Vilken utbildning ger mig jobbet inom kylning/chassin?

Permalänk
Medlem

Vilken utbildning ger mig jobbet inom kylning/chassin?

God afton, kära Sweclockers.

Som en del av er nog säkert vet så är det snart sista dagen för att söka till högskola/universitet.
Jag har lite olika framtidstankar, men är mycket kluven och vet inte hur jag skall nå mina mål.

Har alltid velat bli kock, men det verkar inte finnas mycket till utbildningar inom vegatarisk matlagning. Antar att det finns småkurser här och där men inget stort helt "program".

Istället tänker jag mer att jag kanske borde satsa på mitt andra intresse, som är vad rubriken säger, kylning av datorkomponenter och chassidesign/luftflödesdesign och dylikt.

Min fråga till er kloka människor är: vad utbildar jag mig till för att få ett roligt jobb på ett företag som inriktar sig på detta? (T.ex. Fractal Design, Corsair, Cooler Master, ja vilket som helt, ni fattar poängen)

Tacksam för alla svar, idéer, tankar och förslag!

Permalänk
Medlem

Jag skulle gissa på något liknande Industriell Design. Har en kompis som går det och det de gör är just det du vill, de designar skal för robotar, mobiler och sådant. Så det går nog även inpå design för datorchassin.

Kylning vet ajg dock inte.

Permalänk
Medlem

Tack för infon! Mest inom chassin är det väl egentligen inte just att designa ett snyggt chassi eller designa ett chassi överlag, utan mer inom kyldelen av chassin med. Utveckla effektiva chassin med fokus på luftflöde/smarta lösnigar. Lite luddigt förklarat, hoppas ni förstår!
Kortfattat: mest kylning, alltså.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zegrod:

Tack för infon! Mest inom chassin är det väl egentligen inte just att designa ett snyggt chassi eller designa ett chassi överlag, utan mer inom kyldelen av chassin med. Utveckla effektiva chassin med fokus på luftflöde/smarta lösnigar. Lite luddigt förklarat, hoppas ni förstår!
Kortfattat: mest kylning, alltså.

Ja, det är sådant som ingår i industriell design. Att det man skapar ska ha en funktion och fungera på ett bra sätt med andra ord. Folk som går Industriell Design kommer att designa chassin för bilar, skal för mobiler och allt vad det innebär.

KTH:s beskrivning av kursen
"Industriell Design är den fördjupning som låter dig arbeta med utveckling, konstruktion och formgivning av industriella produkter. Du kommer att arbeta med både teknik och designmetoder för att skapa attraktiva produkter med hög kvalitet, anpassade för olika användare. Under utbildningen kommer du att utveckla din kunskap i att göra produkterna konkurrenskraftiga genom att studera bland annat följande områden: formgivning, produktsemiotik, ergonomi, resurshushållning, miljöpåverkan, ekonomi och tillverkningsteknik. Vidare kommer Du att övas i marknadsföring och ledarskap och Du kommer att ges möjlighet att delta i undervisning inom designämnena. De produkter du kommer att studera och utveckla spänner över ett brett område, från enkla vardagsprodukter till högteknologiska, ”business to business” och komplexa tekniska system."

Permalänk
Medlem

Prima skinka, tack igen! Jag antar att man först får studera det du säger, sedan inrikta sig själv på just kylning.
Jag har väl egentligen ingen koll, men det känns inte som att "Industriell Design" lär mig det jag behöver veta för att få jobb och göra Intels nästa CPU-kylare, eller vara den som uppfinner den nästa kylaren till Radeon HD 7990... Men vad vet jag, som sagt!
Jag får ringa imorgon, helt enkelt, och fråga mer.

Permalänk
Medlem

Ja, ska man göra just kylare så krävs det förmodligen en helt annan utbildning.

EDIT: Googlade lite och hittade detta
"Inom kvalificerad yrkesutbildning (KY) finns utbildningen Tekniker Kyla i Mjölby och Katrineholm. Utbildningen omfattar 80 poäng. Grundläggande behörighet och särskild behörighet i svenska, engelska och matematik krävs.

Inom högskolan finns utbildning på Energiingenjörsprogrammet, 120/160 poäng (3/4 år), vid Mälardalens högskola. Förutom grundläggande behörighet krävs särskild behörighet i matematik, fysik och kemi."

Ta inte mitt ord för att detta är rätt utbildning som leder till att designa kylare för chassin och sådant där. Men jag tror det är något liknande iaf.

Permalänk
Medlem

Du bygger min framtid här! ;D
Jag har några dagar kvar, får gå in på dessa mer i detalj och grubbla på kokosnöten...
Tack igen!

Permalänk
Medlem

Zegrod: Jag tror att Teknisk Design kan vara rätt väg. Alternativt något elektronik/elektroteknik eventuellt, och sedan hitta väg in på ett företag som sysslar med det du söker och få bli delaktig i något projekt som en del av kedjan av människor som sysslar med utveckling inom dessa produkter. Området i sig är nog 'större' än vad man först tänker sig och nog är det inte en enda person som sitter och gör allt.

Exakt vad är det du vill göra?
Uppfinna nya kylare? Gissar att nedanstående moment/delar knappast görs utav en person, utan personer med kompetens inom specifikt område.

- Den som håller koll på materialet till komponenterna?
- Den som testar produkten/prototyp?
- Den som ritar designen?
- Den som räknar på designen? (Dimensionerar flänsar etc)
- Den som utvecklar motorn till fläkten?
- Den som utvecklar fläktblad till fläkten?
- Den som utvecklar lager till fläkten?
- Den som är påläst kring regler och standarder för dimensioneringar?
- Den som ser till att produkten möten regler och krav gällande miljö?
- Den som anpassar produkten för massproducering?
- Den som väljer färdig fläkt och fläns för att passa i en viss produkt?
- Den som håller ihop alla ovanstående trådar och helheten, alltså projektledare/projektansvarig?

Beroende på vad som är intressant så finns det säkert många högskoleprogram som är relevanta.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem

Skulle säga att Maskinteknik är vettigare än Teknisk design om man vill göra mer än bara "fixa med utseendet".
Välj en master med så mycket termodynamik-relaterade kurser samt produktutvecklingskurser.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Jag har själv nån månad kvar tills jag blir utbildad maskiningenjör. Jag tror att det kan vara rätt utbildning även för dig, för du lär behöva både strömningslära (för luftflöden etc), termodynamik (värme), materiallära (för att välja rätt material) och CAD (för att designa). De är antagligen de viktigaste kunskapsområdena för att kunna designa bra kylsystem.

Permalänk
Medlem

Nightcrawl: det är väl de första punkterna du nämnde som är mest intressanta.
- Den som håller koll på materialet till komponenterna.
- Den som testar produkten/prototyp.
- Den som ritar designen.
- Den som räknar på designen. (Dimensionerar flänsar etc)

Och då verkar det som glemmy och muffen har satt huvudet på spiken med maskin- teknik/ingenjör. Nu gäller det bara att hitta en skola som har just alla de där kurserna du nämde muffen. Skövde Högskola är den som ligger närmast till hands, men det verkar som att deras maskiningenjörslinje inte kan erbjuda alla de kurserna. Egentligen bryr jag mig väl inte så väldigt om var det blir jag pluggar, viktigare är att allt det jag behöver plugga finns där. Skall försöka boka in en tid med en SYO som kanske kan tipsa lite.

Tack allihopa åter igen!

Permalänk
Medlem

Känns som det är betydligt svårare att få själva jobbet inom detta än att utbilda sig till det, det kan inte vara så stor mängd folk som gör detta ?

Tror kontakter med rätt folk spelar större roll när det gäller att jobba inom detta än just rätt utbildning... vill inte verka tråkig men att utbilda sig fram till drömjobbet är nog inte riktigt så lätt, se till att få ett jobb inom branschen först o främst eller starta något eget i branschen och jobba dig fram.

Du begränsar dig själv väldigt mycket genom att ha ett så smalt mål i arbetslivet efter din utbildning, om du inte vill sitta hemma o vänta på jobbet som aldrig kommer, det måste väl finnas mer som kan vara acceptabelt att jobba med ?

mer
Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Det blev Högskoleingenjör/Civilingenjör i Maskinteknik som första- och andrahandsval. Tack igen allihopa!
Karaff: Jo det är klart, men som utbildad ingenjör inom maskinteknik finns det säkert andra jobb sålänge, tills jag hittar drömjobbet!

Permalänk
Medlem

Tekniskt fysik, idag räknar de och simulerar luftflöden innan de konstrueras.

Visa signatur

Legitimerad stofil

Permalänk
Medlem

Som Karaff pratade om så är nog det jobbet väldigt svårt att få. Väldigt liten bransch om man sätter den i lite jämförelse(antar då att du syftar på entusiastmarknaden). Dessutom tror jag att av det som finns är nog väldigt lite lokaliserat i Sverige öht.

Försök sätta det hela i ett bredare perspektiv istället, jag är inte så säker på att du känner dig lika sugen på precis samma specifika sak när du är färdig om 3-5 år. Antar att du vill lösa problem? Då är ju vilket ingenjörsprogram som helst egentligen lämpligt. Högskoleingenjör är mer tillämpningar av befintliga system och programvaror för att lösa problem som jag förstått, medan du som civilingenjör arbetar bredare med fokus på utveckling och bryter ny mark.

Sen kan du ju tänka bransch. Jag har sneglat lite på design och produktutveckling på LiTH, verkar handla ganska mycket om processen till att få fram en ny produkt.

Visa signatur

"en trevlig sak man skulle kunna göra med hans fru, det är om man malde ner henne till köttfärs, med salt och peppar och sånt där. Så gjorde man en 352 hamburgare av henne som man då gav till honom. För att då skulle ju inte han kunna äta upp dom.. ja för han är ju vegetarian. Det vore trevligt."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rusiak:

Tekniskt fysik, idag räknar de och simulerar luftflöden innan de konstrueras.

Teknisk Fysik heter det. En av de bästa utbildningarna om man vill vara på bleeding edge, själv pallade jag bara en halv termin

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk

KTH - Maskinteknik: Innovation design
som jag går

Permalänk
Medlem

Det blev Maskinteknik i Linköping som förstahandsval, (som sagt) sedan KTH, får hoppas att det blir prima skinka, annars är det väl bara att vänta ett år till och hoppa på något bättre då. x]
Tack igen allihopa för hjälpen och tipsen, fick bra med respons på den korta tiden jag hade innan man var tvungen att ha valt!

Permalänk
Medlem

Tror det blir utmärkt!
karaff har en viktig poäng när han skriver "starta något eget i branschen och jobba dig fram."
Ha detta i åtanke och läs gärna lite entreprenörskap och företagsekonomi under din utbildning då jag tror det kommer ge dig större chanser att få göra det du drömmer om.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Tror det blir utmärkt!
karaff har en viktig poäng när han skriver "starta något eget i branschen och jobba dig fram."
Ha detta i åtanke och läs gärna lite entreprenörskap och företagsekonomi under din utbildning då jag tror det kommer ge dig större chanser att få göra det du drömmer om.

Håller helt med om det här. Att kunna skriva att man drivit ett eget projekt/företag är också otroligt bra att ha på CV:t. Kan du visa Zalman att du tagit fram och marknadsfört en helt egen produkt ökar dina chanser att få jobb direkt.

Se till att göra examensarbeten mot ditt intresseområde också. Lycka till!

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD