Permalänk
Medlem

Räcker din nätdel?

Hej!

Börjar bli väldigt mycket "räcker min nätdel till..." Tänkte bara tips om att det finns kalkylatorer som beräknar hur många W ni kan tänkas behöva så slipper vi alla dessa frågor.

Här är några altenativ :

http://www.corsair.com/learn_n_explore/?psu=yes
http://www.antec.outervision.com/

Ni kan även länka fler länkar om ni har några bra men detta är dem jag gillar mest

Ps. Klaga inte för mycket på detta inlägg om ni inte gillar det utan bara ignorera det isåfall , detta är ett försök till att folk ska slippa få "MEN GOOGLA.." "ANVÄND SÖKFUNKTIONEN..." som svar på sina inlägg. De kan då istället räkna ut det själva och alla blir glada...för hoppningsvis

(Ber om ursäkt om det redan finns en sådanhär tråd)

MVH

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Avstängd

båda överdriver -_- särskillt den nedersta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

båda överdriver -_-

Länka en bättre själv då?

Better safe than sorry...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag besvarar hellre 100-tals trådar om strömförsörjning som får användare att bli intresserade och uppmärksamma än att man blint ska lita på en kalkylator som ofta överdriver.
Om användare lär sig hur man ska ta reda på ungefärlig störmförbrukning i diagram så kan de själva läsa reviews och i framtiden kanske hjälpa andra nykomlingar.

I slutänden kanske vi får högre genomsnittlig kunskapsnivå hos genomsnitts-användaren och som följ färre overkill-inköp, lägre priser och bättre modeller med lägre eller måttligt hög effekt :).

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

båda överdriver

Förvisso, men inte lika mycket som vissa

idioter

Dold text

som tycker att 1000W är lagom till en rigg med bara ett eller två grafikkort.

Visa signatur

ASUS Prime Z270-A | i7 7700K | GTX 1070 | 16GB RAM | Samsung 850 EVO 500GB | FD Newton R2 650W | FD Define R3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HerrKanin:

Länka en bättre själv då?

Better safe than sorry...

länka behövs inte utan en bra tråd som rekomenderar, det ska finnas här i forumet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Typhonos:

Jag besvarar hellre 100-tals trådar om strömförsörjning som får användare att bli intresserade och uppmärksamma än att man blint ska lita på en kalkylator som ofta överdriver.
Om användare lär sig hur man ska ta reda på ungefärlig störmförbrukning i diagram så kan de själva läsa reviews och i framtiden kanske hjälpa andra nykomlingar.

I slutänden kanske vi får högre genomsnittlig kunskapsnivå hos genomsnitts-användaren och som följ färre overkill-inköp, lägre priser och bättre modeller med lägre eller måttligt hög effekt :).

Okej , var bara en tanke

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Av Corsair behövde jag typ minst 900w, de rekommenderade även 1200/1000 W lol. Antec rekommenderade 676W vilket känns lite...

Permalänk
Medlem

antev tyckte jag skulle köra på ett 587 watts agg....
jag har ett 400 watts. obs desa "räknare" är till för att man ska köpa ett dyrare agg än vad man behöver!! de vill ju känna pengar

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem

Tycker antecs verkar ganska bra men av rimliga skäl så har dom ju lagt på ca 10%. Den sa att mitt system skulle dra 635W och jag sitter med ett 620W Corsair som dessutom är 3 år gammalt. Corsairs kalkylator rekomendera 950W som minst...

Visa signatur

Har ett moderkort men vart fan köper man ett pappakort!?
Dator som moddas för fullt: SilverStone Raven RV02 White| i7 2600k @ 4,6GHz | ASUS P8P67 WS Revolution| Tri SLI Asus GTX580 DCII| 16Gb Corsair Vengence 1600MHz | Corsair AX 1200i| 2st OCZ Vertex 3 MI 120GB | Skärmar: 3x Dell U2311

Permalänk
Medlem

En sak som dock kan vara värt att tänka på är ljudnivån, upp till 50% belastning så låter de flesta nätagg ingenting, men går belastningen över det så kan de börja låta rejält till slut. Av den anledningen så kan det ju vara en idé att köpa ett agg som är lite större än vad man som mest använder.

Visa signatur

ASUS Prime Z270-A | i7 7700K | GTX 1070 | 16GB RAM | Samsung 850 EVO 500GB | FD Newton R2 650W | FD Define R3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dackis:

En sak som dock kan vara värt att tänka på är ljudnivån, upp till 50% belastning så låter de flesta nätagg ingenting, men går belastningen över det så kan de börja låta rejält till slut. Av den anledningen så kan det ju vara en idé att köpa ett agg som är lite större än vad man som mest använder.

I dom högre wattklasserna ja, finns fläktlösa som klarar sig fint nu när gold kommit och senaste trenden verkar vara semipassiva fläktar och i dom lägre klasserna så behövs knappast fläkt när 80+ gold eller bättre uppnås.
Därför hade 80+ gold/plati från kanske 300watt uppskattats av en del folk till diverse datorbyggen med semipassiv eller ingen fläkt alls.

Vill man kolla strömmen så är det bara å kolla grafikkortstesterna här på Sweclockers, där får man en bra siffra med en överklockad i7 quad som är ganska törstig på ström.

Permalänk
Medlem

Corsairs guide sprider kanske lite väl? Med en i5 2000-serie cpu, ett ATI 6900 kort och en hhd rekommenderar de 450w till 650w. Inte mycket till hjälp om du frågar mig

Visa signatur

Hobby #1 Ryzen 7 5700G 3060ti 1tb ssd Hobby #2 Glock 19, Remington 700 .308, Mossberg 500.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobias75:

Corsairs guide sprider kanske lite väl? Med en i5 2000-serie cpu, ett ATI 6900 kort och en hhd rekommenderar de 450w till 650w. Inte mycket till hjälp om du frågar mig

^^, Sweclockers test med HD6970 och överklockad quad drar under 400w i 3dmark och Furmark lägg dessutom på förlusten eftersom nätagget inte är 100% effektivt så dras 30-40watt bort.