Permalänk

Tänkte kolla om datumet slutet på maj stämmer på Arc midi Tower , då det såg enormt snyggt ut. Sitter på ett NZXT som funkar , dock behöver jag mer kylning till mina OC parts och helt enkelt snyggare chassi

Så ett datum vore underbart. Annars tack för snygga chassin.

Visa signatur

EMS Design Webbyrå i Stockholm:
http://www.emsdesign.se
Inet Fraktfritt
https://www.inet.se/artikel/6101343/
"Citera för svar/respons"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fractal Design:

Ja, det kommer att komma som separat tillbehör, dvs. sidopanel med fönster.

När kommer det? Har inte sett ett hos nån återförsäljare eller på er hemsida

Visa signatur

2X BenQ 24'' G2420HDBL | Sennheiser pc game 350 | Steelseries Sensei Raw | Steelseries QcK XXL | Microsoft Sidewinder X4

Permalänk
Medlem

Jag har ett Define XL chassi som tyvärr råkat ut för en stor repa på ena sidopanelen, så det jag undrar nu är om det finns sidopaneler att köpa separat för dessa chassin?

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Polaren beställde ett Titanium Grey med röd prick på Titanium Grey, Låg en svart i lådan

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem

Tänkte bara fråga, trots att ni just släppte er Arc-serie, finns det planer på R4 eller liknande, d.v.s. nya chassin i tyst-klassen?

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av Konichiwa:

Polaren beställde ett Titanium Grey med röd prick på Titanium Grey, Låg en svart i lådan

Detta måste vara packfelsnisse som gjort detta redan i fabriken. Hör av dig till vår support så kan vi nog ställa det till rätta.

Skrivet av Tazavoo:

Tänkte bara fråga, trots att ni just släppte er Arc-serie, finns det planer på R4 eller liknande, d.v.s. nya chassin i tyst-klassen?

Planer finns, men det är ett tag kvar. Vi har fukuserat på att få ut Arc och Core först, och vi vill fullfölja det innan vi ger oss på nästa projekt.

Permalänk

Hej igen, jag vet inte om ni missade min fråga på förra sidan eller inte hade ett bra svar utplanerat, men jag skriver det igen för säkerhets skull:

Tänkte höra hur det går med att producera en fönsterpanel till Define R3? Förde mailkorrespondens med er strax innan jul om saken, och fick då höra att ni skulle släppa en sådan, men jag har inte sett den på marknaden eller er hemsida ännu. Är den kvar på ritbordet eller kasserad helt?

Visa signatur

Udda testrigg: Gigabyte A75-UD4H | 3,6GHz AMD A8-3850 | 120GB Intel 520 SSD | En drös hårddiskar | Corsair AX1200 | 8GB Corsair Vengeance.

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av Sovereign:

Hej igen, jag vet inte om ni missade min fråga på förra sidan eller inte hade ett bra svar utplanerat, men jag skriver det igen för säkerhets skull:

Tänkte höra hur det går med att producera en fönsterpanel till Define R3? Förde mailkorrespondens med er strax innan jul om saken, och fick då höra att ni skulle släppa en sådan, men jag har inte sett den på marknaden eller er hemsida ännu. Är den kvar på ritbordet eller kasserad helt?

Den är fortfarande på gång. Nu sitter vi i en av de senare faserna i projektet dock, men trots det vågar jag inte säga något datum i dagsläget.

Permalänk
Medlem

Kommer det komma fönsterpaneler till Arc?

Permalänk
Medlem

Jag undrar varför ni satta Nätagget uppe istället för nere på CORE 1000.

Hade agget varit nere som på resterande chassin från er så hade jag köpt ett direkt.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av Ant3:

Jag undrar varför ni satta Nätagget uppe istället för nere på CORE 1000.

Hade agget varit nere som på resterande chassin från er så hade jag köpt ett direkt.

Hade vi valt att montera PSU i botten hade lådan blivit lite högre, samt att eftersom lådan är så liten ville vi låta nätdelen hjälpa till att flytta luft ut ur lådan.

Permalänk
Medlem

Hade vi valt att montera PSU i botten hade lådan blivit lite högre, samt att eftersom lådan är så liten ville vi låta nätdelen hjälpa till att flytta luft ut ur lådan.

Varför skulle lådan blivit högre då?

De är ju samma komponenter bara att bakstycket hade behövt ändras samt placeringen av moderkorts distanserna.

Sen hade de ju inte gjort något om de va en plats för en 120mm fläkt i taket där bak istället.

Skulle ju inte spela någon roll för grafikkorten's längd heller då dessa i vilket fall som helst skulle hamna under de två 5.25" och faktiskt få bättre kylning då de båda frontfläktarna skulle skicka in kylande luft direkt under de/dem.

Känns så avvikande att agget sitter topp monterat i Core 1000 när de inte gör de i någon av de andra chassina ni har släppt nu.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av Ant3:

Varför skulle lådan blivit högre då?

De är ju samma komponenter bara att bakstycket hade behövt ändras samt placeringen av moderkorts distanserna.

Sen hade de ju inte gjort något om de va en plats för en 120mm fläkt i taket där bak istället.

Skulle ju inte spela någon roll för grafikkorten's längd heller då dessa i vilket fall som helst skulle hamna under de två 5.25" och faktiskt få bättre kylning då de båda frontfläktarna skulle skicka in kylande luft direkt under de/dem.

Känns så avvikande att agget sitter topp monterat i Core 1000 när de inte gör de i någon av de andra chassina ni har släppt nu.

Det kan lätt tyckas att det bara vore att byta plats, men det kräver en något högre låda. Hade vi dessutom gjort plats för en 120mm i toppen (vilket är önskvärt om nätdel sitter i nederkant) så hade det varit 25-30mm ytterligare. Vi valde istället att låta nätdelen hjälpa till som utblås och spara in på höjden på lådan.

Permalänk
Medlem

Det kan lätt tyckas att det bara vore att byta plats, men det kräver en något högre låda. Hade vi dessutom gjort plats för en 120mm i toppen (vilket är önskvärt om nätdel sitter i nederkant) så hade det varit 25-30mm ytterligare. Vi valde istället att låta nätdelen hjälpa till som utblås och spara in på höjden på lådan.

Så ni tyckte de va SMART att låta nätdelen värmas upp av de övriga systemet så de låter mer?

Sen så snurrar inte fläkten i en nätdel så speciellt fort så den ger inte så mycket cirkulation i chassit. Kommer mest bli en värme ficka runt nätdelen och framför. I mina öron låter de i alla fall lite fel.

Jag blir nästan sugen att köpa ett Core 1000 och moddifiera så de får agget i botten bara för att bevisa att de skulle va bättre.

Visa signatur

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av Ant3:

Så ni tyckte de va SMART att låta nätdelen värmas upp av de övriga systemet så de låter mer?

Sen så snurrar inte fläkten i en nätdel så speciellt fort så den ger inte så mycket cirkulation i chassit. Kommer mest bli en värme ficka runt nätdelen och framför. I mina öron låter de i alla fall lite fel.

Jag blir nästan sugen att köpa ett Core 1000 och moddifiera så de får agget i botten bara för att bevisa att de skulle va bättre.

Eftersom lådans volym är så liten så kräver det inte jättemycket cirkulation för att få ett hållbart luftflöde.
Att sätta nätdel i botten har sina fördelar, speciellt vid tyngre komponentval. Dock är Core 1000 inte tänkt att husera de största komponenterna som kräver mesta möjliga kylning, det är där dem större serierna kommer in.

Core 1000 som vi nu diskuterar är tänkt att vara liten, ha intressanta funktioner för ett attraktivt pris.

Permalänk
Medlem

Eftersom lådans volym är så liten så kräver det inte jättemycket cirkulation för att få ett hållbart luftflöde.
Att sätta nätdel i botten har sina fördelar, speciellt vid tyngre komponentval. Dock är Core 1000 inte tänkt att husera de största komponenterna som kräver mesta möjliga kylning, det är där dem större serierna kommer in.

Core 1000 som vi nu diskuterar är tänkt att vara liten, ha intressanta funktioner för ett attraktivt pris.

Får bli att jag siktar in mig på ARC mini då.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag gillar prioriteringen med nätagget uppe på ett litet chassi!
Bara för att visa att vi som föredrar den lösningen också finns!

Permalänk
Medlem

Köpte ett define r3 vit för några dagar sen och fläktkontrollerna slutade fungera efter några minuter. Finns det en chans att få en ny på något sätt? Om ja, vilka uppgifter behöver ni? Köpt på inet.se

Visa signatur

Dubstep, hjärndöd musik för en hjärndöd generation

Permalänk
Medlem
Skrivet av frillan125:

Köpte ett define r3 vit för några dagar sen och fläktkontrollerna slutade fungera efter några minuter. Finns det en chans att få en ny på något sätt? Om ja, vilka uppgifter behöver ni? Köpt på inet.se

support@fractal-design.com

Jag skrev på svenska och fick svar på svenska när mina fläktar var sönder.

Skrev jag på förra sidan

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Konichiwa:

support@fractal-design.com

Jag skrev på svenska och fick svar på svenska när mina fläktar var sönder.

Skrev jag på förra sidan

Okej jag provar det, tackar

Visa signatur

Dubstep, hjärndöd musik för en hjärndöd generation

Permalänk
Medlem

Hej!
120mm fläktarna i min Define Mini är annorlunda än de som sitter i R2/R3 och de som man kan köpa löst.
Det står i instruktionsboken att de snurrar med 1200rpm mot 1000rpm för de äldre modellerna.
Var hittar jag övriga uppgifter om dessa fläktar, Decibel och hur mycket luft dom kan flytta mm.
Jag tänker iallafall sätta båda i fram och två äldre bak och i botten samt 140mm uppe, det känns som det kan bli bra...eller?
Kommer dessa fläktar med flera blad att komma som tillbehör? Och även uppdaterade 140mm?

Kom på att vart sätter man den stora blå USB 3.0 kontakten?
Det borde ha varit med en adapter så den hade passat på baksidan tills det dyker upp på moderkorten.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av AMD_PERA:

Hej!
120mm fläktarna i min Define Mini är annorlunda än de som sitter i R2/R3 och de som man kan köpa löst.
Det står i instruktionsboken att de snurrar med 1200rpm mot 1000rpm för de äldre modellerna.
Var hittar jag övriga uppgifter om dessa fläktar, Decibel och hur mycket luft dom kan flytta mm.
Jag tänker iallafall sätta båda i fram och två äldre bak och i botten samt 140mm uppe, det känns som det kan bli bra...eller?
Kommer dessa fläktar med flera blad att komma som tillbehör? Och även uppdaterade 140mm?

Kom på att vart sätter man den stora blå USB 3.0 kontakten?
Det borde ha varit med en adapter så den hade passat på baksidan tills det dyker upp på moderkorten.

Jag sitter tyvärr inte på dem exakta specifikationerna just nu, men har några preliminära:
1200rpm 120mm
17-18dbA
~80m3/h

Den stora blå kontakten är till för interna USB3 headers. Det finns redan idag på nyare moderkort.

Permalänk
Medlem

Jag sitter tyvärr inte på dem exakta specifikationerna just nu, men har några preliminära:
1200rpm 120mm
17-18dbA
~80m3/h

Den stora blå kontakten är till för interna USB3 headers. Det finns redan idag på nyare moderkort.

Tack för svar.
Hoppas det kommer en sådan kontakt på AMDs nya till bulldozer då men m-ATX brädorna brukar oftast vara rätt nakna på anslutningar pga platsbrist.
Därför så skulle en adapter vara bra, så man slipper intel

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av AMD_PERA:

Tack för svar.
Hoppas det kommer en sådan kontakt på AMDs nya till bulldozer då men m-ATX brädorna brukar oftast vara rätt nakna på anslutningar pga platsbrist.
Därför så skulle en adapter vara bra, så man slipper intel

Anledningen till valet av en intern kontakt är många, men den absolut största är för att bibehålla USB3 prestanda och SuperSpeed så ställer det höga krav på kablar, kontakter och anslutningar. Att dra en kabel genom halva chassiet och koppla in i bakre IO fungerar, men det drar ner längden på kabeln till USB3 enheten man vill koppla in om man inte vill förlora prestanda. (Vi vet att USB3 ej har någon satt längd för bibehållen prestanda, men en teoretisk maxlängd är ca 3m för högsta hastighet)

Värt att tillägga är att en adapter du pratar om skulle, pga överhörning mellan kabelpar, lägga till 0.5 till 1m trots att det bara är en adapter (Källa: Vår kabeltillverkare). Ett alternativ vore ju en adapter från USB3->USB2 där prestandan inte är av lika hög vikt.

Permalänk
Medlem

Anledningen till valet av en intern kontakt är många, men den absolut största är för att bibehålla USB3 prestanda och SuperSpeed så ställer det höga krav på kablar, kontakter och anslutningar. Att dra en kabel genom halva chassiet och koppla in i bakre IO fungerar, men det drar ner längden på kabeln till USB3 enheten man vill koppla in om man inte vill förlora prestanda. (Vi vet att USB3 ej har någon satt längd för bibehållen prestanda, men en teoretisk maxlängd är ca 3m för högsta hastighet)

Värt att tillägga är att en adapter du pratar om skulle, pga överhörning mellan kabelpar, lägga till 0.5 till 1m trots att det bara är en adapter (Källa: Vår kabeltillverkare). Ett alternativ vore ju en adapter från USB3->USB2 där prestandan inte är av lika hög vikt.

Ok!
Vi får se vad som händer.
Jag har letat interna kontrollerkort för pci på nätet, men dom som jag har hittat har bara externa utgångar.
Kanske kan vara aktuellt för er att ta fram ett sådant som prisvärt tillbehör.
Tack för snabba svar.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri

Permalänk
Medlem

Hej Fractal Design!

Har ni planer på ett chassi i Refine serien fast i ett steg högre prisklass och finish? Typ som R3 fast med borstad aluminiumfront/dörr i liknande stuk som Corsair Obsidian 650D. Corsair 650D faller på just den biten att det är för ventilerat/högljutt, och det finns egentligen inga midtower chassin som är ljuddämpade från början med lite högre(mindre plastig) finish. Silverstone Fortress FT02 är för djupt och Lian Li chassin tenderar att skramla pga vibrationerna som lätt överförs i aluminium.

Permalänk

1. @ FD - Men asså, nu kan vi inte ha 120mm i fronten på arc? dvs inga schyte gentle taphoon ? eller går det med 120/140 på alla platser?

skulle du kunna skriva exakt vilka fläktar som passar vart... hade svårt att hitta det...

om det inte går med 120mm i fronten är det tyvärr en deal breaker för mig, och då blir det en "corsair obsidian 650d"

2. Hur passar erat egna dämpkit på vanliga ARC?

3. era miniatx... skulle 2st gtx 570 med standard kylaren passa? t.ex arc mini eller define mini... med ett h70 och top fläkt också?

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av Stealthbomb:

Hej Fractal Design!

Har ni planer på ett chassi i Refine serien fast i ett steg högre prisklass och finish? Typ som R3 fast med borstad aluminiumfront/dörr i liknande stuk som Corsair Obsidian 650D. Corsair 650D faller på just den biten att det är för ventilerat/högljutt, och det finns egentligen inga midtower chassin som är ljuddämpade från början med lite högre(mindre plastig) finish. Silverstone Fortress FT02 är för djupt och Lian Li chassin tenderar att skramla pga vibrationerna som lätt överförs i aluminium.

Vi har inga sådana planer i dagsläget. Dock känner vi att just fronten på Define R3 är lyckad. Det är ett flertal seriösa chassiemoddare som sågat i fronten i tron att det var aluminium.

Skrivet av adrian_cool69:

1. @ FD - Men asså, nu kan vi inte ha 120mm i fronten på arc? dvs inga schyte gentle taphoon ? eller går det med 120/140 på alla platser?

skulle du kunna skriva exakt vilka fläktar som passar vart... hade svårt att hitta det...

om det inte går med 120mm i fronten är det tyvärr en deal breaker för mig, och då blir det en "corsair obsidian 650d"

2. Hur passar erat egna dämpkit på vanliga ARC?

3. era miniatx... skulle 2st gtx 570 med standard kylaren passa? t.ex arc mini eller define mini... med ett h70 och top fläkt också?

1, Det sitter snabbfästen i fronten på Arc, vilket gör att du bara kan köra med fläktar anpassade för den storleken. Dvs 140mm kräver en 140mm fläkt för att sitta kvar.
2, Vårat egna dämpkit är universal. Man skär till det utefter sina egna behov, och det skall passa alla lådor.
3, Svår fråga. Det finns för många varianter på 570 för att en speciell storlek skall vara standard. Om vi antar att Nvidia's mått är standard (267mm) så passar det inte i en SLI configuration, då nedre kortet skulle ta i den lägre buren. (Våra officiella siffror säger 260mm). Då vi gärna är försiktiga när vi nämner mått så har man lite spelrum på 260mm, men hela 7mm är det inte. Oavsett så är det officiella svaret att det kräver 260mm eller kortare för att köra SLI.

Notera att vi from idag (11/05/27) åker på mässa (Computex) och vi kommer ha svårt att svara på frågor här tom 6 Juni.
Supporten via vår hemsida kommer fungera som vanligt, så länge det inte är några klurigare fel.

Permalänk
Medlem

Öppna frontdörr åt andra hållet.

Hej Fractal Design, har länge undrat varför alla chassitillverkare envisas med att man skall öppna dörren åt vänster (dörr sitter fast på vänster sida).
Tycker om ert senaste define mini, hade tänkt placera min nya dator på höger sida på skrivbordet. Tror en majoritet av användarna ställer den på höger sida av flera olika anledningar (kan öppna sidoplåten, de flesta är högerhänta, mussladden räcker bäst om datorn står på högersida osv).
Tycker ni skulle vara lite vågade och tillverka en batch define mini med dörren åt andra hållet, alternativt en lösning där man kan flytta dörren så den öppnas åt andra hållet.
Nu när jag jobbar och bränner skivor etc och dörren står öppen så är dörren öppnad in mot skrivbordet, faktiskt ganska irriterande, prova själv Fractal design.

Permalänk
Medlem

Detta är troligen en rent sakt idiotiskt fråga men jag undrar ifall det går bra att använda 2st Gtx 480 i Fractal design define XL?

Har sett en del bilder & youtube klipp och det verkar vara rätt så lite plats mellan plåten som separerar Psu kammaren och resten av chassit och eftersom man har rätt så varma grafikkort så vill jag gärna vara säker så att man inte sitter där med ett oanvändbart chassi

Skulle uppskatta alla svar!

PS: Någon som vet ifall man kan dra kablarna genom hålet med ett hx1000?

Visa signatur

Intel I7 2600k @4,5Ghz | Gtx 480 Sli | Corsair Vengeance 16gb| Sabertooth P67 | Corsair Force 120gb | 2xCorsair Force 3 120gb | Corsair HX1000w | Fractal Design Define XL | Phobya DC12-260 | EK-Supreme HF | EK-CoolStream RAD XT 360 | 2xEK Water Blocks EK-FC480 GTX |