Kameraövervakning. Tävling: Sätt ihop ett prisvärt paket.

Permalänk
Medlem

Kameraövervakning. Tävling: Sätt ihop ett prisvärt paket.

Har råkat närma mig deadline för mycket på ett av mina jobb och därför hamnat efter med att undersöka möjligheter.

Jag ska alltså installera kameraövervakning på ett Café i centrala Stockholm.

Tävlingen går ut på att sätta ihop ett prisvärt, men ändå funktionsdugligt kameraövervakningssystem.
Kraven är följande:

- Helst ett helt nätverksbaserat system, trådbundet eller ej kvittar.
- Helst inga externa inspelningsenheter, utan en dator för endast kameraövervakningen med en stor hårddisk kommer att införskaffas. Datorval ingår ej i tävlingen.
- Bilderna ska live kunna steamas till iPhone/Android med valfritt program eller webinterface.
- Ett passande program att övervaka och spela in med. (PC)
- En router/switch som passar ändamålet.

Vinnaren bjuds på lunch/middag, valfri dag, på cafeet. Mat, dryck, kaffe & te ingår för två personer.

Permalänk
Hjälpsam

Förhållandevis enkelt för dig, bygger allt runt en Synology NAS;
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=754023

Kika på denna videosnutten särskilt runt 2.05;
http://www.youtube.com/watch?v=0QcpGnW74Qc

Stöd för smartphone apps med mera dessutom.
Valfria WiFi kameror, eller kanske Power over Ethernet (PoE) cams för att få det enkelt. Och en valfri router som löser kommunikationen.

Svårare än så behöver det inte vara

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Jag kör en OpenSorurce-mjukvara som heter Motion, tillsammans med ett webbgränssnitt som heter Kmotion. Till detta kör jag Axis nätverkskameror, men vilken nätverkskamera (mjukvaran har också stöd för USB-cams, inputkorts) som helst som levererar MJPEG-strömmar - vilket de flesta gör. Fungerar fint att se i min Android.

PMa om du vill kika på min installation, så får du uppgifter.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk

Hej,

Ska det vara ett proffssystem som håller i rätten som bevis eller ett amatörsystem som inte får kosta något.

Amatörsystemet kan du köpa på Clas Ohlsson eller Hobbex.

Ska du ha ett riktigt system med grejer som funkar så ska du titta Axis. Fördelen med Axis är att det är utvecklat i Sverige och supporten är svensk.

Titta i taket på SL:s bussar så kan du se viket fabrikat de har valt, Axis. Man kan ju undra varför.
Har själv erfarenhet hyfsade stora system med 150+ monterade kameror med flera servrar.

Kör med Axis Camera Station, finns att ladda ner på Axis hemsida. Nöjer du dig med en kamera då är mjukvaran gratis.

Appar finns att tillgå, webinterface funkar fint helt enligt dina önskemål.

/ Robert