Styrketräning – tips på övningar, scheman med mera

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pinkspear:

Skulle snarare påstå att det där handlar om självdiciplin...

Bara de första dagarna. Som jag har förstått det så vänjer sig kroppen vid hur man äter. Har man som mönster att äta vid vissa tidpunkter så skickar kroppen ut hunger känslor vid dessa tidpunkter. Väldigt mycket är vana helt enkelt, och ändrar man vanor så anpassar sig kroppen förvånansvärt fort. Testa själv och se hur du reagerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av effekthero:

behöver tipps o råd om öka i muskelvolym

hur ska jag öka "snabbt" (läs snabbare*) min volym i biceps o axlar?
vilka övningar bör jkag köra?

har precis börjat köra dropset i kabelcurl, vad mer bör jag köra?

deffinera "snabbt"?
ingenting går "snabbt" när det gäller muskelökning.
sköter du din kost ordenligt och träningen sköts med belastning så att tillräckligt med muskelfidrer bryts ner,samt vilan,så har du kanske lagt på dej nått gram muskler(per muskel) på en vecka.
nu vet inte jag hur din kropp ser ut,men om man utgår från en helt otränad person så skulle nämnvärda resultat(beroende på personens förutsättningar) börja synas om si så där 1½-2 år,vissa har tom oturen att måste träna mycket längre.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Skrivet av mangemani:

deffinera "snabbt"?
ingenting går "snabbt" när det gäller muskelökning.
sköter du din kost ordenligt och träningen sköts med belastning så att tillräckligt med muskelfidrer bryts ner,samt vilan,så har du kanske lagt på dej nått gram muskler(per muskel) på en vecka.
nu vet inte jag hur din kropp ser ut,men om man utgår från en helt otränad person så skulle nämnvärda resultat(beroende på personens förutsättningar) börja synas om si så där 1½-2 år,vissa har tom oturen att måste träna mycket längre.

läs snabbare*

har tränat ca 5 månader nu, ökat "mycket" i styrka, men inte så mycket i volym, vist man ser ju skillnad, men skulle gärna vilja se mera resultat

Visa signatur

dRft

Permalänk
Medlem
Skrivet av effekthero:

läs snabbare*

har tränat ca 5 månader nu, ökat "mycket" i styrka, men inte så mycket i volym, vist man ser ju skillnad, men skulle gärna vilja se mera resultat

Gamla Sovjet har väll det du söker i så fall...

Permalänk
Medlem
Skrivet av effekthero:

läs snabbare*

Jag har tränat i ca 7 månader och märkt lite resultat i volym, men mest i styrka då. Har lite grövre armar, mina bröstmuskler större samt början på magrutor

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av effekthero:

läs snabbare*

på 5 månader hinner man inte få nått nämnvärt resultat(volym eller nån märkvärdig styrka)tar år som sagt.
det är bara att kämpa på,det lilla reslutat du har fått på dessa 5 månader är ju ett tecken på att du gör rätt.
ju mer du tränar och ju mer du expermiterar med kosten din desto bättre resultat kommer du får ju mer erfarenhet du får=snabbare resultat.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

De första 5 månaderna mår man ju iaf mycket bättre. Man känner sig kanske starkare, bättre självförtroende osv. Så känner jag iaf.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Medlem

jo det är ju klart att man känner sej oövervinerlig,hyper stark,oslagbar osv när nått nytt väl har hänt med kroppen sin.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pinkspear:

Skulle snarare påstå att det där handlar om självdiciplin...

Nja, självdiciplin vetifan. Om det vorre det hade jag pluggat mer än vad jag gör nu.

Men något psykiskt är det, helt klart. Fått en annan syn på hunger.

Skrivet av Kryll:

Ok, körde ett till hårt pass idag och fick den där obehagliga "jag spyr snart å känner mig vek" känsla igen. Fast denna gången hade jag käkat inte så långt innan träningen. Tror mer att jag kör för hårt för länge i tanke på min nuvarande kondition, eller på det Crippa90 skrev om att vara otränad i bålen.
Får experimentera med att köra lite lättare och mer bål övningar (hatar plankan )

Prova att aktivt spänna och slappna av i bålen när du tränar så du inte går runt och spänner dig i onödan/spänner i diverse övningar det inte behövs. Iaf så gick mitt problem över efter ett par pass, spydde nog bara dom två första träningspassen när jag började.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

jo det är ju klart att man känner sej oövervinerlig,hyper stark,oslagbar osv när nått nytt väl har hänt med kroppen sin.

Lite överdrivet, men visst är det så

Skrivet av Crippa90:

Nja, självdiciplin vetifan. Om det vorre det hade jag pluggat mer än vad jag gör nu.

Men något psykiskt är det, helt klart. Fått en annan syn på hunger.

Jag äter inte godis numera. Senaste månaden har jag ätit en liten Kitkat, trots att jag har en påse bilar och en påse kinasnacks på skrivbordet (dom har legat där sen i julas). Det är väl självdisciplin.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ala_95:

Jag äter inte godis numera. Senaste månaden har jag ätit en liten Kitkat, trots att jag har en påse bilar och en påse kinasnacks på skrivbordet (dom har legat där sen i julas). Det är väl självdisciplin.

Inte nödvändigtvis som jag ser det. Känner du inget sug efter godis så handlar det ju inte om självdisciplin. Kan ju dra ett exempel.

Om jag som aldrig har rökt en cigarett i hela mitt liv är ute en kväll, så krävs det knappast inte mycket självdisciplin för att jag inte ska röka under kvällen. Om vi däremot tar Leffe, storrökare i 20 år, och ska göra samma sak så krävs det en jävla massa självdisciplin om han inte ska ta ett bloss. Samma resultat, men olika mängd kontroll över sig själv behövs.

Hoppas du förstår hur jag tänker.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Inte nödvändigtvis som jag ser det. Känner du inget sug efter godis så handlar det ju inte om självdisciplin. Kan ju dra ett exempel.

Om jag som aldrig har rökt en cigarett i hela mitt liv är ute en kväll, så krävs det knappast inte mycket självdisciplin för att jag inte ska röka under kvällen. Om vi däremot tar Leffe, storrökare i 20 år, och ska göra samma sak så krävs det en jävla massa självdisciplin om han inte ska ta ett bloss. Samma resultat, men olika mängd kontroll över sig själv behövs.

Hoppas du förstår hur jag tänker.

Jag har ju ätit mycket godis förut. För något år sedan var det mer eller mindre varje dag. Jovisst känner jag ett sug efter godis ibland, men jag tänker att jag överlever även fast jag inte äter det och därför skippar jag det.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Medlem

Någon som har erfarenhet av att träna med inflammationer? Finns det någon övningstyp som inte förvärrar inflammationen? Tex vilket är bäst, fler repetitioner och lägre vikt eller färre repetitioner och mer vikt? Att inte träna alls är inget alternativ så jao, tips mottages gärna.

Inflammationen sitter i leder och muskelinfästningar om det gör någon skillnad i träningen.

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperA:

Någon som har erfarenhet av att träna med inflammationer? Finns det någon övningstyp som inte förvärrar inflammationen? Tex vilket är bäst, fler repetitioner och lägre vikt eller färre repetitioner och mer vikt? Att inte träna alls är inget alternativ så jao, tips mottages gärna.

Inflammationen sitter i leder och muskelinfästningar om det gör någon skillnad i träningen.

Jag gjorde illa en muskel i ryggen i hösta, http://sv.wikipedia.org/wiki/Rhomboideus_major för att vara exakt.
Jag smörjde med antiinflammatoriskt och jag blev rekommenderad att köra sittande rodd med i stort sett så lite vikt som möjlig, bara att jag fick lite motstånd för det var själv rörelsen som var viktig.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperA:

har du en riktig inflamation i en muskel så är mer träning INTE lösningen(hur mycket du än vill tro det).
då är det vila som gäller,bara att bita i det sura äpplet eller bli värre,your choice.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

Jag gjorde illa en muskel i ryggen i hösta, http://sv.wikipedia.org/wiki/Rhomboideus_major för att vara exakt.
Jag smörjde med antiinflammatoriskt och jag blev rekommenderad att köra sittande rodd med i stort sett så lite vikt som möjlig, bara att jag fick lite motstånd för det var själv rörelsen som var viktig.

Ok, hur kändes det efter träningen då? Fick du efterföljder, alltså förhöjd smärta några timmar efter träningen eller var det hyffsat lugnt?

Skrivet av mangemani:

har du en riktig inflamation i en muskel så är mer träning INTE lösningen(hur mycket du än vill tro det).
då är det vila som gäller,bara att bita i det sura äpplet eller bli värre,your choice.

Eftersom jag har en kronisk inflammation så kommer vila resultera i att muskler och leder blir förkalkade = sjukt mycket mindre rörlighet i dom lederna, kanske tom ingen rörlighet alls + mer smärta, så är mer eller mindre tvingad att träna och därför undrade jag vilken typ av träning som inte förvärrar en inflammation för mycket.

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperA:

Ok, hur kändes det efter träningen då? Fick du efterföljder, alltså förhöjd smärta några timmar efter träningen eller var det hyffsat lugnt?

Nja, jag tyckte det kändes bra faktiskt.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Medlem

suttit o läst om folk som pratat om kvarg att dom äter det osv..kessela är en typ av kvarg som man kan köpa på ica tex. har aldrig tyckt det låter nått vidare, dock var man på lidl idag o dom har naturell kvarg 500g för typ 13kr..tänkte att varför inte endå..smakar det skit är det ju inte många kr. så man köpte sig det o sen fixade man funlight wildberrys. häller i båda i en tallrik o rör om... OMG VAD GOTT DET VAR! hehe. vart ju som vanlig yogurt med jordgubbsmak typ..massa proteiner, nästan inga kolhydrater osv. 500g kommer ta slut fort testa ni som inte gjort det..gott tips

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk

Provade Jack3d för första gången idag. Det var bland det sjukaste jag varit med om. Koncentrationssvårigheter, uppspeedad samt en oförmåga att vara still. Men fan vad gött det var att träna med i kroppen! 4/5 tigrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andyah:

suttit o läst om folk som pratat om kvarg att dom äter det osv..kessela är en typ av kvarg som man kan köpa på ica tex. har aldrig tyckt det låter nått vidare, dock var man på lidl idag o dom har naturell kvarg 500g för typ 13kr..tänkte att varför inte endå..smakar det skit är det ju inte många kr. så man köpte sig det o sen fixade man funlight wildberrys. häller i båda i en tallrik o rör om... OMG VAD GOTT DET VAR! hehe. vart ju som vanlig yogurt med jordgubbsmak typ..massa proteiner, nästan inga kolhydrater osv. 500g kommer ta slut fort testa ni som inte gjort det..gott tips

hehe ja 500g räcker inte länge, själv äter jag 1kg varje dag som mellanmål (uppdelat på 2ggr om dagen)

Permalänk
Medlem
Skrivet av effekthero:

läs snabbare*

Försök att köra mindre av de isolerande övningarna (t.ex. kabelcurls för biceps) och istället köra stående bicepscurls. Där kan du bygga upp momentum i rörelsen och på så vis ta tyngre vikter.

Visa signatur

"Nightcrawl tipsar om Kvinnofängelset, som alternativ till den kan jag rekommendera att du istället skär av stora kroppspulsådern på dig själv och lägger dig ner och dör en utdragen, smärtsam död. Kan garantera att det är roligare än att se 700 avsnitt av den serien." -Loaded

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samus:

Försök att köra mindre av de isolerande övningarna (t.ex. kabelcurls för biceps) och istället köra stående bicepscurls. Där kan du bygga upp momentum i rörelsen och på så vis ta tyngre vikter.

Jag har för mig att momentum är något man INTE ska använda i t.ex bicepscurl. Eller?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ala_95:

Jag har för mig att momentum är något man INTE ska använda i t.ex bicepscurl. Eller?

Inget fel på använda sig av det, sålänge man vet vafan man håller på med.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Inget fel på använda sig av det, sålänge man vet vafan man håller på med.

Ah, okej. Har för mig att jag läst att det inte är bra för ryggen.
Jag körde 12.5 för några månader sedan, stående och använde en del momentum men nu kör jag sittandes, 10kg och aningen långsammare och inget momentum.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ala_95:

Ah, okej. Har för mig att jag läst att det inte är bra för ryggen.
Jag körde 12.5 för några månader sedan, stående och använde en del momentum men nu kör jag sittandes, 10kg och aningen långsammare och inget momentum.

Ser inte hur ryggen skulle kunna drabbas av en så klen övning som bicepscurl. :S

Iaf så är momentum och "fusk" ett bra hjälpmedel när man tränar om man kan behärska det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Ser inte hur ryggen skulle kunna drabbas av en så klen övning som bicepscurl. :S

Iaf så är momentum och "fusk" ett bra hjälpmedel när man tränar om man kan behärska det.

Jo, när man bygger upp momentum så svingar man lite med ryggen. Det ska inte vara bra har jag hört.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Medlem

svinga upp vikterna bör man ju enbart göra på failure repset eller om man vill ha lite "hjälp".
att bygga upp hela set på att svinga upp vikterna,köra okontrolerat och icke korrekt är inte hälsosamt för muskler/leder,skaderisken är hög.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

svinga upp vikterna bör man ju enbart göra på failure repset eller om man vill ha lite "hjälp".
att bygga upp hela set på att svinga upp vikterna,köra okontrolerat och icke korrekt är inte hälsosamt för muskler/leder,skaderisken är hög.

Precis. Jag kör hellre med lättare vikter och gör övningen strikt. Finns dock vissa övningar som jag använder lite momentum i, men då är det kontrollerat.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

Precis. Jag kör hellre med lättare vikter och gör övningen strikt. Finns dock vissa övningar som jag använder lite momentum i, men då är det kontrollerat.

Klarar du av att köra alla dina reps strikt så kör du för lätt Brukar "fuska" på typ dom två sista repsen eftersom jag inte orkar att köra dom "som man ska"... Känns som att det tar bättre då än att låta bli att köra dom där sista repsen för mig iaf

Visa signatur

(\__/) RIP [-Pale-]
(O.o) www.icanhascheezburger.com
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pinkspear:

Klarar du av att köra alla dina reps strikt så kör du för lätt Brukar "fuska" på typ dom två sista repsen eftersom jag inte orkar att köra dom "som man ska"... Känns som att det tar bättre då än att låta bli att köra dom där sista repsen för mig iaf

Jo, sista repsen på en övning är man väl inte allt för strikt

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000