Permalänk
Medlem

Physx?

Hej
har ett gigabyte gtx 580 oc och ett asus eah6870
kan man köra 580 som primär och 6870 som physx kort?
eller måste båda korten vara geforce?
MVH leo

Permalänk
Avstängd

Nej det går inte. Inga AMD-kort har stöd för PhysX.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

kan ju köra 580 som physx kort? höhö

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leo93:

Hej
har ett gigabyte gtx 580 oc och ett asus eah6870
kan man köra 580 som primär och 6870 som physx kort?
eller måste båda korten vara geforce?
MVH leo

Du kan köpa något äldre Geforce kort för en hundring eller två och använda som PhysX kort, funkar kanon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Du kan köpa något äldre Geforce kort för en hundring eller två och använda som PhysX kort, funkar kanon!

Men ungefär hur mycket kraft behöver man till ett PhysX-kort?

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Felix:

Men ungefär hur mycket kraft behöver man till ett PhysX-kort?

Inte mycket alls, vilket som duger i princip...

Se dock till att det har stöd för PhysX äldre Nvidia kort saknar det. Dock finns så gammla kort inte att köpa i handeln längre utan återfinns bara på tradera/blocket

Visa signatur

| CPU: Intel Core i5 3570K | Mobo: MSI Z77A-GD65 ATX | Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GFX: Gigabyte HD7970 OC 3GB | SSD: Corsair Force 3 120GB | HDD: Diverse Mekaniska 4TB | Chassi: Corsair 800D | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär | CPU Cooler: Corsair H50 |
Citera mig så hittar jag tillbaka hit :)

Permalänk

Hur mycket vinner man på att ha ett separat PhysX-kort, då?

I spel som använder sig av PhysX förstås, som Mafia 2.

Visa signatur

Netbook: ASUS Eee 1001PX w/ Intel Atom N450 | 1TB Western Digital i extern docka | 22" BenQ V2220 LED-LCD

Har blivit spelsugen så en speldator är på gång. Håll utkik! Det kan dyka upp något i galleriet...

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Felix:

Men ungefär hur mycket kraft behöver man till ett PhysX-kort?

Skrivet av ErDraug:

Inte mycket alls, vilket som duger i princip...

Se dock till att det har stöd för PhysX äldre Nvidia kort saknar det. Dock finns så gammla kort inte att köpa i handeln längre utan återfinns bara på tradera/blocket

Mja, det beror på huvudkortet eftersom fysikkortet måste kunna hålla jämn takt med detta - exempelvis orkar ett 9600 GT inte med att mata ett GTX 260 med fysik, vilket säger lite om hur snabbt "fel" fysikkort faktiskt kan bli en flaskhals.

För ett 580 rekommenderar jag ett inte långsammare än GTX 260 som fysikkort, men av erfarenhet kan jag också säga att ett 260 inte räcker till om man börjar prata 570/580 SLI.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync