Har du ingen 100hz skärm, men vill ändå uppleva den flytande bilden? KOLLA HIT

Permalänk
Medlem

Har du ingen 100hz skärm, men vill ändå uppleva den flytande bilden? KOLLA HIT

Tjena, jag har en 100hz tv som gör att bilden blir RIKTIGT flytande när man kollar på tv.
Har dock ingen 100hz skärm, så när man kollar på film i datorn så känns det inte alls lika flytande..

Eller? Det finns ett grymt alternativ!

Det finns en Videospelare av "Mirillis" som har en typ av väldigt väl byggd "Frame Interpolation" som gör att filmerna ser ut att vara i 100hz 60p, det funkar även med 1080p filmer!

här är en demonstration på skillnaden: http://mirillis.com/en/products/picture2.html

Extremt flyt!
Själv har jag använt denna video spelare sedan den gjordes. Men när jag pratade om den var det inte många som kände igen den, så jag tyckte att det var tid att sprida ordet om denna spelare.

Video spelaren är: Splash Pro, dem har en 30 dagars test version om man vill testa, GÖR DET!

För övrigt:
+ Programmet är lättanvänt.
+ Drar väldigt lite kraft på CPU, rekommenderar dock en Quad core om man skall kolla på 1080p.
+ Snygg interface.
+ Stödjer väldigt många filtyper.
+ Man kan förbättra Ljud och bild med programmet, inte bara 60p bilden utan även Detail boost.
+ 1080i > 1080p automatiskt
+ Stödjer hårdvaruacceleration (nVidia Pure Video och ATI Avivo)
+ Bästa ljudet jag hört spelas från 5.1 / 7.1 system, den stödjer även Stereo såklart.
+ Val av typsnitt och storlek på undertexter.
+ Perfekt spellist-system.

- Det är inte gratis, men 20 USD för livstids licens, och det uppdateras gratis.
- Någon enstaka "Artifact" kan uppstå, men inte alls vad man lägger märke till.

Visa signatur

5900x | RTX 3090 @ 2,1GHz | G-Skill 32GB 3866MHz | 2TB 970 EVO | G9 Odyssey

Permalänk
Medlem

Tror de flesta rentav vill ha sin gamla trogna 24 fps "movie-effekt" och upplever allt annat som "fel" men kul att iaf nån försöker ändra på saken. Jag har då inget emot att det upplevs flyta på mjukare så länge det inte upplevs som onaturligt.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk

grymt

är nog nice om man filmar med dslr

Permalänk
Medlem

Testa spelaren, var riktigt bra, lite tveksam till 60p funktionen men funkar gör det, filmer går mjukt som i smör med funktionen aktiverad, går att stänga av också, enkel att hantera, inte mängder med inställningar men kompetent.
Kan faktiskt bli en spelare att använda istället för MPC HC, då hanterandet fungerar på samma sätt ungefär
bara dra och släppa filmer och undertexter, dubbelklick för att maximera, scrollbar i botten osv

Saknar kanske en del egenskaper att anpassa saker i detalj, men det som fanns passa mig ganska bra.
Skulle tro att den inte är bra på äldre datorer eller OS

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Truemotion = EWW

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Entusiast

En liten fråga. Vad har du för källa när du kollar på film? Hur kan det bli mer flytande av att du ökar uppdateringsfrekvensen när alla filmer har 24, 25 eller 30 fps? Det betyder ju bara att du ser samma bild fler gånger eller? Det är ju inte som med ett spel där du faktiskt kan påverka uppdateringsfrekvensen.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

En liten fråga. Vad har du för källa när du kollar på film? Hur kan det bli mer flytande av att du ökar uppdateringsfrekvensen när alla filmer har 24, 25 eller 30 fps? Det betyder ju bara att du ser samma bild fler gånger eller? Det är ju inte som med ett spel där du faktiskt kan påverka uppdateringsfrekvensen.

Jag kolla lite noga med och utan funktionen inkopplad, ser ut som spelaren räknar ut mellanbilder inte visar en bild flera gånger, den funktionen går på CPU såg jag, tex utan har jag 0-2% med en 1080p film, med funktionen upp till ca 15% med dator i sign.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Låter som nåt som kan vara värt att testa. tror du det rullar bra på en gammal enkärnig athlon764?

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ggustavsson:

Jag kolla lite noga med och utan funktionen inkopplad, ser ut som spelaren räknar ut mellanbilder inte visar en bild flera gånger, den funktionen går på CPU såg jag, tex utan har jag 0-2% med en 1080p film, med funktionen upp till ca 15% med dator i sign.

Spelaren ja, men din tv? Interpolerar den också?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Kanske bara nått jag inbillar mig men det kändes som att det flöt på lite bättre.

Edit: motion2 saken såg inget vidare ut, typ snabbade upp uppspelningen så de blev helt fel, men annars var det en riktigt trevlig spelare.

Visa signatur

Här skryter vi om vem som lägger ut mest pengar på hårdvara.

Permalänk
Medlem

Får det inte att fungera, kan inte välja några alternativ

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Vad har ni för settings ?
Kör bara default. max motion2 var värdelöst

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Spelaren ja, men din tv? Interpolerar den också?

Bara testat på datorskärmen, TV Interpolerar inte, den är vanligt 50/60/24 så inga 100hz där
Hur det skulle bli på TV är jag lite osäker, normalt ställer den sig på 24 för filmer jag spelar upp, via xtreamer
som jag använder, hur det skulle bli från via den här spelaren vet jag inte.
troligen desamma som datorskärmen om jag matar via dator med 50 eller 60hz

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Kan inte heller välja Motion2 eller några andra uppspelningsalternativ.

Nu funkade det. Spolade fram lite i filmen bara. Konstigt

Visa signatur

Define R4 | be quiet! Dark Power Pro 10 850W 80+ Platinum | MSI Z77A-GD65 | i7 3770K | Noctua NH-U9B SE2 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 1600 MHz | Samsung 840 Pro 256 GB | HD5850 1GB

Permalänk
Medlem

Testat den... både XBMC och Media Player Classic tycker jag är bättre

Kanske e en vanesak, vad vet jag, men tycker dom e bättre iaf...

Permalänk

Motion-grejen i denna spelaren var ju riktigt obehaglig att titta på. Kändes EXTREMT onaturligt. Bra spelare annars, detail-grejen gör att lågupplösta serier ser rätt mycket bättre ut på TVn.

Permalänk
Medlem

Stöder VLC detta?

Permalänk

Stöder VLC vad? Detta är en mediaspelare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anilusion:

Stöder VLC vad? Detta är en mediaspelare.

Stöder VLC den berörda tekniken? Där bildrutor interpoleras och på så vis ger en mer följsam videosekvens.

Stödet kan antingen vara inbyggt i själva spelaren eller så kan funktionaliteten ges med diverse plugin för VLC.

Någon annan som vet kanske?

Permalänk
Medlem

Tack för tipset! Jag har haft mycket strul med MPC då jag inte lyckats köra subs utan att det börjar lagga som fan. Med Splash fungerar det klockrent! Jag testade kolla lite på film med frame interpolering och jag kör nog hellre utan iaf när det gäller spelfilm, det drog ganska mycket kraft från cpun när man slog på det och ibland slog det i taket på min HTPC och det hacka till. Det var ett riktigt cleant gränssnitt på programmet, det var ganska få intsällningar men än så länge har jag egentligen inte saknat någonn. Jag ska köra 30 dagar trial och köpa licens sen om det funkar lika bra som hittils.

Visa signatur

Desktop Intel Q6600 | Gigabyte P35-DS4 | Corsair XMS2-6400 2x2048MB | Leadtek 8800 GTS(G92) | Corsair HX-520W | Thermalright Ultra-120 eXtreme | Intel X25-M G2 80GB | HP w2207 | Antec P182 |
HTPC Athlon X2 250 | Gigabyte 785GMT-UD2H | Corsair XMS3-12800 2x2048 | Antec Earthwatts 380W | Antec NSK2480 | Scythe Ninja Mini Rev B

Permalänk
Medlem

Känns helt galet att se filmer om man inte synkar källmaterial mot bildvisare och sålänge Bluray kör med 24p gör jag detsamma

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk
Medlem
Skrivet av KniFF:

Känns helt galet att se filmer om man inte synkar källmaterial mot bildvisare och sålänge Bluray kör med 24p gör jag detsamma

XBMC kör 24hz är det är MKV 24hz... tar även BD ISO, dock utan menyerna.
Men grymt bra flyt i bilden blir det

Permalänk
Medlem

Tänkte bara tipsa om att PowerDVD faktisk också har en "tre motion" funktion som jag tycker funkar bättre än på splash

Visa signatur

CPU: i7 960 | MB: Asus Rampage III Extreme | RAM: 24GB Corsair Dominator | GPU: Sapphire RX 480 8GB | NÄTAGG: Corsair AX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

XBMC kör 24hz är det är MKV 24hz... tar även BD ISO, dock utan menyerna.
Men grymt bra flyt i bilden blir det

Jo jag vet, använder själv XBMC

Skrivet av Wikipedia:

In video technology, 24p refers to a video format that operates at 24 frames per second (or typically, 23.976frame/s when using equipment based on NTSC frame rates) frame rate with progressive scanning (not interlaced).

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk
Medlem

Så what about VLC (se ovan)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blåmussla:

Så what about VLC (se ovan)?

Nej VLC stödjer inte detta.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Blev faktiskt förvånad över resultatet drog igång en BluRay 1080p film på TVn (100Hz) med denna videospelare och vilken skillnad emot VLC det blev, hade lite svårt med 24Hz då det blev alldeles för konstig upplevelse, nu flyter filmen väldigt bra. Tummen Upp!

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Nej VLC stödjer inte detta.

Tackar för svaret! Men det finns heller ingen plugin för VLC som erbjuder den funktionen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av M89:

Blev faktiskt förvånad över resultatet drog igång en BluRay 1080p film på TVn (100Hz) med denna videospelare och vilken skillnad emot VLC det blev, hade lite svårt med 24Hz då det blev alldeles för konstig upplevelse, nu flyter filmen väldigt bra. Tummen Upp!

24Hz-upplevelsen är ju ändå den hastighet med vilken filmen från första början är inspelad och tanken att den ska upplevas. Men som sagt, smaken är ju som baken

Permalänk
Skrivet av Broder Truck:

24Hz-upplevelsen är ju ändå den hastighet med vilken filmen från första början är inspelad och tanken att den ska upplevas. Men som sagt, smaken är ju som baken

Nu har jag tyvärr glömt vart jag läste det, men tydligen spelas filmerna in i snabbare hastighet, och interpoleras sedan ner till 24p innan det släpps på film. Anledningen till att det är just 24p beror på idiotiska gamla traditioner i filmbranshen.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*