Max 3 partioner pär hdd ?

Permalänk
Medlem

Max 3 partioner pär hdd ?

Jag hörde något om att man skulle ha max 3 partioner per hdd annars fanns det risk att att hdd skulle crasha lättare har alldrig hört talas om det så därför är jag tvungen att höra om det är någon som har hört något angående det. tycker det lät konstigt men
ska bli intressangt att höra vad ni har att säga

Permalänk
Medlem

Det stämmer inte.

Permalänk
Medlem

Stämmer inte.

Någon "dataexpert" som sagt det kanske?

Visa signatur

Phanteks XT Pro Silent | Phanteks PH-TC14PE | Seasonic Core GX V2 850W | Asus Prime X370 Pro | Ryzen 9 5950X | Corsair 32GB 3600 MT/s | ASRock RX 9070 XT Steel Legend 16GB | WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB

Permalänk

4 primära partitioner är max vad winNT/2k/XP klarar att hantera, en utökad partition kan ha många logiska enheter... exakt hur många vet jag inte.

Visa signatur

Kunnskap är Mackt!

Permalänk
Medlem

Tror det kan vara rätt många. I slutänden är det väl alfabetet som sätter stopp men även det problemet kan man gå runt genom att slå ihop partitioner till volymset (varför man nu skulle vilja göra det).

Letade i hjälpen till diskhanteraren och hittade:
"On master boot record (MBR) disks, you can create up to four primary partitions, or you can create up to three primary partitions and one extended partition. Within the extended partition, you can create unlimited logical drives."

Unlimited minsann.

Permalänk

Man kan köra Dynamiska diskar annars och där kan man mounta volymerna som ex mappar på en redan existerande volym, så att man slipper håll på med enhetsbokstäver.

Visa signatur

Win2k
Microsofts bästa os...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pepsin
Stämmer inte.

Någon "dataexpert" som sagt det kanske?

LOL, jo man känner ju igen ryktena från "dataexperterna".. Ojoj, det som är roligt är att de tror att de kan så mycket också
ha..ha.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
NAS: Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1