Permalänk

Svårt att starta datorn.

Hej!

Jag är ny på detta forum, men jag undrar om ni skulle kunna hjälpa mig. Jag har en HP dator som är cirka 5 år gammal. Jag har haft lite små fel här och där men nu är det något som jag inte förstår mig på.
För ungefär 3 månader sen köpte jag ett nytt grafikkort, ett nVIDIA GT 240 (jag vet att det inte är så bra, men visste inte det då).
Någon dag efter jag köpt kortet och installerat det började dator bli "svår startad" jag behövde trycka på start knappen flera gånger för att starta den.
Jag vet inte varför jag inte byte tillbaka till mitt gamla kort på en gång, men iaf lät jag det vara så, tills datorn inte startade alls, spelade ingen roll hur många gånger jag tryckte på start knappen.
Nu har jag lånat ett nätagg av en kompis, för dom jag känner som kan datorer, sa att det kanske var nätagget som var dåligt och att det var därför det var så svårt att starta datorn.
Men nu efter jag har bytt nätagg är det fortfarande likadant. Jag vet inte riktigt vad som kan vara felet, jag tror att kanske nätagget är för svagt, det jag hade förut var på 300W och det jag har nu är också på 300W. Men på Nvidias hemsida står det att Minimum Recommended System Power är 300W.
Så jag undrar om det kanske kan vara något annat fel också, eller om jag borde köpa ett nytt nätagg på typ 600W, vad tror ni felet kan vara? (Inget svar är för dumt, jag testar allt.)

EDIT

Lyckan var kortvarad, nu startar den inte igen. Jag trycker på start knappen, den startar upp i cirka 2 sekunder sen slår den av sig själv igen. Jag vet inte vad det kan vara, vad tycker ni jag borde göra? Det lär väll inte var nätagget eller eftersom den inte funkar med ett "nytt".. kan det vara moderkortet?

Operating System
Windows XP Home Edition Service Pack 3 (build 2600)
Install Language: Svenska
System Locale: Engelska (Storbritannien)

System Model
HP-Pavilion a6345.sc
Enclosure Type: Desktop

Processor
3,00 gigahertz AMD Athlon 64 X2 Dual Core
256 kilobyte primary memory cache
2048 kilobyte secondary memory cache
64-bit ready
Multi-core (2 total)
Not hyper-threaded

Main Circuit Board
Board: ECS Nettle2 1.0
Bus Clock: 201 megahertz
BIOS: Phoenix Technologies, LTD 5.27 06/10/2008

Memory Modules
3072 Megabytes Usable Installed Memory
Slot 'A0' has 1024 MB
Slot 'A2' has 1024 MB
Slot 'A4' has 1024 MB
Slot 'A6' has 1024 MB

Display
NVIDIA GeForce GT 240 [Display adapter]
Acer X191W [Monitor] (19,1"vis, s/n l950b1128214, juni 2007)

Behöver ni mer information får ni säga till.

Tack!
/Dennis

Permalänk
Medlem

Hejsan, det roliga är att jag tänkte precis göra en tråd om liknande fel i min dator, jag har samma prylar som det var i min dator när jag fick den scaleoX från fujitsu siemens, på senare tid så måste jag trycka ett X antal gånger på datorn innan den startar, försöker jag stänga av datorn med knappen (stänga av) så startas den upp igen efter varit avstängd i 5 sekunder, nu idag har jag tjorvat som fan suttit i 3-4 timmar för att försöka få igång skiten... äntligen när jag får igång datorn så märker jag att varken usb portarna funkar grafikkortet funkar men får ingen bild till datornskärmen. dvs alla portar i datorn har lagt av. någon ide? vad som kan ha hänt=),
(tänkte att det var liknande situation därför jag inte skapade en ny tråd)

/Mvh Dennis

Permalänk

Hjälp?

Jag skulle uppskatta om någon kunde hjälpa mig med detta.

Permalänk
Medlem

Har läst, men hittar inte länken nu, att vissa HP-datorer har en tendens att få problem med själva 'påslagningsknappen' och att det kan yttra sig i skumma problem likt det du beskriver.

Jag antar att brytaren ska sluta när man trycker in den (vid start) och sedan öppna. Är denna glapp på något vis kan den fastna i intryckt läge, eller rent av sporadiskt sluta kretsen när datorn går vilket kan ge 'skumma problem'. Se om du kan koppla bort knappen och manuellt sluta/öppna ledarna för att simulera startknappen (tänk tändningen på en bil).

Permalänk

Tack för tipset, jag testade de med det blev ingen skillnad. Nu har jag dock resetat min BIOS till deafult, så nu ska jag vänta och se om det hjälper.