Permalänk

Fractal Define XL

Hallå nördar!

Har haft för många dåliga chassin och tänkte investera i ett man kan ha under framtiden utan att köpa nytt varje gång det är dags att uppgradera rymdfarkosten.
Har kollat många resektioner av Define XL med både positiv och negativ kritik, vissa hävdar att fläkten i toppen inte flyttar någon luft och att det är dålig kylning. Andra menar att det är ett av de bättre chassina för luftkylning.

Så vad säger folket? Define XL eller något annat tex obsidian 7-800D ?

Visa signatur

|| AMD Phenom II 1055T 4GHz || CoolIT ECO A.L.C. || 4GB 1600MHz RAM || Asus Crosshair IV Formula || 34cm E-kuk || p-12 Chassi ||

Permalänk
Visa signatur

| Corsair 800D | AMD Phenom II 965BE @ 3.7 | Corsair AX 1200 | Corsair Vengeance 2x4gb | Asus Crosshair V Formula | Asus 6970 DC II | WD Black 1TB |

| Sennheiser 360 | BenQ XL2410T | Logitech G19 | Ace Edge 3200 |

Permalänk
Hedersmedlem

Det finns ju en stor Define XL tråd där man får svar på de flesta frågor.
Hur som helst har jag precis byggd en dator åt en kompis, och jag tycker lådan är mycket bra. Enda negativa är skitfronten som tyvärr ofta går sönder under frakten.
Den är tyst, snyggt och jag tycker kylningen är bra. Beror ju lite på vilket grafikkort man har, men dumpar det varmluften utanför chassit har du absolut inga temperaturproblem. Kör du crossfire eller SLI kan du med fördel köpa till lite extrafläktar.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Hedersmedlem

Det var ju hemskt. Tror nästan att TS vill ha lite mer stilrent chassi?

Jag skulle absolut kunna tänka mig ett sådant här: http://www.inet.se/artikel/6900678/silverstone-fortress-ft02b ifall jag skulle byta ut mitt CM 840

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

Okej, är ju redan ägare utav ett p12 chassi så tänkte mig ett stilrent.

Någon som har koll på om http://www.inet.se/artikel/5321611/scythe-kaze-master-pro-5-2... får plats innanför luckan?
Om luckan är sönder är det ju bara att reklamera

Visa signatur

|| AMD Phenom II 1055T 4GHz || CoolIT ECO A.L.C. || 4GB 1600MHz RAM || Asus Crosshair IV Formula || 34cm E-kuk || p-12 Chassi ||

Permalänk

Jag sitter med ett Define XL nu och har inga problem med temperaturer. Om toppfläkten flyttar luft kan jag inte uttala mig då jag kör med sidan av och inte traditionella flödet av kylning. Har med dedikerat kylningen på grafikkortet då jag kör H70 som sköter sig själv i stort sett och Corsairs egen fläkt till minnena.
Men definitvt ett bra chassi med mycket rum för kabeldragning. Även gudomligt att bygga i då det är gott om plats.
Om du bestämmer dig för detta chassit så rekommenderar jag en extra fläkt till fronten och att du vänder översta HDDburen så du får airflow mot grafikkortet.

Lycka till

Edit: "Airflow mot grafikkortet med övre HDDburen" för att du sätter sidofläkt på "utsug", då de flesta har lite luftdump inåt och när jag hade sidofläkten som insug blev grafikkortet väldigt varmt eftersom det inte fick ut varmluften från "skalet".

Visa signatur

FD Define XL | Crosshair IV Formula | 1090T @ 4,1GHz | Corsair H70 PnP(insug) | 8Gb Corsair Vengeance @ 1600Mhz-ish | HD6970 2GB @ 925/1400 | Corsair AX850W 80+ Gold| F3 1TB | 3xG2420HDBL @ 6024x1080 Eyefinity | Asus Xonar Essence STX | Sennheiser PC350 |

Dator

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD Phenom2 X6 1055T l Asus Crosshair IV Formula l XFX Radeon HD6870 l Corsair 2x 2GB 1600MHz XMS3 l Samsung SH-S223C l Seagate 2x 320GB, Samsung HD204UI 2x RAID 1 HDD's l Corsair HX 850W l Cooler Master HAF 922

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bockstensmannen:

Okej, är ju redan ägare utav ett p12 chassi så tänkte mig ett stilrent.

Någon som har koll på om http://www.inet.se/artikel/5321611/scythe-kaze-master-pro-5-2... får plats innanför luckan?
Om luckan är sönder är det ju bara att reklamera

Tror jag absolut inte den får.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

650D som v2 sa kanske är något?
Sitter själv på en R3a och är nöjd, kanske ett sådant, beror på hur stort du vill ha såklart. Tycker tyvärr R3an är lite liten, men jävligt gott om fläktplatser har den ju!

Själv funderar jag på att byta till 650D om det kommer utan fönster och om man kan byta ut båda fläktarna ^^

Visa signatur

Citera gärna för svar.

Permalänk
Skrivet av Threenipples:

Jag sitter med ett Define XL nu och har inga problem med temperaturer. Om toppfläkten flyttar luft kan jag inte uttala mig då jag kör med sidan av och inte traditionella flödet av kylning. Har med dedikerat kylningen på grafikkortet då jag kör H70 som sköter sig själv i stort sett och Corsairs egen fläkt till minnena.
Men definitvt ett bra chassi med mycket rum för kabeldragning. Även gudomligt att bygga i då det är gott om plats.
Om du bestämmer dig för detta chassit så rekommenderar jag en extra fläkt till fronten och att du vänder översta HDDburen så du får airflow mot grafikkortet.

Lycka till

Edit: "Airflow mot grafikkortet med övre HDDburen" för att du sätter sidofläkt på "utsug", då de flesta har lite luftdump inåt och när jag hade sidofläkten som insug blev grafikkortet väldigt varmt eftersom det inte fick ut varmluften från "skalet".

Okej, hade inte tänkt att sätta fläkt på sidan eftersom jag vill ha det så tyst som möjligt då jag sover i samma rum.. Har inte något avgasrör på grafikkortet heller så det är väll bara topp fläkten som suger ut luft? har "typ" en h50 så suger blåser inte ut nått där heller.. Så frågan är om jag får ut luften då det sägs att toppfläkten inte flyttar allt för mycket luft..

Visa signatur

|| AMD Phenom II 1055T 4GHz || CoolIT ECO A.L.C. || 4GB 1600MHz RAM || Asus Crosshair IV Formula || 34cm E-kuk || p-12 Chassi ||

Permalänk
Skrivet av tyrenberg:

650D som v2 sa kanske är något?
Sitter själv på en R3a och är nöjd, kanske ett sådant, beror på hur stort du vill ha såklart. Tycker tyvärr R3an är lite liten, men jävligt gott om fläktplatser har den ju!

Själv funderar jag på att byta till 650D om det kommer utan fönster och om man kan byta ut båda fläktarna ^^

Hade tänkt mig ett större chassi så isåfall är 800D mer aktuellt.

Visa signatur

|| AMD Phenom II 1055T 4GHz || CoolIT ECO A.L.C. || 4GB 1600MHz RAM || Asus Crosshair IV Formula || 34cm E-kuk || p-12 Chassi ||

Permalänk

Går det att ha 120mm fläkt bak till radiator är ju 140 orginal !

Visa signatur

|| AMD Phenom II 1055T 4GHz || CoolIT ECO A.L.C. || 4GB 1600MHz RAM || Asus Crosshair IV Formula || 34cm E-kuk || p-12 Chassi ||

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bockstensmannen:

Går det att ha 120mm fläkt bak till radiator är ju 140 orginal !

Minns faktisk inte....

Skrivet av Bockstensmannen:

bumpelibump

Istället får att bumpa kan du skriva exakt vad du ska ha i lådan. Troligen behöver du inte byta ut nån fläkt. Enda du kanske behöver är en extra front fläkt och en fläktkontroller.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Att säga att XL har bra luftflöde är att ljuga. Eller det är väl acceptabelt men inte i närheten av ett HAF X eller något annat chassi gjort för bra luftflöde och inte ljudisolering

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk

Okej, beställde inatt iaf. Såhär blev det: http://www.inet.se/kundvagn/visa/260573/2011-03-07
Hoppas bara radiatorn går att montera där bak utan att modda.

Visa signatur

|| AMD Phenom II 1055T 4GHz || CoolIT ECO A.L.C. || 4GB 1600MHz RAM || Asus Crosshair IV Formula || 34cm E-kuk || p-12 Chassi ||

Permalänk
Skrivet av Kent:

Det var ju hemskt. Tror nästan att TS vill ha lite mer stilrent chassi?

Jag skulle absolut kunna tänka mig ett sådant här: http://www.inet.se/artikel/6900678/silverstone-fortress-ft02b ifall jag skulle byta ut mitt CM 840

Vad är det som är hemskt med det chassit?

Visa signatur

| Corsair 800D | AMD Phenom II 965BE @ 3.7 | Corsair AX 1200 | Corsair Vengeance 2x4gb | Asus Crosshair V Formula | Asus 6970 DC II | WD Black 1TB |

| Sennheiser 360 | BenQ XL2410T | Logitech G19 | Ace Edge 3200 |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av _NsMs_:

Att säga att XL har bra luftflöde är att ljuga. Eller det är väl acceptabelt men inte i närheten av ett HAF X eller något annat chassi gjort för bra luftflöde och inte ljudisolering

Ett vettigt designat fulltower chassi har ju oftast en rätt bra kylförmåga. Trycka in en extra fläkt i fronten evt. en i sidan, då klarar XL det mesta du stoppar i den. Jag föredrar övertryck i en låda och då är en extra fläkt ett måste.

Skrivet av _michelin_:

Vad är det som är hemskt med det chassit?

Designen, inte funktionen. (Haf X menar jag, silverstone fortress tycker jag ju är snyggt)

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Jag fick in 3 st 140mm fläktar i fronten på Fractal Define XL,lyft upp dvd-läsaren lite i bakänden !

Permalänk

har ju beställt en 120mm kör på de.

Visa signatur

|| AMD Phenom II 1055T 4GHz || CoolIT ECO A.L.C. || 4GB 1600MHz RAM || Asus Crosshair IV Formula || 34cm E-kuk || p-12 Chassi ||