Ubiquiti lanserar slimmade NAS‑enheter

Permalänk
Melding Plague

Ubiquiti lanserar slimmade NAS‑enheter

UNAS 2 och UNAS 4 är prisvärda och anpassade till Unifi-ekosystemet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Snyggt!
Hade varit kul att se hur dessa står sig mot större spelare såsom Synology etc

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Det var ett helt okej pris... och intressant med PoE-drift. Kanske kan komplettera min DXP2800 som redan börjar bli liten, men kör 12st docker-containrar hur bra som helst.

Visa signatur

I7-4790K - GTX970 - Asus ROG Swift PG278Q >
I7-8700K - 1080ti - Asus ROG Swift PG278Q >
9800x3d - 7900XTX - LG 38WR85QC-W

Permalänk
Medlem

Det vore intressant att undersöka hur öppen mjukvaran är på den här enheten och om det finns möjlighet att utveckla eller installera egen programvara. Ubiquitis nätverkslösningar är något speciella och avviker från mer traditionella upplägg.

Modellen K100 All-SSD NAS ( https://www.aiffro.com/products/all-ssd-nas-k100 ) , Mini NAS (som är byggd i ett chassi som påminner om den första generationen av Mac mini) kostar cirka 2800 kr obestyckad. Enheten är dock utrustad med endast en nätverksport, vilket kan vara en begränsning i vissa användningsscenarier. En fördel är att den stöder installation av valfritt operativsystem.

Visa signatur

Allmänt dataintresserad gubbe – Driver bloggen https://linux.se
Mina datorer genom livet: Sinclair ZX81, ZX Spectrum, C64, Atari 520STM,Portfolio, PC1, Amiga 500, 1200,CBM 8032 och massor av PC allt från 8088,Nec V30 till Intel Core i9. och även några Macar har avverkas ifrån SE/30 till framåt.

Permalänk
Medlem

Med arm cpu så försvinner väl transcoding? Annars vettigt pris iaf

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Tror de här enheterna kan vara riktigt trevliga, förutsatt att man redan har andra Unifi-prylar och gillar systemet.

Blev först väldigt sugen på att köpa en eller två, stoppa i 2x 8TB diskar, installera TailScale och sedan placera ut dem som off-site backuper; men det verkar inte finnas stöd för att installera tredjepartsapplikationer. Synd, men ganska väntat.

Synology har ju skitit i det blå skåpet några gånger för mycket på sistone så jag hoppades verkligen att Ubiquiti skulle släppa en konkurrent. Nu får jag fortsätta leta.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

För mig med Unifi nätverk och POE switchar så kliar det i köpfingret

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Swedishchef_90:

Med arm cpu så försvinner väl transcoding? Annars vettigt pris iaf

Inte nödvändigtvis. Dessa verkar använda Arm Cortex-A55, en väldigt enkel CPU med in-order-design (likt Pentium och de tidiga Atom-modellerna innan Silvermont). Även om de stöder NEON (ungefär jämförbart med 128-bitars AVX) är råkapaciteten ganska begränsad.

Jag gissar att det snarare var "transcoding med hjälp av Intel Quick Sync" som avsågs. På Arm-sidan finns motsvarande IP-block, men om det finns här beror helt på vilken SoC som valts.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer