Jag tycker att ni snöar in er på själva miningen.
Statistik: http://bitcoinwatch.com
Som jag har förstått det:
Det finns ett maxtak på antal bitcoins som kan minas: 21,000,000 st.
Bitcoin bygger på p2p, alltså själva alltet finns bara på alla de klienter som finns installerade ute i världen. Det finns ingen server.
Alla installerade klienter hjälper till att "mina" med cpun (går att stänga av, eller slå på rättare sagt. Den klienten som talas om här är ett specialprogram för att mina med gpu mot en pool).
"Att mina" innebär att man hjälper till att lägga beräkningskraft på att skapa block. Ett block innehåller alla de transaktioner som majoriteten av de gemensamma nätverket anser vara riktiga sen senaste blocket skapades. (Jag tror att detta innebär att man i teorin kan lura nätverket. Men man måste ha extremt mycket datorkraft.. Över hälften.)
Målet är att ett block ska skapas var 10e minut. I dagsläget testar miners 680 gigahash i sekunden. Skulle detta halveras imorgon kommer algoritmens svårighetsgrad att minskas så att det fortfarande skulle ta 10 minuter att skapa ett nytt block.
Om man lyckas skapa ett block så får man 50 bitcoins. Var 210,000e block så minskar utbetalningen per skapat block med hälften. (Detta för att det finns ett maxtak för antalet bitcoins och att man vill att anatalet bitcoins ska vara jämt fördelade över tiden. = 50st var tionde minut)
En av anledningar till att bitcoin ska minas och inte att det bara skapas 50st nya var tionde minut är att ge människor ett incitament för att hjälpa till att skapa block. Nätverket lever och dör med datorkraft från användarna = block. Den som besitter mer datakraft än "nätvekret" kan ta över det och skapa falska block osv. (tror jag?)
Att det är ett himla slöseri med datorkraft etc etc håller jag fullständigt med om. Jag har inte riktigt förstått det hela till fullo än. Varför all denna kraft behövs. etc. Det måste vara för att säkerställa att nätverket har mer kraft än någon som vill manipulera nätverket?
Nu tror jag det här blev jävligt flummigt skrivet. Känner mig en smula speedad denna härliga Lördag ; ) Ut i solen tror jag är det enda rätta. Hejhopp!
ps. behandlade visst bara mining i detta inlägg, tanken var ju att förespråka en friare ekonomi. Får bli nästa gång.