iPads Appar kan bli riktigt dyra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pucko97:

Apple har inte lagt till ett meddelande i uppstart i appen där det står att man måste vara över 18 år för att göra mikrobetalningarna. Det finns också något som heter moral och enligt den så borde det inte vara möjligt att i ett barn inriktat spel som smurfs villige att kunna köpa för 800kr med ett klick utan förvarning och lösenord.

Det har de ingen lagstadgad skyldighet att göra. En vettig femtonåring kan fatta dessa beslut, inte lågstadieungar. Därför stänger man inte ute alla under arton år utan tillhandahåller föräldrakontroller som varje vettig förälder bör använda.

Moral är ointressant och subjektiv. Välkommen till världen, alla lurar alla.

I övrigt vill jag ifrågasätta att spelet riktar sig till barn, det är typ Farmville med underhållande dialoger mellan figurer som har funnits i över 50 år och därmed har ett nostalgiskt värde för många.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saya:

Det har de ingen lagstadgad skyldighet att göra. En vettig femtonåring kan fatta dessa beslut, inte lågstadieungar. Därför stänger man inte ute alla under arton år utan tillhandahåller föräldrakontroller som varje vettig förälder bör använda.

Moral är ointressant och subjektiv. Välkommen till världen, alla lurar alla.

I övrigt vill jag ifrågasätta att spelet riktar sig till barn, det är typ Farmville med underhållande dialoger mellan figurer som har funnits i över 50 år och därmed har ett nostalgiskt värde för många.

Det står inte ens där man köper appen hur man ska avaktivera in-game mikrobetalningar. Det har i alla fal len skyldighet att tipsa var i bruksanvisningen där man kan hitta det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saya:

Jag har inte barn. Det är inte frågan om "EULA eller små varningstexter" utan varningar i appens beskrivning, appens första uppstart, appens egen marknad och vid försök att använda appens marknad.

Återigen, barnets okunskap är helt ointressant då en ansvarstagande förälder aldrig hade gett barnet möjligheten att göra dessa köp. I stället för att inse att de gjorde fel och nöja sig med att få pengarna tillbaka från Apple sprang de dock till närmaste blaska för att skylla på någon annan. Det är den sortens föräldrar som inte kan erkänna att deras barn mobbar någon, att det för oväsen i klassrummet eller att det sparkar på grannens katt, därför avskyr jag dem.

Allright. Vi kan väl åtminstone vara överrens om att det inte vore en alltför stor ansträngning för speltillverkarna att vara övertydliga med in-App betalningar så att misstag som dessa inte sker? Ansvarstagande föräldrar eller ej.

Permalänk
Skrivet av Saya:

Kul att folk tar det som påstås i snyftartiklar för givet.

Här är en bild på appen i Apple Store: http://i.imgur.com/XBCfi.png
Här är en bild på bärbutiken: http://i.imgur.com/swuwe.png

Den som lyckas undgå dessa varningar är antingen blind eller inte ägnad åt att ansvara för sina egna pengar.

Detta är ett klassiskt fall av föräldrar som aldrig någonsin kan inse att de själva eller deras barn har gjort fel.

Exakt min tanke, aftonbladet får det och låta som att de har blivit lurade osv... Visst, om det var barn som använde appen men deras föräldrar bör ju veta att det kostar.

Visa signatur

HTPC: Late 2014 Mac Mini
Bärbar: Mid 2012 MacBook Air

Permalänk
Medlem
Skrivet av pucko97:

Det har i alla fall en skyldighet att tipsa var i bruksanvisningen där man kan hitta det.

Nej det har de inte, det är ditt eget ansvar att lära dig hur din pryl fungerar... De hänvisar till inställningarna, varifrån det är hela två klick till föräldrakontrollerna. Dessutom är iOS anpassat för folk som eh, inte direkt är tekniskt kunniga.

Skrivet av Haglund:

Vi kan väl åtminstone vara överrens om att det inte vore en alltför stor ansträngning för speltillverkarna att vara övertydliga med in-App betalningar så att misstag som dessa inte sker?

Jag tycker att ungefär ett halvdussin varningar är övertydligt nog.

Permalänk
Medlem

Tackar för tipset, stängde av det direkt i min touch för säkerhets skull.

Skandal att det är aktiverat per default och så djupt begravet i inställningarna...

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicklas1988:

Ja men jag skiter väl i några varningar? Visst de måste kanske ha dem där, och ja de flesta kanske borde se dem. Men du inser väl att hela tanken med spelet är att blåsa folk? Blåsa folk = de försöker lura folk.

Att säga att människor får skylla sig själv när de UPPENBARLIGEN blivit lurade tycker jag är ganska ologiskt?

Vem tänker att de kommer få en nota på 50 000 kr när de köper ett spel till sina barn?

de har väl ändå inte blivit lurad? det står en jävla massa varningar överallt och ett pris då får man väl fatta att det kostar, företaget vill tjäna pengar det är klart men de lurar ingen, då hade de inte haft ett pris eller massa varningar. Finns det inget eget ansvar längre eller? ingen som tvingat någon att köpa bären. Lite som att köpa en Ferrari och klaga på att man blivit lurad då den drog mycket bensin. De försöker inte lura folk de försöker tjäna pengar och det gör alla andra företag också.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saya:

Nej det har de inte, det är ditt eget ansvar att lära dig hur din pryl fungerar... De hänvisar till inställningarna, varifrån det är hela två klick till föräldrakontrollerna. Dessutom är iOS anpassat för folk som eh, inte direkt är tekniskt kunniga.

Var finns den där gula lilla klisterlappen som brukar sitta på märkesdatorer etc. som säger att man ska läsa bruksanvisningen. Står den på baksidan av den där det står gb antalet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saya:

Det har de ingen lagstadgad skyldighet att göra.

De har en lagstadgad skyldighet att inte ingå avtal med barn.
Och jag tycker helt klart det här skulle klassas som ocker, vilket också är olagligt.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

De har en lagstadgad skyldighet att inte ingå avtal med barn.
Och jag tycker helt klart det här skulle klassas som ocker, vilket också är olagligt.

De ingår avtal på samma sätt som ICA ingår avtal när de säljer lösgodis till ungarna. Måhända att distansköpslagen har med saken att göra men jag är ingen jurist.

Det är inte ocker eftersom 50 bär kostar blott 38:-. Väljer man att köpa 2000 bär får man betala mer. Det är inte mer ocker än att sälja tio kilo lösgodis för 700:-. Dumt av köparen, inget annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saya:

De ingår avtal på samma sätt som ICA ingår avtal när de säljer lösgodis till ungarna. Måhända att distansköpslagen har med saken att göra men jag är ingen jurist.

Det är inte ocker eftersom 50 bär kostar blott 38:-. Väljer man att köpa 2000 bär får man betala mer. Det är inte mer ocker än att sälja tio kilo lösgodis för 700:-. Dumt av köparen, inget annat.

Ska du hårddra det får inte barnen köpa det där lösgodiset själva heller.
http://faktabanken.nu/barnkop.htm

Ocker behöver inte handla om stora pengar.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Ocker
Oförstånd och lättsinne nämns t ex.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av flyawaynille:

de har väl ändå inte blivit lurad? det står en jävla massa varningar överallt och ett pris då får man väl fatta att det kostar, företaget vill tjäna pengar det är klart men de lurar ingen, då hade de inte haft ett pris eller massa varningar. Finns det inget eget ansvar längre eller? ingen som tvingat någon att köpa bären. Lite som att köpa en Ferrari och klaga på att man blivit lurad då den drog mycket bensin. De försöker inte lura folk de försöker tjäna pengar och det gör alla andra företag också.

DU måste väl inse att ingen vettig människa köper smurfbär för 50000 kr!?!?!

Hur kan du inte inse att de försöker lura folk?

Jag slutar skriva i den här tråden. Blir bara arg.

Visa signatur

Server: CPU - i7 3960x | GIGABYTE X79-UD3 | RAM 24GB 1600MHz | Corsair HX750(MDPC-X) | Fractal Design R4 | Intel 530 SSD 240GB | Dell U2311h
HTPC: i5 6600k, 1060 GTX, 8GB Ram, 256 GB SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Ocker behöver inte handla om stora pengar.
Oförstånd och lättsinne nämns t ex.

OK, man lär sig något nytt varje dag.

Skrivet av nicklas1988:

Femåringar är inte vettiga människor och skall därför inte ges tillgång till föräldrarnas kreditkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicklas1988:

Hur kan du inte inse att de försöker lura folk?

Jag slutar skriva i den här tråden. Blir bara arg.

fast det är ju det som är grejen 5åringar ska inte(!) få ha fri tillgång till föräldrarnas kreditkort! så föräldrarna måste ju stänga av in app köp på ipaden, inte så att ungarna blev tvingade till att köpa skit för 50000kr.
DU försöker bara komma på dåliga förklaringar för att ta bort ansvar från personer...

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Skrivet av flyawaynille:

fast det är ju det som är grejen 5åringar ska inte(!) få ha fri tillgång till föräldrarnas kreditkort! så föräldrarna måste ju stänga av in app köp på ipaden, inte så att ungarna blev tvingade till att köpa skit för 50000kr.
DU försöker bara komma på dåliga förklaringar för att ta bort ansvar från personer...

Så du tror alltså att appen INTE finns till för att försöka lura folk?

Visa signatur

Server: CPU - i7 3960x | GIGABYTE X79-UD3 | RAM 24GB 1600MHz | Corsair HX750(MDPC-X) | Fractal Design R4 | Intel 530 SSD 240GB | Dell U2311h

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicklas1988:

nej, då jag inte anser att de lurat någon då de varit så tydliga med att det kostar pengar. Mening med appen är för företaget att tjäna pengar och du kan gärna säga en produkt som inte har det målet...

Visa signatur

500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicklas1988:

Jag är ganska säker på att appen finns för att tjäna pengar, inte för att lura folk. Det står som sagt ett flertal varningar både vid nerladdning och vid användning. Ifall det nu inte fanns några varningar så skulle man, enligt mig, kalla det för lurendrejeri.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z270H GAMING, i7 7700K, MSI GTX 1080 Ti 11 GB Gaming, Corsair HX 850W, Corsair 16GB, Samsung 850 500 GB, Samsung 830 256GB, WD Black 1TB, BenQ XL2420T

Permalänk
Medlem

Det är ju lite svårt att jämföra med ockerpriser på mjölk på ICA... En vettig jämförelse om vi ska gå på det spåret hade ju varit att ens unge hade lastat vagnen full med mjölk till ockerpris, och att upptäcka det när man väl betalt och packat sina kassar.

I verkligheten hade man ju dock upptäckt det senast vid kassan - varpå man hade lagt tillbaka varorna, men den chansen får man alltså inte i den här appen.

Och som sagt, det faktum att bären kostar vad de kostar säger ju egentligen allt. Jag menar, vem fan - vuxen eller barn - hade medvetet köpt en skottkärra med digitala bär för 375 spänn i ett smurfspel? Än mindre 50000 kr? Det borde ju liksom inte vara möjligt...

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850

Permalänk
Medlem

Have you ever read the instructions on a packet of toothpicks?

Även jag tapar förhoppningarna på värden när jag läser trådar som den här....

Dagen man inte tycker att en vuxen människa borde ansvara för sina egna handlingar kan allt hända. Man måste kunna tänka efter själv några gånger innan man handlar, man kan inte förlita sig på att konsumentverket rider in på sin vita häst och räddar dagen åt dig. Det är dessutom INTE en varning som gömmer sig i en 24 sidor lång avtalstext som, lets face it, ingen läser.

Skulle jag köpa en iPad för 4500:- som dessutom är direkt bunden till mitt kontokort där jag har en alldeles för stor summa pengar på och ge till mina barn och dessutom inte inaktivare in app köp? Verkligen inte! Gör det beslutet mig ovanligt smart?

Det här känns lite som när alla puckon tog sina 3g modem med sig på semestern och vi vet ju hur det slutade. Vi kommer säkert snart få andra regler gällande detta.

Solong, and thanks for all the fish.

EDIT: skulle du ge dina barn helt fri tillgång till ditt kreditkort? det är mer eller mindre exakt vad föräldrarna har gjort. Tycker jag att de borde få pengarna tillbaka? ja det har uppenbarligen sket ett stort misstag från kundens sida men jag ser det inte som en rättighet.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Skrivet av flyawaynille:

nej, då jag inte anser att de lurat någon då de varit så tydliga med att det kostar pengar. Mening med appen är för företaget att tjäna pengar och du kan gärna säga en produkt som inte har det målet...

Haha, okej. Då vet jag hur du "tänker".

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicklas1988:

Haha, okej. Då vet jag hur du "tänker".

om dina barn hade tillgång till dit steam konto och köpte spel för 50 000 vems fel skulle du säga att det är?

Visa signatur

500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyawaynille:

om dina barn hade tillgång till dit steam konto och köpte spel för 50 000 vems fel skulle du säga att det är?

Är ju dock ett ganska irrelevant exempel...

Visa signatur

(\__/) RIP [-Pale-]
(O.o) www.icanhascheezburger.com
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pinkspear:

Är ju dock ett ganska irrelevant exempel...

om vi tar valfritt spel med in game purchases då? typ team fortress då, där kan du ju köpa en massa in-game saker. Det är inte steams fel att du köper skiten. Samma som att skylla på mc donalds på att man är fet, man äter helt enkelt för mycket de har inte tvingat i dig maten.

Visa signatur

500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyawaynille:

om vi tar valfritt spel med in game purchases då? typ team fortress då, där kan du ju köpa en massa in-game saker. Det är inte steams fel att du köper skiten. Samma som att skylla på mc donalds på att man är fet, man äter helt enkelt för mycket de har inte tvingat i dig maten.

Känner du många 4-8 åringar som spelar Team Fortress? Ditt McDonalds exempel vet jag inte vad jag ska säga om, men att kalla det relevant vore ju en smärre överdrift...

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomjut:

Känner du många 4-8 åringar som spelar Team Fortress? Ditt McDonalds exempel vet jag inte vad jag ska säga om, men att kalla det relevant vore ju en smärre överdrift...

Grejen är att när det är så många varningar som det var så får man ta sitt ansvar, i det här fallet stänga av in-app köp då det står att det kostar pengar.

Visa signatur

500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Skrivet av flyawaynille:

Jo, men här handlar det ju om "rimliga summor" som faktiskt människor betalar fullt medvetet. Ingen vettig människa som inte blivit lurad skulle betala 50000 för smurfbär.

Jag håller med dig om att det är fel att låta barnen använda ett konto som är kopplat till ett kreditkort. Men det är inte det vi diskuterar här? Vi pratar om denna app är en seriösa app eller om det är en app som enbart försöker lura människor som inte är tillräckligt uppmärksamma. Och jag menar att det är konstigt att Apple låter detta få fortgå.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicklas1988:

Ja men jag skiter väl i några varningar? Visst de måste kanske ha dem där, och ja de flesta kanske borde se dem. Men du inser väl att hela tanken med spelet är att blåsa folk? Blåsa folk = de försöker lura folk.

Att säga att människor får skylla sig själv när de UPPENBARLIGEN blivit lurade tycker jag är ganska ologiskt?

Vem tänker att de kommer få en nota på 50 000 kr när de köper ett spel till sina barn?

Kom igen, hela tanken med spelet är inte att blåsa folk. Spelar det inte själv med vet flertalet andra som gör det och är ett väldigt populärt spel.

Det framgår klart och tydligt att spelet är gratis men att man kan köpa content i app:en för riktiga pengar och att det går att stänga av denna möjlighet i telefonensinställningar.

Det finns en gräns för vad de kan göra för att skydda mot att sånt här. Jag anser definitivt att det är upp till föräldrarna att kolla upp vad de är de laddar ner till sina barn när du har ditt kontokort kopplat till telefonen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicklas1988:

Jo, men här handlar det ju om "rimliga summor" som faktiskt människor betalar fullt medvetet. Ingen vettig människa som inte blivit lurad skulle betala 50000 för smurfbär.

Jag håller med dig om att det är fel att låta barnen använda ett konto som är kopplat till ett kreditkort. Men det är inte det vi diskuterar här? Vi pratar om denna app är en seriösa app eller om det är en app som enbart försöker lura människor som inte är tillräckligt uppmärksamma. Och jag menar att det är konstigt att Apple låter detta få fortgå.

om det inte vore för att det var så många varningar för att det kostade och att det var så tydligt att det kostar som det faktist är så skulle jag hålla med dig. Någon hade ju tagit en bild på appen där man tydligt ser att det kostar svenska kronor. De är inte ute efter att dölja att det kostar och de har inget som kostar 50 000 det är barn vars föräldrar inte tänkt på att blocka kortet vilket gjort att de köpt 100-tals gånger. Om de inte hade stått 2(!) skyltar i butiken att det kostade och kr då skulle de blivit lurade men nu står det ju faktist flera gånger och då får man förstå att det kostar. Finns ju fall där barn köpt bil på Ebay för att de bara tryckte på buy men det är ju inte Ebay som lurats utan föräldrarna som inte kollat vad barnet kan göra med kortet.

Edit: däremot ska det ju såklart vara så att man som default ska behöva skriva in lösenordet så att sånt här inte händer, men man måste ändå ta eget ansvar.

Visa signatur

500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Men vad fan är det här! Är man så j*vla korkad att man ger sitt barn (som inte kan läsa eller kan engelska) en ipad kopplad till ett kreditkort. Kanske man ska tänka om.

Ni som snakade om att det var deal med minderårig. Kan också tänka om!

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem

Detta var riktigt roligt att läsa, men vad förväntar man sig egentligen?

Att en person som köper en ipad har vett nog att inte bli blåst på 50k? Det var det dummaste jag hört.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA