Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00

Styrketräning – tips på övningar, scheman med mera

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrc:

Ska testa att lägga om kosten ordentligt nu, ligger på ca 15-18% BF och vill ner till runt 10%. Kommer köra kcal minus med "minimalt" med fett och kolhydrater. Viss mängd kolhydrater kommer att intas i samband med träning men i övrigt så lite som möjligt. 8 timmar "ätarfönster" från 12-20 och därefter fasta i 16 timmar.

Typ,
frukost: 3-4 ägg + proteinshake
lunch: kött/fisk + grönsaker
Middag: samma som lunch

Fasta = inte bra om man ska gå ner i vikt. Enligt mig inte heller bra att undvika fett eftersom fett ger en mättnad som varar väldigt länge jämfört med produkter med lite fett. Lagom är bäst.

Visa signatur

(\__/) RIP [-Pale-]
(O.o) www.icanhascheezburger.com
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pinkspear:

Fasta = inte bra om man ska gå ner i vikt. Enligt mig inte heller bra att undvika fett eftersom fett ger en mättnad som varar väldigt länge jämfört med produkter med lite fett. Lagom är bäst.

Säg det till Andreaz Engström.

När det gäller fett vs carbs så skulle jag köra på det man tycker passar bäst för sig själv. Sålänge man äter en del carbs efter träningen för glykogenet så är det lungt. Och en massa protte.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Skrivet av mangemani:

det lät som en massa gnäll över att drinken som du mixar inte skulle smaka gott,lät som att du förväntade dej en god drink och att mixa en god drink går nog inte i detta samanhang.
men jag kanske missförstog.

Haha ok. Testade iof pulvret nu och visst fan var det vidrigt, men det hade jag räknat med. Men vi missförstod nog varandra. Det jag menade är att det är lättare att hälla i sig en drink än att äta massa gröt och ägg osv. Sen hade det självklart inte gjort nåt om det inte smakade avföring, men det är ju inget nödvändigt ;).

Edit:
hahahhaha, han på bilden. Det är ju fan en inoljad Cockmongler?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Säg det till Andreaz Engström.

När det gäller fett vs carbs så skulle jag köra på det man tycker passar bäst för sig själv. Sålänge man äter en del carbs efter träningen för glykogenet så är det lungt. Och en massa protte.

Som dom allra flesta vet så är vi alla olika men man får för enkelhetens skull prata i generella drag. Det finns alltid undantag, och det är skillnad att fasta inför en tillfällig tävling än att fasta för att permanent nå en lägre vikt.

Visa signatur

(\__/) RIP [-Pale-]
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pinkspear:

Som dom allra flesta vet så är vi alla olika men man får för enkelhetens skull prata i generella drag. Det finns alltid undantag, och det är skillnad att fasta inför en tillfällig tävling än att fasta för att permanent nå en lägre vikt.

kolla leangains.com ... de verkar inte ha något problem med att upprätthålla "fasta" och låg bf

Det är ju inte riktig fasta heller, 12-20 är ju i princip bara att man skippar frukosten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pinkspear:

Fasta = bäst för att gå ner i vikt. Äter du inget så går du ner i vikt, kalas!

Men för att vara seriös så funkar periodisk fasta kanon enligt mig. Jag har kört det ett tag nu och tycker det fungerar fint. Ökad hunger kontroll, minskat sötsug och färre kilon på kroppen. Kanske svårt att bevisa att dessa saker är en direkt konsekvens av PF men det är hur jag upplever det. Kollar man runt lite så hittar man massor med folk som upplever samma sak.

Förövrigt så håller jag med om att det knappt kan räknas som fasta när man skippar frukosten.

Permalänk
Medlem

Det är sant att jag knappt heller räknar det som fasta. Jag tog mer intryck av just ordet fasta, som jag nära associerar med jojo-bantning. (alltså lätt att gå ner i vikt men lika lätt att gå upp det snabbt igen)

Enligt mig är det viktigaste att man mår väl, och jag anser att man mår bäst genom att satsa långsiktigt om man inte har något speciellt mål man vill jobba mot, t.ex. som bodybuilders deffar inför en uppvisning.

Återigen finns det säkert massa människor som lyckas gå ner i vikt och hålla den genom att äta minimalt, MEN det är väl allmänt känt att det är svårt att hålla vikten om man snabbt rasat i kilo genom att sluta äta, eftersom man lätt går tillbaka till en kost som leder till att du inte kan hålla vikten i längden.

Visa signatur

(\__/) RIP [-Pale-]

Permalänk
Medlem

[QUOTE="Something";10838174]Fasta = bäst för att gå ner i vikt. Äter du inget så går du ner i vikt, kalas!

Men för att vara seriös så funkar periodisk fasta kanon enligt mig. Jag har kört det ett tag nu och tycker det fungerar fint. Ökad hunger kontroll, minskat sötsug och färre kilon på kroppen. Kanske svårt att bevisa att dessa saker är en direkt konsekvens av PF men det är hur jag upplever det. Kollar man runt lite så hittar man massor med folk som upplever samma sak.

Förövrigt så håller jag med om att det knappt kan räknas som fasta när man skippar frukosten.[/QUOTE]

Berätta gärna lite om ditt upplägg mer konkret

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pinkspear:

Skrivet av Pinkspear:

Det är sant att jag knappt heller räknar det som fasta. Jag tog mer intryck av just ordet fasta, som jag nära associerar med jojo-bantning. (alltså lätt att gå ner i vikt men lika lätt att gå upp det snabbt igen)

Enligt mig är det viktigaste att man mår väl, och jag anser att man mår bäst genom att satsa långsiktigt om man inte har något speciellt mål man vill jobba mot, t.ex. som bodybuilders deffar inför en uppvisning.

Återigen finns det säkert massa människor som lyckas gå ner i vikt och hålla den genom att äta minimalt, MEN det är väl allmänt känt att det är svårt att hålla vikten om man snabbt rasat i kilo genom att sluta äta, eftersom man lätt går tillbaka till en kost som leder till att du inte kan hålla vikten i längden.

Generellt sätt kan man väl bara säga att ingen diet passar alla?

Alltså, IF handlar inte om att äta mycket/lite. Det handlar om att man ändrar sitt ätmönster till att äta under ~8 timmar om dygnet, och resten av dygnet äter man inte och gör annat. Det kan således användas både vid bulk och deff. Det handlar alltså inte om jojo-bantning.

Vissa gillar upplägget och andra gör det inte.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Idag så klev man upp på ca 61% av kroppsvikten i bänk. Det börjar ta sig

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

Idag så klev man upp på ca 61% av kroppsvikten i bänk. Det börjar ta sig

du ser:)
fega inte ur nu utan ligg på den vikten i nån vecka,sen försöker du öka igen och sen ligger du på den nya vikten i nån vecka and so on,sen är det bara en tidsfråga innan du ligger på samma vikt som oss big boys;):P

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

du ser:)
fega inte ur nu utan ligg på den vikten i nån vecka,sen försöker du öka igen och sen ligger du på den nya vikten i nån vecka and so on,sen är det bara en tidsfråga innan du ligger på samma vikt som oss big boys;):P

Jo. Kör ju tills jag tycker det börjar bli för lätt. Då slänger jag på en 1.25kg på varje sida och testar hur det går Det är liksom fintrimningsvikterna det

Men ska till london nu över sportlovet, synd

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

Jo. Kör ju tills jag tycker det börjar bli för lätt. Då slänger jag på en 1.25kg på varje sida och testar hur det går Det är liksom fintrimningsvikterna det

Men ska till london nu över sportlovet, synd

thats the spirit:)

se det som en vilovecka.
du är sen vikternas skräck när du väl sätter din fot på gymmet igen;)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

thats the spirit:)

se det som en vilovecka.
du är sen vikternas skräck när du väl sätter din fot på gymmet igen;)

Haha jo. Var ju tänkt att jag skulle vila idag då jag varit igång varje dag sen i fredags men vafan. Vila får jag göra i London Men imorgon blir det inget. Händerna är ännu inte i skick för ryggpass (blodblåsa från skoterkörning) samt att jag körde biceps och underarmar idag också.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrc:

Berätta gärna lite om ditt upplägg mer konkret

Det är som sagt inte mycket mer med det än att man ser till att inte äta under ett visst antal timmar på dygnet. Jag varierar mellan att ha ett fönster på 5-8 timmar som jag äter på, alltså oftast mellan 12-20.00 Vissa har uppehåll hela dagar åt gången, detta har jag dock inte testat.

Så första målet mat blir då på lunchen på jobbet, direkt efter fyra åker jag till gymmet i drygt en timme, hem och äta ett litet större mål mat och sedan avrunda med ett tredje lite mindre någon timme efter det senaste intaget. Försöker ligga på 25% Dagligt behov vid lunch, 50% efter träning och sista 25% på kvällen.

Jag baserar min kost rakt av på tre burkar med 500g kvarg per dag och lägger till vad jag för tillfället känner för, det ger mig vad jag anser den mängd protein jag behöver genom kvargen.

Funkar fint för mig eftersom jag slipper krångla med att laga mat osv, väger aldrig min mat eftersom jag vet ganska exakt hur mycket jag får i mig varje dag. Hunger känner jag väldigt sällan även fast jag ligger på kcal minus och jag har blivit starkare på gymmet men här får vi räkna in att jag är nybörjare och alltså antagligen lätt för att bli starkare plus att jag har en del på kroppen att ta av.

Kort sagt så är det för att jag är lat som periodisk fasta funkar för mig. Färre tillfällen att äta ger mig mer tid till annat och mindre tid till att laga till all den mat som annars skulle behöva lagas.

/End rant

Pinkspear: Jag förstår vad du försöker få fram och håller med dig

Permalänk
Medlem

PF låter inte hälsosamt.
i det korta,visst,det kanske funkar,men i det långa,nej det har jag väldigt svårt att tro.
att vara utan mat i flera timmar sliter nog inte bara på fysiken,utan även psykiskt i längden.

vill man vara effektiv så är det nog bulk och deff som gäller,inte nån konstig mix utav dom båda.
men alla funkar ju olika och har sina ideer

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har nyss börjat med gym träning (hållit på en månad nu ungefär). Kör ett enkelt helkropps program som tar ca. 1 timme med, 12x3 och är redigt slut efter varje övning. "Problemet" är att jag inte allt för sällan blir väldigt illamående på slutet av passet, spykänsla finns där och känns inte allt för lustigt.
Vad beror sånt på. Misstänker ju att det kan att göra med hur man äter innan träning. Vanligt viss tränar jag direkt efter jobbet, och på jobbet käkar jag lunch/middag runt 1 tiden och tränar ungefär 4-5 timmar senare. Är varken mätt eller hungrig när jag tränar.
Skall tillägga att jag både simmat, sprungit och cyklat en del innan och aldrig upplevt illamående innan. Fast det är klart är i sämre för just nu också

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

PF låter inte hälsosamt.
i det korta,visst,det kanske funkar,men i det långa,nej det har jag väldigt svårt att tro.
att vara utan mat i flera timmar sliter nog inte bara på fysiken,utan även psykiskt i längden.

vill man vara effektiv så är det nog bulk och deff som gäller,inte nån konstig mix utav dom båda.

Jag har som sagt bara kört ett litet tag, drygt tre månader så vad det skulle innebära långsiktigt vet jag inte. Just nu känner jag att jag absolut inte vill tillbaka till hur jag åt förr. Enligt de studier som jag har fått visade för mig av andra mer kunniga människor så är det enda negativa som kommit fram är att vissa individer fått lite högre blodtryck när dom väl har ätit.

Har dock ingen koll på exakt hur långa studier som har gjort i ämnet så det kan jag inte uttala mig om alls, däremot finns det som sagt en mängd människor som hållit på med detta och har gjort det i många år och fått strålande resultat. Jag har för mig att detta har funnits länge men med lite annorlunda utförande, kallades nog Warrior Diet om någon har lust att googla på det.

Jag håller med dig vad det gäller effektivitet. Vill man bli maximalt stark på kortast tid så tror jag att bulk är rätt väg att gå, inte gris bulk men att äta mer och helt enkelt ge fan i att deffa. Det har dock inget med PF att göra eftersom du givetvis kan bulka under PF också.

Själv är jag övertygad om att PF fungerar, det kanske inte är den bästa vägen att gå om man vill bli stark men det är en av dom vägar man kan välja som uppenbarligen fungerar för många.

Vill bara tillägga att min sambo alltid varit en sådan människa som måste äta var tredje timme för att öht fungera, hon blev en ren katastrof om hon inte fick mat. Hennes första dygn under PF var ganska sega säger hon men redan efter 4-5 dagar hade hon vant sig och numera gör hon samma som jag, utan att lida det minsta enligt henne själv. Hon lyfter förövrigt skrot också.

Får någon ut något vettigt ur mina inlägg? Känns som jag bara skriver runt i cirklar för tillfället.

Permalänk
Medlem

Jag kör själv PF och det fungerar helt outstanding när man ska ner i vikt samtidigt som man behåller muskelmassa/styrka.

Permalänk
Skrivet av Kryll:

Har nyss börjat med gym träning (hållit på en månad nu ungefär). Kör ett enkelt helkropps program som tar ca. 1 timme med, 12x3 och är redigt slut efter varje övning. "Problemet" är att jag inte allt för sällan blir väldigt illamående på slutet av passet, spykänsla finns där och känns inte allt för lustigt.
Vad beror sånt på. Misstänker ju att det kan att göra med hur man äter innan träning. Vanligt viss tränar jag direkt efter jobbet, och på jobbet käkar jag lunch/middag runt 1 tiden och tränar ungefär 4-5 timmar senare. Är varken mätt eller hungrig när jag tränar.
Skall tillägga att jag både simmat, sprungit och cyklat en del innan och aldrig upplevt illamående innan. Fast det är klart är i sämre för just nu också

Det kan inte vara så att illamåendet kommer av att du blir väldigt hungrig? 4-5h är ju ändå en ganska lång tid och sen tillkommer träning på det. Mjölksyra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Generalkyckling:

Det kan inte vara så att illamåendet kommer av att du blir väldigt hungrig? 4-5h är ju ändå en ganska lång tid och sen tillkommer träning på det. Mjölksyra?

Jag har tränat på fastande mage (16 timmar +- nån timme) och det har inte varit några problem.

Permalänk
Medlem

Du får tänka på att du är van vid att inte äta hela tiden till skillnad från vad Kryll kanske är van vid, så det är enligt mig absolut möjligt att det beror på hunger.

Kryll: Du kanske borde testa trycka i dig lite extra mat vid middagen om du ska stå dig fram till din träningen, överdriv lite och se om det känns bättre. Annars så är ett snabbt mål innan träning poppis hos vissa.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mangemani:

PF låter inte hälsosamt.

Jag skulle vilja vända på det där och säga att det inte är särskilt bra psykiskt heller att alltid ha mat till hands och att man måste ha en kexchoklad för att orka gå på köpcentrumet i en halvtimme utan att dö av hunger!

PF har fått mig att gå från "jag är hungrig, jag köper något nu" till "jag är hungrig, jag käkar om någon timme".

Skrivet av Kryll:

Skulle kunna tänka mig att du spänner magmusklerna ordentligt när du tränar och är inte van med det. Jag fick nämligen samma sak när jag började träna (fast jag spydde faktiskt då) och jag tror det var magmusklerna som spökade.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kör ni andra proteinfluff? Testade det precis, riktigt gott

1,5dl Whey Rasperry
0,5dl mjölk
typ 250g frysta hallon (körde en snabbis i mixern först)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Jag skulle vilja vända på det där och säga att det inte är särskilt bra psykiskt heller att alltid ha mat till hands och att man måste ha en kexchoklad för att orka gå på köpcentrumet i en halvtimme utan att dö av hunger!

PF har fått mig att gå från "jag är hungrig, jag köper något nu" till "jag är hungrig, jag käkar om någon timme".

vill man överdriva så kan man ju det också;)
du måste ha varit riktigt utsvulten du om du nu behövde käka kexchocklad varje gång du skulle gå nånstans...men nej,så är det deffinitivt inte.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mangemani:

vill man överdriva så kan man ju det också;)
du måste ha varit riktigt utsvulten du om du nu behövde käka kexchocklad varje gång du skulle gå nånstans...men nej,så är det deffinitivt inte.

Jag syftade mest på alla småfeta kärringar som springer runt med barnvagnar i affärer och gnäller på lågt blodsocker.

Iaf så tycker jag att det är för mycket fokus på hur ofta man äter. Vad man äter, och mängd, är mycket viktigare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

då var änu en vecka gjord på gymmet, o kosten har man försökt hålla någotsånär bra iaf den här veckan, mkt kyckling har det blivit. Bara o fortsätta med bra kost o träning så lär man väl bli av med lite mage osv längre fram mm. märkt att mina bröst är lite mindre redan iaf, går åt rätt håll samt man ökar lite smått i maskinerna då o då:) hmm undrar vart mina måttband är nånstans.....

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Skulle snarare påstå att det där handlar om självdiciplin...

Visa signatur

(\__/) RIP [-Pale-]

Permalänk
Medlem

Ok, körde ett till hårt pass idag och fick den där obehagliga "jag spyr snart å känner mig vek" känsla igen. Fast denna gången hade jag käkat inte så långt innan träningen. Tror mer att jag kör för hårt för länge i tanke på min nuvarande kondition, eller på det Crippa90 skrev om att vara otränad i bålen.
Får experimentera med att köra lite lättare och mer bål övningar (hatar plankan )

Permalänk

behöver tipps o råd om öka i muskelvolym

hur ska jag öka "snabbt" (läs snabbare*) min volym i biceps o axlar?
vilka övningar bör jkag köra?

har precis börjat köra dropset i kabelcurl, vad mer bör jag köra?

Visa signatur

dRft