Permalänk
Medlem

Mus för tjejer/små händer + tangentbord

Hejsan!

Har en Razer Deathadder och den är väl ok som så...men den är för
stor och hög så får vansinnigt ont av den. Handleden vinklas skarpt uppåt och
det gör även ont i fingrar/handrygg.

Jag vill ju såklart ha en lika bra mus som det finns till killar. Tjejmöss tenderar att
vara rosa och beströdd med strass och annat skit. Vill inte heller ha en notebook mus
de är väl små.

Någon som kan tipsa? Tycker det är trist att tillverkare struntar i oss kvinnor
när det gäller allt inom data.

Sen behövs ett bra tangentbord, ergonomiskt. Får väldigt ont i händerna där också.
Gärna bakgrundsbelyst, men inte för skarpt eller iaf reglerbart ljus.

Funderar på dessa 2: https://www.inet.se/artikel/6606143/microsoft-sidewinder-x4
https://www.inet.se/artikel/6301154/microsoft-natural-ergonom...

Hur är sidewindern när det gäller ergonomi? Är den ok när man suttit i timmar eller skriver mycket?

Kom gärna med andra förslag. Svårt att hitta särskilt mycket...

/Tack

Visa signatur

Asus P8P67 PRO Rev B3 | i5 2500K 3,3GHz | Gigabyte GeForce GTX 560 Ti OC | Corsair 8GB 1600MHz Vengeance | OCZ SSD Agility 3 120GB | 2TB Seagate Barracuda Green | Hyper 212 Plus | AX 750W 80+ Gold | Fractal Design Define R3, Vit | Scythe 120mm Gentle Typhoon, 1450rpm | Windows 7 Home Premium | Dell UltraSharp 23'' U2311H IPS
---->Citera gärna, så jag hittar tillbaka<----

Permalänk
Medlem

Logitech G110/G510/G19 kanske kunde va nått? Jag har ganska små händer själv och Logitech's tangentbord har ganska små knappar

Permalänk
Medlem

Jag själv har inte heller hittat den perfekte musen för mig och just nu använder jag en Steelseries Kinzu utan sidoknappar. Det kan vara frustrerande men spelar man bara RTS så är det ok. Dock tycker jag att denna musen även är lite för stor för mig som använder claw grip. Bäst hade varit att du åker till någon butik och känner hur det sitter.

När det kommer till tangentbord har jag haft 3 av Microsofts 4000 keyboard. Alla hade kännts olika vid knapptryckningar och det är ju OK men ifall det hjälpte så märkte jag inte. Tangentbordet i sig tar mycket plats då det är rätt stor men det funkar helt klart. I dagsläge kör jag ett mekaniskt tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Logitech G110/G510/G19 kanske kunde va nått? Jag har ganska små händer själv och Logitech's tangentbord har ganska små knappar

Tack för tips. Alla 3 såg trevliga ut. Gillar att man kan ändra färgen.

Visa signatur

Asus P8P67 PRO Rev B3 | i5 2500K 3,3GHz | Gigabyte GeForce GTX 560 Ti OC | Corsair 8GB 1600MHz Vengeance | OCZ SSD Agility 3 120GB | 2TB Seagate Barracuda Green | Hyper 212 Plus | AX 750W 80+ Gold | Fractal Design Define R3, Vit | Scythe 120mm Gentle Typhoon, 1450rpm | Windows 7 Home Premium | Dell UltraSharp 23'' U2311H IPS
---->Citera gärna, så jag hittar tillbaka<----

Permalänk
Medlem

är så nöjd med min g9 (mus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kiiiba:

Jag själv har inte heller hittat den perfekte musen för mig och just nu använder jag en Steelseries Kinzu utan sidoknappar. Det kan vara frustrerande men spelar man bara RTS så är det ok. Dock tycker jag att denna musen även är lite för stor för mig som använder claw grip. Bäst hade varit att du åker till någon butik och känner hur det sitter.

När det kommer till tangentbord har jag haft 3 av Microsofts 4000 keyboard. Alla hade kännts olika vid knapptryckningar och det är ju OK men ifall det hjälpte så märkte jag inte. Tangentbordet i sig tar mycket plats då det är rätt stor men det funkar helt klart. I dagsläge kör jag ett mekaniskt tangentbord.

Kan nog inte leva utan sidoknappar...speciellt när jag surfar, vill ha back/forward knappar iaf. Men får ta mig till nåt varuhus och prova runt helt enkelt.

Tack för hjälpen!

Visa signatur

Asus P8P67 PRO Rev B3 | i5 2500K 3,3GHz | Gigabyte GeForce GTX 560 Ti OC | Corsair 8GB 1600MHz Vengeance | OCZ SSD Agility 3 120GB | 2TB Seagate Barracuda Green | Hyper 212 Plus | AX 750W 80+ Gold | Fractal Design Define R3, Vit | Scythe 120mm Gentle Typhoon, 1450rpm | Windows 7 Home Premium | Dell UltraSharp 23'' U2311H IPS
---->Citera gärna, så jag hittar tillbaka<----

Permalänk

du har ju även Roccat Pyra (mus) den är ganska liten (9,5cm lång 6cm bred) finns både trådlös och med sladd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hawkeye01:

är så nöjd med min g9 (mus)

Nu börjar det likna nåt!!!

Visa signatur

Asus P8P67 PRO Rev B3 | i5 2500K 3,3GHz | Gigabyte GeForce GTX 560 Ti OC | Corsair 8GB 1600MHz Vengeance | OCZ SSD Agility 3 120GB | 2TB Seagate Barracuda Green | Hyper 212 Plus | AX 750W 80+ Gold | Fractal Design Define R3, Vit | Scythe 120mm Gentle Typhoon, 1450rpm | Windows 7 Home Premium | Dell UltraSharp 23'' U2311H IPS
---->Citera gärna, så jag hittar tillbaka<----

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr kanin:

du har ju även Roccat Pyra (mus) den är ganska liten (9,5cm lång 6cm bred) finns både trådlös och med sladd

Den här verkar också riktigt bra! Svårt att välja utan att prova hur de ligger i handen...men nu har jag iaf lite att välja mellan.

Men tack för tips!

Visa signatur

Asus P8P67 PRO Rev B3 | i5 2500K 3,3GHz | Gigabyte GeForce GTX 560 Ti OC | Corsair 8GB 1600MHz Vengeance | OCZ SSD Agility 3 120GB | 2TB Seagate Barracuda Green | Hyper 212 Plus | AX 750W 80+ Gold | Fractal Design Define R3, Vit | Scythe 120mm Gentle Typhoon, 1450rpm | Windows 7 Home Premium | Dell UltraSharp 23'' U2311H IPS
---->Citera gärna, så jag hittar tillbaka<----

Permalänk
Medlem
Skrivet av anncarh:

Den här verkar också riktigt bra! Svårt att välja utan att prova hur de ligger i handen...men nu har jag iaf lite att välja mellan.

Men tack för tips!

Jag har tyvärr inget förslag på nån data-mus, men köpte en plexgear ( kjell ) för ett tag sen och den funkar fint + ganska liten=)
Men det är ingen gamingmus, men den funkar=)

Tror dock dom slutat sälja den då jag köpte den på 80% rea=)

Lycka till iallafall=)

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem

Steelseries Kinzu är väl rätt så liten ?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

sambon här hemma kör med denna http://www.netonnet.se/art/dator/moss---tangentbord---pekdon/...

och hon har små händer (väldigt små) har själv provat den i några dagar med men den e helt klart för liten för mina dass lock till händer

Visa signatur

i5 2500k,,,,asus p8z77-v pro

Permalänk
Medlem

vill inte starta någon debatt eller vara någon kvinnohatare här, men att dom utesluter tjejer inom databranchen kan jag inte direkt hålla med om, däremot håller jag med om att dom utesluter folk med små händer.

OnTopic så kan jag rekommendera en g9 eller att du helt enkelt åker till typ media markt, där ligger de flesta mössen framme så man kan prova dom.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av itkoll:

sambon här hemma kör med denna http://www.netonnet.se/art/dator/moss---tangentbord---pekdon/...

och hon har små händer (väldigt små) har själv provat den i några dagar med men den e helt klart för liten för mina dass lock till händer

säger bara en sak, Don't trust Trust

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Personligen skulle jag aldrig köpa microsoft tangentbord, men ergonomiskt bakgrunsbelyst och stilrent är razer lycosa angående mus borde du fara till någon butik o pröva själv så du känner formen o allt fören du köper något, gjorde jag iaf.

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk

jag är nöjd med mina mös, en sidewinder och en intellimouse 3,0. den först nämnda är rätt stor, men passar perfekt för mej. Den andra är lite mindre och utan allt för mycket "krims krams".

om du har tid över kan du ju åka till nån affär som säljer möss o känan på dom där så får du ju rätt direkt ist för att nån rekomenderar nån här så visar det sej att den ändå inte är skön

Visa signatur

dRft

Permalänk
Medlem

Jag har själv en Trust GTX 14 och är väldigt nöjd med den. Passar bra till dem som har mindre händer, har själv ganska stora men tycker att den är väldigt skön att använda iaf.

Visa signatur

Stationär MSI Z77A-S03 Inet edition | Intel I5 3570K | Noctua UH12P SE | 16GB Kingston Beast series | MSI GTX 1060 | Samsung SSD 840-Series 128GB + 256GB | Fractal Design Integra R2 650W | NZXT Source 210 Elite

Permalänk

Microsoft Sidewinder X4 kan jag rekommendera varmt. Skönt handledsstöd enligt mig. Väldigt behaglig bakgrundsbelysning dessutom. Visserligen är ju alla frågor ang tgb och möss rätt subjektiv då det är väldigt personligt, men som redan nämnts, åk till butik och kläm och känn på saker.

Logitech MX518 är den skönaste musen jag använt, har även använt de tidigare modellerna i serien.
Syrran har kört med en likadan och hon har gillat den, även hon har små händer.

Lycka till!

//BG

Visa signatur

---Project: Nuclear Winter
---Nuclear Media
---Aktiv setup: Fractal Design Define R3 Nuclear Winter mod | ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD FX-8350| Corsair H50 | Corsair XMS3 8GB DDR3 @1600Mhz | ADATA SP900 256GB SSD | Samsung SP F3 1TB HDD | EVGA GTX770 ACX| Corsair AX850, MDPC-X Titanium & Copper Mod |

Permalänk

Har just nu en deathadder och steelseries ikari laser. Tycker deathaddern är skitstor. Ska köpa en ny mus snart och det blir en xai så det kanske passar dig? Eller logitech mx518.

Kör också sidewinder x4 tangentbordet och är nöjd.

Permalänk
Skrivet av itkoll:

sambon här hemma kör med denna http://www.netonnet.se/art/dator/moss---tangentbord---pekdon/...

och hon har små händer (väldigt små) har själv provat den i några dagar med men den e helt klart för liten för mina dass lock till händer

har haft en sån, den är rätt liten och duger för priset. men inte det bästa man kan få..
min lillebror har en också, och han är rätt nöjd, han är 14 år och den passar perfa för hans hand

dock har min pajat, så köpte en sidewinder som är grymt mycket skönare och bättre. dock väldigt stor

Visa signatur

dRft

Permalänk
Medlem
Skrivet av ygd3n:

Steelseries Kinzu är väl rätt så liten ?

Jo, men den verkade sakna sidoknappar. Vill gärna ha det. Men gillar jag ingen av de andra som nämnts så kan man ju klämma på den...

Visa signatur

Asus P8P67 PRO Rev B3 | i5 2500K 3,3GHz | Gigabyte GeForce GTX 560 Ti OC | Corsair 8GB 1600MHz Vengeance | OCZ SSD Agility 3 120GB | 2TB Seagate Barracuda Green | Hyper 212 Plus | AX 750W 80+ Gold | Fractal Design Define R3, Vit | Scythe 120mm Gentle Typhoon, 1450rpm | Windows 7 Home Premium | Dell UltraSharp 23'' U2311H IPS
---->Citera gärna, så jag hittar tillbaka<----

Permalänk
Skrivet av anncarh:

Jo, men den verkade sakna sidoknappar. Vill gärna ha det. Men gillar jag ingen av de andra som nämnts så kan man ju klämma på den...

xai är som kinzu med sidoknappar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordrana:

Personligen skulle jag aldrig köpa microsoft tangentbord, men ergonomiskt bakgrunsbelyst och stilrent är razer lycosa angående mus borde du fara till någon butik o pröva själv så du känner formen o allt fören du köper något, gjorde jag iaf.

Tack för tipset på denna. Är ingen MS fan direkt heller...så värt att kolla denna.

Till alla: ja, jag ska självklart åka och klämma och känna, eftersom det är helt avgörande hur musen känns just i min hand. Men ville ändå ha lite köpråd med mig i bagaget så att säga. Har fått flera förslag här jag ska kolla närmare på. Får ta bussen nästgårds, där finns både mediamarkt, elgiganten m. fl.

Tackar så mycket för all hjälp. Uppskattat!!!

Visa signatur

Asus P8P67 PRO Rev B3 | i5 2500K 3,3GHz | Gigabyte GeForce GTX 560 Ti OC | Corsair 8GB 1600MHz Vengeance | OCZ SSD Agility 3 120GB | 2TB Seagate Barracuda Green | Hyper 212 Plus | AX 750W 80+ Gold | Fractal Design Define R3, Vit | Scythe 120mm Gentle Typhoon, 1450rpm | Windows 7 Home Premium | Dell UltraSharp 23'' U2311H IPS
---->Citera gärna, så jag hittar tillbaka<----

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bokhylla2000:

Har just nu en deathadder och steelseries ikari laser. Tycker deathaddern är skitstor. Ska köpa en ny mus snart och det blir en xai så det kanske passar dig? Eller logitech mx518.

Kör också sidewinder x4 tangentbordet och är nöjd.

Deathaddern är enorm!! Skickade efter min utan att prova...så köper i blindo gör jag inte en gång till! Sidewindern är nog inte så ergonomiskt...vill gärna ha lite vinklade tangenter så man får mer naturlig ställning utan att det blir så mycket påfrestning på vristerna. men verkar va många som är nöjda med den annars.

Visa signatur

Asus P8P67 PRO Rev B3 | i5 2500K 3,3GHz | Gigabyte GeForce GTX 560 Ti OC | Corsair 8GB 1600MHz Vengeance | OCZ SSD Agility 3 120GB | 2TB Seagate Barracuda Green | Hyper 212 Plus | AX 750W 80+ Gold | Fractal Design Define R3, Vit | Scythe 120mm Gentle Typhoon, 1450rpm | Windows 7 Home Premium | Dell UltraSharp 23'' U2311H IPS
---->Citera gärna, så jag hittar tillbaka<----

Permalänk

Jag kan bara tipsa om en mus, som är den bästa och skönaste spelmusen som tillverkats enligt mig.

Logitch MX518 http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=38926

Lika bra som den är billig (om inte bättre).

Visa signatur

Gigabyte Z87P-D3 | i5 4670 @ 3.7Ghz | AMD Saphire 290X | Crucial 2x8GB @ 1600Mhz | OCZ Arc 100 240GB | Corsair CX600 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bokhylla2000:

xai är som kinzu med sidoknappar

Aha, vad bra! Kanske vore något för Kiiiba att kolla då.

Tack för upplysningen!

Visa signatur

Asus P8P67 PRO Rev B3 | i5 2500K 3,3GHz | Gigabyte GeForce GTX 560 Ti OC | Corsair 8GB 1600MHz Vengeance | OCZ SSD Agility 3 120GB | 2TB Seagate Barracuda Green | Hyper 212 Plus | AX 750W 80+ Gold | Fractal Design Define R3, Vit | Scythe 120mm Gentle Typhoon, 1450rpm | Windows 7 Home Premium | Dell UltraSharp 23'' U2311H IPS
---->Citera gärna, så jag hittar tillbaka<----

Permalänk
Medlem

Kan inte säga vad andra tycker om G9 men skalet på den är ganska crappy, är uppe i min andra mus där skalet peelar av från G9 musen.

Vet inte om de fixat det på sin nya G9x version eller inte men bara en heads up. Men garantin på deras möss är guld värd, haft musen i snart 3 år och det är nu andra gången den peelar och har en ny mus från Logitech på ingång som skall komma med UPS

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joniss_13:

Jag kan bara tipsa om en mus, som är den bästa och skönaste spelmusen som tillverkats enligt mig.

Logitch MX518 http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=38926

Lika bra som den är billig (om inte bättre).

Flera som gillar den. Är inte galen i logitech möss...har haft sönder ett helt batteri såna, med de var trådlösa och la av efter ett tag. Men...jag kan klämma även på denna

tack!

Visa signatur

Asus P8P67 PRO Rev B3 | i5 2500K 3,3GHz | Gigabyte GeForce GTX 560 Ti OC | Corsair 8GB 1600MHz Vengeance | OCZ SSD Agility 3 120GB | 2TB Seagate Barracuda Green | Hyper 212 Plus | AX 750W 80+ Gold | Fractal Design Define R3, Vit | Scythe 120mm Gentle Typhoon, 1450rpm | Windows 7 Home Premium | Dell UltraSharp 23'' U2311H IPS
---->Citera gärna, så jag hittar tillbaka<----

Permalänk
Medlem
Skrivet av anncarh:

Kan nog inte leva utan sidoknappar...speciellt när jag surfar, vill ha back/forward knappar iaf. Men får ta mig till nåt varuhus och prova runt helt enkelt.

Tack för hjälpen!

Logitech mx518, bästa musen i mina ögon, men så passar den min hand klockrent med Ta en titt på inet.se, de hade dem för kampanjpris 99kr (: Eller det kanske var komplett? Saksamma, gå ner till lokala datorbutiken & klämm lite på den så får vi se hur/om den passar ^^

edit
Gillar skarpt placeringen av fram/bak-knapparna på sidan, det var ju hela poängen med att jag rekomenderade den

Visa signatur

AMD Phenom2 940BE | Gigabyte MA790X-UD3P | 4850 CrossfireX | Corsair 4 gig pc6400 | 550 gig HDD's | Antec Threehundred | 450 Watt Ace | Win7 <-> Thinkpad R60 + Win7 & 4 gig RAM <-> Asus G53JW-SZ154V + SSD Intel 320 120gb + Win7 <-> Rasberry pi revB

Permalänk

Razer copperhead tycker jag är lagom hög och passar min hand väldigt bra.