Spel, ideér och framtid?

Permalänk
Medlem

Spel, ideér och framtid?

Tja, som trådens namn förhoppningsvis förmedlat så handlar denna tråd om spel och ideér.:) (Hoppas tråden ligger på rätt ställe)

-- REGLER --
Inga inlägg såsom: "Ett uppdaterat Counter-strike 1.5. Då är jag nöjd."
Utan det måste finnas ett eller flera motiv till varför, vad var det som saknades, vad kunde ha förbättrats?:)

Inte heller vill jag ha massa OT-tjaffs! (stavning etc...)

Självklart kan man rösta på vilket alternativt "bidrag" som ni tyckte allra bäst om!
Hur ni gör det bestämmer ni själva, bara ni håller er inom topic. Ni får också lägga till lite i den ideén om så vill.
Det kan också hjälpa? Vem vet?
-- REGLER --

Alltså, för att göra det hela lite mer detaljerat så skulle jag vilja ha information i era inlägg i något av denna stil:

- Vilka spel ni gillar?

- Vad skulle kunna förbättras?

- Vad är det negativa med spelet? (varför?)

Dessa behöver naturligtvis inte besvaras utan ni kan hoppa direkt in i era egna "ideér" eller förhoppningar!
(Vore dock bra om man fick lite mer information endå.)

- Utformning? (3rd person, FPS, 2D/3D eller strategi?)

- story? (Vad handlar spelet om? Hur börjar det, hur slutar det?)

- upplägg? (Ska spelet gå tillbaka/fram i tiden, Speciella "Scenes" och vad ska finnas?)

- Tidsupplägg? (Förflutet-, modern- eller fram- tid)

- Speltyp? (MMORPG, Single- eller Multi- player)

- Hur lång tid kan spelet leva kvar? (Uttråkad på en 15 min? Hur kan spelet hållas vid liv?)

- Nytänkande ger +!

- Något jag glömt?

Och om någon undrar varför jag frågar så tycker jag att det dels är intressant att se hur människor påverkas av olika sorters spel.
Vad dom gillar, vad dom ogillar, vad dom vill se...( osv.)

Med tidens gång är denna tråd ganska värdefull, Inte bara för intresserade människor som dyker in efter en sökning på google om
tex "Spelideér". Ett tex är en "Privatperson" som vill skapa ett spel fast behöver ideér men också för dom stora företagen som
har koll lite överallt på internet. Genom att bidra med vad ni tycker så finns det alltid en chans att just din fantasi i ett bidrag faktiskt
blir valt! Ingenting är omöjligt.

För övrigt så har jag själv ca 50GB Unity3d tutorials & guider som jag kollat igenom.
Jag har också testat PhysX till max! Måste säga att Unity3d är ett av de bästa och framåtriktade programmen jag sett på mycket länge.
Får jag in ett bidrag till denna tråd så ska jag försöka ge mig in på att försöka förverkliga detta spel. Kan inte lova att grafik eller
kvalité blir det allra bästa. Inte heller kan jag lova att spelet någonsin blir klart, men men, värt ett försök!;)

Något att tänka på:
Jag vet att några av er som besöker denna tråd har funderat/försökt eller kommer försöka sig på att skapa ett spel. Frågan är, är du rätt person?
Här är några snabba frågor som du själv borde svara på: (?) (Lite fakta, lite frågor, känn efter!)

Älskar du att spela spel?
Undrar eller har du undrat hur man bygger?
Tror/Tycker du att du skulle kunnat göra dom bättre?
Tycker är roligt att kanske se ditt spel på en hylla, ditt namn i "credits" eller en tidning?
Redo att jobba många timmar med att få dom klara, sen dags för förbättring?
Pengarna - Spelprogrammerare tjänar ganska mycket pengar men inte mycket mer än personer i andra "industrier".
Älskar att spela spel - Spelprogrammerare har oftast ingen tid att spela spel.
Fundera lite...Se om det är något du vill?
Pasionen behövs verkligen i sånna här fall!

Det var allt jag ville säga idag men jag kommer hålla denna tråden varm sålänge det går!
Ska försöka bidra med lite spelideér själv vid ett senare tillfälle!
Men för stunden, Natt på er!

Permalänk
Medlem

Jag saknar lite av spel som är lika moddvänligt som quake, där fokus är på funktionalitet framför grafik. Det jag alltid tyckt varit roligt med quake-serien är att det byggts upp sådan community runt spelet, och med tiden dess moddar.

Mycket går att justera med några enkla text-commands i console, spelet går snabbt att ladda, flyter på fint, grafiken kan skalas från skit-fult men fullt funktionellt på äldre datorer till ultra-grafik för de med nyare hårdvara.

Rent spelmässigt så ska det finnas många valmöjligheter (tredjepartsmoddar!), olika spelstilar - ctf, deathmatch, objectives (a la rtcw:et t.ex.).

Det enda jag kan komma på i senare tid som jag spelat är nog Sc2 som trillar in på ovan beskrivning, även om det är ett RTS och inte ett FPS. I Sc2 medföljer en väldigt kraftfull editor, och battlenet har gott stöd för att hitta custom maps, spelet skalar bra grafikmässigt och det är enkelt att hoppa in i ett game och ha kul i allt mellan 5 och 60 minuter beroende på custom map. Det fungerar vid alla tillfällen, mer eller mindre.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem

Jag spelar det mesta men inte överdrivet förtjust i sportspel.

Generellt sett så har många spel hakat upp sig på, grafik över spel känsla tycker jag.

- Utformning? (3rd person, FPS, 2D/3D eller strategi?) Umm alla faktiskt.

- story? (Vad handlar spelet om? Hur börjar det, hur slutar det?)

Osäker på om det ska vara 3 skilda spel som är länkade eller ett och samma spel som är gigantiskt. Men i grund och botten så är det övertagandet av en planet.

Del ett är övergripande strategi med resurser till planeten (Vapen utrustning trupper osv) Denna del kan liknas vid spel som Eve online eller Civ galaxies. resurser kan föras över från redan övertagna planeter.

Del två är strategier på marknivå, trupp förflyttningar, resurs fördelning, Prioritering av mål. Denna del kan vara lika avancerad som Universalis spelen eller enkel som Civ spelen. Men man har tillgång till två typer av trupper. Spelare och Ai. Och spelare kommer troligen vara de man föredrar.

Del tre är ett FPS. Denna del är också ganska öppen. Men helst ska det vara med ett viss mått av RPG. Men med betoning mot utrustning. Ev kan skils användas för att bestämma vilka vapen/fordon man kan använda.

- upplägg? (Ska spelet gå tillbaka/fram i tiden, Speciella "Scenes" och vad ska finnas?) Beroende på hur det hela är uppbyggt. tre olika spel eller ett gigantiskt.

- Tidsupplägg? (Förflutet-, modern- eller fram- tid) Beroende på igen. Troligen framtid. Men vill man kan man göra en fantasy setting av det hela med invasion från annan dimension.

- Speltyp? (MMORPG, Single- eller Multi- player) Ja minst multi- player. Eller en tre spels serie där man börjar som vanlig soldat och arbetar sig uppåt genom spelen. Helst MMORPG.

- Hur lång tid kan spelet leva kvar? (Uttråkad på en 15 min? Hur kan spelet hållas vid liv?)
Spelar driven ekonomi och strid. Kan leva ganska länge skulle jag tro.

Permalänk
Medlem

Ph: det du beskriver låter lite som ccp:s integration mellan eve och derad dust de arbetar med, där dust är konsollbaserat och tar hand om planetstridet etc. Osäker på hut komplext det blir, men visst är det ett spännande upplägg!

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem

Ja när jag såg det så blev jag lite gladare. Men det är väldigt osäkert om hur integrerat det kommer vara. Kommer Eve spelare kunna leverera resurser för stridigheterna, eller kommer det bara vara lite gemensam historia som binder spelen samman.

Det jag vill ha är att man hoppar ut ur sitt skepp och drar fram sin pang pang och skjuter sin rival i huvudet och stjäl hans skepp. Istället för att endast spränga det i luften(Vilket man också kan göra i rymd delen av spelet). Helst ska man kunna bli strandsatt på en planet med om fienden tar över alla lämpliga landnings plattser. Och man kommer inte därifrån utan hämtning eller en rejäl debuff för en dag eller två om man använder någon form av "Teleportering"

Permalänk
Medlem

Ja, nog kommer det vara begränsat på så vis. Men nog är det ett steg i rätt riktning. Något som är mer möjligt är kanske att eveföretagen hyr in legoförband som strider på planeter på planeter för att försvara/anfalla andra spelares områden, eller döda npc:er eller annat för att förbereda kolonisering. Här skulle man ju också kunna kasta in lite sim city liknande upplägg där man sköter all logistik och kommunikation fabriker emellan. Snacka om sömlöst och varierat spel! Men det blir nog rätt svårt att implementera allt på en gång... och nånstans dyker det väl upp en spelarbrist

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem

Nightcrawl:

Citat:

Jag saknar lite av spel som är lika moddvänligt som quake, där fokus är på funktionalitet framför grafik. Det jag alltid tyckt varit roligt med quake-serien är att det byggts upp sådan community runt spelet, och med tiden dess moddar.

Mycket går att justera med några enkla text-commands i console, spelet går snabbt att ladda, flyter på fint, grafiken kan skalas från skit-fult men fullt funktionellt på äldre datorer till ultra-grafik för de med nyare hårdvara.

Förstår precis vad du menar. I dagens läge går grafiken före både spelkänslan och funktionalitet.
Att kunna modda' spelen var ett plus. Man fick energi och glädje av att ha friheten, borde finnas!

ph7517:

Citat:

Del ett är övergripande strategi med resurser till planeten (Vapen utrustning trupper osv) Denna del kan liknas vid spel som Eve online eller Civ galaxies. resurser kan föras över från redan övertagna planeter.

Del två är strategier på marknivå, trupp förflyttningar, resurs fördelning, Prioritering av mål. Denna del kan vara lika avancerad som Universalis spelen eller enkel som Civ spelen. Men man har tillgång till två typer av trupper. Spelare och Ai. Och spelare kommer troligen vara de man föredrar.

Del tre är ett FPS. Denna del är också ganska öppen. Men helst ska det vara med ett viss mått av RPG. Men med betoning mot utrustning. Ev kan skils användas för att bestämma vilka vapen/fordon man kan använda.

Bra tänkt. Kan inte säga något spel på rak arm som använder sig utav alla dessa 3 olika typerna i samma spel.

Tack för era båda inläggen i tråden men tyvärr tror jag inte jag kan göra något utav det i dagsläget.

Nightcrawl: Unity3D har inget direkt stöd för användare att modda spelet när det väl är "stand-alone". Jag ska dock kolla på det om jag kan få in så att det går att modda det genom att skriva en kod som läser alla filerna i en mapp. Om detta funkar är detta en bra början.

ph7517: Du ville ha olika spelsätt/spelformer. Det går att göra detta i Unity3D. Problemet då är att jag är ju själv med detta projekt och det blir otroligt mycket att göra om man inte har folk i ett "team". Så ideérna tackas för!

Kan lägga till att det jag skulle kunna göra till en början är ett Oberoende indie-spel (videospel skapas av individer eller små grupper utan videospel utgivare eller ekonomiskt stöd.). Gillas spelet så kanske jag bygger vidare på det!

Fortsätt såhär!