The mac is going back! Nya imac 27" - Nej tack!

Permalänk

The mac is going back! Nya imac 27" - Nej tack!

Jag beställde nya imac 27" datorn för ca 23.000 SEK med carepack samt minst antal minne + billigaste hårddisken. Jag fick hem den nya datorn igår, jag skulle packa upp den idag men innan jag gjorde det läste jag på om det fortfarande är lika "simpelt" att byta ut hårddisken till en 3 TB disk samt sätta in en SSD som tidigare. Carepack är för övrigt i princip helt värdelöst och ett misstag att köpa då vi svenskar ändå har 3 års reklamationsrätt.

På den gamla macen var det bara ca 100-150 steg att byta hårddisk samt sätta in SSD + risken att få massa dammpartiklar bakom skärmen när man ska sätta tillbaka glaset: http://www.twam.info/hardware/apple/installing-additional-ssd...

Den nya imacen där går det inte längre att byta ut hårddisken eller sätta i en extra själv. iaf enligt den här artikeln:
http://blog.macsales.com/10146-apple-further-restricts-upgrad...

Minnen går fortfarande att byta ut själv realtivt enkelt men det räcker inte för mig och jag vägrar Applepriserna på SSD-disk samt avsaknanden av 3 TB diskar i deras sortiment.

Jag gillar osx och jag har en macbook air och en macbook pro men nu har jag fått nog av Apples och deras nedlåsta upplevelsetänk. Jag bara myser med min gamla pc med windows 7 samt alla miljoner möjligheter som finns där jag kan styra exakt över vilken hårdvara jag vill ha i min maskin och att jag kan köpa komponenter varifrån som helst och uppdatera hur som helst utan att blanda in Apple och deras fjantiga servicecenter.

Kommer ni ihåg kräksscenen från Team America? Så här illa får Apple mig att må: http://www.youtube.com/watch?v=ZQn2wgW6-zI

Jag är så jäkla nöjd att vi har distansköpslagen som låter mig skicka tillbaka det här dyra skräpet till Apple.

Visa signatur

||BFG 7950 GX2||ANTEC 1080AMG 480W||ASROCK Dua SATAII||Opteron 146 @ 2800Mhz ||4x 512MB Kingston HyperX @ 2-2-2-5 ||BFG 7950 GX2

Permalänk
Medlem

Ja man tycker att det där med hårddiskar borde vara ett ickeproblem på en modern dator och det har fått mig också att överväga att inte köpa Imac.

Men det är kanske inte så illa som det först verkade, det är en del i forumen som har lagt till vanliga hårddiskar och SSD-diskar i det andra och tredje stället och fått det att funka. Sen så, inom tid, ska man kunna köpa diskar från andra än Apple och det blir kanske standard för oss andra också.

http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=1152761

Permalänk
Hedersmedlem

Detta är en mycket tråkig utveckling. Hårddisken är lite av en förbrukningsvara.

Fast du fel angående pc datorer, hur kan du få en dator motsvarande en imac menar du?

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

Låter som om apple låser upp sina kunder...

Själv har jag en mac pro ( skolan ) och den är den sämsta jag haft, utan att göra detta till en mac vs. pc svar.

Läste här på swec att dom ska börja sätta i en sensor eller liknande för att inte kunna byta hårddisk själv, eller har jag missuppfattat det?

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem

Det antagligen mest pga tattare som inte kan öppna en imac utan att pajja något som de gör så.
Kan tänka mig de fått en del "garanti-rep" där folk pajjar något och försöker ta det på garanti.

Men med tanke på vad man får med en imac så vad gör det, 2-300kr kostar t ex ett byte hos en auktoriserad applenisse sist jag frågade.
Och de kunde göra det på några minuter medans man väntade med.

Dessutom är det inte direkt lätt på gamla imacen heller, original-disken bytar man lätt, men ska man peta in en ssd också på rätt sätt krävs det 3st extra delar man ej får med annars.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ODDNAME:

Men med tanke på vad man får med en imac så vad gör det, 2-300kr kostar t ex ett byte hos en auktoriserad applenisse sist jag frågade.
Och de kunde göra det på några minuter medans man väntade med.

Dessvärre går det inte längre.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Medlem

Såvitt jag vet går det alldeles utmärkt hos en verkstad. Men man får ju givetvis fixa en hårddisk via dem med då
så det funkar. Dyrt och onödigt? Ja, men det går

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk

Det som påstås är inte helt riktigt utan man överdriver en del.

Läs denna tråd, och i synnerhet inlägg nummer 17.

http://forums.appleinsider.com/showthread.php?p=1863209

Det är alltså inte en ny kontant vad jag förstår, och och det går fortfarande att byta diskar själv i nya iMac om man vill det.

Permalänk

Köpte själv en iMac 27" tidigare i veckan.
Jag snackade om hårddisk med försäljaren och han nämnde ingenting om detta, han sa också att det satt en Seagate disk i, men det visade sig vara en WD Black.

Läste om nyheten här på Sweclockers nästan direkt efter att jag startat upp den nya datorn, kan inte säga att jag reagerade positivt, men blev heller inte förvånad.

Som "Tony-Avesta" påpekar i hans länk så är det inte så farligt som det låter.

Sen så skulle nog aldrig jag få för mig att plocka isär en iMac, har hört om en del problem då man måste ta bort displayen...

Förstår dig i ditt beslut, men å andra sida, iMac 27" är en fantastisk maskin !!

Permalänk
Skrivet av J_Alxanderson:

Förstår dig i ditt beslut, men å andra sida, iMac 27" är en fantastisk maskin !!

Fantastiskt dyr för ingenting iaf.

spacecowboy: Du fattade ett mycket bra beslut.

Visa signatur

"Äcklig, petar alltid bort den med ett hårt pommes." - Sgt. Pepper

Permalänk
Medlem
Skrivet av ODDNAME:

Det antagligen mest pga tattare som inte kan öppna en imac utan att pajja något som de gör så.
Kan tänka mig de fått en del "garanti-rep" där folk pajjar något och försöker ta det på garanti.

Men med tanke på vad man får med en imac så vad gör det, 2-300kr kostar t ex ett byte hos en auktoriserad applenisse sist jag frågade.
Och de kunde göra det på några minuter medans man väntade med.

Dessutom är det inte direkt lätt på gamla imacen heller, original-disken bytar man lätt, men ska man peta in en ssd också på rätt sätt krävs det 3st extra delar man ej får med annars.

Min uppfattning är att mac använder är generellt mindre tekniskt intresserade vilket gör att risken är ganska mycket större att något strular när de ger sig in i datorn för att spara lite pengar(göra jobbet själv). Så självklart hade jag förstått om Apple väljer att göra det ännu svårare att uppdatera sin dator och det är ju inte häller som att man skulle bli förvånad.

Men som tekniskt intresserad är det grymt drygt att behöva plocka ner sin dator, köra till närmsta service verkstad, vara utan dator ett litet tag(i värsta fall), hämta dator och sätta upp allt igen istället för att bara öppna datorn byta hårddisk och stänga den igen på 10 min.

Dessutom kan jag tänka mig att man får inte själv ta med hårdvaran man vill ha isatt utan man måste troligen köpa från service verkstaden vilket säkert blir ett annat pris.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spacecowboy:

Jag beställde nya imac 27" datorn för ca 23.000 SEK med carepack samt minst antal minne + billigaste hårddisken. Jag fick hem den nya datorn igår, jag skulle packa upp den idag men innan jag gjorde det läste jag på om det fortfarande är lika "simpelt" att byta ut hårddisken till en 3 TB disk samt sätta in en SSD som tidigare. Carepack är för övrigt i princip helt värdelöst och ett misstag att köpa då vi svenskar ändå har 3 års reklamationsrätt.

På den gamla macen var det bara ca 100-150 steg att byta hårddisk samt sätta in SSD + risken att få massa dammpartiklar bakom skärmen när man ska sätta tillbaka glaset: http://www.twam.info/hardware/apple/installing-additional-ssd...

Den nya imacen där går det inte längre att byta ut hårddisken eller sätta i en extra själv. iaf enligt den här artikeln:
http://blog.macsales.com/10146-apple-further-restricts-upgrad...

Minnen går fortfarande att byta ut själv realtivt enkelt men det räcker inte för mig och jag vägrar Applepriserna på SSD-disk samt avsaknanden av 3 TB diskar i deras sortiment.

Jag gillar osx och jag har en macbook air och en macbook pro men nu har jag fått nog av Apples och deras nedlåsta upplevelsetänk. Jag bara myser med min gamla pc med windows 7 samt alla miljoner möjligheter som finns där jag kan styra exakt över vilken hårdvara jag vill ha i min maskin och att jag kan köpa komponenter varifrån som helst och uppdatera hur som helst utan att blanda in Apple och deras fjantiga servicecenter.

Kommer ni ihåg kräksscenen från Team America? Så här illa får Apple mig att må: http://www.youtube.com/watch?v=ZQn2wgW6-zI

Jag är så jäkla nöjd att vi har distansköpslagen som låter mig skicka tillbaka det här dyra skräpet till Apple.

Du har en MBA och en MBP och köper en iMac 27" och blir less över att du inte kan byta hårddisken och säger senare att det är skönt att ha en PC och kunna byta/uppdatera komponenter hur som helst utan att blanda in Apple?

Varför köper du en iMac?
Och va fan har du både MBA och MBP? Sälj en av dom, ha kvar iMacen och köp en jävla PC-burk.

Permalänk
Medlem

Ännu en som skådat ljuset och tar avstånd från den mörka sidan (TS), sånt är positivt

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Ännu en som skådat ljuset och tar avstånd från den mörka sidan (TS), sånt är positivt

Nackdelen är ju att t.ex. en Imac fungerar riktigt bra, har inge strul. Är tyst och allt fungerar som det ska "out of the box" Har en 21" imac som htpc i sovrummet och är grymt skönt till det, startar snabbt trots en 7200rpm hårddisk av sämre modell. För folk med dåliga kunskaper så är det en riktigt trevlig produkt, allt finns med och till ett smidigt och enkelt format.....

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Lite trist är det ju, men ingen katastrof för mig iaf. Jag får väl betala några euro till för disken som reservdel från apple istället för att sätta i en standarddisk när (om) disken dör. Tänkte ändå inte byta den själv. Jag har andra datorer att meka i om jag känner för att meka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasBoot_swe:

Nackdelen är ju att t.ex. en Imac fungerar riktigt bra, har inge strul.

Vad är det som "fungerar bra" och "har inge strul" jämfört med en slumpmässig dator?

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perc:

Lite trist är det ju, men ingen katastrof för mig iaf. Jag får väl betala några euro till för disken som reservdel från apple istället för att sätta i en standarddisk när (om) disken dör. Tänkte ändå inte byta den själv. Jag har andra datorer att meka i om jag känner för att meka.

Några euro till? Vi snackar Apple dom tar 3000kr för en 2tb 3.5a.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem
Skrivet av fratey:

Vad är det som "fungerar bra" och "har inge strul" jämfört med en slumpmässig dator?

Jag har haft mer problem med windows och en "vanlig pc" än med Apple.
Och nu säger någon "lol men linux finns till pc" men likförbannat funkar mycket inte utan att meka
med filer o sånt trams där.

Med en MAC så funkar allt direkt ur lådan, och man slipper massa bloatware i datorn med som man ofta får med andra generiska tillverkare

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Hedersmedlem

Min kusin har både Mac och PC i flertal. Han föredrar och använder Apples prylar absolut mest eftersom allt fungerar tillsammans utan problem, ser bra ut, tar liten plats och gör allt det han vill. Han är definitivt ingen dussinanvändare utan har använt datorer i 35 år. Priserna tycker jag inte är mycket att prata om med tanke på vad man får, t ex med nya iMac (ofta senaste prylarna som thunderbolt och Z68).

Han köpte en ny 27" iMac nyligen, snäppet under den värsta, för runt 1500€ med fransk moms. Enkelt att byta från gamla iMacen: starta upp den nya, svara ja på att överföra gammalt konto, vänta 2-3 timmar (500GB), klart att köra, allt fungerar.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ODDNAME:

Jag har haft mer problem med windows och en "vanlig pc" än med Apple.

Du har helt missat poängen och jag känner att du inte är värd att diskutera med - jag menar, jag frågade klart och tydligt vad som "fungerar bra", inte om du har använt 4000kronorsdatorer med Vista som laggat satan och sedan bytt ut dem mot en Mac som kostar fem gånger mer.

Skrivet av ODDNAME:

Med en MAC så funkar allt direkt ur lådan, och man slipper massa bloatware i datorn med som man ofta får med andra generiska tillverkare

Slipper man bloatware? iTunes, Quicktime, Front Row är bloat jag hade raderat på en gång.
Däremot inte sagt att andra tillverkare är så mycket bättre, jag blev rabiat på min mors Vaio...

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fratey:

Du har helt missat poängen och jag känner att du inte är värd att diskutera med - jag menar, jag frågade klart och tydligt vad som "fungerar bra", inte om du har använt 4000kronorsdatorer med Vista som laggat satan och sedan bytt ut dem mot en Mac som kostar fem gånger mer.

Slipper man bloatware? iTunes, Quicktime, Front Row är bloat jag hade raderat på en gång.
Däremot inte sagt att andra tillverkare är så mycket bättre, jag blev rabiat på min mors Vaio...

Dock så kostar en iMac "bara" 11000, där det ingår en IPS skärm, mus och trådlöst tangentbord av väldigt hög kvalité, och ny hårdvara som inte är tillgänglig än.
Z68 då.

Visa signatur

[ Fractal Design R3 ] [ Corsair AX850 ] [ AMD Phenom II 955BE C3 @ 4.5GHz ] [Asus Crosshair IV Formula] [GTX 470 Gainward 825core/1650shader/1895mem] [ 16GB Dominator 2000MHz ] [ Corsair Force 120gb + 1TB WD Black 64mb Cache ]
[ Corsair Hydro H70 med 2xScythe Gentle Typhoon 1150rpm] [ Win7 x64 Pro]

Permalänk
Medlem

Då antar jag att WMP (windows mediaplayer) och WMC (windows mediacenter) anses också som bloat?

När jag köpte min HP dator (bärbar) så gjorde jag en ren installation pga alla dessa jävla sk*t program som följde med och som dessutom var nästan i praktiken omöjliga att ta bort utan att rubba systemet.

De du nämner är inte optimala men kan inte jämföras med bloatware som förljer med på datorer som har Windows som operativ.

Skrivet av fratey:

Slipper man bloatware? iTunes, Quicktime, Front Row är bloat jag hade raderat på en gång.
Däremot inte sagt att andra tillverkare är så mycket bättre, jag blev rabiat på min mors Vaio...

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Skrivet av ODDNAME:

Jag har haft mer problem med windows och en "vanlig pc" än med Apple.
Och nu säger någon "lol men linux finns till pc" men likförbannat funkar mycket inte utan att meka
med filer o sånt trams där.

Med en MAC så funkar allt direkt ur lådan, och man slipper massa bloatware i datorn med som man ofta får med andra generiska tillverkare

Apple är för folk som inte har det tekniska intresset medan Windows är motsatsen (även om Microsoft försöker vända på det). Får man inte en Windows dator att fungera trotts att man har tekniskt intresse så undrar man ju vilket kunskaps-nivå vi pratar om.

Trotts det så tvivlar jag skarpt på att Mac någonsin kommer komma i närheten av marknadsandelarna som Windows har.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av BareHipster:

Uhm, Z68 har funnits ute sedan förra veckan.

Nu vet jag inte om någon av funktionerna förutom Quicksync är användbara i iMacen dock. Förövrigt så ger Z68 inte en prestandförbättrning. Sedan så om jag minns rätt så använder iMacen inte en K typ processor; det vill säga P funktionaliteten som finns i Z är obrukbar.

Skrivet av KiXeR:

Då antar jag att WMP (windows mediaplayer) och WMC (windows mediacenter) anses också som bloat?

Heh, jo. Några skaffar Windows N editioner för att lösa detta, heh.

Permalänk
Medlem

Kan man säker göra men det är inte poängen. De flesta OEM-datorer som levereras med Windows är överfyllda med onödigt skräp och det går inte att jämföra med Macarna. Sen kan man gilla/ogilla de standardprogram som följer med iTunes,QT/WMP, Frontrow/WMC men det är annan femma.

Sen en annan rolig grej, nu hittar jag inte länken till IDG.se men där gick representanterna från de olika OEM-leverantörerna, HP, Sony, Acer och sa att man slänger in allt detta skräp för att höja användarupplevelsen.

Skrivet av eXale:

Heh, jo. Några skaffar Windows N editioner för att lösa detta, heh.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiXeR:

Kan man säker göra men det är inte poängen. De flesta OEM-datorer som levereras med Windows är överfyllda med onödigt skräp och det går inte att jämföra med Macarna. Sen kan man gilla/ogilla de standardprogram som följer med iTunes,QT/WMP, Frontrow/WMC men det är annan femma.

Sen en annan rolig grej, nu hittar jag inte länken till IDG.se men där gick representanterna från de olika OEM-leverantörerna, HP, Sony, Acer och sa att man slänger in allt detta skräp för att höja användarupplevelsen.

De e mycket snack om bloatware, det verkar vara alla Mac användares trumfkort i diskussioner mot Windows men vad är det som är problemet egentligen? Datorn har oftast en MYCKET billigare prislapp just för att andra företag har köpt in sina bloatware på datorn, hade de inte varit där hade troligen datorn varit dyrare (dock aldrig i Mac klass). Det tar ca 30 min att installera om Windows7 så då frågar man sig, vad är problemet? Är man verkligen så tekniskt okunnig att man inte fixar det? För tiden kan man väll ändå inte klaga på? De e bara sätta igång den och gå o göra något annat? Sen kan man väll inte på fullaste allvar välja ett helt annat system enbart på grund av detta?

Ja jag vet, Apple maskinen är körbar direkt när den kommer, men 30 minuter kan väll verkligen inte spela någon roll, man behöver som sagt inte ens vakta den?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Om det vore så enkelt, problematiken är väl att bli av med skräpet...och det tar tid.

Sen tror jag knappast man väljer system efter installerade program, då är man ute och cycklar, har väl ingen sagt heller. Vi snackar om programvara som levereras vid start och där suger datorerna som levereras med Windows helt klart. Priset är annan femma som man kan snacka om men alla är olika och vill också betala olika för att bli nöjda, ser ingen nackdel med det.

Priset är för den delen väldigt uttjatat argument som kommer från köpare av datorer med Windows. Lika uttjatat som detta argument med bloatware som "edit:" macanvändare tar upp.

Skrivet av SnowJim:

De e mycket snack om bloatware, det verkar vara alla Mac användares trumfkort i diskussioner mot Windows men vad är det som är problemet egentligen? Datorn har oftast en MYCKET billigare prislapp just för att andra företag har köpt in sina bloatware på datorn, hade de inte varit där hade troligen datorn varit dyrare (dock aldrig i Mac klass). Det tar ca 30 min att installera om Windows7 så då frågar man sig, vad är problemet? Är man verkligen så tekniskt okunnig att man inte fixar det? För tiden kan man väll ändå inte klaga på? De e bara sätta igång den och gå o göra något annat? Sen kan man väll inte på fullaste allvar välja ett helt annat system enbart på grund av detta?

Ja jag vet, Apple maskinen är körbar direkt när den kommer, men 30 minuter kan väll verkligen inte spela någon roll, man behöver som sagt inte ens vakta den?

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiXeR:

Om det vore så enkelt, problematiken är väl att bli av med skräpet...och det tar tid.

Beror på om man har tillgång till en vanlig installations källa till Windows eller inte. Har man det tar det 10-15 minuter tops.

I vissa fall (sissta Dell datorn jag undersökte) är programvaran enkelt att ta bort; 2-3 inlägg i programhanterarn och det försvinner. 2 minuters job.

Acer brukar vara lite värre från personlig erfarenhet; men å andra sidan så är de budget datorernas budget dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiXeR:

Om det vore så enkelt, problematiken är väl att bli av med skräpet...och det tar tid.

Sen tror jag knappast man väljer system efter installerade program, då är man ute och cycklar, har väl ingen sagt heller. Vi snackar om programvara som levereras vid start och där suger datorerna som levereras med Windows helt klart. Priset är annan femma som man kan snacka om men alla är olika och vill också betala olika för att bli nöjda, ser ingen nackdel med det.

Priset är för den delen väldigt uttjatat argument som kommer från köpare av datorer med Windows. Lika uttjatat som detta argument med bloatware som "edit:" macanvändare tar upp.

Hur menar du? Allt du behöver göra är att installera om Windows7 så har du en ny maskin utan massa skit? Varför ska man sitta o radera det manuellt? de lär ju ändå aldrig bli 100% rent. Så efter 30 min installation så har man tjänat en rejäl hacka på köpet jämfört med Mac om vi nu inte ska lägga in en massa andra parametrar i jämförelsen. Sen kan man alltid få sin dator byggd och installerad från komplett eller liknande och jag tvivlar på att du hittar bloatwares där men efter som Mac användare gärna vill begränsa ner urvalet så det passar Appels modell bättre så håller vi oss till färdigbyggda (Dell, Acer, Sony, Lenovo mf.l).

Det jag säger att är man intresserad av själva datorn så inser man att de inte är några problem att göra en ominstallation, vill man dock bara se sin dator som ett redskap så kanske man inte har den tekniska kunskapen för att "orka" installera om en dator vid köp, då är det ju bra att det finns företag som tar ut extra slantar för att användaren ska slippa momentet.

Att Windows kräver lite mer kunskap för att sköta på ett bra vis sticker jag dock inte under stolen med.

När det gäller priset så är det väll fortfarande enorma skillnader om man jämför ex en Mac Pro med en PC med samma hårdvara? Eller Menar du att Mac har blivit lika "billiga" som PC datorer? Ja man kan prata om att Mac säljs som en helhets lösning men för mig som person så är slutprodukten en datorn, skärm, tangentbord, mus verken mer eller mindre. Jag vill ha en Logitech mus för den passar min hand bättre, jag vill ha ett "ergonomiskt" tangentbord(vågigt) för att det är skönast(enligt mig) o.s.v. o.s.v. Allt detta spelar in på slutprodukten. Strular någon av produkterna så vänder jag mig till butiken där jag köpte den i första hand, kan det bli lättare?

Nä, jag anser att valet mellan Mac och PC får avgöras av vad man är för typ av person och vilket operativsystem som passar bäst till det man gör. Vill man kunna in och byta ut delar, då är PC rätt val, vill man inte befatta sig med tekniken, då är säkert Mac ett bra val.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiXeR:

Då antar jag att WMP (windows mediaplayer) och WMC (windows mediacenter) anses också som bloat?

Ja, fast inte lika mycket.

Skrivet av KiXeR:

När jag köpte min HP dator (bärbar) så gjorde jag en ren installation pga alla dessa jävla sk*t program som följde med och som dessutom var nästan i praktiken omöjliga att ta bort utan att rubba systemet.

De är lätta att ta bort men däremot inte sagt att det är kul eller ens ska behövas.

Skrivet av KiXeR:

De du nämner är inte optimala men kan inte jämföras med bloatware som förljer med på datorer som har Windows som operativ.

Jag vet inte, jag köper inga skitmärken. Antingen bygger jag själv eller så blir det Lenovo/Apple för min del. Kanske Sony en bra dag.

Skrivet av BareHipster:

Dock så kostar en iMac "bara" 11000, där det ingår en IPS skärm, mus och trådlöst tangentbord av väldigt hög kvalité, och ny hårdvara som inte är tillgänglig än.
Z68 då.

Problemet med denna iMac är att den inte hade lämpat sig för mitt arbete då jag skulle behöva utföra hjärnkirurgi för att få en SSD i den, och sen måste jag lägga några tusen på att ordna en NAS så jag kan ha mina "20mbst-RAWbilder" någonstans. Utöver detta är skärmen fruktansvärt glansig vilket är kul då jag har ett fönster bakom mig.
Vilken "ny hårdvara som inte är tillgänglig än" snackar du om? Thunderbolt?

Conclusion: Min morsa kanske skulle gilla iMacen men den duger inte för seriöst arbete i mitt fall. Jag kommer aldrig köpa en dator med hårddisk som systemdisk.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.