[Guide] Bitcoin: Använd ditt grafikkort för att tjäna pengar

Permalänk
Medlem

Jag behöver få upp min effektivitet mera så jag provade att installera poclbm-mod.03.24.2011 !.
På guiderna så står det bara att man ska trycka på binaries-win32/ sample-start.bat och sedan så ska man bara trycka in några koder så är allt klart.
Men det kommer upp och står

Vet ni vad jag ska göra?
Har provat med Admistratör också!

Permalänk
Medlem

Tack Natanael_L för hjälp med svar här i tråden! Jag är varken nationalekonom eller duktig i ämnet så jag undviker gärna diskussionerna om bitcoins vara eller icke vara. Har ni några frågor om det tekniska upplägget så svarar jag dock gärna.

kenix: Har sett fler ha det där felet och det beror på kommunikationsfel mellan servern och din klient. Kan bero på fel användarnamn, lösenord, serveradress, internetuppkoppling eller liknande så kolla på det.

Skrivet av kalkih:

Någon som vet hur man gör så att minern inte använder 98% av GPU:n konstant?
Vill kunna göra andra grejer samtidigt och inte köra slut på kortet så kanske 60% load hade varit perfekt. Använder python OpenCL bitcoin miner (poclbm-gui)

Det finns en flagga som heter -f, lägg till den i Extra flags och se vad som händer. Jag har för mig att -f 60 är standard och högre värde ger lägre belastning på GPU.

Hur mycket btc har ni som minat ett tag fått ihop nu?

Visa signatur

PGP key hos pgp.mit.edu är 0xC58E03DA

Permalänk
Medlem

kenix: Har sett fler ha det där felet och det beror på kommunikationsfel mellan servern och din klient. Kan bero på fel användarnamn, lösenord, serveradress, internetuppkoppling eller liknande så kolla på det.

Jag vet inte vart jag ska börja då jag har bara har använt den "guiminers" som du hade i alla länkar på första sidan.
Som Användarnamn och lösenord vart kan man ändra sånt då?

Edit: alltså i "poclbm-mod.03.24.201" om jag tänker rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kenix:

Jag behöver få upp min effektivitet mera så jag provade att installera poclbm-mod.03.24.2011 !.
På guiderna så står det bara att man ska trycka på binaries-win32/ sample-start.bat och sedan så ska man bara trycka in några koder så är allt klart.
Men det kommer upp och står
http://i.imgur.com/oqul1.png

Vet ni vad jag ska göra?
Har provat med Admistratör också!

kör själva .exe filen med de rätta flaggorna i stället, slälv kör jag med --user=[användarnamn] --pass=[lösenord] -d [grafikkortets id] utan paranteserna

Permalänk

Xamin: jag är bara en användare som vill räta ut frågetecknen kring bitcoin.

Den sidan som räknar mynten använder en bitcoinklient som undersöker mynten i blockkedjan. De mynt som inte finns i blockkedjan är värdelösa då man inte kan använda dem alls. Flooding med okända mynt är alltså omöjligt.
Även du kan hämta samma information ur din bitcoinklient. Hämta koden till bitcoin, hämta koden till patchen, lägg på den, kompilera, kör.
Värsta attacken jag kan föreställa mig är att NSA hyr världens 10 kraftigaste superdatorer i flera månader, genererar massor av mynt och väntar i några år på tillräcklig deflation. (5-10 år?) för att sedan flooda marknaden. Jag tror inte att det kommer hända.

Busharmy: det man kan göra med +50% av CPU-kraften är att spärra generationen av nya block (korkat då man kan generera +50% av dem själv), blockera bekräftelser av transaktioner och häva transaktioner man själv har gjort. Inte mycket mer.

Fråga: Är inte detta slöseri med energi?
Jämför med att gräva guld, kol eller järn. Räknar man i utsläpp per krona av "skapat värde" (eller hur man nu ska uttrycka sig) så är bitcoinmining väldigt effektivt.

@Eriik: Varsågod.

Visa signatur

sqrt(1787569)

Permalänk
Medlem
Skrivet av burk404:

kör själva .exe filen med de rätta flaggorna i stället, slälv kör jag med --user=[användarnamn] --pass=[lösenord] -d [grafikkortets id] utan paranteserna

Och vad ligger din effektivitet på då?
Man vill ju gärna lyckas lösa något block någon gång!

Permalänk
Medlem

kenix: Kolla på ubuntu-guiden om du vill köra windows från terminalen, flaggorna är likadana (fast du anropar poclbm-mod.exe istället för poclbm-mod.py).

text som bröt mot § 9 borttagen
Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eriik:

kenix: Kolla på ubuntu-guiden om du vill köra windows från terminalen, flaggorna är likadana (fast du anropar poclbm-mod.exe istället för poclbm-mod.py).

Umm jag sitter på Windows 7 så du vet,
Men oavsett så provade jag på ubuntu och
sudo apt-get install python-pyopencl subversion
mkdir poclbm-mod
cd poclbm-mod
wget http://bitcoinpool.com/poclbm-mod.zip
unzip poclbm-mod.zip

fungerade utan problem sen så blev det

anders@anders-virtual-machine:~/poclbm-mod$ cd source
bash: cd: source: Filen eller katalogen finns inte

Permalänk
Medlem

kenix: skriv ls för att se vad som finns i katalogen

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eriik:

kenix: skriv ls för att se vad som finns i katalogen

anders@anders-virtual-machine:~/poclbm-mod$ ls
binaries-win32 poclbm-mod.zip.1 README
poclbm-mod.zip poclbm-mod.zip.2 sources

Permalänk
Medlem
Skrivet av busharmy:

Jag tycker att ni snöar in er på själva miningen.

Statistik: http://bitcoinwatch.com

Som jag har förstått det:
Det finns ett maxtak på antal bitcoins som kan minas: 21,000,000 st.
Bitcoin bygger på p2p, alltså själva alltet finns bara på alla de klienter som finns installerade ute i världen. Det finns ingen server.
Alla installerade klienter hjälper till att "mina" med cpun (går att stänga av, eller slå på rättare sagt. Den klienten som talas om här är ett specialprogram för att mina med gpu mot en pool).
"Att mina" innebär att man hjälper till att lägga beräkningskraft på att skapa block. Ett block innehåller alla de transaktioner som majoriteten av de gemensamma nätverket anser vara riktiga sen senaste blocket skapades. (Jag tror att detta innebär att man i teorin kan lura nätverket. Men man måste ha extremt mycket datorkraft.. Över hälften.)
Målet är att ett block ska skapas var 10e minut. I dagsläget testar miners 680 gigahash i sekunden. Skulle detta halveras imorgon kommer algoritmens svårighetsgrad att minskas så att det fortfarande skulle ta 10 minuter att skapa ett nytt block.
Om man lyckas skapa ett block så får man 50 bitcoins. Var 210,000e block så minskar utbetalningen per skapat block med hälften. (Detta för att det finns ett maxtak för antalet bitcoins och att man vill att anatalet bitcoins ska vara jämt fördelade över tiden. = 50st var tionde minut)

En av anledningar till att bitcoin ska minas och inte att det bara skapas 50st nya var tionde minut är att ge människor ett incitament för att hjälpa till att skapa block. Nätverket lever och dör med datorkraft från användarna = block. Den som besitter mer datakraft än "nätvekret" kan ta över det och skapa falska block osv. (tror jag?)

Att det är ett himla slöseri med datorkraft etc etc håller jag fullständigt med om. Jag har inte riktigt förstått det hela till fullo än. Varför all denna kraft behövs. etc. Det måste vara för att säkerställa att nätverket har mer kraft än någon som vill manipulera nätverket?

Nu tror jag det här blev jävligt flummigt skrivet. Känner mig en smula speedad denna härliga Lördag ; ) Ut i solen tror jag är det enda rätta. Hejhopp!
ps. behandlade visst bara mining i detta inlägg, tanken var ju att förespråka en friare ekonomi. Får bli nästa gång.

ah. Där har vi det. Du har precis förklarat varför detta är ett pyramidspel med meningen:
"Om man lyckas skapa ett block så får man 50 bitcoins. Var 210,000e block så minskar utbetalningen per skapat block med hälften. (Detta för att det finns ett maxtak för antalet bitcoins och att man vill att anatalet bitcoins ska vara jämt fördelade över tiden. = 50st var tionde minut)"

Detta är anledningen till varför detta är ett pyramidspel. Dom som började med detta är dom som tjänat in sina bitcoins enkelt och kan vackert sitta på en väldigt stor mängd av alla dessa bitcoins medans alla som hoppade på tåget senare kommer få svårare att tjäna in sina bitcoins. Det är som vilket pyramidspel som helst. Precis som med pyramidspel är det folk som blir lurade och köper in sig för att dom tror på det och dom finns visst här med. Dom har nämnts flera gånger i den här tråden. Dom där som tror på valutans uppgång.
Men så en dag så vaknar vaknar folk upp så sjunker skeppet jäkligt snabbt. Men vissa tjänar faktiskt pengar på pyramidspel. Alla förlorar inte. Skaparna kommer bli duktigt rika för alla sina bitcoins. Men det stora antalet förlorar som kom in för sent. Jag tror inte elräkningarna halveras var 210000 block.

Permalänk
Medlem

Efter för ett par dagar sen läst lite i denna tråden och blivit intresserad drog jag iväg ett mail till Gavin och frågade just om det skulle funka att använda folding istället för hashing. Fick detta som svar:

Citat:

Unfortunately, nobody has been able to figure out how to use protein
folding as bitcoin's proof-of-work.

Part of the problem is that for bitcoin to be secure, it has to be
impossible for an attacker to secretly pre-compute lots of
proof-of-work and then suddenly announce it all at once. Bitcoin's
block hashing does that by making the previous block's hash part of
the data that you are hashing.

If bitcoin used protein folding (or any other useful computation
anybody has been able to suggest so far) a hacker with a botnet or
supercomputer could pre-compute a bunch of solutions and then
overwhelm the rest of the network whenever it was convenient for them.

Thanks for your interest in bitcoin, and if you have a brilliant
insight that would let us use protein folding instead of hashing as
proof-of-work please let me know! I'm much rather all that GPU power
kill two birds with one stone and had a useful purpose other than
keeping the bitcoin system secure.

Nu är jag inte jätteinsatt i folding själv, men stämmer det han säger? Skulle man kunna utveckla en special-folding-client som inte gick att pre-compute'a med kanske?

Permalänk

kört det nu i 24 timmar

har fått 0,1 BTC 0.10243695 enligt Bitcoinpool men inget på mybitcoin ?

sen har jag även märkt att när jag uppdaterar min sida på bitcoinpool FÖRSVINNER det massa BTC utav det jag har hela tiden vad fan är detta ? det kan gå ner typ 0.00050000 sen börja gå upp igen sen efter ett tag drar den lika mycket igen....

Permalänk
Medlem
Skrivet av kenix:

anders@anders-virtual-machine:~/poclbm-mod$ ls
binaries-win32 poclbm-mod.zip.1 README
poclbm-mod.zip poclbm-mod.zip.2 sources

Fel i min guide det ska vara

cd sources

prova det.

Skrivet av JonnyBoYz:

kört det nu i 24 timmar

har fått 0,1 BTC 0.10243695 enligt Bitcoinpool men inget på mybitcoin ?

sen har jag även märkt att när jag uppdaterar min sida på bitcoinpool FÖRSVINNER det massa BTC utav det jag har hela tiden vad fan är detta ? det kan gå ner typ 0.00050000 sen börja gå upp igen sen efter ett tag drar den lika mycket igen....

Det tar några timmar innan bitcoinpool kan betala ut dina bitcoins så det är bara att vänta. Att värdena går upp och ner beror på att ett nytt block har blivit löst och dina gamla biotcoins väntar på utbetalning istället. Tryck på ditt namn för att se alla bitcoins.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

[QUOTE="Eriik;10961741"]Fel i min guide det ska vara

cd sources

prova det.

Är du säker på att mkdir poclbm-mod är korrekt också, för det blir att den inte finns?

Permalänk

FANTEN: Nej, du har tolkat det fel, och detta är anledningen: Precis som med alla andra varor och saker som används som valuta så krävs det att det är sällsynt för att hålla värdet stabilt. Med ett maxtak på mängden mynt så garanterar man att värdet inte kommer att dyka, men samtidigt så ger det oundvikligt en deflation som kommer att öka värdet per enhet.
därmed komer dessa 50 mynt från varje block år 2030 när det är svårt at producera nya block att vara värda galet mycket, vilket är anledningen till att man valt att låta antalet mynt sjunka med tiden.
Se bara till guld, dess värde ligger på rekordnivåer och den som idag kan gräva upp litegrann tjänar lika idag mycket som den som då grävde upp en större mängd (men ja, den som grävde först har mer guld som då är värt mer idag).

Detta är INTE ett pyramidspel mer än vad guldgrävning är.

Kom ihåg att dessa miners kommer att ersättas genom transaktionsavgifter, för att transaktioner ska kunna bekräftas så måste de registreras i blockkedjan när block löses. För att dessa miners ska ha intresse av det så är tanken att de som gör transaktioner lägger på någon procent som de som löser blocken får.

Samtidigt så justeras också svårigheten på blocken *automatiskt* för att hålla antalet lösta block stabilt på 6 block/timme!

JonnyBoYz: jag har inte använt sidan du använder. Vilka värden är det du läser på?

Visa signatur

sqrt(1787569)

Permalänk
Skrivet av Drawmly:

Efter för ett par dagar sen läst lite i denna tråden och blivit intresserad drog jag iväg ett mail till Gavin och frågade just om det skulle funka att använda folding istället för hashing. Fick detta som svar:

Nu är jag inte jätteinsatt i folding själv, men stämmer det han säger? Skulle man kunna utveckla en special-folding-client som inte gick att pre-compute'a med kanske?

Där fick man ett väldigt tydligt svar.
Sammanfattninsvis så är hasningen "meningslös" på så sätt att man inte skapar något av betydelse för någon, men att det är ett nödvändigt ont då inget annat sätt är tillräckligt säkert.

Jag ställer mig tveksam till bitcoins, en intressant ide/experiment är det dock.

Visa signatur

EVGA G2 Supernova 750W, ... , 2x8GB Vengance, MSI GTX760 4GB Gaming Ed + GTX580 3GB Phantom (ej SLI).

Permalänk
Medlem

Jag klipper och klistrar lite från den "officiella" wikin.

Bitcoins value is based on how much electricity and computing power it takes to mine them
Early adopters are unfairly rewarded
It's a giant ponzi scheme
Anyone with enough computing power can take over the network
Bitcoin mining is a waste of energy and harmful for ecology

Jag minar på deepbit.net med ett AMD 5870, jag får ut 320Mhash/s och ca. 3-4 bitcoins om dagen och då står den och tuggar ca. 20/7. Inom en månad bör jag ha betalat tillbaka grafikkortet. Redan kommit en bit på vägen.

Natanael_L: Okej. Men om man äger 51% av all datorkraft och 51% av alla klienter då? Eller finns det en vedertagen historik? Hur bestäms den? Och när?

FANTEN: Det du säger stämmer. De som var på det hela först lär ha tusentals bitcoins idag och lär ha tjänat en hacka redan (Bitcoinen är idagsläget mer värd än en dollar så dem borde ha sålt av lite...). Men det är frivilligt för folk att mina, jag själv tänker sluta när mitt grafikkort helt plötsligt betalat tillbaka sig. Ju längre tid som går, desto fler vill ha en del av kakan, desto mindre kaka får jag. Så är det ju.
Men jag ser en oherhörd potential i en valuta/betalningssätt som är gratis, potentiellt anonymt, avskiljt från ett lands nationalekonomi mm.

Permalänk
Medlem

[QUOTE="Eriik;10961741"]
Okej strunta i mitt senaste inlägg
Ända problemet jag har på är den sista och då får jag ImportError: No module name jsonrpc.

Eller hela texten blir

Traceback (most recent call last):
File "poclbm-mod.py", line 5, in <module>
from BitcoinMiner import *
File "/home/anders/poclbm-mod/sources/BitcoinMiner.py", line 13, in <module>
from jsonrpc import ServiceProxy
ImportError: No module named jsonrpc
anders@anders-virtual-machine:~/poclbm-mod/sources$

Permalänk
Medlem
Skrivet av Natanael_L:

FANTEN: Med ett maxtak på mängden mynt så garanterar man att värdet inte kommer att dyka, men samtidigt så ger det oundvikligt en deflation som kommer att öka värdet per enhet.

Nej, sakligt värde garanteras inte av att ha ett tak för hur många enheter det släpps. Värdet bestäms av marknaden och tillgång.

Det är det du gör här, försöker öka värdet på dina coins, och det måste då alla andra oxå göra som går med i detta för att deras coins ska öka i värde.

slarv..
Visa signatur

"Den som aldrig gjort fel har aldrig testat något nytt" -Albert Einstein

MSI 890FXA-GD70 + 1055t @ sweetspot 3,9Ghz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Natanael_L:

Fråga: Är inte detta slöseri med energi?
Jämför med att gräva guld, kol eller järn. Räknar man i utsläpp per krona av "skapat värde" (eller hur man nu ska uttrycka sig) så är bitcoinmining väldigt effektivt.

Först när det sista trädet huggits ned,
Först när den sista floden förorenats,
Först när den sista fisken blivit fångad,
Då först kommer du förstå att pengar inte kan ätas.

Cree-indiansk profetia

Skillnaden är kanske att guld kol eller järn kan du ju faktiskt använda till något.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem

Vad kan man använda en amerikans dollar till?

Enda anledningen till att den är användbar är ju för att de som använder sig av den anser att den har ett värde. Amerikanerna får sin lön i den, de kan betala sin hyra med den och omvärlden anser att den är värd si och så många av deras egna valutor.

Bitcoin är ju inte där än, såklart. Och kanske aldrig kommer dit, men jag tror och hoppas att den åtminstone lyckas ta sig en bra bit på vägen och stabiliserar sig som ett fullvärdigt alternativ på den fria marknaden

kenix: Måste du inte installera jsonrpc först? http://www.bitcoin.org/smf/index.php?topic=2636

text som bröt mot § 9 borttagen
Permalänk
Skrivet av Gussman:

http://data.fuskbugg.se/skalman02/mining%20lol.png

Där är min mining, men ställt in på att processorn minar går inte ändra på device finns det bara 2500 eller [0] barts?

Den listar tillverkaren av grafikkretsen eller något sådant så du ser ej modell/namn på grafikkortet, barts var det jag valde och det verkar vara rätt.

Ligger på 220-227 Mhash/s med ett oklockat hd 6870, är det bra eller?

Stressar mitt grafikkort hårt, ligger på 70 grader, med fläkten på 44%(låter högt som ***), då med sidoplåten på chassit borttaget.

Visa signatur

Här skryter vi om vem som lägger ut mest pengar på hårdvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av busharmy:

kenix: Måste du inte installera jsonrpc först? http://www.bitcoin.org/smf/index.php?topic=2636

Funkade prima tills jag kom till
~/bitcoin-0.3.19/bin/64/bitcoin -server&
Vad ska man skriva här då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kenix:

Funkade prima tills jag kom till
Vad ska man skriva här då?

Jag vet inte då jag inte testat men.. Hmm. Bara skriva det, vänta och sedan skriva "python poclbm.py -d 0 --user un --pass pw"?

Eller står den bara och tänker och inget händer? Kör du grafiskt? Isf ta ett nytt terminalfönster och skriv det andra i det.

Eller pausa med ctrl+z och sedan skriv "bg" för att fortsätta det pausade jobbet i bakgrunden och skriv sedan python-raden?

EDIT: skriv bara "~/bitcoin-0.3.19/bin/64/bitcoin" eller "... --help" och se vad den föreslår?

Permalänk
Medlem

När jag skriver in
Så står det
anders@anders-virtual-machine:~$ bash: /home/anders/bitcoin-0.3.19/bin/64/bitcoin: Filen eller katalogen finns inte

Permalänk
Medlem

Om du skriver "cd /home/anders/" och sedan "ls", vad säger den då? har du packat upp mappen där? Tror du måste hitta rätt sökväg så att säga, börja och leta i din hemmapp efter bitcoin mappen. Du kanske har en annan version än 0.3.19?

Permalänk
Medlem

Hur kan man jämföra detta med guld när man inte får något "guld" i handen? Det är ju bara på låtsas. Inget land har accepterat bitcoin som valuta, kassörskan nere på Ica vet inte vad det är för något och när vi lämnar anbud på jobbet så skriver vi inte enmiljonfemhundratusen bitcoin på framsidan. Det verkar inte finnas någon förankring i verkligheten.

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av busharmy:

Om du skriver "cd /home/anders/" och sedan "ls", vad säger den då? har du packat upp mappen där? Tror du måste hitta rätt sökväg så att säga, börja och leta i din hemmapp efter bitcoin mappen. Du kanske har en annan version än 0.3.19?

[1]+ Avslut 127 ~/bitcoin-0.3.19/bin/64/bitcoin -server anders@anders-virtual-machine:~$ ls Bilder BitcoinMiner.py Mallar Publikt bitcoin-0.3.19-linux.tar.gz Dokument Musik python-jsonrpc bitcoin-0.3.19-linux.tar.gz.1 examples.desktop poclbm-mod Skrivbord BitcoinMiner.cl Hämtningar poclbm.py Video anders@anders-virtual-machine:~$

Permalänk
Medlem
Skrivet av soderkvist:

Hur kan man jämföra detta med guld när man inte får något "guld" i handen? Det är ju bara på låtsas. Inget land har accepterat bitcoin som valuta, kassörskan nere på Ica vet inte vad det är för något och när vi lämnar anbud på jobbet så skriver vi inte enmiljonfemhundratusen bitcoin på framsidan. Det verkar inte finnas någon förankring i verkligheten.

Det fanns det inte den dagen människan hittade guld heller.

Bitcoins är nog inte redo för den stora massan än. Den är inte redo för mig heller egentligen, därför för jag heller inte över alla mina besparingar till mitt bitcoin-konto. Vad ska jag med de till? Jag kan möjligen köpa ad-space någonstans och en del geekiga-tjänster. Just Nu.

Se det som ett framtida alternativ till paypal (på kort sikt). Eller kort-betalningar över nätet. De kostar 1-3% varje gång du skickar pengar från visa-kortet till destination x, eller betalar via paypal. Här har vi möjligheten (att i framtiden - när bitcoins är mer adopterade av den sk. "verkligheten") att göra detta gratis. (Adopterad av verkligheten = möjligheten konvertera vanliga pengar till bitcoins (och tvärtom) på ett billigare och smidigare sätt). Vill du inte vara med från början så skit i det och tror du inte att det kommer bli "den nya paypal" så skit i det. Du är varmt välkommen att hoppa på tåget om ett år (då mina förhoppningar, förhoppningsvis realiserats )

kenix: Du måste packa upp "bitcoin-0.3.19-linux.tar.gz ". typ "tar -xvzf bitcoin-0.3.19-linux.tar.gz"
Sedan bör det där kommandot fungera.