Permalänk
Medlem

Bilden täcker inte hela tvn

Hejsan!

Jag har nyligen köpt ett ATI 6950, och när jag bytte mitt gamla GFX mot det så har jag fått lite problem med att bilden på min tv

Min tv är en LG 50" Fullhd och när jag kopplar till den via en HDMI kabel så blir bilden inte på hela tvn utan det är en svart ram runt. Det är bara såhär i windows, när jag bootar datorn så är det över hela men såfort den har laddat upp win så uppstår detta. Jag har testat att testa en äldre version av drivrutiner men det gjorde ingen skillnad. På min bildskärm så är det inte såhär, utan där visas bilden på hela skärmen.

Såhär var det inte med mitt gamla gfx så jag vet att det varken är fel på tvn eller kabeln.

Någon som har någon bra ide?

// Ajz

Permalänk
Medlem

du kan väll ändra uplösningen på datorn så att det är samma som tvn.
eller om du kan ändra i tvn så att bliden blir utsträkt.. testa det

Permalänk
Medlem

Troligtvis behöver du gå in i CCC och ändra skalningen.

Permalänk

Morsans tv/datorskärm blir det likadant på, det som hjälper då är att helt enkelt sänka upplösningen ett steg från 1920x1080, minns inte vart man landade men det medför iallafall att det blir en ram på datorskärmen, men inte på tvn. Egentligen är det ju ingen permanent lösning och det är ju inte heller säkert att det funkar för dig, men det kan ju vara värt att testa.

Visa signatur

7800X3D / 7900XT

R.I.P PALE

Permalänk
Medlem

In i ccc och ändra over/underscan tills den passar tvn, det ligger under skärminställningarna när du är i ccc högerklickar på din tv-aparat har jag för mig, sitter inte en dator nu så kan inte kolla, men du hittar det nog

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Tackar så mycket för alla svar, jag ska testa med CCC saken och se hur de går!

Upplösningen är 1920x1080 på både skärm och tv.

Men som sagt, tar o testar med ccc ändringarna

Permalänk
Medlem

Sådär ja, overscan vad det som jag skulle pilla med.

Problemet löst, tackar så mycket alla som har hjälpt!

Permalänk
Medlem

Ingen fara, skönt att det löste sig

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.