Permalänk
Medlem

Musmatta med låg friktion, köpråd?

Har ingen märkvärdig mus men en Microsoft 3.0.

Söker en musmatta med låg friktion alltså bra lätt glid, och framför allt tyst. Förslag?
Storlek small-medium, och gärna i den lägre prisklassen då jag inte är någon hardcore gamer.

Permalänk
Hedersmedlem

Kan få en träbit att glida på ett sandpapper.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Hahaha! Blir lite väl kladdigt kanske

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av qaws:

Hahaha! Blir lite väl kladdigt kanske

Det kladdar faktiskt inte nånting men precis allt blir halt som såpa.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem

Biltema har några billig modeller som är bra, en med textilsida. och de har även glasmattor.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

jag köpte en X7 Gaming från A4Tech, samma ämne som dyra 300krs Qpads och kostade mig 89kr från Jula, super bra prisvärd musmatta, haft den lite över 1 år ser fortf. som ny ut.
alla möss glider bra och eftersom d e tyg så är den tyst också, perfekt precision också, min 3.0 läser av så jävla fint så de är inte sant.
måste dock dammas av ibland

x7 mattan är värd varenda öre och den kostar mindre än hälften av de dyra, denna borde egentligen kosta minst 200kr men men ^^

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Sapphire 7900 GRE | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera Steelseries QcK: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=229155

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem

har en QcK liggandes här som ja inte använder, polare får ta den där det är lan, jag rekommenderar X7an före QcK på alla tänkbara sätt.
sen att QcK slits fort också pga tunnheten, min är väldigt vit här å där pga slitage.
QcK är skit bra när den är ny men efter den börjar bli lite sliten så är den i stort sett värdelös,

hitta x7 på prisjakt dock ser inte min likadan ut:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=380938

du får upp mer genom att skriva X7 Musmatta i sökfältet på Prisjakt.
finns inte längre i Jula :/

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Sapphire 7900 GRE | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Min personliga favorit är Steelseries S&S http://steelseries.com/products/surfaces/steelseries-ss
Men då den är i hårdplast så kan den ju kanske inte räknas som direkt ljudlös. Inte för att jag tycker det låter särskilt mycket från den men det beror ju mycket på vilken mus du har.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 | MB: MSI MAG B650 Tomahawk WIFI | CPU: AMD Ryzen 5 7600X | Internminne: Corsair Vengence 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 | CPU-kylare: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | GPU: Nvidia GeForce RTX 4070 Super | SDD: Samsung 990 Pro 2TB - Intel 600p 480GB | HDD: 2x Toshiba Enterprise MG09 Series 18TB - WD Elements Desktop 12TB - 2x WD Elements Desktop 5TB - 2x WD 5TB - 3x WD 3TB (70TB total) | Skärm: Dell 2715H | Dell S2721QSA | BenQ G2420DHBL | Philips 233V | Projektor: Optoma HD65 on 120" | PSU: Corsair RM750x

Permalänk
Medlem

Är det verkligen så låg friktion i tygmattor?

Permalänk
Medlem

Själv har jag en Steelseries 4D (vet inte om dessa ännu görs) men den har en grövre sida och en helt blank. Helt underbar musmatta, har haft den nu i typ en 4-5 år. Helt perfekt.

Update: Verkar tyvärr har utgått..
http://www.inet.se/artikel/6900838/steelseries-4d-musmatta-sv...

Dock fanns den i Steelseries shop:

http://shop.steelseries.com/index.php/surfaces/steelseries-4d...

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Medlem

har haft en QcK i många många år nu. köpte den... kanske 2007. fortfarande på samma, den är inte nämnvärt sliten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nico.v:

har en QcK liggandes här som ja inte använder, polare får ta den där det är lan, jag rekommenderar X7an före QcK på alla tänkbara sätt.
sen att QcK slits fort också pga tunnheten, min är väldigt vit här å där pga slitage.
QcK är skit bra när den är ny men efter den börjar bli lite sliten så är den i stort sett värdelös,

hitta x7 på prisjakt dock ser inte min likadan ut:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=380938

du får upp mer genom att skriva X7 Musmatta i sökfältet på Prisjakt.
finns inte längre i Jula :/

Min QcK har hållt i nånstans kring 2 år nu, enda problemet är att den blir skitig men det går ju att tvätta bort med vatten så det är inga problem.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk

Vill du ha mycket bra glid, på gränsen till FÖR mycket glid, så köp Roccat Taito, knäpptyst tygmatta.

jag bytte pga att jag tyckte glidet va för överdrivet för min smak, och kör numera på en Razer Goliathus.. som är helt perfekt... imho.

Visa signatur

Some a look fi paradise in a physical form, paradise it is a state of mind.

Permalänk
Medlem

QcK

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

ska man smeta musens fötter?
antar det men bäst att fråga

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk

qck är bra.. men slits ut för snabbt.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av upl8447:

ska man smeta musens fötter?
antar det men bäst att fråga

i handflatan.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sheikh Plisken:

i handflatan.

Eller inte

Spray en liten dusch på musmattan så ska du se på glid. Tyvärr smittar det lite, allt blir galet halt som kommer i kontakt med den sprayen så var försiktig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Många rekommenderade QcK och var precis och köpte en.
Kan inte hålla med om att det är bra glid och låg friktion, kanske behövs skatez också?

Permalänk

Qpad Heaton. Satsa på en Hardmat i vilket fall som helst, softmats har mycket mycket högre friktion (Jag körde soft i kanske 4-5 år innan nuvarande hardmat, och jag kommer aldrig gå tillbaka)

Har en till salu om du är intresserad, BLINK BLINK :>

Visa signatur

7800X3D / 7900XT

R.I.P PALE

Permalänk
Medlem
Skrivet av qaws:

Många rekommenderade QcK och var precis och köpte en.
Kan inte hålla med om att det är bra glid och låg friktion, kanske behövs skatez också?

som sagt jag sa att qck är inget att ha X7 är den bästa musmatta jag haft, tidigare nämt S&S har någon otrolig glid, nästan för bra glid.
Skatez hjälper inte till bättre glid, inte för mig iallafall.
X7 har extremt bra glid för sitt pris och det är tyg, mycket bättre än QcK.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Eller inte

Spray en liten dusch på musmattan så ska du se på glid. Tyvärr smittar det lite, allt blir galet halt som kommer i kontakt med den sprayen så var försiktig.

Alltså du sprutar ner musmattan och efter den torkat och glider allt på den?

Eller menar du att det blir lite klet på mattan och sendan kommer på musen och handen som rör på mattan?

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pimpim666:

Alltså du sprutar ner musmattan och efter den torkat och glider allt på den?

Eller menar du att det blir lite klet på mattan och sendan kommer på musen och handen som rör på mattan?

Det bildar typ en mikrofilm på allt det träffar och blir väldigt halt. Inget klet och syns inte. Skulle tro att det är samma verksamma ämne i såna där små skoputs-svampar, vinylglans och hårbalsam.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Visa signatur

9800x3d | Noctua NH-D15S Chromax Black | Gigabyte B650 | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN850 | Asus Prime 9070 XT | Fractal Design Torrent | Seasonic 850W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem
Visa signatur

9800X3D|Asus TUF B650-Plus WIFI|Thermalright Phantom Spirit 120 Evo|2Tb NVME|Gigabyte RTX 3080 Ti|6000mhz CL30 32GB|Corsair RMe 1000w|Fractal North|LG 240hz 1440p OLED 27"

Permalänk
Medlem
Skrivet av PierreB:

Har haft en sån. Handens naturliga fukt stoppar upp den rejält efter några timmars användning. Samt den ÄLSKAR död hud som snabbt samlas upp av musen.

Nej jag gillar musmattor med tyg som är lite mer luftiga.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken