Tips till projekt med webbaserad databas.

Permalänk
Medlem

Tips till projekt med webbaserad databas.

Ska skapa ett projekt i en databaskurs och har väldigt knappt med tid, så jag skulle behöva lite tips på vad man kan få ihop på ca ett dygn.

Jag ska helst använda mig av MySQL för skapandet.
Det jag behöver tips på är idéer till själva innehållet, vilka verktyg jag kan använda?

Jag har läst SQL och skapat "vanliga" databaser innan, men skulle vilja prova att skapa en webbaserad. Jag kan även HTML och CSS. Vad behöver jag för det? Ska jag använda PHP också? Och finns det någon bra tutorial eller liknande för att snabbt få en grund? Och kan jag hinna det på kort tid eller bör jag sänka nivån?
Har letat och googlat men inte hittat något användbart.

Alla tips är ovärdeliga, börjar bli lite lätt desperat!

Mvh

Permalänk
Medlem

Det du behöver lite grundläggande PHP-kunskaper.
Googla "PHP MySQL tutorial" så lär du hitta vad du söker.

Permalänk
Medlem

En gästbok eller annan typ av databas över grejer är väldigt enkelt att göra med MySQL, PHP och HTML, så det är väl det jag rekommenderar.

Det du behöver göra:

  1. Skapa en MySQL-databas

  2. Skriva en HTML-sida med ett formulär för inmatning

  3. Skriva en PHP-sida som tar emot datan från formuläret och lägger in det i databasen

  4. En PHP-sida som hämtar datan från databasen och visar det med hjälp av HTML

Alla tre sidorna går egentligen att kombinera till en enda sida, men det kan vara enklare att ha separata för en nybörjare så att man får det väldigt klart och tydligt vad det är som händer var.

Det bör inte vara så svårt att hitta information - MySQL kan du ju tydligen redan och när det gäller HTML och PHP så kan W3Schools hjälpa dig med båda. Här är en guide om PHP och MySQL och här är en om HTML-formulär.

Ställ gärna frågor om det är något du inte förstår. Lycka till

Permalänk
Medlem

Jag vill bara flika in att mySQL följer SQL standarden väldigt dåligt. Nu vet jag inte hur avancerad kurs du har läst, men har du arbetat med pl/sql på skoltid och vill ha ett gratis alternativ är ju postgreSQLs plpg/sql ganska likt. Dessutom följer postgreSQL SQL-standarden mycket bättre än mySQL. Nackdelen är ju att inte alla webhotell stödjer postgreSQL.

För övrigt är ett tips på innehåll ett enkelt CMS system, med te.x. tinyMCE. Det blir några relationer i databasen och det går relativt snabbt att koda. Det enda jobbiga som inte är databasrelaterat blir inloggningen, men det finns en uppsjö med tutorials för det.

Visa signatur

citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av nemrod:

En gästbok eller annan typ av databas över grejer är väldigt enkelt att göra med MySQL, PHP och HTML, så det är väl det jag rekommenderar.

Det du behöver göra:

  1. Skapa en MySQL-databas

  2. Skriva en HTML-sida med ett formulär för inmatning

  3. Skriva en PHP-sida som tar emot datan från formuläret och lägger in det i databasen

  4. En PHP-sida som hämtar datan från databasen och visar det med hjälp av HTML

Alla tre sidorna går egentligen att kombinera till en enda sida, men det kan vara enklare att ha separata för en nybörjare så att man får det väldigt klart och tydligt vad det är som händer var.

Det bör inte vara så svårt att hitta information - MySQL kan du ju tydligen redan och när det gäller HTML och PHP så kan W3Schools hjälpa dig med båda. Här är en guide om PHP och MySQL och här är en om HTML-formulär.

Ställ gärna frågor om det är något du inte förstår. Lycka till

Något gästboksliknande låter kul. Har länge velat prova att skapa en egen blogg. Men just till det här arbetet måste det finnas ett visst antal entiteter och man måste ställa x antal SQL-frågor till databasen. Kan jag få till det om jag satsar på att göra något blogg/gästbokslikt?

Och tack alla för tipsen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av coka:

Något gästboksliknande låter kul. Har länge velat prova att skapa en egen blogg. Men just till det här arbetet måste det finnas ett visst antal entiteter och man måste ställa x antal SQL-frågor till databasen. Kan jag få till det om jag satsar på att göra något blogg/gästbokslikt?

Och tack alla för tipsen!

Om du gör något mer liknande en blogg så kan du ju ha kommentarer också så blir det lite mer avancerat, fler tabeller och fler frågor! Vill du göra det ännu ett snäpp mer komplicerat så kan du även göra en tabell med användare som kan logga in och skriva blogginläggen och sen skydda administrationssidan med PHP. Då har du tre tabeller och en massa fler SQL-frågor.

Finns det några andra krav? Måste det exempelvis finnas många-till-många-förhållanden så att en kopplingstabell behövs eller liknande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nemrod:

Om du gör något mer liknande en blogg så kan du ju ha kommentarer också så blir det lite mer avancerat, fler tabeller och fler frågor! Vill du göra det ännu ett snäpp mer komplicerat så kan du även göra en tabell med användare som kan logga in och skriva blogginläggen och sen skydda administrationssidan med PHP. Då har du tre tabeller och en massa fler SQL-frågor.

Finns det några andra krav? Måste det exempelvis finnas många-till-många-förhållanden så att en kopplingstabell behövs eller liknande?

Jag skulle vilja ha med både användare och kommentarer! Hittade en sida som verkar ganska bra: http://marcgrabanski.com/articles/create-blog-from-scratch

Slänger in kravspecifikationen, så förstår du vad de vill ha, svårt att förklara allt
B. Logical database design:
1. Create a set of normalized (3NF) relations for your
database.
2. Identify the primary key and any foreign keys for each
relation.
C. Physical database design:
1. Determine the appropriate data type for each field in your
database.
2. Determine data integrity controls for the fields in your
database (e.g., default values, range controls, and null
value controls).
3. Identify and describe any referential integrity constraints
needed to guarantee the integrity of your database.
4. Identify and describe any indexes needed for non-key
attributes.
5. Consider whether you should demoralize some of your
relations in order to reduce the time needed to retrieve
data from your database. Present the justification for
your demoralization decision. If you decide to demoralize
some of your relations, present a new set of (partially)
demoralized relations for your database.
D. Database implementation:
1. Implement the database using Oracle, MySQL or MSSQL
server.
a. Define your database using Oracle, MySQL or MSSQL
server.
(1) Create the tables needed to implement your
database.
(2) Define data types, primary keys, indexes, data
integrity constraints, and referential integrity
constraints.
b. Develop a set of test data to test your data integrity and
referential integrity constraints. Your test data should
consist of data that you expect to fail because of the
enforcement of your data integrity and referential
integrity constraints. Enter your test data and verify
that your constraints work.
c. Add sample data that does not violate your constraints
to the database tables. These data will be used to
demonstrate that the database works.
d. Design and execute at least 8 SQL-queries to retrieve
data from your database.
e. Design relational algebra queries for SQL-queries in
part d

En fråga till: kan jag få bloggen att "fungera" utan att behöva lägga upp den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av coka:

En fråga till: kan jag få bloggen att "fungera" utan att behöva lägga upp den?

Blir svårt att få läsare till bloggen

Har ingen anning eller kunskaper i frågan, men jag bjuder gärna på halvrolig/tråkiga kommentarer när jag får chansen! Lycka till

Visa signatur

AMD Phenom2 940BE | Gigabyte MA790X-UD3P | 4850 CrossfireX | Corsair 4 gig pc6400 | 550 gig HDD's | Antec Threehundred | 450 Watt Ace | Win7 <-> Thinkpad R60 + Win7 & 4 gig RAM <-> Asus G53JW-SZ154V + SSD Intel 320 120gb + Win7 <-> Rasberry pi revB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ramsam:

Blir svårt att få läsare till bloggen

Har ingen anning eller kunskaper i frågan, men jag bjuder gärna på halvrolig/tråkiga kommentarer när jag får chansen! Lycka till

Det är alldeles sant! Men den är bara ett projekt tills vidare!

Permalänk
Medlem
Skrivet av coka:

Jag skulle vilja ha med både användare och kommentarer! Hittade en sida som verkar ganska bra: http://marcgrabanski.com/articles/create-blog-from-scratch

Slänger in kravspecifikationen, så förstår du vad de vill ha, svårt att förklara allt
B. Logical database design:
1. Create a set of normalized (3NF) relations for your
database.
2. Identify the primary key and any foreign keys for each
relation.
C. Physical database design:
1. Determine the appropriate data type for each field in your
database.
2. Determine data integrity controls for the fields in your
database (e.g., default values, range controls, and null
value controls).
3. Identify and describe any referential integrity constraints
needed to guarantee the integrity of your database.
4. Identify and describe any indexes needed for non-key
attributes.
5. Consider whether you should demoralize some of your
relations in order to reduce the time needed to retrieve
data from your database. Present the justification for
your demoralization decision. If you decide to demoralize
some of your relations, present a new set of (partially)
demoralized relations for your database.
D. Database implementation:
1. Implement the database using Oracle, MySQL or MSSQL
server.
a. Define your database using Oracle, MySQL or MSSQL
server.
(1) Create the tables needed to implement your
database.
(2) Define data types, primary keys, indexes, data
integrity constraints, and referential integrity
constraints.
b. Develop a set of test data to test your data integrity and
referential integrity constraints. Your test data should
consist of data that you expect to fail because of the
enforcement of your data integrity and referential
integrity constraints. Enter your test data and verify
that your constraints work.
c. Add sample data that does not violate your constraints
to the database tables. These data will be used to
demonstrate that the database works.
d. Design and execute at least 8 SQL-queries to retrieve
data from your database.
e. Design relational algebra queries for SQL-queries in
part d

En fråga till: kan jag få bloggen att "fungera" utan att behöva lägga upp den?

Om du kör Linux är det bara att installera Apache, MySQL och PHP, oftast väldigt enkelt beroende på distribution. Kör du Windows kan du ladda ner och installera WAMP, vilket innehåller ovanstående program fast i ett snyggt paket för Windows. Du kan sen gå in på localhost eftersom servern körs på den lokala datorn, och ingen annan kommer att kunna komma åt servern om du inte ligger rätt ut mot internet eller port forwardar i routern, men det går att förhindra om man så vill.

Det står inget i kravspecen om att du ska skriva ett interface till databasen, är det på egen vilja eller en separat, men relaterad, uppgift? Enligt det där ska du ju utforma test-queries och annat och det vill man ju helst undvika att göra via ett webbinterface - det ska ju säkra all data INNAN det skickas till databasen så att den behöver säga ifrån. I vilket fall som känns det som att du blir så illa tvungen att skriva en massa queries, både för att hämta data och för att testa dina satta begränsningar i SQL oberoende av webbinterfacet du tänker skapa, och i så fall är det väl inte så noga med exakt hur många queries det interfacet använder eftersom queriesen kommer att finnas separat i vilket fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nemrod:

Om du kör Linux är det bara att installera Apache, MySQL och PHP, oftast väldigt enkelt beroende på distribution. Kör du Windows kan du ladda ner och installera WAMP, vilket innehåller ovanstående program fast i ett snyggt paket för Windows. Du kan sen gå in på localhost eftersom servern körs på den lokala datorn, och ingen annan kommer att kunna komma åt servern om du inte ligger rätt ut mot internet eller port forwardar i routern, men det går att förhindra om man så vill.

Det står inget i kravspecen om att du ska skriva ett interface till databasen, är det på egen vilja eller en separat, men relaterad, uppgift? Enligt det där ska du ju utforma test-queries och annat och det vill man ju helst undvika att göra via ett webbinterface - det ska ju säkra all data INNAN det skickas till databasen så att den behöver säga ifrån. I vilket fall som känns det som att du blir så illa tvungen att skriva en massa queries, både för att hämta data och för att testa dina satta begränsningar i SQL oberoende av webbinterfacet du tänker skapa, och i så fall är det väl inte så noga med exakt hur många queries det interfacet använder eftersom queriesen kommer att finnas separat i vilket fall.

Tror du att du kan utveckla "interface"? Är inte så påläst om det...

Permalänk
Medlem
Skrivet av coka:

Tror du att du kan utveckla "interface"? Är inte så påläst om det...

Det står inget att du ska göra en hemsida, bara koda?

dvs att du bara behöver ha php kod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kobb3:

Det står inget att du ska göra en hemsida, bara koda?

dvs att du bara behöver ha php kod.

Jaha Nej , det är inget krav men det skulle vara kul att göra nåt mer nyttigt än bara en databas. Så det är mer av egen ilja i så fall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kobb3:

Det står inget att du ska göra en hemsida, bara koda?

dvs att du bara behöver ha php kod.

Nja, snarare att varken göra en hemsida eller koda, utan bara skapa en bra databas samt ett antal queries.

Men det är verkligen aldrig fel att använda en uppgift som bas till att skapa något utöver det, det är ett väldigt bra sätt att lära sig på

Ska du göra en hel blogg med användare och kommentarer är det ju verkligen lärorikt (och användbart, till och med), faktum är att det var så jag började på tiden då man fortfarande var en liten newbie som använde Windows - en blogg i ASP (VBScript) på IIS och en Access-databas! Det är som väl var många år sen nu xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av nemrod:

Nja, snarare att varken göra en hemsida eller koda, utan bara skapa en bra databas samt ett antal queries.

Men det är verkligen aldrig fel att använda en uppgift som bas till att skapa något utöver det, det är ett väldigt bra sätt att lära sig på

Ska du göra en hel blogg med användare och kommentarer är det ju verkligen lärorikt (och användbart, till och med), faktum är att det var så jag började på tiden då man fortfarande var en liten newbie som använde Windows - en blogg i ASP (VBScript) på IIS och en Access-databas! Det är som väl var många år sen nu xD

Det var det jag tänkte, att det skulle vara nyttigt också Enda problemet är att det ska vara klart imorn, men natten är ju ung!

Permalänk

w3schools e väldigt bra för nybörjare !

Permalänk
Medlem
Skrivet av coka:

Det var det jag tänkte, att det skulle vara nyttigt också Enda problemet är att det ska vara klart imorn, men natten är ju ung!

Så sant så sant, och det är ju väldigt enkelt att helt enkelt göra enbart inläggen först, sen bygga på med kommentarer och till sist användare - känner man att man inte hinner är det ju bara att bryta och ingen skada skedd.
Nog bra att skapa databasen och SQL-frågorna de efterfrågade först dock

Permalänk
Medlem

Jag har skapat en databas med phpmyadmin, och skrivit lite php-kod, men hur sjutton får jag de att sammarbeta? var lägger jag in php-koden?? Nu har jag den i Notepad++ som .php-filer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av coka:

Jag har skapat en databas med phpmyadmin, och skrivit lite php-kod, men hur sjutton får jag de att sammarbeta? var lägger jag in php-koden?? Nu har jag den i Notepad++ som .php-filer.

Du borde få en mapp i stil med C:\wamp\www där du lägger in filerna. Du kommer sedan åt dem genom att gå till http://localhost i webbläsaren. Detta förutsatt att du använder WAMP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nemrod:

Du borde få en mapp i stil med C:\wamp\www där du lägger in filerna. Du kommer sedan åt dem genom att gå till http://localhost i webbläsaren. Detta förutsatt att du använder WAMP.

Japp, jag hittade det sedan Dock får jag bara "kan inte upprätta en anslutning till servern på localhost" idag, finns det något annat sätt att komma åt filerna? Ex. köra de lokalt som en webbsida?

Permalänk
Medlem
Skrivet av coka:

Japp, jag hittade det sedan Dock får jag bara "kan inte upprätta en anslutning till servern på localhost" idag, finns det något annat sätt att komma åt filerna? Ex. köra de lokalt som en webbsida?

Eftersom det är ett serverside-språk så går de inte att köra lokalt, servern måste evaluera koden innan den skickas till klienten. Testa gå in på din lokala IP-adress istället (i stil med 192.168.1.100 du vet) eller 127.0.0.1