Permalänk
Medlem

Allt utom GPUn! 4k

Tjenare, ska köpa en ny burk som ska tänkas komplettera en gammal färdigbyggd pissburk från random elsäljare. Detta blir min första jag bygger själv. Grafikkort har jag redan, ett HD5670 1GB och det är det jag tänkt uppgradera någon gång i framtiden.
Det jag vill ha hjälp med är om datorn är balanserad, vad man kan tänkas satsa mer pengar på och om något står fel till, t.ex. om en del inte är kompatibel med en annan. Vill inte öka på min budget med mer än 500 spänn.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/408713/2011-05-01

Permalänk
Medlem

Corsair CX är ett skitnätagg för det första, kör på denna, du kommer inte behöva 600 watt ändå.
Det är också värt att lägga ner typ 400 spänn och köpa AMD Phenom II X4 955 istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heliuz:

Corsair CX är ett skitnätagg för det första, kör på denna, du kommer inte behöva 600 watt ändå.
Det är också värt att lägga ner typ 400 spänn och köpa AMD Phenom II X4 955 istället.

Skitnätagg, hur då? Ser inget om det i kommentarfältet. Jag behöver ingen moduläritet eller något sånt, bara något som leder sina elektroner rätt och inte låter som min mormor när hon sover. 600 W tog jag för att kunna köpa ett kraftigare grafikkort om något år.
Quadcore kommer jag inte att köra på. Jag spelar mestadels och behöver inte riktigt det, dessutom kan man ju tydligen låsa upp 2 till kärnor i den jag valt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Techd:

Skitnätagg, hur då? Ser inget om det i kommentarfältet. Jag behöver ingen moduläritet eller något sånt, bara något som leder sina elektroner rätt och inte låter som min mormor när hon sover. 600 W tog jag för att kunna köpa ett kraftigare grafikkort om något år.
Quadcore kommer jag inte att köra på. Jag spelar mestadels och behöver inte riktigt det, dessutom kan man ju tydligen låsa upp 2 till kärnor i den jag valt.

cx serien är uppbyggd på en dålig plattform och är inte värt pengarna

Permalänk
Medlem

CX är riktigt dålig kvalité

Permalänk
Medlem

Okej, men det är det billigaste och jag har ingen aning om varför det är så dåligt.
Vad gör det för skillnad och är det värt pengarna att byta upp sig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Techd:

Okej, men det är det billigaste och jag har ingen aning om varför det är så dåligt.
Vad gör det för skillnad och är det värt pengarna att byta upp sig?

det är inte 80+ certifierat. låg kvalitets agg kan ge ut fel spänning håller låg säkerhet för övriga komponenter och själv agget.

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem
Skrivet av upl8447:

det är inte 80+ certifierat. låg kvalitets agg kan ge ut fel spänning håller låg säkerhet för övriga komponenter och själv agget.

Oj, okej. Tack så mycket! Byter till detta, med tanke på att jag kan behöva mer el i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Techd:

Oj, okej. Tack så mycket! Byter till detta, med tanke på att jag kan behöva mer el i framtiden.

Kör annars på något av xfx core aggen dom är bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av nfskillen:

Kör annars på något av xfx core aggen dom är bra

Ha ha. Tänkte precis säga det:)
har ett själv och kan starkt rekomendera det:) pga av sesonic kavliten.
edit: det är alltid bra att ha en bra grund till kommande byggen. Så ta gjärna ett lite overkill agg.

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem

Så med denna ser det ut som ett stabilt bygge, eller?

Permalänk
Medlem
Permalänk

http://www.inet.se/kundvagn/visa/409280/2011-05-02

Det är vad jag skulle ha kört på iaf. Det du behöver i dagens läge är inte en Phenom. Det viktiga är att du har beräkningskraften, annars kommer processorn flaska ditt grafikkort rejält. Med en Quad-Core får du det. Dessutom kan du låsa upp L3-cachen på Athlon2 x4 så att det lir en Phenom2 B40(?).

Lite billigare minnen. Finns ingen anledning att välja Corsair om dom inte är billigare än sina konkurrenter då det ändå inte är dom som producerar modulerna.

Billigare och säkrare nätagg. Din dator kommer dra med dom sakerna plus ett 5670 runt 2-300w, och med ett riktigt högpresterande kort(typ GTX580) kommer du fortfarande inte upp över 500w. 850 är ju då helt löjligt överdrivet. Jag sitter själv på 750w, och det är verkligen i överkant för vad som behövs sålänge du inte kör flera grafikkort och vattenkylning.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Techd:

I alla fall kan man inte låsa upp de två extra kärnorna då de kan vara defekta.

Permalänk
Medlem

håller med Joelgbg, samsung 1tb disken funkar bra och är mycket billigare

Visa signatur

RTX 3060ti | Intel i7 5820k | DDR4 64GB | Asus X99-S | Corsair 1000W Gold | Intel P600 512GB
9TB lagring | be quiet! Dark Rock Pro 3 | Logtech G710+ | Logitech G604 | Steelseries Arctic Pro Wireless
Asus Rog Swift | NZXT H440
Citera!!

Permalänk
Medlem

Här är mitt förslag, bättre och billigare? http://www.inet.se/kundvagn/visa/409624/2011-05-02
Eftersom du köper ett moderkort utan CF eller SLI så kommer du inte behöva så kraftfullt nätagg. Antar att du inte kommer köpa 6990 till ett i övrigt sett budgetbygge och då räcker 550w långt.

Permalänk
Medlem

Åh herregud. På sweclockers får man sin kritik serverad på silverfat. Jag älskar er mer och mer.

Enligt moderkortets minnesinfo: "Hastighet 1333/1066/800MHz, 1800(OC)/1600(OC)"

Betyder det att t.ex. dessa fungerar som någon föreslog? Vad står det där OC för? Overclock? Är en hundring värd några extra MHz eller miljontals ökningar i frekvens för er som gjort er fysikläxa?

Hårddisken bytte jag ut innan jag gick och lade mig igår och tänka sig vad man får se. Great minds think alike var det någon som sade.

Tror knappast en dual core phenom2 flaskhalsar mitt 5670 men om jag investerar i ett nytt GPU, kommer verkligen 4 kärnor vara nödvändigt? Är det då värt att lägga en hundring på en quad athlon2 som en annan vänlig själ föreslog eller ska man spara och slå till med en quad phenom2? Jag har nämligen ingen aning om vad L3 cache gör för skillnad och en snabb google senare är jag inte mycket smartare. Ska läsa på lite mer och återkomma om processorvalet.

Jag tänker inte heller hålla på med crossfire så ni har rätt, jag funderar över detta agg. Any objections?

Tänka sig... prislappen sjönk. Här är min nuvarande varukorg.
Jag vet att det är 2 tangentbord. Vet ni hur skitiga de blir?! Chipssmulor och fingerbakterier är en livsfarlig kombination.

Permalänk
Medlem

Bump, skulle gärna ha svar inom en timme. Tänkte beställa i kväll.

Paketet

Bytte processorn till en athlon x4 i stället för en x2, det är fortfarande inom min budget.