Gjorde det dummaste misstaget, behöver råd!

Permalänk
Inaktiv

Gjorde det dummaste misstaget, behöver råd!

OKej jag har alltså lyckats med det (såhär i efterhand, till synes löjligaste) misstaget jag tror att man kan göra vid datorbygge, jag har helt enkelt kortslutit mitt sprillans nya moderkortet mot mitt sprillans nya chassi i min sprillans nya dator. Vid första starten så snurrade en av 4 fläktar i 0,5 sekunder sen så kom det lite rök, ingenting synligt men efter att ha läst lite så antar jag att det helt enkelt har skett en avrättning.

Nu måste jag veta, hur tusan kollar jag om jag bränt några andra delar av datorn med? Om det går att fastställa att jag faktiskt bara mosat själva Moderkortet så kan jag väl ta det och beställa ett nytt, men då vill jag helst säkra på att resten faktiskt funkar.

Så, hur tar jag reda på det snabbast och enklast?

Förövrigt så stod det också i boken som medföljde moderkortet att "Make sure the voltage of the power source and adjust properly 110/220v before connecting the equipment to the power inlet" och när jag kollade på PSU:n (Corsair TX750) så hittade jag siffrorna 100v-240v, blev lite nervig men det har inte spelat in va?

Permalänk
Medlem

Glömt sätta dit distanserna?

Visa signatur

Intel i7 12700KF, Asus TUF 3080 OC + övrigt

Permalänk
Inaktiv

För att förtydliga:
Ja, mitt fel var att jag inte visste att distanserna skulle dit, simpel as that. Dem användes helt enkelt inte, skruvade rätt på chassit.

Svaret på "hurfan lyckades du?" är helt enkelt att jag jobbat för mycket och varit allmänt trött samt att jag >är< på ren svenska en sån sorts idiot som ofta inte tänker längre än näsan när det gäller teknkik, iallfall inte på första försöket. Dem hade behövt vara mer övertydliga i moderkortsboken för att fånga byfånar som jags uppmärksamhet

Permalänk
Entusiast
Skrivet av anon153683:

För att förtydliga:
Ja, mitt fel var att jag inte visste att distanserna skulle dit, simpel as that. Dem användes helt enkelt inte, skruvade rätt på chassit.

Svaret på "hurfan lyckades du?" är helt enkelt att jag jobbat för mycket och varit allmänt trött samt att jag >är< på ren svenska en sån sorts idiot som ofta inte tänker längre än näsan när det gäller teknkik, iallfall inte på första försöket. Dem hade behövt vara mer övertydliga i moderkortsboken för att fånga byfånar som jags uppmärksamhet

Hehe, Tur att man lär sig av sina misstag Alla gör vi misstag någon gång.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

En del nätdelar klarar själv att "ställa in" in spänningen, dvs du kan köra dem mellan 100v-240v utan att ändra på knappen som nämns.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Köp ett billigt moderkort för att felsöka, eller låna av en som har samma socket.

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Avstängd

Testkört det utanför chassit med? Tex på moderkortslådan med bara ett minne och ser om det händer något?

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Inaktiv

Tack för alla snabba svar folket! Jag har inga vänner som är till hjälp i det här fallet, är den enda nörden i skaran så inga moderkort eller andra system finns att låna.
Jag bestämde mig för att bara åka in till lokala butiken och för 300 kr få alla delar proffsigt kollade så att jag snabbt kan få veta om jag nu ska behöva lägga ut ett nytt moderkort eller om jag måste köpa ny GPU/CPU/ram också.
Vågar inte själv hålla på och testa utanför chassit när jag lyckats med något sånt här, nu får någon som kan kolla grejerna ^^
Så delarna kommer bli kollade men nu undrar jag, vad är chansen att jag lyckats bränna fläktarna / hårddiskarna (har en standard och en ssd) / dvdläsarn / PSU,n med?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon153683:

OKej jag har alltså lyckats med det (såhär i efterhand, till synes löjligaste) misstaget jag tror att man kan göra vid datorbygge, jag har helt enkelt kortslutit mitt sprillans nya moderkortet mot mitt sprillans nya chassi i min sprillans nya dator. Vid första starten så snurrade en av 4 fläktar i 0,5 sekunder sen så kom det lite rök, ingenting synligt men efter att ha läst lite så antar jag att det helt enkelt har skett en avrättning.

Nu måste jag veta, hur tusan kollar jag om jag bränt några andra delar av datorn med? Om det går att fastställa att jag faktiskt bara mosat själva Moderkortet så kan jag väl ta det och beställa ett nytt, men då vill jag helst säkra på att resten faktiskt funkar.

Så, hur tar jag reda på det snabbast och enklast?

Förövrigt så stod det också i boken som medföljde moderkortet att "Make sure the voltage of the power source and adjust properly 110/220v before connecting the equipment to the power inlet" och när jag kollade på PSU:n (Corsair TX750) så hittade jag siffrorna 100v-240v, blev lite nervig men det har inte spelat in va?

vill inte verka taskig mot dig i detta fallet men hur lyckades du med det. Jag lyckades med detta fenomen jag med men då stängdes datorn bara av och när jag sen kollade va en distans fel när jag sen monterade bort den då funkade moderkortet igen så testa detta innan du dömmer ut att ditt moderkort har farit. Eller va det fler distanser som va på fel ställev (har för mig att den distans jag la fel va just i närheten av grafikkortets bakre del där du har insticks platserna)

hoppas det ordnar sig för dig

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon153683:

Tack för alla snabba svar folket! Jag har inga vänner som är till hjälp i det här fallet, är den enda nörden i skaran så inga moderkort eller andra system finns att låna.
Jag bestämde mig för att bara åka in till lokala butiken och för 300 kr få alla delar proffsigt kollade så att jag snabbt kan få veta om jag nu ska behöva lägga ut ett nytt moderkort eller om jag måste köpa ny GPU/CPU/ram också.
Vågar inte själv hålla på och testa utanför chassit när jag lyckats med något sånt här, nu får någon som kan kolla grejerna ^^
Så delarna kommer bli kollade men nu undrar jag, vad är chansen att jag lyckats bränna fläktarna / hårddiskarna (har en standard och en ssd) / dvdläsarn / PSU,n med?

Möjligen CPU och RAM ev. GPU men resten borde vara rätt lugnt. PSU hade du lätt kunnat kolla själv med ett gem men antar att det också är "iväg skickat"? Men nästan omöjligt att säga såhär på rak arm vad som kan ha pajjat, kortisar är lite luriga.

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,5 GHz| Gigabyte P55A-UD4 | EVGA 580 @ 820/4100 MHz | XMS3 8GB @ 1600MHz | Atcs 840

Permalänk
Medlem

Kudos för att du inte skyller på solen i ögat å sånt skit :).

Lycka till!

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Avstängd

Troligtvis har du bara eldat upp moderkortet. Strömmen tar kortaste vägen. Var eluttaget i väggen jordat så ska det inte vara några problem med resten av komponenterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon153683:

För att förtydliga:
Ja, mitt fel var att jag inte visste att distanserna skulle dit, simpel as that. Dem användes helt enkelt inte, skruvade rätt på chassit.

Svaret på "hurfan lyckades du?" är helt enkelt att jag jobbat för mycket och varit allmänt trött samt att jag >är< på ren svenska en sån sorts idiot som ofta inte tänker längre än näsan när det gäller teknkik, iallfall inte på första försöket. Dem hade behövt vara mer övertydliga i moderkortsboken för att fånga byfånar som jags uppmärksamhet

Hehe var min första tanke efter jag läst de 3 första raderna. :q
Inget att skämmas för, vet många som missat dem både okunniga och kunniga personer
Lite fail är det men det är ju mänkligt att fela ibland;)
Ja kan du inte mycket om datorer själv så får du nog helt enkelt lämna den åt någon som kan felsöka men med stor sanorlikhet är det nog moderkort som pajjat.

Permalänk
Inaktiv

Härligt att höra att det finns en chans för resten av befolkningen i R3 Chassit.

Som svar till dig TmN: Jag är fullt medveten om att jag klantade bort 1 eventuellt flera tusenlappar så tro mig när jag säger att en enkel fråga inte ens kvalificerar som salt i såren atm. Om du verkligen undrar så lyckades jag just därför att jag var för ivrig i att sätta ihop min första datorn, som du kanske läste så skruvade jag rätt på chassit utan distanser. Det stod ingenting specifikt i varken chassiboken eller moderkorts boken om hur distanserna skulle användas eller några bilder och jag i min hets hade somsagt behövt det. Datorbyggarskolan som finns linkad på köprådsforumet hade inte heller en link till "installation av moderkort" utan till resten av delarna så där fick jag ingen info heller, och sökte efter annan info gjorde jag inte då inte.

Tl : dr : det var ingen informationsskälla som spikade det i pannan att man ska montera moderkortet en bit ovanför chassit och jag slogs aldrig av att det kanske skulle vara så, är somsagt en riktig gröngöling.

Jag undrar också, nu ska jag ju iväg med grejerna till affären snart, har jag tur har bara moderkortet åkt så kan jag beställa ett nytt ikväll men det jag undrar är, finns det några till FATALA misstag som går att göras av en total nybörjare? För det skulle jag verkligen vilja veta i förväg, om någon har någon länk till "misstag som kan förstöra komponenter för åtskilliga tusen" skulle jag vara mer än tacksam.

Permalänk
Medlem

Här finns smakprov på de flesta saker som kan ske http://www.sweclockers.com/forum/5-modifikationer-och-egna-ko...

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Jag ska säga dig att jag har gjort exakt samma misstag, men det var bara att sätta dit distanserna och så funkade det. Om du har tur så funkar det fortfarande

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Inaktiv

Ska kolla igenom tråden dv8, tack för länken! Jo har jag riktig tur vikham, man kan ju hoppas ^^

Tack för alla lyckönskningar iallfall, lite oförkänt men det hjälper!
Nu ska jag iväg till affären och låta dem kolla på grejerna, har man tur får man veta ikväll hur det gick

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldric T:

Kudos för att du inte skyller på solen i ögat å sånt skit :).

Lycka till!

HAHAHAHAHAHAHA jag kan se det framför mig

"det var jättevarmt och soligt, en bra sommardag, solen varfan i ögonen på mig, jag såg inte distanserna och kunde inte heller se att jag skruvade rätt på chassit"

Nej men detta misstaget har väl de flesta gjort Gjorde exakt samma misstag med mitt första datorbygge. Moderkortet pajja och lyckades på något klurigt sätt få tillbaka ett nytt på garantin

Sen kan man tycka att det bör stå någonstans att distanserna ska i, som TS säger.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Inaktiv

För att knyta ihopp tråden lite fint:
Jag fick tillbaka delarna idag och trots min lilla lek med döden så klarade sig faktiskt alla delar utan problem, jag sitter på datorn nu Ps: En polare fick sätta ihopp den här gången

Permalänk

Tur att det inte blev en så dyr affär. Men så länge du lär av dina msistag så är det ju bra.
Grattis och hoppas du har roligt med den nya datamaskinen.

Visa signatur

Denon AVR-1801 | Dali Blue 5005 | Turtle Beach Audio Advantage Micro II

Permalänk

Läst tråden och det kan hända även den bästa, nja eller kanske inte

Fattar inte att moderkortstillverkarna är lite hjälpsamma här. De vet precis vart felande distanser brukar hamna och borde se till att inte ha några ledande delar precis på den kvadratcentimetern. -Fast då får de ju inte sälja de där extra korten...

Hoppas det gick bra till slut!!!

Visa signatur

PC1 / Antec 1100 | Corsair RM850W | ASUS Rampage IV Formula | I7 3930K x6 4.25GHz | Noctua NH-U12S | Corsair Dominator Platinum 1866MHz 2x4GB | Samsung Pro 240 256GB | ASUS GTX680 DirCU II OC | 4 x 2TB WD Green | 2 x 3TB Seagate 7200
PC2 / Asus P7P55D | I7 870 3.8GHz | Zotac GTX480 AMP
PC3 / Gigabyte X58A UDR3 | I7 950 3.8GHz | Gigabyte GTX470 SOC