Missa inte! Fyndchans i Månadens Drop

Underklocka (eventuellt få lägre fps genom annat sätt)

Permalänk
Medlem

Underklocka (eventuellt få lägre fps genom annat sätt)

Hejsan!

Min brorsa spelar GunZ med runt på tok för hög fps, så hög att det faktiskt är ospelbart.
Han vill dra ner på fpsen, Vertikal Synk gav något mystiskt muslagg för honom. Finns det något annat sätt att få ner fpsen? Helst utan att behöva underklocka men om det är enda utvägen så kör hårt!

Tacksam för svar!

Ps. Jag hittade ingen annan del i forumet som tråden skulle passa i, flytta gärna om ni vet! Ds

Visa signatur

Samsung TFT 22" 2233RZ Svart 120HZ - 640GB Western Digital Black 64MB SATA III - Corsair 4GB (2x2048MB) 1333MHz XMS3-10600 - AMD Phenom2 X4 965 3,4GHz Black Edition - Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC - Fractal Design Define R3, Svart - Corsair TX 650W 80+ - Gigabyte GA-870A-UD3 - Cooler Master Hyper 212 Plus

Permalänk

Frågan är ju: Hur blir ett spel OSPELBART pga för hög FPS?
Vanligt är ju att man vill så hög fps som möjligt.

Visa signatur

"Music expresses that which cannot be said and on which it is impossible to be silent." - Victor Hugo
- Beyerdynamic DT770, Pro-Ject Head Box II, Asus Xonar DX -

Permalänk

Hittade en fix från ett annat forum.

"Anyway, found a fix. Used Rivatuner to use D3DOverrider to force GunZ to use Triple Buffering. Solved my issues like a charm."

Permalänk
Medlem

Om det är ENORMT mycket screen tearing kan jag förstå att det inte känns ultimat. Däremot har jag svårt att förstå att det skulle bli helt ospelbart.

Bästa tipset är väl i sådana fall att skaffa en bättre monitor med högre uppdateringsfrekvens. I övrigt är det nog underklockning som gäller om man nu måste ha lägre FPS.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hraf:

Bästa tipset är väl i sådana fall att skaffa en bättre monitor med högre uppdateringsfrekvens.

Låter snarare som det sämsta tipset. Ett sådant problem skall man inte behöva köpa hårdvara för flera tusen för att lösa. Tumme ner här.

Som tidigare nämnts så är det väl andra forum som gäller. Folk som har samma problem i samma spel här säkert löst detta på något sätt. Tripple buffering var ett strålande exempel på detta. Tack Prinsalibaba.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Han har ju inte problem med själva uppdateringsfrekvensen på skärmen. Problemet ligger i att spelet blir snabbare när fps'en ökar. De flesta spel har en limit och där går spelet lika fort oavsett fps. Vissa spel blir ospelbara när man har för bra dator. Man krockar springer runt och krockar i väggar osv.

Så det han efterfågar är rätt.