På jakt efter ett gammalt AT-agg

Permalänk
Medlem

På jakt efter ett gammalt AT-agg

Ursäkta korspostningen - såg just det här forumet som är perfekt för detta ändamål.

Har hamnat i en knepig situation - jag behöver ett gammalt AT-nätaggregat (alltså inte ATX) till en dator som jag har som sitter i ett flipperspel, och därför inte går att uppgradera.

Det agget som sitter i har jag blåst, men det var på 200W.

Så frågan är om någon har ett AT-agg över och vill förbarma sig över mig? Eller om nån vet var jag kan köpa ett gammalt AT-agg?

Permalänk
Medlem

Varför inte ta ett ATX och konvertera ?

Du borde hitta rätt spänningar på ett ATX menar jag.. bara o skarva kablaget.

Det gör processen något enklare om du inte får tag i ett AT.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

De va bra kliptskt swec borde ha en *tumme upp* knapp

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Jo, du är inte den första som säger det... Jag borde kanske det, men det finns ett par problem. Ett är att det tydligen kan vara svårt att hitta ett ATX som har full spänning på 5V, ett annat är att jag inte har en aning om hur man gör, och ett tredje är att ATX-agg inte har manuell strömbrytare, vilket är ett krav här.

Men om nån vill komma med kloka råd hur jag kommer runt ovanstående är jag idel öra!

Permalänk
Hedersmedlem

Ska någon kunna rekommendera ett fungerande nätagg till dig måste du ange vilken strömstyrka som behövs på de olika spänningarna och om du använder -5V som inte finns längre. Moderna ATX-agg är också notoriskt svaga på 5 och 3,3V eftersom de knappt används längre. Skall du bygga om ATX är v1.3 eller tidigare det enda vettiga eftersom de aggen fortfarande gav bra med effekt på de mindre linorna, men allt beror på vilka krav du har.:)

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Vad menar du med full spänning på 5V ? Jo strömkapaciteten kanske skiljer men en gammal dator tar inte så mycket .. . .

Eller vad sitter det för maskin i kabinetten ? Ska agget även mata själva spelet ?

Det finns ATX med manuell strömbrytare så det är inget problem.
Du får bara bygla tråden från kablaget som talar om för aggregatet att de skall starta o så kör du med switchen bak.

Står specsen på agget som är trasigt ?

Kanske går att laga agget annars om det bara är en konding eller liknande som gett sig ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Avstängd

Kan hända att jag har ett gammalt AT-agg hemma kan kolla upp det när jag kommer hem i början på nästa veckan.

Permalänk
Medlem

Jag har två stycken AT-agg liggandes vad jag vet. Det ena vill jag dock behålla då jag brukar använda det för att testa komponenter (främst fläktar). Det andra agget har dock ingen startknapp eller fläkt. Fläkt kan nog enkelt lösas, bara en 80mm som behöver sättas i (osäker på kontakttyp dock), startknapp är däremot ett annat problem ifall olika standarder brukade användas.

Jag kan ta en närmare titt senare när jag har lite tid över hemma vad det är för grejer jag har.

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MungoBBQ:

Ursäkta korspostningen - såg just det här forumet som är perfekt för detta ändamål.

Har hamnat i en knepig situation - jag behöver ett gammalt AT-nätaggregat (alltså inte ATX) till en dator som jag har som sitter i ett flipperspel, och därför inte går att uppgradera.

Det agget som sitter i har jag blåst, men det var på 200W.

Så frågan är om någon har ett AT-agg över och vill förbarma sig över mig? Eller om nån vet var jag kan köpa ett gammalt AT-agg?

Har du öppnat nätaggregatet och kontrollerat säkringen? Om inte, gör det först; om du har tur räcker det med att byta säkring och du slipper krånglet med att köpa ett nytt näraggregat.

Om du trots allt behöver ett nytt har jag har en låda med 6-7st(?) gamla AT-nätaggregat. Du kan får gärna köpa ett av mig för 100.- Har du några speciella önskemål om nätaggregatets utforming som antalet kontakdon på kablaget?

Permalänk
Medlem

Har några liggande hemma och på jobbet. Bor du i Sundsvall ? Så kan du hämta!
I annat fall blir det svårt.:(

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem

Jag har också några liggande men frakt är ju ett åbäke på såna här pjäser.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Är väl ändå rätt många moderna nätagg som kan lämna 100-150W kombinerat på 3.3V och 5V. Borde väl räcka?

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Jag har också några liggande men frakt är ju ett åbäke på såna här pjäser.

typ 65kr med Schenker:
http://www.privatpaket.se

Ett par andra alternativ:
1. Skaffa en sådan här adapter:
http://cgi.ebay.com/NEW-Convert-Cable-ATX-20pin-P8P9-Switch-/...

2. Köp ett helt nytt
http://www.dustinhome.se/pd_5010080431.aspx?csref=Prisjamfore...

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!