Nya kablar till Commodore vic-20

Permalänk

Nya kablar till Commodore vic-20

Tjo,

Plockade fram pappas gamla vic-20 idag från garaget och började pilla lite. När jag kopplar in den i TVn så hittar den signalen, men det är bara svart/vitt brus och man ser väldigt suddigt, funderar på om det är nå fel på videokablarna.

Så jag tänkte att man kanske skulle kunna köpa en ny, men eftersom jag kan absolute ingenting om det här så är det bättre att fråga.

Just nu har jag kopplat en liten svart låda från 5pin DIN kontakten, och från den en antennkabel från mitt NES (hittade ingen annan) in i TVn.

Här är det en grabb som har samma problem, fast han har en C64, och i den så är tydligen RF-modulatorn inbyggd, och jag vet inte om den är det på vic-20, iallafall så tänkte han använda en 5pin DIN -> 4xRCA kabel direkt till TVn, skulle det funka till min vic-20 också?

Kanske blev lite grötigt, men hoppas ni förstår vad jag menar

Uppskattar all hjälp!

Mvh
Alexandberg

Visa signatur

Stationär: [Intel i5 750 2,66Ghz]-[XFX Radeon HD5770 1GB DDR5]-[ASRock P55 Extreme]-[Corsair 2x2GB DDR3]-[WD Black 640GB]-[Corsair TX 650W]
Bärbar:  MacBook Pro 13" 2011 - Unboxing - Galleri
TV-spel: Playstation 3 40GB, Xbox 360 Elite, Wii, Gamecube, N64, NES

Permalänk
Medlem

Ja det borde funka, jag är nästan 100% säker på att vic20 kör exakt samma pin-out som C64, köpte en sånhär till min Commodore:
http://cgi.ebay.co.uk/Commodore-VIC-20-High-Quality-Scart-Lea...

Den går ju till alla de gamla burkarna (C16/20/64/128) så den borde ha samma anslutningar ja.

Kan säga att bilden blev ett par klasser bättre än en manglad RF-modulator och glappande antennbox.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Skrivet av RHWarrior:

Ja det borde funka, jag är nästan 100% säker på att vic20 kör exakt samma pin-out som C64, köpte en sånhär till min Commodore:
http://cgi.ebay.co.uk/Commodore-VIC-20-High-Quality-Scart-Lea...

Den går ju till alla de gamla burkarna (C16/20/64/128) så den borde ha samma anslutningar ja.

Kan säga att bilden blev ett par klasser bättre än en manglad RF-modulator och glappande antennbox.

Det låter bra Men om man köper en 5pin DIN -> 4xRCA så kan man ju trycka in 3st i en scart adapter, vad ska man göra med den sista svarta kontakten då?

Visa signatur

Stationär: [Intel i5 750 2,66Ghz]-[XFX Radeon HD5770 1GB DDR5]-[ASRock P55 Extreme]-[Corsair 2x2GB DDR3]-[WD Black 640GB]-[Corsair TX 650W]

Permalänk
Medlem
Permalänk

Jag hade tänkt att köpa en på kjell för 129:-, men behövs det bara 2xRCA? På bilden jag länkade är det ju 4xRCA, fast jag hade bara tänkt att använda 3 av sladdarna i en scart adapter.

Edit:
Är de här två kablarna likadana?
http://www.kabelgiganten.se/artiklar.asp?added=ok&id=150
och
http://www.tradera.com/A-V-KOMPOSIT-KABEL-COMMODORE-64-C64-NY...

De ser lika ut, men jag har hört talas om monokroma kablar som inte funkar. Den på tradera säger ju komposit, är det komposit på den på kabelgiganten också?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

VIC-20 har enbart kompositvideo på utgången, men på två olika stift: stark och svag signal. Om jag minns rätt ska man använda den starka signalen, vilket är samma stift som kompositvideo ligger på C64, Atari 800XL m.fl. I andra änden behöver du bara två RCA-kontakter: en för kompositvideo och en för monoljud.

Angående ditt problem tror jag att boven i dramat är antennsladden från NES. Dessa innehåller en liten låda med ett filter. Jag har för mig att RF-signalen från NES ligger på en annan kanal än RF-signalen från en VIC-20, C64 osv vilket innebär att antennsladden skulle kunna filtrera bort delar av den signal som din RF-modulator (svarta lådan) skapat. Försök få tag på en rak antennkabel, i värsta fall skaffa en vanlig antennkabel och byt ut kontakten i ena änden mot en RCA-kontakt. Men det är klart att kompositvideo ger en mycket klarare och bättre bild än vad RF-signalen gör så om du har bestämt dig för en videokabel är det en bättre lösning.

Permalänk
Skrivet av zapac:

VIC-20 har enbart kompositvideo på utgången, men på två olika stift: stark och svag signal. Om jag minns rätt ska man använda den starka signalen, vilket är samma stift som kompositvideo ligger på C64, Atari 800XL m.fl. I andra änden behöver du bara två RCA-kontakter: en för kompositvideo och en för monoljud.

Angående ditt problem tror jag att boven i dramat är antennsladden från NES. Dessa innehåller en liten låda med ett filter. Jag har för mig att RF-signalen från NES ligger på en annan kanal än RF-signalen från en VIC-20, C64 osv vilket innebär att antennsladden skulle kunna filtrera bort delar av den signal som din RF-modulator (svarta lådan) skapat. Försök få tag på en rak antennkabel, i värsta fall skaffa en vanlig antennkabel och byt ut kontakten i ena änden mot en RCA-kontakt. Men det är klart att kompositvideo ger en mycket klarare och bättre bild än vad RF-signalen gör så om du har bestämt dig för en videokabel är det en bättre lösning.

Tack så väldigt mycket, så då borde den här kabeln funka då? http://www.kabelgiganten.se/artiklar.asp?added=ok&id=150

Visa signatur

Permalänk
Medlem

DIN-kontakten på VIC-20 har följande pinout:

1 = +5V
2 = Jord
3 = Ljud ut
4 = Video låg
5 = Video hög

För att kabeln ska bli kompatibel med C64 m.fl. ska du använda pinnarna 2, 3, 4 (video låg). Den kabel du länkat till använder pinnarna 3, 5 och jord i metallskalet. Jag har aldrig kollat om kontakten på VIC-20 är jordad i skalet men det kanske den är. I bästa fall kanske kabeln skulle fungera, men med en stark bildsignal. Jag har en svag aning om att bara vissa VIC-20 har signal på bägge pinnarna, så bäst är om du kan bygga om den i DIN-änden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexandberg:

Tack så väldigt mycket, så då borde den här kabeln funka då? http://www.kabelgiganten.se/artiklar.asp?added=ok&id=150

Den verkar vara för stereoljud. Du kan alltid dubbelkolla pinouts och modda som killen ovan sa, men enklast är väl att köpa en färdig kabel som är rätt. Fortfarande ganska billigt.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Skrivet av RHWarrior:

Den verkar vara för stereoljud. Du kan alltid dubbelkolla pinouts och modda som killen ovan sa, men enklast är väl att köpa en färdig kabel som är rätt. Fortfarande ganska billigt.

Jag ska se om jag kan pilla ihop en egen hemma, men funkar inte det så köper jag nog en färdig.

Visa signatur