AMD certifierar styrkretsar för USB 3.0

Permalänk
Melding Plague

AMD certifierar styrkretsar för USB 3.0

Moderkortstillverkare har länge varit tvungna att lägga till separata kretsar för USB 3.0, vilket inte minst är en extra kostnad. Nu integrerar AMD gränssnittet i två nya styrkretsar för Fusion.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Måste skaffa ett mobo med USB3 snart Har externa hårddiskar med USB3 men inget stöd på mobo...

Permalänk
Medlem

på tiden

Visa signatur

Meshilicious, Amd 9950X3D, Asus X870E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX5090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9 , Samsung 49" G9 Oled

Permalänk
Medlem

trevligt

Permalänk
Medlem

Härligt.

Permalänk
Medlem

Bra, bra, hoppas vi får se USB3 till 9xx-styrkretsar också.

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10

Permalänk
Medlem

Att intel inte velat implementera det handlar nog mycket om satsningen på Lightpeak.
Bra att AMD iom detta sätter press på Intel.

Permalänk
Medlem

Hoppas det kommer snart! Skulle gärna använda 3.0 bara jag kunde!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Har en hel del moderkort med styrkretsar från NEC tror jag.
Har bara en WD Extern USB 3.0 HDD men har ite upptäckt någom större skillnad.
Det är ju inte så många tillbehör som har USB 3.0 än så man vet ju inte.
Den skulle ju konkurrera ut IEEE 1394 sas det ju i början men det sket sig ju.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Citat:

Höghastighetsanslutningen USB 3.0 "Superspeed" har fått ett ljummet mottagande av AMD och Intel. Trots att gränssnittet är mer än två år gammalt finns inga styrkretsar med integrerat USB 3.0...

Fick mig att tänka på den här artikeln:

http://www.sweclockers.com/nyhet/7678-usb-30-ger-intel-overtaget

Nu blev det inte alls som det beskrevs här men det var kanske inte helt oväntat (*host* the inquirer), men om det är så att Intel spelade en ledande roll när USB3 togs fram måste man fråga sig:
Varför lägga en massa tid och pengar på att ta fram en standard om man sedan bara struntar i den?

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon124265:

Måste skaffa ett mobo med USB3 snart Har externa hårddiskar med USB3 men inget stöd på mobo...

Du lär ju knappast behöva usb 3.0 för dom?

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy_h:

Varför inte? USB 3.0 levererar ju mera ström vilket gör att färre externa hårddiskar behöver två USB-kontakter eller dedikerad strömförsörjning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tazavoo:

Varför inte? USB 3.0 levererar ju mera ström vilket gör att färre externa hårddiskar behöver två USB-kontakter eller dedikerad strömförsörjning.

Kanske har för dålig koll på externa hårddiskar nu för tiden men har inte de flesta extern strömförsörjning?
Jag tänkte mest på hårddiskarnas prestanda dock!

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse Laserman:

Fick mig att tänka på den här artikeln:

http://www.sweclockers.com/nyhet/7678-usb-30-ger-intel-overtaget

Nu blev det inte alls som det beskrevs här men det var kanske inte helt oväntat (*host* the inquirer), men om det är så att Intel spelade en ledande roll när USB3 togs fram måste man fråga sig:
Varför lägga en massa tid och pengar på att ta fram en standard om man sedan bara struntar i den?

blev dom inte stämda för det där?

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy_h:

Kanske har för dålig koll på externa hårddiskar nu för tiden men har inte de flesta extern strömförsörjning?
Jag tänkte mest på hårddiskarnas prestanda dock!

Min poäng var just att med USB 3.0 så kan du slippa den där extra strömförsörjningskabeln då USB 3.0 i större grad klarar av att leverera den ström hårddisken behöver. Det blir ju mycket enklare att bara behöva koppla in hårddisken till datorn med ett uttag istället för att använda flera uttag eller behöva ha ett vägguttag till hands.

Angående överföringshastighet: Med USB 2.0 brukar man väl komma upp i kring 20-30 MB/s. Mina Samsung F3:or kom i alla fall upp till nästan 150 MB/s läshastighet, så jag antar att USB 3.0 skulle kunna vara användbart även där ifall man har en snabb extern hårddisk.

Permalänk
Medlem

hoppas mer på stöd för tunderbolt

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy_h:

Är väll utmärkt anledning att skaffa usb 3.0 för externa diskar, kommer ju gå sjukt mycket snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robeliboban:

Är väll utmärkt anledning att skaffa usb 3.0 för externa diskar, kommer ju gå sjukt mycket snabbare.

Sitter här med total hjärnsläpp och räknar på SATA hastigheter

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tommy_h:

Sitter här med total hjärnsläpp och räknar på SATA hastigheter

Haha

Med min WD Passport kan jag föra över filer i ca 36mb/s, det är med Usb 2.0 så det begränsar helt klart!

Permalänk
Medlem

Kommer använda USB 3.0 om det börjar användas i möss, tangentbord etc och om man slipper kablarna från I/O och ansluter på headers istället.

Visa signatur

2X BenQ 24'' G2420HDBL | Sennheiser pc game 350 | Steelseries Sensei Raw | Steelseries QcK XXL | Microsoft Sidewinder X4

Permalänk
Skrivet av H.L:

Kommer använda USB 3.0 om det börjar användas i möss, tangentbord etc och om man slipper kablarna från I/O och ansluter på headers istället.

Ja, hur fasen tänkte man när man inte tog fram en standard för interna usb3-kontakter?

Permalänk

30 MB/s? Snarare 20 MB/s vet alla som har en USB 2.0 HDD.

Permalänk
Medlem

I enkätfrågan förstår jag inte riktigt svaret "Planerar att göra".
Jag antar det skall läsas som att man har långt framskridna planer på att skaffa utrustning som nyttjar och stöder USB3.

I praktiken kommer vi väl alla att använda det så småningom, i större eller mindre utsträckning...
Hur många är det som aktivt planerat för nuvarande användning av USB2?

/Olle

Permalänk
Medlem

Nog för att Fusion är en trevlig produkt, men jag önskar ändå att de kunde sluta tjafsa om den och trycka ut Zambezi. Hoppas att de ger 9x0-korten stöd för USB 3.0.

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 7 7800X3D + Dark Rock Pro 4 GPU Sapphire RX 7900 XT Pulse
RAM Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 MB ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
SSD Kingston KC3000 2TB SPU Creative AE-5 Plus PSU Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan Svensson:

30 MB/s? Snarare 20 MB/s vet alla som har en USB 2.0 HDD.

dom kan peaka på 30, och hålla sig där en stund vid rätt typ av filer, men 20MB/s kan man nog räkna som riktlinje... finns alltid dom som räknar fart i buffrad starthastighet.

min USB3 2.5" peakade på 200, och efter någon minut låg den och tuggade stabilt i 120-130.....

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

32mb brukar jag få från alla usb 2.0 diskar jag äger/testat som inte har en interna hastighets som är longsammare än usb standarden

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.