hjälp i förhand.

Äger ett Asrock extreme 6 p67 moderkort ifall det behöver vetas.

Det finns en tråd där vi postar hur snabba våra SSD:er är: Hur snabb är din SSD?
Om du laddar ner de testprogram som används där (tex AS SSD Benchmark, ATTO Disk Benchmark och CrystalDiskMark) kan du kolla och jämföra om dina hastigheter är så bra som de borde vara.

Grundläggande är att AHCI ska vara aktiverat i BIOS/UEFI och i Windows, och att rätt drivrutiner för SATA-kontrollern är installerade. Men kör några benchmarks och posta i den andra tråden vetja.

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk

Växla mellan ssd och hdd

Hej.
Skall beställa ny dator med Vindows Home Premium 64 bits installerat.På SSD
Moderkort MSI H 67 MA-E45
Processor:Intel Core i 7 2600K
Ram: 8GB 2x4096 MB01333hz
SSD: (0 GB 2,5"SSD Intelx25 Mretail
HDD: 2 TB Samsung Ecogreen F4EG
Min fråga. Var och hur ställa in vilka program som går till SSD, resp lagringsdisk .OS installerat på SSD.Finns det program installerat i OS,som kan ställas in för att få program på rätt disk.????Vill lära mig detta på ett säkert sätt,därav den i mångas ögon dumma frågan.Men ,vågar jag inte fråga, blir det inga lärdomar.Tacksam för svar.

Permalänk
Skrivet av Isbjörnsson:

Hej.
Skall beställa ny dator med Vindows Home Premium 64 bits installerat.På SSD
...
Min fråga. Var och hur ställa in vilka program som går till SSD, resp lagringsdisk .OS installerat på SSD.Finns det program installerat i OS,som kan ställas in för att få program på rätt disk.????Vill lära mig detta på ett säkert sätt,därav den i mångas ögon dumma frågan.Men ,vågar jag inte fråga, blir det inga lärdomar.Tacksam för svar.

När du installerar program kan du för det mesta välja var programmet ska installeras. Förvalt brukar vara "C:\Program\XXX" eller "C:\Program (x86)\XXX" men det är ju bara att byta ut tlil D:\Program\XXX om din lagringsdisk heter "D:"

Det du vill göra är ungefär att ändra förvalet till "D:\Program\XXX" så att de hamnar på D: istället för C: automatiskt. Det kan du ändring i registret: Change the default installation folder C: \ Program Files

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Skrivet av distortion10000:

När du installerar program kan du för det mesta välja var programmet ska installeras. Förvalt brukar vara "C:\Program\XXX" eller "C:\Program (x86)\XXX" men det är ju bara att byta ut tlil D:\Program\XXX om din lagringsdisk heter "D:"

Det du vill göra är ungefär att ändra förvalet till "D:\Program\XXX" så att de hamnar på D: istället för C: automatiskt. Det kan du ändring i registret: Change the default installation folder C: \ Program Files

Tack för svaret jag letat efter länge.Hoppas andra har nytta av det också.

Permalänk
Medlem

Har i dagsläget en F60 (övriga systemet i sign), och funderar på att sätta i en till och radia.
Min fråga lyder, måste disken vara av samma storlek? Eller kan jag sätta i en F120 och köra raid med?
Dvs. funkar F60 & F120 ihop?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Ram och SSD

Har köpt en SSD nu till min bärbara. Den har 4 gig ram-minne.

Har hört att man bör (eller kan) stänga av swap-filen för att maximera livslängden på ssd-disken. Frågan är då om jag kommer klara mig med mina 4 gig, eller om jag måste uppgradera till kanske 8.

Jag använder normalt 2.5 gig ram.

Någron som har några synpunkter eller vettiga åsiker angående SSD, ram och swapfiler?

Permalänk
Medlem
Skrivet av distortion10000:

Det finns nog ingen stor sammanställning på det sättet. Men intel G3 kommer i mars: Tredje generationen SSD från Intel i mars och SSD:er baserade på kommande chipet Sandforce SF-2000 ska släppas under våren.

Antingen köper du något av det som finns nu, eller så väntar du några veckor på Intel G3 är mitt tips.

edit 21/2: Nu håller alla tillverkare på att gå över till flashminnen byggda i 25nm, till skillnad mot 34nm som det var innan. Nu visar det sig att det har vissa nackdelar. SSD:erna blir billigare, men storleken och hastigheten minskar:
Corsair påbörjar övergång till 25 nanometers minneskretsar
The OCZ Vertex 2 Conspiracy: Lost Space, Lost Speed?

Järnspikar! Jag hämtade ut min OCZ Vertex 2 E 60GB idag och den är gjord i februari så det är en 25nm som är sämre =( Man känner sig rätt lurad när man läst recensioner som var på gamla Vertex 2. Tycker inte att de borde få kalla den nya versionen för samma namn. Förhoppningsvis kan de göra dem snabbare med firmware som tomshardware säger men hur flashar man en hårddisk? Är det krångligt?

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk

Hej!

Har köpt en Corsair F60 och har lite frågor innan jag ska installera Windows etc.
1. Vilka inställningar bör jag göra i Bios innan installation? Bör jag uppdatera Bios först (Asus M4A78 PRO AM2+)?
2. Behöver man ändra något i Windows 7 efter installationen? Läste något om defragmenteraren etc.
3. Om jag kopplar ur min nuvarande hårddisk med Windows + filer på under installationen, kan jag koppla in den i efterhand, för över filerna till SSDn, formatera hårddisken och sedan för över filerna tillbaka till den tomma hårddisken utan att det uppstår konflikter vid uppstart av SSD med OS och hårddisk med OS. (Bra att veta då jag inte har någon övrig lagringsmedia att göra en sån stor 'back-up' på).
4. Behöver man uppdatera Firmware/göra ändringar i Bios efter installation? Hur uppdaterar man Firmware?
5. Några speciella drivrutiner som inte behöver ligga på SSDn? Eller bör alla göra det p.g.a. att OS ligger där?

Övriga tips?

Permalänk
Skrivet av id_hunter:

Har köpt en Corsair F60 och har lite frågor innan jag ska installera Windows etc.
1. Vilka inställningar bör jag göra i Bios innan installation? Bör jag uppdatera Bios först (Asus M4A78 PRO AM2+)?
2. Behöver man ändra något i Windows 7 efter installationen? Läste något om defragmenteraren etc.
3. Om jag kopplar ur min nuvarande hårddisk med Windows + filer på under installationen, kan jag koppla in den i efterhand, för över filerna till SSDn, formatera hårddisken och sedan för över filerna tillbaka till den tomma hårddisken utan att det uppstår konflikter vid uppstart av SSD med OS och hårddisk med OS. (Bra att veta då jag inte har någon övrig lagringsmedia att göra en sån stor 'back-up' på).
4. Behöver man uppdatera Firmware/göra ändringar i Bios efter installation? Hur uppdaterar man Firmware?
5. Några speciella drivrutiner som inte behöver ligga på SSDn? Eller bör alla göra det p.g.a. att OS ligger där?

1. Se till att AHCI är aktiverat i BIOS. Om du bör uppdatera BIOS eller inte beror väl på om de har fixat några buggar som påverkar dig eller inte.
2. Windows 7 ställer in det mesta automatiskt när den känner av att du har en SSD. Se till att uppdatera drivrutinerna till SATA-portarna (chipset-drivrutiner från AMD i ditt fall antar jag)
3. Det borde gå bra, så gjorde jag när jag köpte SSD. Fast det var inte helt smärtfritt, BIOS ville boota från gamla HDD:n när den kopplades in igen men det är bara att se till att bootsekvensen är korrekt i BIOS tror jag.
4. Inga ändringar i BIOS efter installation ska behövas. Uppdatera fw för SSD:n behöver du nog inte göra om du inte har något speciellt problem som är löst i senare fw.
5. Enklast är väl att låta drivrutiner ligga på SSD:n. Eftersom de läses in när Windows startas vill du väl att de ska läsas in fort?

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk

Hej allihop. Har en Intel 80Gb i min stationära dator som jag varit jättenöjd med. Nu har jag köpt en Intel 160Gb som jag tänkte uppgradera med för att få plats med lite spel också. Tänkte ta att stoppa 80gigaren i laptopen. Nu till frågan. Jag har säkert 40 program och massa personligt som jag skulle vilja föra över till den nya hårddisken. Alltså göra en kopia av den till den nya. Går det, utan att behöva installera om Win7 och alla program mm (ca 35Gb)..? skulle säkert ta flera dagar innan jag fick den som den "som förut".. Finns det något bra program för detta kanske? Tacksam för svar.!

Visa signatur

PC1 / Antec 1100 | Corsair RM850W | ASUS Rampage IV Formula | I7 3930K x6 4.25GHz | Noctua NH-U12S | Corsair Dominator Platinum 1866MHz 2x4GB | Samsung Pro 240 256GB | ASUS GTX680 DirCU II OC | 4 x 2TB WD Green | 2 x 3TB Seagate 7200
PC2 / Asus P7P55D | I7 870 3.8GHz | Zotac GTX480 AMP
PC3 / Gigabyte X58A UDR3 | I7 950 3.8GHz | Gigabyte GTX470 SOC

Permalänk

Har tappat bort min nyckel till Windows och hade precis tänkt installera Windows på min SSD.
Har hört att det går att klona den gamla hårddisken till SSDn. Hur fungerar det? Vilket program är bäst?
Hur blir det med filerna och programmen? Har t.ex. 500Gb data på hårddisken men 60Gb utrymme på SSDn. Kan man välja att bara klona Windows och inte alla program och filer.
Men den viktigaste frågan, behöver man Windows-nyckeln om man klonar?

Permalänk
Skrivet av id_hunter:

Har tappat bort min nyckel till Windows och hade precis tänkt installera Windows på min SSD.
Har hört att det går att klona den gamla hårddisken till SSDn. Hur fungerar det? Vilket program är bäst?
Hur blir det med filerna och programmen? Har t.ex. 500Gb data på hårddisken men 60Gb utrymme på SSDn. Kan man välja att bara klona Windows och inte alla program och filer.
Men den viktigaste frågan, behöver man Windows-nyckeln om man klonar?

Ungefär samma fråga som jag ställer då, hoppas det sitter någon hjälpsam med svar Själv klonade jag mina mekaniska hårddiskar för 5-6 år sedan med ett program "norton"-någonting, men har inte kvar detta. Vet inte om det skulle funka med SSD:s heller

Visa signatur

PC1 / Antec 1100 | Corsair RM850W | ASUS Rampage IV Formula | I7 3930K x6 4.25GHz | Noctua NH-U12S | Corsair Dominator Platinum 1866MHz 2x4GB | Samsung Pro 240 256GB | ASUS GTX680 DirCU II OC | 4 x 2TB WD Green | 2 x 3TB Seagate 7200
PC2 / Asus P7P55D | I7 870 3.8GHz | Zotac GTX480 AMP
PC3 / Gigabyte X58A UDR3 | I7 950 3.8GHz | Gigabyte GTX470 SOC

Permalänk
Skrivet av FFredrikk:

Ungefär samma fråga som jag ställer då, hoppas det sitter någon hjälpsam med svar Själv klonade jag mina mekaniska hårddiskar för 5-6 år sedan med ett program "norton"-någonting, men har inte kvar detta. Vet inte om det skulle funka med SSD:s heller

Det var nog Norton Ghost det.

5 Free Apps to Clone Your Hard Drive

Har inte testat någon av dessa så fråga mig inte vilken som är bäst

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Medlem

Jag klonade systemdisken med CloneZilla (Open Source).

http://clonezilla.org/

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Jag har planerat att köpa en mindre SSD på 64-80GB för OS. Vilken SSD rekommenderas?
Har stått och vägt mellan Crucial C300 vs. ngn SandForce (Corsair, OCZ).

Permalänk

Det här med SSD och livslängd. Om vi tar en SSD som har en garanti på 3 år, den går sönder efter 2 år oavsett orsak. Då borde jag väl kunna skicka in den och få den tillbaka fungerande? Oavsett hur mycket data jag har skrivit eller ej till den, eller?

För i så fall kan man tänka att "jag kommer ha en SSD i minst 3 år"?.

Permalänk
Medlem
Skrivet av id_hunter:

Har tappat bort min nyckel till Windows och hade precis tänkt installera Windows på min SSD.
Har hört att det går att klona den gamla hårddisken till SSDn. Hur fungerar det? Vilket program är bäst?
Hur blir det med filerna och programmen? Har t.ex. 500Gb data på hårddisken men 60Gb utrymme på SSDn. Kan man välja att bara klona Windows och inte alla program och filer.
Men den viktigaste frågan, behöver man Windows-nyckeln om man klonar?

Clona fungerar men du missar en väsentlig detalj.
SSD disken ska formateras med 4k sektor.
En vanlig hårddisk har runt 64-128k vid formateringen för att fungera bra.
Clonar du så missar du prestanda och utrymme som inte går att använda.

Permalänk
Medlem

Hejsan Sweclockers, har lite problem skall införskaffa mig en ny dator och har suttit och funderat på vilken SSD HDD jag skall köpa mig. Jag tänkte först köpa Corsair SSD Force Series 120GB, såg sedan att Vertex 3 skulle komma ut lite senare. Självklart var det ju en priskillnad.

Nu undrar jag bara ifall det är värt den extra hastigheten för en Tusenlapp (Priset taget från Dustin), Sedan också vet jag inte riktigt när Vertex kommer att släppas heller.

Säg vad ni tycker och hjälp en lite mindre datorkunnig människa

Ni kanske har något annat förslag på SSD också ?

MVH

Visa signatur

CPU: i7 2600K @4.5 GHz, Zalman 9900,Mobo: ASRock P67 Extreme4, GPU: XFX 6950 -> 6970, RAM. Corsair Vengeance 8GB 1600MHz,Corsair SSD 120GB

Permalänk
Medlem

Har en X25 som legat oanvänd i flera månader.

Om jag partitionerar/formaterar den m.h.a. min bärbara och ett eSata-kabinett kan jag sedan montera den i min stationära dator, lägga in XP på D: och sedan installera Win7 på C: och få en fungerande dual-boot utan att behöva använda något verktyg för att skapa en bootmeny?

Permalänk
Medlem

Bästa/prisvärdaste 160GB+ SSD just nu? Eller kommer det massa nya snart?

Permalänk
Medlem

Såg just att det finns en Corsair F60A! Vad är skillnaden mellan F60 och F60A?

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

Hej

Tänkte beställa mig en Vertex 3 120gb disk, men så läser jag på en recension:

Fördelar:
+ Brutal och klassledande prestanda
+ Hög lagringskapacitet
+ Vettig prisnivå sett till dess prestanda

Nackdelar:
- Finns inte på marknaden idag
- Kräver SATA 6,0 Gbps, gärna Intels Sandy Bridge-plattform för maximal prestanda.

Jag har ett MK Asus M4N72-EnForce750 http://www.motherboards.org/reviews/motherboards/1871_2.html

Kommer detta fungera även fastän jag inte har sata3? (6gb/s)

Tacksam för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Russin88:

Hej

Tänkte beställa mig en Vertex 3 120gb disk, men så läser jag på en recension:

Fördelar:
+ Brutal och klassledande prestanda
+ Hög lagringskapacitet
+ Vettig prisnivå sett till dess prestanda

Nackdelar:
- Finns inte på marknaden idag
- Kräver SATA 6,0 Gbps, gärna Intels Sandy Bridge-plattform för maximal prestanda.

Jag har ett MK Asus M4N72-EnForce750 http://www.motherboards.org/reviews/motherboards/1871_2.html

Kommer detta fungera även fastän jag inte har sata3? (6gb/s)

Tacksam för svar

Den kommer att fungera men du får inte ut full prestanda, titta på anandtechs test där dom testar den både med sata 6gbit/s och sata 3gbit/s:

http://www.anandtech.com/show/4186/ocz-vertex-3-preview-the-f...

Permalänk
Medlem

Ny SSD första gången och Windows 7 installation

Hej!

Skaffar SSD för första gången :). Har en Laptop, HP Pavillion DV7-1095EO med följande spec...

2.53 GHz Intel Centrino 2 processor technology Intel Core 2 Duo Processor P9400
Microprocessor Cache 6 MB Level 2 cache
Memory 4096 MB (2 x 2048 MB)
Video Graphics NVIDIA GeForce 9600M GT
Hard Drive 500 GB (2 x 250 GB) (5400 rpm)

Full spec på datorn

Har skaffat den nya INTEL 320 SERIES 2.5" 120GB SSD SATA/300 MLC 25NM och ska byta ut en av de befintliga diskarna som sitter i datorn. Jag ska installera Windows 7 64-Bit på den. Jag har läst runt en hel del men tänkte ändå passa på att fråga om det är något mer än det jag nämner nedan jag bör tänka på vid installationen och efteråt. Mottager självklart gärna tips som gör prestandan så bra som möjligt.

1. Uppdatera BIOS till senaste verison
2. Aktivera AHCI-Mode i BIOS om möjligt
3. Installera OS
4. Kontrollera TRIM-funktioner i Windows

Lite frågor...

1. Behövs det någon mjukvara/drivrutin till Intel-disken när Windows är installerat?
2. Jag läser lite här och där att SSD-diskar ska formatteras med 4K sektorstorlek. Kan jag välja det under installationen eller sker det automatiskt?
3. Jag är osäker på om jag har SATA1 eller SATA2 på min laptop. Finns det något enkelt sätt att kontrollera det? Datorn är inte så gammal tycker jag. Tror jag köpte den November 2008.

Tack på förhand
/Rickard

Visa signatur

- A wise man get more use of his enemies then a fool from his friends

Permalänk
Medlem

tänkte plocka ihop min egen dator på komplett, men varför verkar det som att man får montera SSDn själv? Gör dom inte det år mig när dom bygger ihop allt annat?

Permalänk
Skrivet av Euforin:

tänkte plocka ihop min egen dator på komplett, men varför verkar det som att man får montera SSDn själv? Gör dom inte det år mig när dom bygger ihop allt annat?

Låter konstigt, men det är nog bäst att du frågar komplett om det. Bara de som kan svara på varför komplett gör så.

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Skrivet av Rickard:

Hej!
Lite frågor...

1. Behövs det någon mjukvara/drivrutin till Intel-disken när Windows är installerat?
2. Jag läser lite här och där att SSD-diskar ska formatteras med 4K sektorstorlek. Kan jag välja det under installationen eller sker det automatiskt?
3. Jag är osäker på om jag har SATA1 eller SATA2 på min laptop. Finns det något enkelt sätt att kontrollera det? Datorn är inte så gammal tycker jag. Tror jag köpte den November 2008.
/Rickard

1. Eftersom du har Intel-kretsar så bör du installera Intel Rapid Storage Technology (RST). Det är Intels drivrutiner för SATA-diskar och det snabbar upp för SSD:er

http://downloadcenter.intel.com/Detail_Desc.aspx?agr=Y&DwnldI...

2. Windows 7 formaterar korrekt för SSD (vad jag vet?)
3. Jag lyckades inte hitta den informationen.

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk

Slitage

Jag blir lite orolig när jag hör om alla som säger att man måste rensa SSDn med jämna mellanrum (även månader) för att inte datan ska gå förlorad.

Jag har använt en ssd som C-enhet i knappt ett år utan att rensa den. kommer all min data bara försvinna en dag?
Eller märker man en förvarning i god tid innan "crashen" så att man hinner fixa problemet?

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

Någon som vet "erase block size" på Intels nya 320 SSDer?