Permalänk
Medlem

Partitionera C:

Hej!

Jag undrar ifall jag kan partitionera C: som min Winnt ligger på eller om det blir strul med Operativsstemet då?

Sköter man det med Partition Magic då eller bör man använda Fdisk?

Min C: ligger nämligen på 29gb, vill sätta C: till högst 10gb.

Tack på förhand!

Permalänk
Hedersmedlem

Använder du fdisk så är du garanterad att förlora allt på disken.
Partition magic kan lösa det utan dataförlust däremot.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem

Med PM, visst är det då "rezise" som gäller va? och sen formatera den rezisade partitionen?

Permalänk
Hedersmedlem

hum. du skall ändra storlek på c: ja, då kommer det bli en massa free space. i det kan du sen skapa nya partitioner eller göra vad du vill.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem

jag har en maxtor hårddisk

C: (fat32) ~3GB

D: (NTFS) ~17GB

jag vill göra C: lite större...är det bara använda PM ?

kommer win2k bli "trasigt"?

Permalänk
Medlem

Om jag nu inte har fel så måste båda vara i NTFS för att kunna göra så som du vill. Kan ju ha fel. Minns inte riktigt hur det där var. Rätta mig nån om jag minns fel.

Annars så ska det inte vara nåt problem att öka C:. W2k blir inte trasigt. Men defragmentera innan du sätter igång.

Visa signatur

Dator : Gigabyte Z690 - Intel Core i5-12600K - 16GB 3200Mhz DDR4 Crucial ballistix - Samsung 860 Evo Basic 1 TB - Gainward Ghost 3060TI - Corsair RM 650W - Corsair Obsidian Series 550D

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ploppsan
Om jag nu inte har fel så måste båda vara i NTFS för att kunna göra så som du vill. Kan ju ha fel. Minns inte riktigt hur det där var. Rätta mig nån om jag minns fel.

Det går att ändra storlek på fat32-partitioner. Han behöver bara ta lite av utrymmet på D och göra det till unallocated space, sedan sträcka ut C i det utrymmet. Fast D måste nog flyttas till höger dessutom, men det är inga problem. tar lite längre tid bara.

Visa signatur