Datorn måste startas om för att inte få blåskärm

Permalänk

Datorn måste startas om för att inte få blåskärm

Mitt problem är konstigt då jag startar (tänk kallstart stått över 12h) och låter den gå in i windows så är det minnesfel om man tex kör prime eller så hänger sig datorn och drar en blåskärm.
Jag har kommit runt detta problemet genom att låta datorn starta tills den visar minneshastigheten i BIOS (annars resettar bios)då stänger jag av den manuellt på powerknappen och startar den återigen och låter den ta sig in i windows. Då fungerar den felfritt, har haft den igång i 2veckor utan problem.

Vad jag undrar är, beror detta på minnen, PSU eller moderkort? Jag förstår inte ens vad som gör någon skillnad, är det att nått är "kallt"?

Har varit så här i snart 1år så dags att det ordnar till sig nu haha.

Intel Core i7 930 2,8GHz Socket 1366
XFX Radeon HD5870 XXX HDMI DisplayPort Dual-DVI 1GB
Gigabyte GA-X58A-UD3R
Corsair Dominator DDR3 PC12800/1600MHz CL8 3x2GB
Corsair CMPSU-750HX 750W

Mvh Kalle

Permalänk
Medlem

Eftersom du har ett super-PSU så tror jag inte att det är problemet... Något behöver tydligen bli aningen varmt innan det flyter, så något ligger 'på gränsen'...

Jag skulle:
- Kolla minnesinställningar i BIOS. Har inga direkta råd men surfa och läs på och ändra nåt.
- Ta bort en minnesmodul och se om det är en av dom som ställer till strulet. Sitter dom i rätt slottar enligt moderkortsmanualen? (Ifall det finns fler tomma)

Lurigt, men det verkar ju klart att det inte löser sig självt så det är bara att fippla.

Permalänk
Medlem

Som ovanstående skrev så är det ju viktigt att Bios har rätt isntällningar som latency och spänning. Dina minnen är gjorda för att köras på 1.65V men klarar normalt att köras på 1.5V med standardfrekvensen 1333GHz. Ibland kan de dock behöva 1.55V eller 1.58V. Du kan ju prova att höja spänningen lite i sänder för att se om BSOD försvinner.

Permalänk

Tackar har mixtrat med inställningarna på minnena förut, men valde den enkla utvägen att köra på deras profil som finns med, dvs 1.65V 1600Mhz och latency etc som fabrik vill ha det men får kanske försöka igen.

Tack så mycket för era tips. Men det är verkligen skumt att nått behöver "värmas" för att fungera? haha. men kanske lite mer kräm från start gör susen endå ska testa mig fram lite igen var ett tag sedan jag gjort nått, tänkte mest få input först om nån haft nå liknande problem.

Permalänk
Antielefant

Det är antingen minneskretsarna eller nätagget, men problem med trög start och att det fungerar bättre när grejorna är varma är nästan alltid nätaggsfel eller VRM-kretsar (dvs moderkortet).

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync