Permalänk
Medlem

Mooonster! smakar det så kostar det. Sen får man väl räkna med en tusenlapp på nätagg också. Och några tusen på skärm om man ska tillgodogöra sig prestandan. Näfan... Klarar datorn Quake Live så är jag nöjd ^^

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

rätt najs med 13370 i futuremark3D

Permalänk
Medlem

hmm..Nvidia äger denna generationens grafikkort. GTX5xx-serien regerar i alla kategorier, och jag skulle inte bli förvånad om deras 2xgpu lösning som kommer i nästa vecka, blir bättre på alla nivåer också.
MEN sjuk prestanda så klart. Tråkigt att drivrutinerna är så dåliga som dom är, men AMD är duktiga på att ta fram nya en gång i månaden. Jag är mest orolig för värmen och framföra allt den usla fläkten på HD6990.
Vi får se hur allt utvecklas under de kommande veckorna dock!

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk

Hur fan kan ni inte vara imponerade? Det presterar ju någon fps ifrån 2x6970 i crossfire ibland identiskt.

Vad förväntade ni er? att det skulle prestera bättre?

Nivån i forumet har sjunkit rejält på sistone.

Vad man kan notera är att det inte är prisvärt (no suprise) samt att prestandan är sinnesjuk, blir mest intressant att se hur den presterar emot 590.

Visa signatur

Vill ni ha svar, så citera!

Permalänk

Nvidia kommer slå det där lätt med 590, hundra spänn på de

Permalänk
Medlem

Om man endast vill ha ett grafikkort så är detta kort överlägset. Priset per prestanda sett mot andra högpresterande kort så är det också ok.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

http://www.youtube.com/watch?v=nKWbwjiR7h8

Bra kille med ärliga åsikter

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem

Vad är det som begränsar att man "bara" har 2GB per GPU? eller som nvidia de har ju bara 1.5?

Coolt prestanda annars!

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk

Trevligt "litet" kort, om 2-3 månader alltså, när det börjar dyka upp drivrutiner som faktiskt funkar någorlunda ordentligt ser fram emot senare tester när även 590 finns ute.

Visa signatur

- Citera för svar -

Permalänk
Medlem

Lite skumt att de valt kopparbar och aluminiumflänsar istället för att köra 100% koppar. Borde ju få ner temp/ljudnivå något. Iofs blir det väl lite dyrare men det kan man nog bjuda på. Dock lär nog vattenkylning vara att föredra om man ska ha ett sådant monster till kort

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Intrepidus:

Nvidia kommer slå det där lätt med 590, hundra spänn på de

Tänk på att ett kort är nära 580 sli i vissa aplikationer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Vad är det som begränsar att man "bara" har 2GB per GPU? eller som nvidia de har ju bara 1.5?

Coolt prestanda annars!

det faktum att bägge grafikprocessorer renderar nästan samma saker , vilket betyder att det allt behöver lagras 2 gånger , alltså får man 2 gig info på 4 gig utrymme.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | SN850 2TB + MP600 1TB + 2x 4TB SSD RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk

Känns som att Nvidia kan slå HD6990 med sitt kommande GTX590. Men visst presterade kortet bra. Synd bara att vi inte har mjukvara som drar full nytta av kortet. Jag syftar på spelen.

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 6750 XT
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Klockan är slagen och det är dags att presentera den första recensionen med AMD:s purfärska flaggskepp Radeon HD 6990 "Antilles". SweClockers testar världens snabbaste grafikkort.

Läs artikeln

varför testa ni inte att överklocka kortet?

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem

Bara att invänta tester på 590 då. Blev inte direkt imponerad, hade hellre köpt 2st 6970 och kört Crossfire.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 9600X :: AMD Radeon RX 9070 16GB :: 32GB Kingston FURY Beast 6000MHz CL30 :: Kingston Fury Renegade 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Känns som att Nvidia kan slå HD6990 med sitt kommande GTX590. Men visst presterade kortet bra. Synd bara att vi inte har mjukvara som drar full nytta av kortet. Jag syftar på spelen.

590 kommer prestera som 2 st 580 i sli, något sämre, jag tror 6990 vinner mot 590

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aje:

Håller med honom. Det är riktigt trist att utvecklarna tror att fläktar som dessa kan klara av värmen.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Skrivet av Erik Arvidsson:

Tänk på att ett kort är nära 580 sli i vissa aplikationer!

Tänk på att Nividia har ägt hela den här generationen av grafik kort och att Nivida har lätt bäst resurser så det borde vara ganska enkelt att säga vem som tar detta. Om dem inte skämmer bort sig totalt. Har dock inte sagt vem som ska ha dem där hundra kronorna, undrar vem det kan vara

Permalänk
Skrivet av erdraug:

Jahapp, lite som väntat vad gäller båda för och nackdelar... Tar hellre 6970 cf som xarl skrev. Billigare och presterar lite bättre

Sammtidigt så var det ingen stor skillnad, och båda alternativen kostar lika mycket, dock blir det mycket varmare med dubbla 6970 antar jag eftersom det är dubbla kort och ett 6990 hade väldigt låg värme.

Dessutom var det typ 3-5 fps som skiljde de två alternativen och 6990 hade lägre strömförbrukning än dubbla 6970.

Måste faktiskt säga att det var rätt så bra prestande på kortet som dubbla 6970 (det har dessutom alltid varit mer lönt att köra dubbla grafikkort av den lägre versionen, men nu hade jag ett lite tänk om).

Jag kan tänka mig att de som kör med vattenkylning blir överlyckliga av ett grafikkort som presterar såhär.

Visa signatur

In the beginning the universe was created.

This has made a lot of people very angry, and has been widely regarded as a bad move.
- Douglas Adam

Permalänk
Skrivet av xarl:

590 kommer prestera som 2 st 580 i sli, något sämre, jag tror 6990 vinner mot 590

Ja frågan är hur mycket Nvidia får klocka ner två GTX580 på samma bräda för att nå rimlig strömförbrukning. HD6990 är nästan lika högt klockad som HD6970 vilket får ses som imponerande och ändå skenar inte strömförbrukningen iväg alldeles för mycket.

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 6750 XT
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti

Permalänk
Medlem

Föredrar CF/SLI framför dual gpu kort

Visa signatur

“When a clown moves into a palace he doesn’t become a king, the palace instead becomes a circus.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av nussse:

Lite skumt att de valt kopparbar och aluminiumflänsar istället för att köra 100% koppar. Borde ju få ner temp/ljudnivå något. Iofs blir det väl lite dyrare men det kan man nog bjuda på. Dock lär nog vattenkylning vara att föredra om man ska ha ett sådant monster till kort

Cu leder värme fortare än Al men Al släpper värme lättare än Cu om det svarar på din fråga..

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Aje:

hmm..Nvidia äger denna generationens grafikkort. GTX5xx-serien regerar i alla kategorier, och jag skulle inte bli förvånad om deras 2xgpu lösning som kommer i nästa vecka, blir bättre på alla nivåer också.
MEN sjuk prestanda så klart. Tråkigt att drivrutinerna är så dåliga som dom är, men AMD är duktiga på att ta fram nya en gång i månaden. Jag är mest orolig för värmen och framföra allt den usla fläkten på HD6990.
Vi får se hur allt utvecklas under de kommande veckorna dock!

Skrivet av Intrepidus:

Tänk på att Nividia har ägt hela den här generationen av grafik kort och att Nivida har lätt bäst resurser så det borde vara ganska enkelt att säga vem som tar detta. Om dem inte skämmer bort sig totalt. Har dock inte sagt vem som ska ha dem där hundra kronorna, undrar vem det kan vara

Vad ni snackar strunt, vare sig Nvidia eller AMD har "ägt", det har däremot varit en för oss konsumenter hård konkurrens, vilket gjort att vi kunnat köpa kort från AMD eller Nvidia till ovanligt fina priser.

Tänker inte slå vad med dig, det vore som att lura godis från småbarn.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Jag tycker detta var imponerande. Strömförbrukningen är ju faktiskt inte så himla mycket värre än ett GTX580. Det har ju nämnts att Nvidia ska klocka ned fulla GTX580 med si och så många mhz på core/mem, vilket borde medföra prestanda i klass med detta (men isåfall till högre effekt).

Jag trodde Nvidia skulle hinna först ut med dubbelkorten?

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Vad ni snackar strunt, vare sig Nvidia eller AMD har "ägt", det har däremot varit en för oss konsumenter hård konkurrens, vilket gjort att vi kunnat köpa kort från AMD eller Nvidia till ovanligt fina priser.

Rädd att förlora? Nvidia handsdown, tar det nog lätt! Jag är ingen fanboy, har ATI själv.

Permalänk
Hjälpsam

Gillar att ni testade i 2560x1600 pixlar, det skall nog vara sådana här upplösningar för de mer extrema alternativen.
Übermode var inte alls speciellt über, skillnaden mellan über und unter var minimal och absolut inte värt garanti och instabilitet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Skrivet av Intrepidus:

Rädd att förlora? Nvidia handsdown, tar det nog lätt! Jag är ingen fanboy, har ATI själv.

Vi får vänta o se...
Det kan gå åt två håll: Antingen är AMDs kort bättre, eller så är Nvidias kort bättre...

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Intrepidus:

Vi får se till att spara länkarna, för att kunna påminna förloraren efter det att Nvidas nästa kort testats.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Mordrana:

O vips så var mitt hd5870 totalt värdelöst i alla former

Johodå. lite skillnad från mig som sitter med ett 4890 fortfarande..

Visa signatur

Ryzen m-atx:
|| Windows 10 || MSI B350M || Ryzen 1700X OC@ 3.8GHz || Nvidia 1060 6GB || 32GB RAM || EVGA P2 750W ||
HTPC:
|| Windows 10 || Asrock Z77m-itx || I7 3770k || 8GB RAM || Corsair 620W ||
________________________________________________________________________________________________

Permalänk