Trasiga drivrutiner HD6950

Permalänk
Medlem

Trasiga drivrutiner HD6950

Hej.
Satte mig precis för att installera 11.4 för mitt HD6950. Under installationen så blåskärmade datorn. Nu så klagar datorn på att jag inte har drivrutinerna för grafikkortet installerat. Har testat att avinstallera drivrutinerna, installera den gamla jag körde 10.12 och den senaste igen.
Alla installationer går igenom men jag får fortfarande felmeddelandet att jag inte har några drivrutiner installerade.

Vad skall jag säga. Hjälp...

Visa signatur

DELL 20" 30" 20" PLP | Svorak.a5 | Kinesis Advantage Contoured <3 | Ergodox

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flog:

Hej.
Satte mig precis för att installera 11.4 för mitt HD6950. Under installationen så blåskärmade datorn. Nu så klagar datorn på att jag inte har drivrutinerna för grafikkortet installerat. Har testat att avinstallera drivrutinerna, installera den gamla jag körde 10.12 och den senaste igen.
Alla installationer går igenom men jag får fortfarande felmeddelandet att jag inte har några drivrutiner installerade.

Vad skall jag säga. Hjälp...

prova att gå in på kontrollpanelen > program > och kör klicka på ati installer , och kör express avinstallation.

radera ati och amd mappar på C: , C:/programfiles , C:/programfiles x86 ( eftersom du inte angav operativ och komponenter så antar jag att du kör win7 64bit. )

starta om datorn

sen kan du prova att installera drivern igen.

annars kan du prova att göra samma procedur som ovan + att du går in på enhetshanteraren och avinstallerar samt raderar den nuvarande drivern för grafikkortet innan du stänger av datorn.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | SN850 2TB + MP600 1TB + 2x 4TB SSD RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Tanka hem driversweeper -> Installera.
Avinstallera dina gfx-drivare i kontrollpanelen. (Express uninstallation)
Starta om datorn i felsäkert läge.
Kör driversweeper -> Rensa bort allt som har med ATI-drivarna att göra.
Starta om datorn i normalläge, dra ut nätverkskabeln för att undvika att Windows Update laddar ned drivrutiner åt dig.
Installera senaste drivarna, dessa har du tankat hem sedan tidigare.
Starta om, sätt i nätverkskabeln och se om det fungerar.

Har varit med om exakt samma problem med mitt 5970 och det hjälpte när jag följde denna procedur.

Permalänk
Medlem

Rensade med driversweeper i felsäkert läge och försökte igen. Installationen utav 11.4 failade igen. En rensning till med driversweeper så fick jag i alla fall in de gamla drivarna igen.
Drog dock aldrig ut nätverkskabeln.

De drivarna jag drog in var från gigabytes hemsida då det HD6950 från dem jag har. är det någon direkt skillnad på den jämt emot den direkt från ati?
Jo det är Win7 64Bit Pro Eng jag har.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det borde vara samma från Gigabyte men kör ATIs för säkerhetsskull.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Det verkar som att den enda drivrutinen jag kan installera är den från gigabyte. Det går inte heller att installera endast grafikdrivrutinen, dvs utan ccc och annat lullull.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har du problem med dina tidigare drivrutiner annars då?
Om inte kör med dem, oftast ingen orsak att hysteriskt alltid slänga in de senaste versionerna (såvida de inte uttryckligen fixar nån bugg etc för just ditt kort).

Visa signatur

// Valiant
Dator: Gigabyte G1.Sniper Z97, Intel i7 4.0 Ghz, 8 GB RAM, Radeon R9 200, SB X-Fi, Logitech Z-5500, Win8.1 64-bit
Mobil: LG G Flex (primär), Nokia Lumia 1020 (sekundär)

Permalänk
Medlem

Verkar som att jag lyckades installera nu, genom Steam.
Egentligen så hade jag väl inga problem med den tidigare drivrutinen men vem vill inte ha senaste?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flog:

Verkar som att jag lyckades installera nu, genom Steam.
Egentligen så hade jag väl inga problem med den tidigare drivrutinen men vem vill inte ha senaste?

Jag kör nästan aldrig senaste. Varför försöka reparera nåt som inte är trasigt? Samt att ju nyare drivisar desto mindre utprovad hos slutanvändare är den ju.

Visa signatur

// Valiant
Dator: Gigabyte G1.Sniper Z97, Intel i7 4.0 Ghz, 8 GB RAM, Radeon R9 200, SB X-Fi, Logitech Z-5500, Win8.1 64-bit
Mobil: LG G Flex (primär), Nokia Lumia 1020 (sekundär)