Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Bra kort som ger samma prestanda som 580 sli fast till ett lägre pris och mindre ström förbrukning.

Va?

Samma som 2x6970/2x480 eller 2x570 menar du väl?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

För att det inte finns någon anledning att använda 2 motorer i en bil(om det inte är en hybrid).

På en cykel har du ingen motor som driver, bara människokraft. samma sak som att du satt och gjorde alla beräkningar åt grafikkortet med en kompis ist för att göra det själv.

finns ingen annan tillämpning där man bygger ihop 2 motorer för att få ur mer kraft.
det har man nu gjort med detta grafikkort för att få in mer kraft på mindre yta. alltså så är det 2 graifkkort som man krympt och satt ihop. punkt slut

Det finns ju några anledningar till att man kanske vill ha prestandan från två GPU:er på ett kort. Bland annat är det ju en specialdesignad kyllösning. Jag hade väldigt gärna sett ett custombygge av en kyllösning för mina två 6870 som jag har i CF, men har inte hittat något än. Helst ska lösningen innefatta att de två korten bara tar upp höjden av det ena kortet. Du kanske kan visa mig var det finns?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aje:

hmm..Nvidia äger denna generationens grafikkort. GTX5xx-serien regerar i alla kategorier, och jag skulle inte bli förvånad om deras 2xgpu lösning som kommer i nästa vecka, blir bättre på alla nivåer också.
MEN sjuk prestanda så klart. Tråkigt att drivrutinerna är så dåliga som dom är, men AMD är duktiga på att ta fram nya en gång i månaden. Jag är mest orolig för värmen och framföra allt den usla fläkten på HD6990.
Vi får se hur allt utvecklas under de kommande veckorna dock!

Måste nog vara tråkig och säga emot dig. Jag anser verkligen inte att Nvidia vunnit denna generation. De har inte lyckats knäppa varken prestandakronan, high-end, mainstream eller budgetsegmentet. Den enda kategorin de vinner i är att de har det snabbaste singlegpu-kortet.

Budget: 6850 vinner över GTX460 i de flesta spel, och är några hundringar billigare samt skalar bättre i CF än vad 460 gör i SLI

Mainstream: 6950 vs GTX560 Ti? Med tanke på att 6950 går att överklockas samt låsas upp till ett 6970 finns det väl ingen direkt mening med 560?

High-End: Här är det enda rummet Nvidia har. Deras GTX570 presterar något bättre än 6970, men båda korten känns väldigt ointressanta då man kan få 10-20% bättre med två 6850 i CF.

Prestandakronan: 5970 dominerar över allt Nvidia har, och nu verkar det som att 6990 tar över facklan och titeln "Världens snabbaste grafikkort". Den enda chansen Nvidia har är att kanske knipa förstaplats med sitt GTX590. Dock är jag väldigt skeptisk då de har sämre prestandaindex sett mellan fps och Watt i Fermi-arkitekturen, och för att kunna göra en bra dubbelmacka måste man kunna kontrollera värmeutvecklingen. Inte ens Cayman som faktist är en väldigt strömsnål arkitektur, klarar detta utan anmärkning, men AMD har verkligen lyckats lösa detta med en ny referenskylare.

Nu frågar jag dig, vart i detta samhang har Nvidia en chans?

Är allergisk mot argument som är relaterade till drivrutiner eller CUDA/PhysX då Nvidia redan tar upp priset några snäpp över AMD. Är också lite trött på folk som inte tycker att Dual-GPU gills. AMD har det snabbaste kortet på marknaden, och har haft det sedan 5970 tog över kronan efter GTX295. Deal with it

Herregud vad mycket text

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Skrivet av NisseG91:

kan inte gärna jämföra bilar med grafikkort..

Ett grafikkort med 2 gpuer är inte 2 grafikkort, men det räknas tamejfan som det.

Och jag skulle vilja se en bil där man bygger ihop 2 identiska bilar till en större för att få ur mer kraft(vore ju väldigt korkat då det vore bättre med en större motor ist för 2 små liksom..)

Och måste bara säga att jag tycker detta kortet presterar mycket sämre än vad jag hoppats, blev riktigt besviken faktiskt.
ge mig en anledning att köra på 2stycken såna(4 gpuer) ist för 3stycken 580(3 gpuer) .. kommer kosta mig lika mycket. men får mer kraft från 3x 580 isf.
Presterar inte ens mycket bättre än 5970 i CF liksom..
nej, besviken! får vänta på gtx 590 och hoppas på att Nvidia levererar som vanligt.

Men herregud vad väntade du dig, att kortet skulle prestera bättre än 6970CF trots att det bara har två Cayman kärnor? Förväntar du dig mycket högre prestanda från 590 kommer du bli besviken, de kommer ligga på precis samma prestanda, dock kommer 590 vara dyrare.

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk

Varför säger alla att det är en dubbelmacka? Det är ju bara en pcb.
Sen så presterar ju 2x6970 precis under 6990, och flashade 6950 blir ju 6970. Har man ett moderkort som stödjer CF finns det ingen anledning att köpa 6990 istället för 2x6950 och spara ungefär 2000kr. Eller alternativt 3x6950 för samma pris.

Men jag håller med många om att det är imponerande att det är och nosar 580 SLI och att det är ett mäktigt kort för en PCI-E slot.

Visa signatur

Gigabyte GA-z97x-gaming 3 | Intel i5 4690k 3.5ghz | Radeon R9 280x | XFX 650W | 8GB Dominator

Inet gratis frakt
PSU Calculator

Permalänk
Medlem
Skrivet av kurdpopcorn:

Varför säger alla att det är en dubbelmacka? Det är ju bara en pcb.
.

Några gillar sysslan "slå på en död häst".

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Skrivet av astrob0y:

Några gillar sysslan "slå på en död häst".

Haha va?

Visa signatur

Gigabyte GA-z97x-gaming 3 | Intel i5 4690k 3.5ghz | Radeon R9 280x | XFX 650W | 8GB Dominator

Inet gratis frakt
PSU Calculator

Permalänk
Avstängd

Kommer från engelskans flogging a dead horse eller beating a dead horse.

Slå upp det vettja! eller var lat o klicka här: http://en.wikipedia.org/wiki/Flogging_a_dead_horse

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Elpriser....

Galet mycket ström, säger jag. Oavsett om det är 6990 eller 590 så kostar dessa kort en hel del att driva - elpriserna är ju inte låga...

http://www.sweclockers.com/forum/125-geforce/987471-har-man-rad-dator-och-grafikkort/

Visa signatur

Core i5-750@stock, Asus P55 Pro, Cooler Master Cosmos 1000, 4 GB DDR3 Corsair XMS3 1600 MHz CL8, HIS Radeon 6950 2GB, WD Caviar Black 32MB 640GB, Hitachi Green 2TB + Western Digital 2TB, Corsair TX750W, Samsung DVD RW-22X, 26" Fujitsu-Siemens Amilo SL3260W

Permalänk
Medlem

Lite av en besvikelse, hade hoppats på lite bättre prestanda. Men låter man de mogna till sig och få sig lite uppdaterade drivrutiner så kan det nog leva upp till förväntningarna. Nu är det bara att vänta på GTX590 så de kan bli ett litet priskrig

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk

Najs! Men jag tycker det var väldigt synd att ni inte testade med eyefinity-upplösningar, då det enligt andra test är just då som 6990 glänser som mest.

I övrigt så känner jag att kortet presterar ungefär så som jag förväntade mig vid release med ett första utkast av drivrutiner. Jag tror absolut att detta kommer prestera betydligt snabbare och framförallt skala bättre inom några månader när bättre drivers har kommit. Dessutom så tror jag att glada överklockare kommer överträffa "uber-mode" med bättre tweakade bios och inställningar inom kort.

Fördelarna framför 6870cf är ju fortförande uppenbara då 6990 tar mindre plats i burken, har utrymme för vettig kylning, sprider inte lika mycket värme över andra komponenter, är lite billigare även om det tex ingår aktiv dp-konverter för eyefinity-användare, och så ger det effektivare crossfire-möjligheter iom 2-in-1 kort.

Så jag förstår verkligen inte hur folk kan vara negativa. Kortet är otroligt lovande för de användare som det är utvecklat för, alltså inte Kalle92 som bara spelar CoD på sin 19 tummare.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Lutar mig mer mot 2x 6970's (upplåsta 6950's) samt ett trevligt nätagg ärligt talat, man kommer undan mycket billigare

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

Först och främst: HD6990 är 1 grafikkort. Inte 2, inte 3, inte 4 - 1 kort. Om det sitter 1, 2 eller 75 GPUer på samma kretskort är ointressant om man inte har reservationer mot just Crossfire/SLI.

Med det sagt så tycker jag att det presterade som väntat. De som trodde att det skulle gå högre än såhär måste leva i någon annan verklighet än de flesta andra. Bara hoppas att Nvidia kan hålla priset nere på GTX590 så det blir lite konkurrens även i toppen.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Lite av en besvikelse, hade hoppats på lite bättre prestanda. Men låter man de mogna till sig och få sig lite uppdaterade drivrutiner så kan det nog leva upp till förväntningarna. Nu är det bara att vänta på GTX590 så de kan bli ett litet priskrig

Men vänta lite nu, detta kort, ett kort, är uppe och nosar på 2 st av världens snabbaste singel-gpu kort och drar ca 180w mindre. Det är väl om något imponerande? För att inte tala om hur bra det presterar i ännu högre upplösningar. Vad hade du förväntat dig?

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av kurdpopcorn:

Men jag håller med många om att det är imponerande att det är och nosar 580 SLI och att det är ett mäktigt kort för en PCI-E slot.

This.
Precis vad jag ville säga.

Varför kan inte alla på Sweclockers vara i nybörjar "klass" och så tittar vi på utsidan bara, inte vad som finns i. Något i denna stilen skulle det då vara " Jag ser ett kort och det presterar väldigt bra, det köper vi. "

Visa signatur

RTX 3060ti | Intel i7 5820k | DDR4 64GB | Asus X99-S | Corsair 1000W Gold | Intel P600 512GB
9TB lagring | be quiet! Dark Rock Pro 3 | Logtech G710+ | Logitech G604 | Steelseries Arctic Pro Wireless
Asus Rog Swift | NZXT H440
Citera!!

Permalänk
Medlem

Säkerligen är det ett snabbt kort, i hästupplösningar visar det verkligen vad det klarar i cf, fast det hjälper ju inte mycket när AMD's drivers är som dom är just nu. 2x6970 är nog att föredra om man inte tänker köra 4xgpu, fast som ni ser ger det ofta sämre prestanda på vanliga upplösningar, sedan drar det iväg på skyhöga.

Tråkigt med swecs ostabilitet, kanske beror på annat än själva korten?
Drivers brukar inte ge så mycket strul och lär inte skilja mycket från drivers till 6970.
Dock var det beta, då kan man inte räkna med att ccc fungerar, eller cf profilerna heller för den delen.

Permalänk

Jag ser 6990 som ett kort för de som kör minst med 1920x1200 eller eyefinity samt massa AA.

http://www.techpowerup.com/reviews/Powercolor/Radeon_HD_6990_...
(jämför 1024 mot 2560 och se att upplösningen spelar stor roll)

Visa signatur

2600K @ 4.5 Ghz , Asrock extreme 6, 16GB 1600mhz Kingston, XFX R9 290X@1100/1300 (Arctic cooler 3) ,Corsair 550D ,
Noctua D14, 1TB WD Black, Samsung 830 RAID0, Windows 7.

Permalänk

.. snälla

Är detta en, två, fyra, åtta eller sexton servrar?
http://h18004.www1.hp.com/products/quickspecs/DS_00207/DS_002...

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Medlem

Kanske länkat till tidigare men här är Tom's review: http://www.youtube.com/watch?v=nKWbwjiR7h8
Den låter som en traktor. Satan i gatan.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av andyboy88:

Jag ser 6990 som ett kort för de som kör minst med 1920x1200 eller eyefinity samt massa AA.

http://www.techpowerup.com/reviews/Powercolor/Radeon_HD_6990_...
(jämför 1024 mot 2560 och se att upplösningen spelar stor roll)

Håller med.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd

Som vanligt verkar AMD ha slängt ut en produkt där mjukvaran inte riktigt hänger med..Varför inte skicka med en bra drivrutin på samma gång som kortet släpps så man slipper detta med dålig drivrutin kanske blir snabbare senare argumentet.

Annars bra jobbat AMD!!
Nvidia får jobba hårt för att klå detta

OBS vet att nvidia kan göra taskiga drivisar med.Men inte så ofta som amd känns det som iallafall.

tack och hej

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk
Avstängd

Lol är det 4'a gpu'er mot 2?

580SLI VS 6990CF? :S

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Avstängd
Skrivet av m0rk:

Hög strömförbrukning och ett pris som få är villiga att betala... Man lär bli tvingad till att köpa ett tämligen dyrt nätagg och förmodligen ett nytt chassi samtidigt.

Man tycker att dessa kort borde levereras med en vattenkylningslösning i still med CoolIT Omni som standard.

Observera att detta kort inte är avsedd för den vardaglige spelaren utan de som faktiskt har råd att punga ut 20k på en dator Sen ska det även nämnas att de flesta spel inte är optimala när det kommer tex. till ett HD6990 i CF!

Skrivet av Intrepidus:

Rädd att förlora? Nvidia handsdown, tar det nog lätt! Jag är ingen fanboy, har ATI själv.

Observera att GTX590 kommer att vara två nerklockade 580 kort medan HD6990 presterar kring två GTX580 standard clock i SLI så att påstå att Nvidia kommer ta det lätt är inte speciellt säkert..

Skrivet av Alfons_183:

Lite besviken faktiskt... förväntade mig mer av CF, skalar löjligt dåligt på de flesta ställen... nvidia kommer sparka rumpa... hoppas det kommer mer uppdaterade drivers snart...

För det har ju absolut inte med göra att få applikationer och spel stödjer mer än 2 GPU:er? Nä dåå.. sen att ta förgivet att Nvidias kort som faktiskt är ett nerklockat 580s ska prestera bättre än AMDs som presterar kring och ibland över två orörda 580s i SLI gör ju inte saken bättre..

Skrivet av Lcdposter1337:

Fortfarande 2 kort i ett paket, räknas som 2 kort...

Så när du brer en smörgås med två skinkbitar på är det då två smörgåsar?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av kurdpopcorn:

Varför säger alla att det är en dubbelmacka? Det är ju bara en pcb.
Sen så presterar ju 2x6970 precis under 6990, och flashade 6950 blir ju 6970. Har man ett moderkort som stödjer CF finns det ingen anledning att köpa 6990 istället för 2x6950 och spara ungefär 2000kr. Eller alternativt 3x6950 för samma pris.

Men jag håller med många om att det är imponerande att det är och nosar 580 SLI och att det är ett mäktigt kort för en PCI-E slot.

Det är inget kort man bör köpa om man lirar låga upplösningar som sagt.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av m0rk:

Hög strömförbrukning och ett pris som få är villiga att betala... Man lär bli tvingad till att köpa ett tämligen dyrt nätagg och förmodligen ett nytt chassi samtidigt.

Man tycker att dessa kort borde levereras med en vattenkylningslösning i still med CoolIT Omni som standard.

Angående strömförbrukningen, i load tar det 10W mer än GTX460 SLI och presterar fan så mycket bättre.
I idle tar det mindre.
http://www.sweclockers.com/recension/13610-amd-radeon-hd-6990...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Rycker i fingrarna när man ser asus 6990 på dustin....

Visa signatur

R7 5800X - RTX 3080

Permalänk
Entusiast

Måste säga att jag är imponerad av energieffektiviteten eftersom ett 6990 drar ungefär lika mycket som ett 480 och 580. Ska bli väldigt spännande att se nästa generation när de lämnar 40 nm och går över till 20 nm-klassen. Har en känsla av att det där med flera GPU på samma kort kommer bli vanligare för AMD verkar satsa på det där med skalbarhet och de har ju verkligen fått ordning på CrossFire.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Helt klart mycket grym hårdvara från AMD, hoppas bara att dom lyckas lösa problemen med instabiliteten.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lcdposter1337:

Fortfarande 2 kort i ett paket, räknas som 2 kort...

Skrivet av Åsa-Nisse:

Japp, en riktig prestation att kunna köra Crossfire med ETT kort.

Att det SER ut som ETT kort är totalt irrelevant. Kostar som 2 och fungerar rent tekniskt (crossfire) som 2 kort.

Det skiter nog personen som bara kan ha ETT grafikkort i sin dator och som vill ha ETT bra grafikkort. När
det kmr bättre drivrutiner så kmr nog 6990 visa sitt rätta mått, sen tolkar jag oxå det hela att kortet är bäst
lämpat för skyhöga upplösningar å flera skärmar. Det är alltså slöseri med pengar att köpa detta kort om du
bara har en skärm och inte planerat för 3D, 3D Surround el. dylikt. Jag inväntar GTX590 med glada ögon!

\\\ AplAy ///

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Åsa-Nisse:

Presterar som 2x6970/2x480/2x570, är dyrare, "ubermode" som används på egen risk (garanti void?) vägrar fungera i vissa applikationer, stabilitetsproblem, svartskärm mm.

Hur det kan få en positiv slutsats är en fullständig gåta för mig.

+1 Håller med.

Visa signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM