Permalänk
Medlem

Köpa begagnat eller nytt, moped?

Förlåt om detta är fel plats hittade inget annat

Ja hej där, blir nu 15 om några månader.
Och ska skaffa en moppe nu då.

Har kollar lite på Denna är den bra eller kan ni rekommendera något annat?

Men jag kommer ta Moppe kort, klass 2 (alltså 30-moped)
Men tycker ni att det är värt?

Visa signatur

Intel core duo Q8200 Quad | 9800gt | 8gb DDR2 ram | MSI-7360 | Ace 500W | Samsung 750GB |

Permalänk
Medlem

Vad är meningen med att ta moppekort om du ska köra trimmat?

Visa signatur

Слава Україні!

Permalänk
Medlem

högst tillåtna kubik är 50 cc, angående annonsen du länkat till.
så satsa på en annan om du vill köra lagligt.

är du intresserad av att meka med mopeder så köp en begagnad klass 2.

om det sedan är värt pengarna, skulle jag säga beror på hur centralt du bor, bor du på landet så är det mer värt än i stan.

Permalänk
Medlem

Klart grabben ska ha en DT.
Minns mina ljuva år som moppeägare, hade själv en DT.
Den blev senare snabbast i stan då jag toppade runt 130 km/h

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalasis:

Klart grabben ska ha en DT.
Minns mina ljuva år som moppeägare, hade själv en DT.
Den blev senare snabbast i stan då jag toppade runt 130 km/h

130? hoppas att du inte körde på någon

Visa signatur

Intel core duo Q8200 Quad | 9800gt | 8gb DDR2 ram | MSI-7360 | Ace 500W | Samsung 750GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av oskaaarn:

Vad är meningen med att ta moppekort om du ska köra trimmat?

Skrivet av mattoys:

högst tillåtna kubik är 50 cc, angående annonsen du länkat till.
så satsa på en annan om du vill köra lagligt.

är du intresserad av att meka med mopeder så köp en begagnad klass 2.

om det sedan är värt pengarna, skulle jag säga beror på hur centralt du bor, bor du på landet så är det mer värt än i stan.

Okej, men vad tycker ni om denna Står att man behöver byta kolvringarna, det kan väl inte vara så svårt

Brosan har en DT som står i garaget, trasig vet dock inte problemet? går det liksom att "lämna" in utifall det är billigare?

Visa signatur

Intel core duo Q8200 Quad | 9800gt | 8gb DDR2 ram | MSI-7360 | Ace 500W | Samsung 750GB |

Permalänk
Medlem

http://www.blocket.se/skaraborg/Zundapp_ks50_79_32346571.htm?...

Tycker att zündapp är rätt balla... snabba som fan om man är olaglig...

Visa signatur

Ni får ursäkta mig för att jag är så glad, men jag föddes sån...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rohbrahn:

http://www.blocket.se/skaraborg/Zundapp_ks50_79_32346571.htm?...

Tycker att zündapp är rätt balla... snabba som fan om man är olaglig...

Okejsan, men vad tror du om en Suzuki k50? kom på att min farfar 1 som funkar?

Visa signatur

Intel core duo Q8200 Quad | 9800gt | 8gb DDR2 ram | MSI-7360 | Ace 500W | Samsung 750GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rohbrahn:

http://www.blocket.se/skaraborg/Zundapp_ks50_79_32346571.htm?...

Tycker att zündapp är rätt balla... snabba som fan om man är olaglig...

Zündapp är fräna, eller en klassiker, Push Dakota,, lukten man aldrig glömmer.

Permalänk
Medlem

Bara för att fråga.. Hur många tror ni följer lagen med att bara köra 30 km/h som max?

Visa signatur

Intel core duo Q8200 Quad | 9800gt | 8gb DDR2 ram | MSI-7360 | Ace 500W | Samsung 750GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hoyld:

Bara för att fråga.. Hur många tror ni följer lagen med att bara köra 30 km/h som max?

inte många, lagen är för övrigt 25 km/h

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hoyld:

Okej, men vad tycker ni om denna Står att man behöver byta kolvringarna, det kan väl inte vara så svårt

Brosan har en DT som står i garaget, trasig vet dock inte problemet? går det liksom att "lämna" in utifall det är billigare?

är du inte duktig på att meka så rekommenderar jag inte den, du måste troligen plocka ut vevstaken för att byta kolvringarna.

vad kollar du efter, offroad moped?

kolla upp vad det är för fel på brosans moped.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattoys:

är du inte duktig på att meka så rekommenderar jag inte den, du måste troligen plocka ut vevstaken för att byta kolvringarna.

vad kollar du efter, offroad moped?

kolla upp vad det är för fel på brosans moped.

Nja, några vänner och jag kommer ja åka runt och ha roligt, och har ganska långt till skolan så.. ja ca 6 km

Okej, eller jag vet inte om det är något "direkt" men ska fråga han imorgon

Visa signatur

Intel core duo Q8200 Quad | 9800gt | 8gb DDR2 ram | MSI-7360 | Ace 500W | Samsung 750GB |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mattoys:

inte många, lagen är för övrigt 25 km/h

Moped klass 2 med typintyg som är utfärdat före 2003-06-17: Maxhastighet 30 km/h och max motoreffekt är 1 hk (= 0,74 kW).

För nyare är det 25 km/h som gäller.

Följande regel hade jag faktiskt ingen aning om: Den 1 september 1978 införde Sverige lag om att bära hjälm vid mopedkörning. Denna regel gäller idag inom hela EU.

Men hjälm är ju en självklarhet eller hur? De som åker utan visar bara upp att de inte har något innanför pannbenet. ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av ReZZiE:

Moped klass 2 med typintyg som är utfärdat före 2003-06-17: Maxhastighet 30 km/h och max motoreffekt är 1 hk (= 0,74 kW).

För nyare är det 25 km/h som gäller.

Följande regel hade jag faktiskt ingen aning om: Den 1 september 1978 införde Sverige lag om att bära hjälm vid mopedkörning. Denna regel gäller idag inom hela EU.

Men hjälm är ju en självklarhet eller hur? De som åker utan visar bara upp att de inte har något innanför pannbenet. ^^

Brukar säga nästan samma sak;-)

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Hedersmedlem

Flyttad.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Hur mycket hade du tänkt lägga? Köp en beg som gått otrimmad eller åtminstone är servad regelbundet, nytt gör bara hål i plånboken och en gammal MT/DT kanske inte är bästa valet då dom var gamla redan på min tid (var 15 för 10år sen) men det är dugliga mopeder helt klart även om dom inte ser så bra ut.
En fränare från tidigt 2000-tal bör man väll kunna få billigt idag?

Permalänk

Om du ska ha en och "åka runt och ha roligt" med så är nog en gammal MT/DT (Fast väl gamla nu kanske?) bra val. Men som färdmedel till din skola hade jag personligen valt en EU-moppe. Då kan du åka i 45 lagligt och ingen bryr sig om det går lite snabbare. Dessutom lär man sig lite grundläggande trafikvett och regler på den kursen.

Permalänk
Medlem

Beror på hur mycket du vill förlora. När jag i början av förra decenniet blev 15 så köpte jag nytt, kostade en hel del. Jag förlorade i runda slängar 7000-8000 kr när jag sålde den ett år senare. Köper du en begagnad DT för 6000 kr säger det ju sig självt att du inte förlorar lika mycket :p.

Skrivet av Generalkyckling:

Dessutom lär man sig lite grundläggande trafikvett och regler på den kursen.

Nu kan ju kursen ha ändrat sig på ca 10 år (vilket jag tror och innerligt hoppas på), men när jag var i den åldern så var den kursen värdelös. Det var kryssfrågor där ett av svaren var uppenbart rätt, ungefär (detta var en faktisk fråga, men formuleringen kan ha varit annorlunda, samt att jag inte minns alla eller hur många svarsalternativ det var):

När du skall svänga vänster kan det vara bra att kolla bakom sig, av vilken anledning?:
a) För att se om din kompis ramlat av.
b) För att se om någon håller på att köra om dig på vänstersidan.
c) ,,,

Här var ju b) uppenbarligen rätt, och alla frågorna var av denna sort.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mattoys:

är du inte duktig på att meka så rekommenderar jag inte den, du måste troligen plocka ut vevstaken för att byta kolvringarna.

vad kollar du efter, offroad moped?

kolla upp vad det är för fel på brosans moped.

nej du behöver bara lossa kolven om du ens måste det!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem

Alltid bra att köpa en lite billigare moped som första köp.
Sedan när du haft den en stund, vet om du tycker det är roligt, du hinner göra dina nybörjar misstag, ja då kan du köpa en modell värre.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Skrivet av oobum:

Alltid bra att köpa en lite billigare moped som första köp.
Sedan när du haft den en stund, vet om du tycker det är roligt, du hinner göra dina nybörjar misstag, ja då kan du köpa en modell värre.

Jag har haft samma moppe i 4 år.
Att köpa flera stycken är ju bara slöseri på pengar.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton_mjor:

Jag har haft samma moppe i 4 år.
Att köpa flera stycken är ju bara slöseri på pengar.

Beror på hur man ser det.

Själv hade jag bara 2 olika mopeder när jag var 15-17.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

köp en billig, du kommer bara köra den i några år ändå.

Permalänk
Medlem

Yamaha dt 50 är fina grejor dock sjukt att de inte är billigare. Hade själv en 89:a på tiden då de begav sig vilket nu är 13år sedan och den sålde jag för 8 i toppenskick.

Visa signatur

Pain is temporary, glory is forever

Permalänk
Medlem

De äldre 30-mopparna gör mer än 30 otrimmat. Min går i 45-50 och jag har en 30-scooter.

Visa signatur

Слава Україні!

Permalänk
Skrivet av toker!!!:

Yamaha dt 50 är fina grejor dock sjukt att de inte är billigare. Hade själv en 89:a på tiden då de begav sig vilket nu är 13år sedan och den sålde jag för 8 i toppenskick.

Sålde min Honda MTX 125R för 8250:- i helt okej skick. Då var det en 89a har jag för mig.

Moppar har sjukt högt andra(35:e hands) värde!

Jag tycker trådskaparen inte ska köpa en för dyr, men samtidigt om han inte kan meka kan det vara bra att köpa en fungerande.
Tycker du då det är kul så spar till en 125:a för den kan du ta redan året efter!

Visa signatur

~Mental åt min signatur :( (Sedan 2002)
Uppdaterad signatur 9 år senare:
|Asus P8P67 Pro| Intel I7 2600K@4,6 Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz 8-8-8-24 | Corsair H70 | OCZ 1250W 80+ Gold | 2x VTX3D Radeon HD7950 3Gb @930, VRM @1250 | Corsair Force 120GB + x antal satadiskar |

Permalänk
Medlem

Köp en gammal frän moppe, Puch, Zundapp, Cresent m.m. Enkel, billiga plus att du kan sätta försäkringen på något av päronen(då det är mer troligt att en gammal person har en sådan) vilket innebär mer cash till bensin Mitt tips i alla fall.

Permalänk
Medlem

Jag köpte en ny Yamaha DT 50r -05 (EU). Nypriset var 28k. Men när jag köpte den så skulle -06 modellerna komma och jag fick denna -05 för 20k. Jag sålde den ett år senare med 900mil på mätaren för 19k. Det var en riktigt bra affär. Så man kan göra bra affärer på nyare mopeder också. Dock får man punga ut med en hel del och har man tur får man igen det mesta. Tänk på att det är svindyrt att försäkra en moped. I alla fall en EU-moppe, har för mig att jag betalade 5500:-.

Permalänk

Begagnat. Klart bättre för plånboken.

Själv gick jag plus på min moped. Köptes för 9k, bytte småsaker som blinkersglas och rensade från halvtrasiga dekaler och rengjorde och polerade här och där. Såldes ett år senare för 10,5k.