Permalänk
Medlem

120 GB SSD, vilken?

Hej jag tänkte införskaffa mig en SSD Hårddisk på 120 GB
Dom jag kikat på är:

Corsair SSD Force Series 120GB
http://www.inet.se/artikel/5303934/corsair-ssd-force-series-1...

eller

120GB SSD Intel 510
http://www.inet.se/artikel/4304293/120gb-ssd-intel-510

Det är ju väldigt stor skillnad i pris, 500:- är det värt dom 500 eller ska man köra på den "äldre" versionen?

Tack för svar

Visa signatur

AOC G2460PQU 144Hz - Fractal Design Define C - EVGA SuperNOVA G3 650W - ASUS STRIX Z270H K1 - Intel i7-7700K - Samsung 960 EVO 500GB - Corsair Vengeance 16GB 2G6Hz - ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080
Fraktfritt: Inet - Alina (registrera/aktivera)

Permalänk
Medlem

Corsair-disken verkar ju ha lite varierande omdömen:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=622063

510-disken är ju rätt ny, så svårt att veta om den lider av liknande problem kanske.

Jag är också ute efter en SSD, och har läst en hel del för att få mig en uppfattning om läget. Tydligen är OCZ Vertex 3 det bästa man kan köpa, dock är den slut överallt. Intel verkar människor i överlag vara nöjda med. Så om jag hade köpt en disk, nu idag, hade det nog blivit en 510. Annars hade jag väntat tills Vertex 3 hamnar i lager. Om det visar sig att den inte krånglar dvs.

Permalänk
Skrivet av moo:

510-disken är ju rätt ny, så svårt att veta om den lider av liknande problem kanske.

Jag är också ute efter en SSD, och har läst en hel del för att få mig en uppfattning om läget. Tydligen är OCZ Vertex 3 det bästa man kan köpa, dock är den slut överallt. Intel verkar människor i överlag vara nöjda med. Så om jag hade köpt en disk, nu idag, hade det nog blivit en 510. Annars hade jag väntat tills Vertex 3 hamnar i lager. Om det visar sig att den inte krånglar dvs.

Kolla vilka kontrollerkort ni sitter på. Själv råkar jag sitta på Marvell SE9128 finns i mitt GA x58-UD7 och den verkar vara helt värdelös. Har hört siffror på 250 Mb/s i write/read, vilket är typ hälften mot vad den borde kunna. Ville ha en Vertex 3 innan, men det verkar ju inte vara lönt.

Visa signatur

Ny burk: 7600x, X670E-plus, RTX3080, 32GB DDR5, 2 TB NVMe, 8TB 3.5"
Pensionerad burk: x5650@3.5 GHz, GTX 670, 12 GB DDR3

Permalänk
Medlem
Skrivet av rallyreavan91:

Kolla vilka kontrollerkort ni sitter på. Själv råkar jag sitta på Marvell SE9128 finns i mitt GA x58-UD7 och den verkar vara helt värdelös. Har hört siffror på 250 Mb/s i write/read, vilket är typ hälften mot vad den borde kunna. Ville ha en Vertex 3 innan, men det verkar ju inte vara lönt.

Kontrollerkort? Hur tittar man det? Jag har moderkortet MSI H67MA-E35 REV B3, fast det kanske är olika beroende på version av moderkort osv?

Visa signatur

AOC G2460PQU 144Hz - Fractal Design Define C - EVGA SuperNOVA G3 650W - ASUS STRIX Z270H K1 - Intel i7-7700K - Samsung 960 EVO 500GB - Corsair Vengeance 16GB 2G6Hz - ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av moo:

Tack Jag ska nog också vänta på Vertex 3! Den hade ju underbara siffror (om dom nu betyder allt..:) Dumt att inte inet har OCZ över huvud taget. Men har webhallen här i Uppsala så ska kika in där när jag slutat idag och kolla om dom har någon information om när det komm i lager

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av krutovs:

Kontrollerkort? Hur tittar man det? Jag har moderkortet MSI H67MA-E35 REV B3, fast det kanske är olika beroende på version av moderkort osv?

Kan betta på att du har ett bra kontrollerkort, för enligt OCZ så vill de att man kör Vertex 3 i p67 mobos. Därför antar jag att de inte flaskas av dessa moderkort. En gissning bara. Annars så står det utan tvekan på tillverkarens hemsida, eller om du googlar lite.

Gissningsvis så står det också i enhetshanteraren under IDE/ATA/ATAPI - styrenheter. Eller det gör det iallafall på min laptop (som jag sitter på nu) om jag inte helt misstar mig.

Visa signatur

Ny burk: 7600x, X670E-plus, RTX3080, 32GB DDR5, 2 TB NVMe, 8TB 3.5"
Pensionerad burk: x5650@3.5 GHz, GTX 670, 12 GB DDR3

Permalänk

H67 chipset stöder precis som P67 två SATA 6 Gbps portar.

För att få bäst prestanda bör en Vertrex 3 kopplas till en 6 Gbps port direkt på ett "modernt" Intel chipset (P67, H67,(Z68)). Många separata SATA 6 Bbps controller har begränsad kapacitet och ger inte maximal prestanda.