Permalänk
Medlem

Datorn dör ibland!

Tjena gott folk!

Jag har läst ett gäng trådar kring folk som har problem att datorn dör när de spelar spel osv, men eftersom mitt problem inte är samma så startar jag en ny tråd!

Min dator dör random! Ibland är den "död" när den startas upp, fläktarna står på max och ingen bild på skärmen (no signal input) står det på skärmen.

Ibland dör datorn 1 sekund efter att Windows startat och ibland tar det 5 min och ibland tar det 5 timmar, helt random.

Det enda spelet jag spelar är CS hyfsat sparsamt, samma sak där, datorn dör. Ibland när jag spelar så hör jag ljudet på spelet (då har bara grafiken dött) och ibland hänger sig även ljudet...

Min dator:
Moderkort: Asus rampage extreme
CPU: Intel Extreme X9650
Grafikkort: GeForce 8800 GTS 512 MB
Ljudkort: X-Fi
Hårddisk: Raptor

Jag hade samma problem i Vista 64-bit, så bytte till Win 7 64 Bit, samma problem här.

Vad jag vet har jag senaste drivrutinerna till allt i datorn.

Just nu är inga program installerade förutom WinRAR, Avast och CS...

Tackar på förhand för hjälpen!
GLad Påsk!

Permalänk
Medlem

Ladda ner Memtest86+ (iso-fil) och bränn på en skiva. Boota med skivan och se om den klarar sig igenom hela testet utan fel. Om den klarar det kan du utesluta minnena iaf.
Vad sitter det för agg i burken?

Permalänk
Medlem

Hur gammal är datorn?
Gjorde du något speciellt innan det började bli så här?

Du glömde skriva nätaggets märke, modell och ålder.

Permalänk
Medlem

Tjena!
Sorry glömde som ni påpekade agget., Det är ett cooler master 1000W, som är 3-4 år gammalt, men har svårt att tro att det är agget det handlar om då det är så random, och inte då graffe drar mycket förbrukning.

Ska testa memtest.

Jag har kollat igenom loggen, ser inte någon anledning till varför datorn dör...

Permalänk
Medlem

Har precis samma problem med min HP HDX 18, två år gammal...
Ibland tar det 1minut, 1 timme eller ett dygn. Frustrerande. Står inget i loggen.

Visa signatur

None

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMadMan:

Ladda ner Memtest86+ (iso-fil) och bränn på en skiva. Boota med skivan och se om den klarar sig igenom hela testet utan fel. Om den klarar det kan du utesluta minnena iaf.
Vad sitter det för agg i burken?

Memtest visade att det inte var några fel på minnena!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Onormal:

Har precis samma problem med min HP HDX 18, två år gammal...
Ibland tar det 1minut, 1 timme eller ett dygn. Frustrerande. Står inget i loggen.

Ja det suger ordentligt, speciellt då jag har datorn till arbete!!

Men jag tror det kan vara så att det handlar om asus drivrutiner i mitt fall, men jag är osäker på det. Å jag vet inte hur det skall gå till för mig att testa om det är dessa drivrutinerna eller ej :S

Ljudet på min dator fungerar till och från, i skrivandets stund så är det ett rött kors på högtalarn i iconfältet, å förra gången jag satte på datorn funkade ljudet... (Detta var inget problem i Vista).

Permalänk
Medlem

Det är rätt mycket som kan orsaka felet. Både i Windows och hårdvara som delar (tex ljudkortet) eller kringutrustning. Många blir förvånad att småsaker som kablar, skadade tangentbord/mus osv kan orsak fel. Testa att ta bort det du inte behöver för att få felet.

Oftast så misstänker man hårdvara som orsaken.

Hur ofta är det problem när ni fortfarande är i bios INNAN Windows startar?

Edit:
M911:
Hoppas att du laddade ned drivrutinerna från tillverkarnas hemsidor. För de man får via Win 7 och Win Uppdate kan vara dåliga eller begränsade.

Du kan installera om igen men vänta med så mycket som möjligt. Starta om datorn mellan varje eller en liten grupp drivrutiner, program mm. Glöm inte att ta bort och skapa nya partitioner som snabb formateras för vissa fel blir annars kvar trots att man formaterat och installerat om.

Har du flera hårddiskar så tar du bort de andra så att du bara har Windows disken kvar när du installerar.

Onormal:
Skulle vara bra om du gör som M911 och först utesluter fel i Windows. Speciellt om du inte har reserv delar (tex extra nätagg) att testa med. Fast du kan alltid ta bort så mycket kringutrustning, kablar och prylar som möjligt innan dess.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Jag har laddat ner drivrutiner till grafikkortet från Nvidia, å jag tror inte det är fel på grafikkortet trots att det är det som brukar "dö" först då datorn hänger sig. Ibland när grafiken dör så hör jag normalt ljud i högtalarna, men efter en stund så hänger sig även ljudet.

Denna gången jag startade datorn så fungerade inte ljudet alls, och det går inte att installera drivrutinerna från asus.

De senaste drivrutinerna från asus kring mitt moderkort är 2 år gamla, vilket jag inser är jäkla illa! Finns antagligen en del updates från Windows som skulle behöva kompletteras med nya drivrutiner från moderkortet (vilket jag tror är hela problemet).

Jag har alla mina diskar i min server och kör endast 1 disk på maskin å all lagring går in i servern, så endast min raptor.

Memtest visade att allt var okey.

Det händer flertal gånger att datorn "dör" innan BIOS hinner startas, skärmen hänger då inte med och fläktarna står på för fullt, låter jag då datorn vara så "går den inte vidare", alltså fläktarna står å går för fullt i 60 min om jag inte stänger av datorn.

Det känns som om moderkortet "tappar" min utrustning efter windwos vista update för 1 månad sedan. Efter den uppdateringen så fick jag boota om med "senaste fungerande maskinvaran" och då funkade det ett tag, men efter fler updates så kom detta felet hela tiden. Nu har jag bytt till win 7 och samma fel kvarstår. Jag har uppdaterat win 7 med alla updates som finns, samma problem kvarstår.

Så jag känner mig rätt lost!!

Permalänk
Medlem

Låter som moderkortet men vad har du för nätagg märke modell?

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Låter som moderkortet men vad har du för nätagg märke modell?

Det står i tråden vad för agg...
(Cooler master 1000W)
Jo det kan absolut vara så att det är mitt moderkort som inte är med i utvecklingen, å det kanske man får acceptera om det är mer än 2-3 år gammalt

Permalänk
Medlem

Jag bytte ljudkortet till ett annat X-fi extreme audio som jag hade liggandes, å det funkade klockrent
(tipppar på att det andra ljudkortet inte höll måttet)...

Nu ska vi se om ljudkortet kan ha varit anlendingen till att datorn dog hela tiden...

Permalänk
Medlem

Efter att ha spelat CS i ca 45 min så dog datorn... Det finns ingen logg över vad som "gått fel", så det är en spännande gissningslek :/
Så jag drar slutsatsen att det inte var mitt trasiga ljudkort som orsakade detta!

Permalänk
Medlem

testa med att uppdatera drivrutiner till grafikkort och sedan med ett annat grafikkort.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

testa med att uppdatera drivrutiner till grafikkort och sedan med ett annat grafikkort.

Har senaste drivrutinerna till mitt grafikkort, samt även testat en beta till det kortet. Men samma problem kvarstår...

Permalänk
Medlem
Skrivet av M911:

Har senaste drivrutinerna till mitt grafikkort, samt även testat en beta till det kortet. Men samma problem kvarstår...

testa med ett annat kort

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Lol kanske din On/Off knapp på datorn som det är fel på XD

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.0GHz / Noctua NH-D14 | Gigabyte Geforce GTX 670 WindForce 3X| ASRock Z77 Pro4 | Cooler Master Silent Pro M 600W | Corsair Vengeance CL9 2x4GB LP | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm| Fractal Design R4 | Acer 24'' G245HQbid |||| *Tillbehör* | Razer Megalodon 7.1 Headset | Razer Mamba | Citera gärna! Annars glömmer jag!! | Fri frakt för Swec!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

testa med ett annat kort

Jag har 2 likadana 8800 kort, samma med båda...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buzz996:

Lol kanske din On/Off knapp på datorn som det är fel på XD

Om det ändå vore så enkelt...

Tippar dock på att det handlar om moderkortets drivrutiner! Vilket det inte går att göra något åt förrän asus gör en update på dem, senast va 2009.

Permalänk
Medlem

Hade ett liknande problem på en gammal märkesdator och där var det nätagget som var boven. Låter som det kan vara det här också om inget skrivs i loggen så verkar det ju som att strömmen bara dör.

Visa signatur

Har ett moderkort men vart fan köper man ett pappakort!?
Dator som moddas för fullt: SilverStone Raven RV02 White| i7 2600k @ 4,6GHz | ASUS P8P67 WS Revolution| Tri SLI Asus GTX580 DCII| 16Gb Corsair Vengence 1600MHz | Corsair AX 1200i| 2st OCZ Vertex 3 MI 120GB | Skärmar: 3x Dell U2311

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobi the Dobi:

Hade ett liknande problem på en gammal märkesdator och där var det nätagget som var boven. Låter som det kan vara det här också om inget skrivs i loggen så verkar det ju som att strömmen bara dör.

Jo jag har funderat på detta, men agget är hyfsat nytt å har tills nyligen fungerat felfritt. Förutom det så har datorn dött mindre under windows 7 än Vista... Samt så ibland hör jag ljudet när skärmen slocknar. Känns som om moderkortet "tappar" grafikkortet på något sätt. Men eftersom det inte finns updates till asus så går det ju aldrig att ta reda på?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av M911:

Jo jag har funderat på detta, men agget är hyfsat nytt å har tills nyligen fungerat felfritt. Förutom det så har datorn dött mindre under windows 7 än Vista... Samt så ibland hör jag ljudet när skärmen slocknar. Känns som om moderkortet "tappar" grafikkortet på något sätt. Men eftersom det inte finns updates till asus så går det ju aldrig att ta reda på?!

Lämna in den !? Eller har du byggt den själv ?

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.0GHz / Noctua NH-D14 | Gigabyte Geforce GTX 670 WindForce 3X| ASRock Z77 Pro4 | Cooler Master Silent Pro M 600W | Corsair Vengeance CL9 2x4GB LP | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm| Fractal Design R4 | Acer 24'' G245HQbid |||| *Tillbehör* | Razer Megalodon 7.1 Headset | Razer Mamba | Citera gärna! Annars glömmer jag!! | Fri frakt för Swec!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buzz996:

Lämna in den !? Eller har du byggt den själv ?

Klart jag byggt den själv, har jag gjort med alla mina datorer
(Å ja, jag har byggt den "rätt" )

Nu har jag flashat om BIOS med alla updateringar som finns, även de jag inte egentligen behöver. installerat om alla drivrutiner... Så nu ska jag se hur lång tid det tar innan datorn dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av M911:

Klart jag byggt den själv, har jag gjort med alla mina datorer
(Å ja, jag har byggt den "rätt" )

Nu har jag flashat om BIOS med alla updateringar som finns, även de jag inte egentligen behöver. installerat om alla drivrutiner... Så nu ska jag se hur lång tid det tar innan datorn dör!

om du redan har formaterat om, och det du skrev här inte hjälper, då är det 100% hårdvara, då får man börja byta ut komponent för komponent

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

om du redan har formaterat om, och det du skrev här inte hjälper, då är det 100% hårdvara, då får man börja byta ut komponent för komponent

Det jag gissat på är ju att efter den uppdateringen då allt började bli knepigt så hängde inte asus moderkortet med i matchen, jag gjorde en återställning efter den, men körde på andra uppdateringar, men fick ändå samma problem.

Jag har kontaktat asus om problemet, men förväntar mig inget svar på en såpass gammal produkt som inte ens säljs längre. (Jag vet ju inte om det är moderkortet, men gissar på detta).

Eftersom jag skall byta ut mitt grafikkort så kommer det bli första steget.

När jag körde Vista 64 bit så dog datorn mängder av gånger varje dag och ibland startade den inte. I Win 7 så har den dött 3-4 gånger på sedan tråden startades. Det kan ju vara så att allt funkar i Win 7 men inte i Vista. Nu har jag installerat om allt igen och den har inte dött än så länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M911:

Tjena gott folk!

Jag har läst ett gäng trådar kring folk som har problem att datorn dör när de spelar spel osv, men eftersom mitt problem inte är samma så startar jag en ny tråd!

Min dator dör random! Ibland är den "död" när den startas upp, fläktarna står på max och ingen bild på skärmen (no signal input) står det på skärmen.

Ibland dör datorn 1 sekund efter att Windows startat och ibland tar det 5 min och ibland tar det 5 timmar, helt random.

Det enda spelet jag spelar är CS hyfsat sparsamt, samma sak där, datorn dör. Ibland när jag spelar så hör jag ljudet på spelet (då har bara grafiken dött) och ibland hänger sig även ljudet...

Min dator:
Moderkort: Asus rampage extreme
CPU: Intel Extreme X9650
Grafikkort: GeForce 8800 GTS 512 MB
Ljudkort: X-Fi
Hårddisk: Raptor

Jag hade samma problem i Vista 64-bit, så bytte till Win 7 64 Bit, samma problem här.

Vad jag vet har jag senaste drivrutinerna till allt i datorn.

Just nu är inga program installerade förutom WinRAR, Avast och CS...

Tackar på förhand för hjälpen!
GLad Påsk!

Vad har du för skärm? Mycket möjligt att svaret är så enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Efta:

Vad har du för skärm? Mycket möjligt att svaret är så enkelt.

Jag har en Eizo S2431W, men borde den inte dött under de tidigare 2-3 åren då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av M911:

Jag har en Eizo S2431W, men borde den inte dött under de tidigare 2-3 åren då?

Det är en LCD TFT, och de brukar ha problem med baklysningen. Nästa gång den slocknar, lys på den med en ficklampa och se om du kan se nåt. Det är ju dock ett kvalitetsmärke som lämnar 5 års garanti, så det kan tyckas lite långsökt. Eftersom att du beskriver problemet utan någon BS eller något så har vi ju där endast två bovar hårdvaruvis, och det är graffet och skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Efta:

Det är en LCD TFT, och de brukar ha problem med baklysningen. Nästa gång den slocknar, lys på den med en ficklampa och se om du kan se nåt. Det är ju dock ett kvalitetsmärke som lämnar 5 års garanti, så det kan tyckas lite långsökt. Eftersom att du beskriver problemet utan någon BS eller något så har vi ju där endast två bovar hårdvaruvis, och det är graffet och skärmen.

Skärmen är jag i princip 100 på att den e hel å felfri (testat den på en annan dator).
Samt att ibland så när datorn dör så kan jag inte stänga av och sätta på skärmen för att få bild, utan det står att det inte kommer någon signal...

Jag tippar på, som jag skrivit 100 ggr innan, graffe eller moderkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av M911:

Skärmen är jag i princip 100 på att den e hel å felfri (testat den på en annan dator).
Samt att ibland så när datorn dör så kan jag inte stänga av och sätta på skärmen för att få bild, utan det står att det inte kommer någon signal...

Jag tippar på, som jag skrivit 100 ggr innan, graffe eller moderkort

Okej. Köper du dock ett nytt grafikkort utan att kolla innan så är det mycket möjligt att du sitter dör med tummen i röven. Men är du säker så är du väl säker, och då behövs väl ingen diskussion?