Crysis 2 endast DX9 – DX11 kommer "senare"

Permalänk
Medlem
Skrivet av nictim:

Bara jag som tycker grafiken är bra eller? :S

Näh det är inte bara du. Det är ju tråkigt att DX11 får vänta men den som inte ser att spelet är väldigt snyggt och välgjort hade inte sett det även om DX11 använts. Själv kör jag detta i hardcore och ex. Black ops i max settings på allt. Jag kan inte säga att jag tycker Black ops är snyggare. Anti-aliasing x16 i Black ops tycker jag verkar göra jobbet bättre än här men det har ju brister där med (linjer som skrynklar sig etc).
Näh, ni som inte tycker det ser bra ut.. prova öppna ögonen lite. För mig så flyter detta väldigt mycket bättre än Black ops. Det kan ju iofs bero på något fel hos just mig, men alla andra spel är ok och mitt system är inte direkt dåligt.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dispersion:

För er som inte tror på att det endast är DX9.
r_displayinfo=1 i konsollen visar vilken renderer som används och det som står i nyheten stämmer bra

Kollar man i filerna så finns det bara bibliotek för directX 9.

Visa signatur

Tänker inte skryta om alla mina prylar, så det får bli att framföra faktan att jag lagar godare köttbullar än dig.

Permalänk

Eh...DirectX 9, betyder inte det att det inte kommer vara möjligt med Anti-Aliasing?
Crysis använder väl deferred shading, och DirectX 9 klarar väl inte av båda det och AA?
Det var väl anledningen till att AA inte fanns i GTA IV?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hp smart:

Jag kan nästan satsa min halva njure på att Microsoft har något med det här att göra.

*Det där var det dummaste jag har hört* tänkte jag när jag läste ditt inlägg.

DX11 är ju något som bara finns i Vista och Windows 7. Det innebär att de som har XP (som endast klarar DX9) måste uppgradera till Windows 7 för att lira DX11 = mer pengar för Microsoft.

Battlefield 3 har ju inte stöd alls för DX9 vilket innebär att de som har XP måste skaffa Windows 7.

Permalänk
Medlem

jag är inte förvånad...

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Skrivet av zwete:

Kollar man i filerna så finns det bara bibliotek för directX 9.

Såg det jag med nu. Tack för svaret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murloc:

Varför är de nya titlarna DX9 och DX11? Vad har hänt med DX10?

Kort som stöder DX10/10.1 ska kunna köra DX11, dock självklart bara med de funktioner som de stöder...Sedan ska tydligen 10/10.1 få lite små prestandabonusar i DX11 gentemot om de kördes i DX10

Permalänk
Skrivet av dunis90:

Kort som stöder DX10/10.1 ska kunna köra DX11, dock självklart bara med de funktioner som de stöder...Sedan ska tydligen 10/10.1 få lite små prestandabonusar i DX11 gentemot om de kördes i DX10

Nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

JO

Civilization 5 är ett exempel på ett spel som körs i DX11 med reducerade funktioner ifall man har DX10/10.1

Permalänk
Medlem

Denna nyhet var populär! Det finns en Jäklar massa länkar till Sweclockers på sidor och forum över hela världen just nu

Några exempel:
http://exophase.com/21714/report-crysis-2-to-ship-without-dx1...
http://www.gamespot.com/pages/forums/show_msgs.php?topic_id=2...
http://forums.gametrailers.com/thread/big-crysis-2-news--no-d...

Permalänk
Skrivet av dunis90:

JO

Civilization 5 är ett exempel på ett spel som körs i DX11 med reducerade funktioner ifall man har DX10/10.1

Nej, då körs det med DX10. Ett DX10/DX10.1 kort kan inte köra några som helst DX11 funktioner.

EDIT: Rättelse, inga "viktiga" funktioner, endast lasthantering i form av bättre stöd för flerkärnade processorer, däremot inga som helt grafiska fördelar vilket är själva nischen med DX11.

Permalänk

se det på den ljusa sidan om dom skjuter up dx11an så betyder det att det kommer förmodligen ha stor skillnad mot dx9

Visa signatur

Ryzen 5800x | Corsair H100i V2 | 32 GB DDR4 Corsair VENGEANCE | Asus Z370 | Gigabyte RTX 3080 Xtreme | LG 27GL850 144hz NANO IPS | Corsair VOID wireless | Valve Index | Simlab P1 Cockpit | Fanatec set Simucube 2 pro | Triple 55" Oled surround

Permalänk
Medlem

Går man in på "brightness" inställningar så ser man att det står TV. Så nog är det en konsolport allt.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Jaha...

Öh...
Men...
Vad...

Nä, nu förstår jag inte alls. Ett DX9 spel som kommer nu och skall vara det spelet med bästa grafiken.
Vet inte om man skall gråta eller skratta. Dessa satans konsol portade spel.

Känns ju kul att köpa ett spel idag som skulle gått lika bra på min gamla speldator med ett 8800GT att spela på.
Tur man sitter på 2st 6950 med en i5-2500K idag, så att man kan lira i 500 fps då...
Jag som såg fram emot ett spel där man skulle kunna få kräma ut ur min nya dator allt vad som det går. Suck.

Får väl hoppas på att dom satsat lika hårt på spelglädjen (som dom helt glömde i ettan) som dom satsade på grafiken i ettan. Blir väl till att testa demot och se om det är så illa som det låter.

Jaja, längtar iaf till BF3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Nej, då körs det med DX10. Ett DX10/DX10.1 kort kan inte köra några som helst DX11 funktioner.

EDIT: Rättelse, inga "viktiga" funktioner, endast lasthantering i form av bättre stöd för flerkärnade processorer, däremot inga som helt grafiska fördelar vilket är själva nischen med DX11.

Denna artikel från Anandtech förklarar DX11 och DX10 rätt bra
http://www.anandtech.com/show/2716/3
"Essentially, DX10 code will be DX11 code that chooses not to implement some of the advanced features. On the flipside, DX11 will be able to run on down level hardware. Of course, all of the features of DX11 will not be available, but it does mean that developers can stick with DX11 and target both DX10 and DX11 hardware without the need for two completely separate implementations: they're both the same but one targets a subset of functionality. Different code paths will be necessary if something DX11 only (like the tessellator or compute shader) is used"

Permalänk
Medlem

Har det inte varit länge känt att crysis 2 skulle vara grafiskt underlägset sin föregångare? Finns väl inget att chockas över direkt imo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michelangelo:

1:a aprilskämt gone global elller vafan pysslar dom med?

(har hela tiden velat ha detta spelet, men detta uttalandet gör att jag AVBOKAR skiten, dx9=konsollanpassat=dom har inte brytt sig alls om oss "riktiga" spelare)

Jävla larv, så konsol-spelare är inga riktiga spelare/gamers? *epic-motherf****ng-faceplant* "Riktiga spelare" skiter i grafiken och gillar spel glädjen, 8-bit tex. Allt är fyrkanter men håller måttet än idag. Sen får man ju så klart se det att spel som cod m.m måste i ha relativt bra grafik(inte fyrkanter osv om man ska överdriva) för att man ska kunna spela det, men att spelet ska ha explosioner som är identiska med verkligheten är ju bara som grädde på chokladen. Dock när så pass nya spel som detta så är det väldigt konstig att dom inte kör DX11 men fortfarande: Spel glädje. Att köra på low/medium funkar men man väljer ju så klart högre om möjligheten finns.

Visa signatur

Chassi: Define C ll RAM: Vengeance CL15 16GB ll Kylare: Noctua ND14 ll Mobo: Asus prime z270-p ll CPU: i5 7600k ll PSU: Supernova G3 650w ll GPU: MSI GTX 1060 6GB Gaming X ll Lagring: Samsung 850 EVO 250GB, Seagate 1TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordarosten:

Jävla larv, så konsol-spelare är inga riktiga spelare/gamers? *epic-motherf****ng-faceplant* "Riktiga spelare" skiter i grafiken och gillar spel glädjen, 8-bit tex. Allt är fyrkanter men håller måttet än idag. Sen får man ju så klart se det att spel som cod m.m måste i ha relativt bra grafik(inte fyrkanter osv om man ska överdriva) för att man ska kunna spela det, men att spelet ska ha explosioner som är identiska med verkligheten är ju bara som grädde på chokladen. Dock när så pass nya spel som detta så är det väldigt konstig att dom inte kör DX11 men fortfarande: Spel glädje. Att köra på low/medium funkar men man väljer ju så klart högre om möjligheten finns.

Nope det är de inte
Konsoller är till för de som föredrar casual framför något mer seriöst, är väl den generella uppfattningen, sen tror jag inte många bryr sig om någons subjektiva åsikt.
Resten av argumenten föll platt, att dra in spelglädje i ett sådant här tråd är nog inte allt för klokt, inte om man åtminstone har en susning om vad det hela handlar om.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nyhet:

Det kommande storspelet Crysis 2 har inte stöd för DirectX 11 vid lanseringen den 25 mars.

Läs artikeln

Vore dock trevligt om man fick källan.

Visa signatur

PC #1: 60GB Corsair Nova2 Series|Samsung Spinpoint 250GB, WDC 500GB, WDC 1TB, WDG 1TB, Seagate 1TB|BENQ G2222HD, BENQ G2400W|Fractal Define R3|MSI 790XT-G45 Crossfire|Phenom II 720 BE X4 3.5GHz|Sapphire HD5850 1GB 725/1000|4GB DDR2 800MHz|Corsair 650W TX PSU|Logitech G15 Blue|ACE EDGE 3200|Corsair HS1A|Asus XONAR DX|Logitech X-530 | HD555.
PC #2: i5 2500k 4.2GHz|8GB DDR3 1600MHz|HD6970 Crossfire|850W Corsair|60GB SSD|WDC 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av olafett:

Haha, ja det där var nog bland det värsta jag sett. Gissar att det blir som när failcom lovade dx10 till age of conan vid release. Ett år efter release fick man dx10 solstrålar. _VÄRT_

AoC är fortfarande världens snyggaste mmo på marknaden. Och Dreamworld Engine Update är spelet ännu snyggare. tog tid. men hellre det än inget

Visa signatur

-PC- HAF932 - i7 920d0 oc 3.8ghz - P6TDELUXE v2 - Asus 7950 3GB TOP - Samsung 830 128gb - 2xWD 1TB Black - Asus Xonar Essence STX - Logitech G400 - Sennheiser pc360G4me - Logitech Z5500 - S27a950d 120hz - 2233RZ 120hz
GAME | Dota2 | Age of Conan
Youtube: http://www.youtube.com/user/b4nto

Permalänk
Medlem

@Michelangelo
Jag är inte ALLS förvånad. Tyvärr!
När var senaste gången någon av er som blev förvånade jämförde spelbolagens intäkter för konsol-versionerna mot pc-versionen?
När ni gjort det kommer ni fatta att det inte är konstigt att pc-versionen har mycket mindre prioritet.
Pengarna bestämmer - som alltid.

Kolla på COD:Black ops t.ex:
http://www.gamasutra.com/blogs/JamesGrimshaw/20101203/6442/Ca...
Konsol-versionerna drog in mer än 35x pengarna jämfört med PC-versionen. Trettio-f***ing-Fem!
Av alla sålda exemplar stod PC för mindre än 5% - uppskattningsvis runt 3%.

Artikeln fortsätter med att presentera statistik för piratkopiering och visar bortom allt tvivel hur piratkopieringen för pc totalt överskuggar piratkopiering för konsol-versionerna. Argumentet om att folk pirat'ar lika mycket på konsol är alltså total bs. Och argumentet om att folk pirat'ar för att det är för dyrt är ännu mer bs! Spel kostar mer på konsoler, ändå säljer dom galet mycket mer där. Dessutom kostar en gaming-dator mycket mer än en konsol så om man har råd med en dator som klarar spel så borde man ha råd med spelen. Eller så kanske man borde äga en konsol istället.

Du kallar oss PC-spelare för "riktiga gamers".
Tyvärr är det så att dom så kallade "riktiga" spelarna är dom som inte betalar - så inte konstigt att vi inte är viktiga!
Som statistiken ser ut idag är det bara så att man skäms över att vara PC-spelare!
Att släppa till PC är fortfarande vinstdrivande, men vi kommer iaf aldrig få något annat än portningar av de riktigt stora speltitlarna så länge skillnaden i försäljning är såhär överväldigande.
Snälla kan inte folk skärpa sig! Hjälp gärna till att sprida sanningen för jag vill ha riktiga PC-spel!

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av dpom86:

@Michelangelo
Jag är inte ALLS förvånad. Tyvärr!
När var senaste gången någon av er som blev förvånade jämförde spelbolagens intäkter för konsol-versionerna mot pc-versionen?
När ni gjort det kommer ni fatta att det inte är konstigt att pc-versionen har mycket mindre prioritet.
Pengarna bestämmer - som alltid.
Kolla på COD:Black ops t.ex:
http://www.gamasutra.com/blogs/JamesGrimshaw/20101203/6442/Ca...
Konsol-versionerna drog in mer än 35x pengarna jämfört med PC-versionen. Trettio-f***ing-Fem!
Av alla sålda exemplar stod PC för mindre än 5% - uppskattningsvis runt 3%.
Artikeln fortsätter med att presentera statistik för piratkopiering och visar bortom allt tvivel hur piratkopieringen för pc totalt överskuggar piratkopiering för konsol-versionerna. Argumentet om att folk pirat'ar lika mycket på konsol är alltså total bs. Och argumentet om att folk pirat'ar för att det är för dyrt är ännu mer bs! Spel kostar mer på konsoler, ändå säljer dom galet mycket mer där. Dessutom kostar en gaming-dator mycket mer än en konsol så om man har råd med en dator som klarar spel så borde man ha råd med spelen. Eller så kanske man borde äga en konsol istället.
Du kallar oss PC-spelare för "riktiga gamers".
Tyvärr är det så att dom så kallade "riktiga" spelarna är dom som inte betalar - så inte konstigt att vi inte är viktiga!
Jag vill ha mer smarriga PC-spel! Men som statistiken ser ut idag är det bara så att man skäms över att vara PC-spelare!

länken funkar inte. och och sen beror det på hur spelet är gjort CS hade ju aldrig blivit lika populärt på en konsol då det är ett millimeter aim. många konsol spel är förenklade. klart som fan att om man gör ett spel som cod som primärt tilltalar folk mer i konsolträsket så kommer det sälja mer än pc versionen.

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem

Väldigt intressant att så många avbokar ett spel bara för att det framkommer att det går på Dx9 hahahaha Snacka om att döma boken efter framsidan.
Hela den här grejen är i grund och botten M$ och sonys fel som vägrar komma med nya maskiner. Det är ju inte Cryteks fel, de får ju anpassa "skorna" efter fötterna. Schysst av dem att senare släppa en uppdatering med stöd för Dx11(eller om de snålar:10).

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Mupp:

länken funkar inte. och och sen beror det på hur spelet är gjort CS hade ju aldrig blivit lika populärt på en konsol då det är ett millimeter aim. många konsol spel är förenklade. klart som fan att om man gör ett spel som cod som primärt tilltalar folk mer i konsolträsket så kommer det sälja mer än pc versionen.

Kan tyvärr inte göra något åt att länken inte funkar. Det är en bugg på swec-forumet.
Har kollat länken i edit-läget och det är rätt länk. Ser tom. på förhandsgranskningen av länken att den slutar på "...ecord.php" Men när jag klickar på den i posten så lägger swec-forumkoden in ett Â-tecken mot slutet så att det blir ...ecor%C2%ADd.php istället. Du får klicka på länken och redigera bort det där krafset manuellt. Är inte mitt fel.
Vad gäller resten av din post är det bara dina antaganden och åsikter. Du har inget faktiskt belägg för det. Du visar bara den "vi är bäst" mentalitet som gör att pc-spelare inte lyckas öppna sina ögon och se sanningen!
http://www.escapistmagazine.com/news/view/98942-Battlefield-B...
Mer fakta! BadCompany2: PC stod bara för 16% av försäljningen. Eller är det oxå ett spel gjort för folk i konsolträsket? (För att citera Kotaku.com "Battlefield is a franchise with its spiritual home on the PC")

Edit: Eftersom url'n i den förra posten inte funkade pga en bugg så kommer här en tinyurl. (För dom som inte orkar pilla med url'er manuellt):
http://tinyurl.com/5u49tep
för er som inte vågar surfa till okända sidor med en tinyurl är här en verifiering av länkens äkthet:
http://preview.tinyurl.com/5u49tep

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av kenny88g:

fy fan va kasst. Död åt konsoller. Dom ska hålla sig till de dom är bäst på nämligen bilspel och "familjespel". Fps suger ju dase på konsoll så ge fan i dom.

Kan inte annat än hålla med.

Vilken besvikelse, tur att jag inte förbokade.

Visa signatur

"Anger dwells only in the bosom of fools."
- A. Einstein

Permalänk
Medlem

Vilket jävla piss...grymt besviken :/

Död åt konsollerna -.-
Blev så stolt när mitt 6950 låg på 70 fps på högsta

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av hersses:

Väldigt intressant att så många avbokar ett spel bara för att det framkommer att det går på Dx9 hahahaha Snacka om att döma boken efter framsidan.
Hela den här grejen är i grund och botten M$ och sonys fel som vägrar komma med nya maskiner. Det är ju inte Cryteks fel, de får ju anpassa "skorna" efter fötterna. Schysst av dem att senare släppa en uppdatering med stöd för Dx11(eller om de snålar:10).

word! visst det är tråkigt att man får vänta på Dx11 men jag kommer boka spelet endå. tyckte demot var roligt, blev most valuable player hela tiden

Visa signatur

Corsair Graphite 600T White | Asus Sabertooth Z77 | Intel Core i7-3770K | Gainward GeForce GTX 680 Phantom 4GB | Corsair Vengeance White 16GB 1600Mhz | OCZ Vertex 4 256GB & Seagate GoFlex Desk 4TB | Seasonic Platinum 860W

Permalänk
Inaktiv

fan vad alla ragear. demot grafik är medium. ifull version kan man kör high och ultra high. crysis är bland dom snyggaste spelen i dx9. Ett demo år en test version för att lösa bugs... headset kmr såklart funka i full version och säg ett spel som inte hade bugg innnan släpp. dx11 grejen är ju lite lessamt men vafan ryck upp er nu! ni låter ju som p12 gamers som bara vill ha grafik.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av SeF.Typh00n:

Nej, det var väl nvidia med G80 som var först. DirectX 9 tror jag det var Radeon 9700 och 5800 Ultra som var först

Hela FX-serien klarar vad jag vet av DX9, minns att mitt 5600 kunde köra DX9-läget i HL2, dock inte särskilt bra och som standard valde Sourcemotorn att köra DX8 på FX-korten.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk

Kontexten är ju att utvecklar dom motorn enligt dx9 så lär det inte vara enbart grafiken som får stå tillbaka, utan hela uppbyggnaden av spelet (läs.kraftigt konsollinjärt)

Angående "riktiga" spelar tänket, även jag äger en konsoll, men äger inte ett enda fps lir till den (har provat massor men sålt) då det som fps system helt enkelt inte duger enligt mig! men är väldigt bra på annat tex. bil/sport spel o sånt!

Att vi som pcspelare inte inbringar stålar tror jag är på väg att ändra sig drastiskt, själv har jag haft en köp/pirat frekvens runt 50%köp 50%pirat i många år (spelat aktivt i ca14 år) men de senaste 2 åren ligger jag på kanske 90/10....

mina 5 kronor!

(jag har provat både demot och betan, tycker hela känslan är sådär arkadkonsolligt)