Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00

Windows 7 - Inbyggt (?!) ljud/musik problem! Hjälp eftersökes!

Permalänk
Medlem

Windows 7 - Inbyggt (?!) ljud/musik problem! Hjälp eftersökes!

Hej alla Sweclockers medlemmar!

Jag är säker på att dom flesta av er här kör Windows 7 nuförtiden istället för Windows XP på era datorer. Men, det är förmodligen inte lika vanligt att ha ett 5.1 högtalarsystem till det, eller hur? Så, om ni inte har det, då kommer ni inte att märka av det här problemet. Om du har det, i sådana fall så är problemet ganska... uppenbart.

Om du har kört Windows XP med samma högtalarsystem som du kör med Windows 7 nu, så skulle du veta att så fort du startar en musikfil (MP3, waw, etc etc) så spelar den upp musiken genom alla dina högtalare, oavsett vilken musikspelare du hade.

Nu, om du skulle byta operativsystem till antingen Windows Vista eller Windows 7 och försöka spela upp samma musikfil,i vilken mediaspelare som helst, vad händer då? Detta är vad: Windows Vista/7 kommer ENDAST att spela upp musiken genom dina front, och i vissa fall, beroende på vilka högtalare du har, din subwoofer!

Detta är en av det få kvarstående problem som får mig att inte villja byta Windows XP mot Windows 7 som mitt huvud-OS!

Nu frågar jag efter hjälp! Det spelar ingen roll vad för sorts lösning ni har till problemet (3rd party program eller modifikationer är inga problem!),eller om ni helt enkelt bara kan ta och skriva ett mail till Microsofts support och göra dom medvetna om problemet!

Tack för på förhand!

/Atlas Tasume

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Vad har du för ljudkort/moderkort och vad heter ditt 5.1 system?

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Hedersmedlem

Problemet är att Vista / W7 gör rätt till skillnad från de flesta drivrutiner för XP som envisas med att så fort du har ett flerkanalsystem så ska ljudet mixas ut i alla kanaler.
Musik är så gott som alltid inspelad i stereo (2 kanaler) och ska därför också spelas upp i stereo. Allt annat är fel. Vill du tvunget fördärva stereoperspektivet med att fuska ut ljud i övriga kanaler så finns det i drivrutinerna till de flesta ljudkort inställningar som fixar det åt dig.

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem

Jag är ganska säker på att det inte är ett unikt problem för mig, då jag känner till en del som har samma problem, fast helt annorlunda datorsystem.

Än så länge har jag inget ljudkort, men moderkortet är ett GIGABYTE GA-880GM-UD2H. Ja, jag har testat att ladda ner dom senaste drivrutinerna. Har även testat att spela upp musik med WMP12, WinAmp och även en hackad version av WMP11 som fungerar på Win7.

Högtalarsystemet heter Logitech Z-5065.1

Visa signatur

Permalänk

Jag kör 5.1 med W7 och har aldrig haft problem

Visa signatur

Asus Striker II Extreme / XFX Geforce GTX 280 / Q9450 @ 3.6GHz/ TRUE Noctua 120/ 4x1GB Corsair TWIN3X2048-1333C9DHX / X25-M G2 80gb Velociraptor / Win 7 Ultimate x64/ Antec P190

MovieDatabase

Permalänk
Medlem
Skrivet av videfix:

Problemet är att Vista / W7 gör rätt till skillnad från de flesta drivrutiner för XP som envisas med att så fort du har ett flerkanalsystem så ska ljudet mixas ut i alla kanaler.
Musik är så gott som alltid inspelad i stereo (2 kanaler) och ska därför också spelas upp i stereo. Allt annat är fel. Vill du tvunget fördärva stereoperspektivet med att fuska ut ljud i övriga kanaler så finns det i drivrutinerna till de flesta ljudkort inställningar som fixar det åt dig.

Jag håller inte alls med om att det är att "fördärva stereoperspektivet". En sak är det om man sitter med ett högtalarsystem för 50 00 kr. Dock gör jag inte det, och då jag själv anser att ljudet låter MYCKET bättre när det spelas upp i alla högtalare.

Jag satte knappast upp den här tråden för att ha någon att säga åt mig att det inte _ska_vara som jag vill ha det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Men du måste ju inse att det inte är ett fel i windows 7 utan att det är du som vill hitta en inställning för att spela upp ljudet ur alla kanaler, och att mediet du använder egentligen inte är syftat för detta.
Har du provat att ställa om ljudet i musikspelaren till mono?

Visa signatur

Custom Built Chassis|CM Silent 1000W Mod|Asus P6X58D-E|i7 930@4.2ghz ht on| 6Gb Corsair Dominator @1604MHz| Evga & Zotac Gtx 470 SLI @ 800,1600,1674 & Asus 8600gt physX dedicated| WD Green 1Tb+1Tb WD Black sata 3 +1Tb extern|Intel SSD 80Gb X25-M G2|Logitech MX518 & G15| H2O|Shure SRH840
http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2223280

Permalänk
Medlem

Se till att ha BIOS vF8 och Realtek Function driver r2.49-6121 härifrån http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=3475#d...
Därefter ska du ha ett program som heter Realtek HD-ljudkonfiguration som körs i bakgrunden och hittas i systemtray där du kan ställa in ljudet specifikt för varje högtalare.
Mixningen (om den är möjlig) görs via ljudsystemet, vet inte hur den fungerar för just din, på min Z-5500 görs mixningen via dess externa kontrollpanel som behandlar ljudet beroende på vad det är för input.
Om det inte fungerar bör du ta kontakt med Gigabytes eller Logitechs support.

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av save:

Se till att ha BIOS vF8 och Realtek Function driver r2.49-6121 härifrån http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=3475#d...
Därefter ska du ha ett program som heter Realtek HD-ljudkonfiguration som körs i bakgrunden och hittas i systemtray där du kan ställa in ljudet specifikt för varje högtalare.

Tackar! Ska ta en titt på det så fort jag får tillbaka mitt moderkort från reparation!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av save:

Mixningen (om den är möjlig) görs via ljudsystemet, vet inte hur den fungerar för just din, på min Z-5500 görs mixningen via dess externa kontrollpanel som behandlar ljudet beroende på vad det är för input.

Ah, en sak till: Mitt GA-880GM-UD2H är en Rev 1.0, inte 1.3.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte riktigt problemet, du vill spela upp stereo ljud i alla högtalare?
Antar att "alla högtalare" = 6 stycken?!

Detta görs på samma sätt i Windows 7 som i Windows XP. Kör du Windows egna drivrutiner som kommer du få ljud i 2 + ev .1 beroende på hur du har anslutit dina högtalare. Oavsett vilken verion du har av Windows.

För att få ljud i övriga högtalare behöver du program och ev. drivrutin för att få funktionen multichannel stereo (tror dock inte centern används i detta fall).

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Jag förstår inte riktigt problemet, du vill spela upp stereo ljud i alla högtalare?
Antar att "alla högtalare" = 6 stycken?!

Detta görs på samma sätt i Windows 7 som i Windows XP. Kör du Windows egna drivrutiner som kommer du få ljud i 2 + ev .1 beroende på hur du har anslutit dina högtalare. Oavsett vilken verion du har av Windows.

För att få ljud i övriga högtalare behöver du program och ev. drivrutin för att få funktionen multichannel stereo (tror dock inte centern används i detta fall).

Problemet är att Windows 7 inte verkar villja spela up musik på exakt samma vis så som Windows XP gör. Det handlar bara och endast om musikfiler. I Windows XP om du öppnar och lyssnar på en ljudfil med ett 5.1 ljudsystem så får du musiken ut genom alla 6 högtalare i systemet, medans I Windows 7 så får du bara ut ljudet genom bas + front.

Jag vill helt enkelt att Windows 7 ska spela upp musik på samma vis som XP.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Problemet är att Windows 7 inte verkar villja spela up musik på exakt samma vis så som Windows XP gör. Det handlar bara och endast om musikfiler. I Windows XP om du öppnar och lyssnar på en ljudfil med ett 5.1 ljudsystem så får du musiken ut genom alla 6 högtalare i systemet, medans I Windows 7 så får du bara ut ljudet genom bas + front.

Jag vill helt enkelt att Windows 7 ska spela upp musik på samma vis som XP.

windows gör ingenting... det du pratar om är en inställning i programmet du får med till ditt ljudkort

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

windows gör ingenting... det du pratar om är en inställning i programmet du får med till ditt ljudkort

Eller inte, med tanke på att jag:

1. Har inte ett ljudkort
2. Har testat med exakt samma hårdvara på både XP och 7, och det ger olika resultat. Samma mjukvaraprogram (Realtek HD Audio Manager) används i samma inställningar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Eller inte, med tanke på att jag:

1. Inte har ett ljudkort
2. Har testat med exakt samma hårdvara på både XP och 7, och det ger olika resultat. Samma mjukvaraprogram (Realtek HD Audio Manager) används i samma inställningar.

Har du inget ljudkort?

samma hårdvara ja, men antagligen inte samma drivrutiner samt samma version av mjukvara

Visa signatur