Copyswede skjuter upp kopieringsavgiften till den 1 september

Permalänk
Medlem

Så less på detta företag,helt otroligt att detta kan genomföras.
Det blir väl snart avgift på pennor åxå för jag kan ju skriva av texten från en bok jag har hemma till min uppsats.
Pajasföretag!

Visa signatur

Intel Core i5 11600K @ 4,9ghz - Moderkaka : MSI Z570 Torpedo- Geforce 5070 -16Gig Corsair LPX 3600MHz - Lian Li Lancool II mesh chassi - Mus G502S - TGB Logitech G513 carbon -SSD Samsung 850 EVO 500gig - SSD Intel X25-M 80gig - SSD Samsung 840 EVO 120gig - HD Samsung 1TB - Acer Predator XB273UGX / 27" 270Hz

Permalänk
Medlem

Folk verkar ha glömmt att man redan betalar en avgift för sin privatkopiering. Så detta är ren utsugning .(undrar när avgift/skatt på socker kommer för man kan även använda socker till att tillverka alkohol)

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Skrivet av Kilroy:

Jag är förvånad över att så många röstar nej på frågan.
Om vi har en vettig privatkopieringslagstiftning, vilket vi i teorin faktiskt har, så skulle jag inte se några problem med de här avgifterna.
(Eller jo, det skulle jag, men mer om det senare.)

Det största problemet som jag ser det är att de vill både ta ut mer ersättning för privatkopiering samtidigt som dom vill begränsa privatkopieringen mer och mer.
Jag tycker t.ex. det borde räknas som privatkopiering om jag istället för att spela in ett tv-program på en tv-kanal jag betalar extra för att ha tillgång till väljer att ladda hem avsnittet senare i veckan istället eftersom jag inte hade tid och lust att se det när det sändes.
Osv.

Sen har jag så klart stora invändningar emot just hur de här avgifterna är utformade och vad de läggs på. Men principen som sådan står jag bakom.

Jag misstänker att många röstar nej, eftersom det är olagligt att kringgå kopieringsskydden som de envisas med att använda sig av. Om de helt slopar kopieringsskydd, så är jag villig att betala. Men som någon sagt innan, så är det galet att ta ut kostnaden för lagringsmediat i sig, ta ut avgiften på originalet istället. På så sätt är det bara den som köper varan som får betala för möjligheten att göra privatkopior, inte alla som köper lagringsmaterial för all möjlig annan användning.
Merparten av USB-stickor och externa hårddiskar används nog för annan filkopiering och backup än kopiering av film/musik (det är väl ändå inte särskilt vanligt att man tankar över filmer på en extern hårddisk och knallar iväg med till kompisen, nu när det går att sköta mycket smidigare via P2P, FTP, filöverföringstjänster m.m.), varför skall man då betala för att man potentiellt skulle kunna kopiera musik/film/spel till lagringsmediat.
Vi talar ju nu inte om piratkopiering, utan privatkopiering. Om folk lägger ned illegalt nedladdad musik/film/program på mediat, så gäller ju inte privatkopiering, utan det är ju illegalt i vilket fall, så det är ju inte sådant man får betala för med den avgiften.

Vi har alltså skivor som det är förbjudet att kopiera egentligen, för att det inte är tillåtet att kringgå kopieringsskyddet, men man skall ändå betala en privatkopieringsavgift för media som man kan tänkas lägga sin privatkopia på, knepigt.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Folk verkar ha glömmt att man redan betalar en avgift för sin privatkopiering. Så detta är ren utsugning .(undrar när avgift/skatt på socker kommer för man kan även använda socker till att tillverka alkohol)

Det är ju redan skatt på socker...moms kallas det,den tillfälliga skatten som man sa för X antal år sedan.

Visa signatur

Intel Core i5 11600K @ 4,9ghz - Moderkaka : MSI Z570 Torpedo- Geforce 5070 -16Gig Corsair LPX 3600MHz - Lian Li Lancool II mesh chassi - Mus G502S - TGB Logitech G513 carbon -SSD Samsung 850 EVO 500gig - SSD Intel X25-M 80gig - SSD Samsung 840 EVO 120gig - HD Samsung 1TB - Acer Predator XB273UGX / 27" 270Hz

Permalänk
Medlem

Copyswedes medlemsorganisationer

Copyswede ägs av sina medlemsorganisationer. Dessa företräder svenska upphovsmän och utövande konstnärer:

Bildkonst Upphovsrätt i Sverige (www.bus.se ) (BUS)

Föreningen Svenska Tecknare (www.svenskatecknare.se)

Föreningen Sveriges Konsthantverkare och Industriformgivare (www.kro.se) (KIF)

Nordisk Copyright Bureau (www.stim.se) (NCB)

Svenska Artisters och Musikers Intresseorganisation (www.sami.se) (SAMI)

Svenska Fotografers Förbund (www.sfoto.se) (SFFot)

Svenska Journalistförbundet (www.sjf.se)

Svenska Musikerförbundet (www.musikerforbundet.se)

Svenska Tonsättares Internationella Musikbyrå (www.stim.se) (STIM)

Sveriges Dramatikerförbund (www.dramatiker.se)

Sveriges Författarförbund (www.forfattarforbundet.se)

Sveriges Läromedelförfattares Förbund (www.slff.se) (SLFF)

Sveriges Yrkesmusikerförbund (www.symf.se) (Symf)

Teaterförbundet (www.teaterforbundet.se) (TF)

Ett gäng pretton går samman för att tjäna en extra hacka på folk som inte är speciellt intresserade av deras material från första början. Absurt. Medlemmarna i dessa organisationer skapar ju inte sådant som normalt sker någon pirat/privatkopiering av, frånsett musikerna, men hur stor del av var persons hårdisk upptar i sådana fall dessa.

Behövs ju knappast sägas något om hur skrattretande fel hela principen med detta är. Ingen som helst koppling mellan vad som faktiskt sker och vem som betalar.

Permalänk
Medlem

Jag förstår fortfarande inte hur copyskurk har laglig rätt att ta ut någon sådan avgift, de är ingen myndighet och det står ingenting i lagbalken om någon sådan avgift. Förutom att det är idiotisk idé tycker jag mao det luktar fiffel och båg och maffiafasoner lång väg....

Permalänk
Medlem

Som vanligt kommer det bara att bli en jävla massa snack om hur dåliga copyswede är och inga konkreta handlingar för att stoppa dem från att utföra maffia handlingar.

Permalänk
Medlem

Men hur ska Per Gessle klara sig över sommaren nu?
Tänk om 100 personer kopierar den skiva de redan köpt av honom och spelar i campingbilen också?
Han lär ju bli ruinerad!

Finns det soppkök öppna under sommaren för så'na som Per?

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

WS: z790 ProArt + 13900K + 4080 + 2x32GB 6400 MT/s + 19 TB NVME. Bambu labs P1S.
Server: Klassiskt PC-V2000 med skapligt mycket SSD (ca 33 + 57 TB) och dual 10G.

Permalänk
Medlem

Jag kommer Garanterat att sluta köpa USB-minnen och externa hårddiskar som har denna beskattning i Sverige, de ska inte få en enda krona utav mig!

Visa signatur

CPU: 3570K |Minne: 8GB Corsair Vengence|GPU: GTX 650|Chassi: Nano 304|PSU: Corsair 600W M|Kylning: Batterisyra|Mus: MX150|Tangentbord: JP|Platta: Nexus 7(2013)

Permalänk
Medlem

Inte nog med att hela idén bakom privatkopieringen är meningslös och motsägelsefull (inte minst på grund av KOPIERINGSSKYDDEN). Det faktum att privata intresseorganisationer får ta ut en privatskatt på helt andra branschers varor är så befängt att jag inte finner ord! Ändå är det så accepterat.

Om de nu går miste om dessa pengar på grund av privatkopieringen och måste få kompensation för det så får de väl helt enkelt ta ut en avgift (läs: ökat försäljningspris) på sina EGNA varor!

Resonemanget har alltså gått så här: Artister, låtskrivare, dramatiker, m fl måste kompenseras för att vi får privatkopiera (trots att de försöker förhindra oss) deras DVD-filmer, CD-album, etc. De kommer då fram till att de skall få en privatskatt inskriven i lagen. Jaha, på deras egna produkter, naturligtvis? Nej, inte alls! De har i stället valt ut en helt annan bransch och ser till att deras marginaler minskar till förmån för parasiterna. Hur kan detta tillåtas?!

Det här har pågått i många år och är bara en i raden av idiotiska lagar som hotar vår integritet och frihet. Och värre blir det för var dag. Det är väl snart bara en tidsfråga innan mediebolagen, via sina lobbygrupper, styr hela världen. För ytterst få har mage att stå upp mot dagens riksdagspartier som raserar vårt fria samhälle.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS Prime 9070 XT 16GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

Jag har ALDRIG i hela mitt liv privatkopierat och sen lånat ut till en kompis eller släkting.
Så VARFÖR ska jag betala avgift. Finns ingen som helst anledning att göra det eftersom jag knappast tror att många gör det.

Dom kommer dra in sjukt stora pengar eftersom många mobiler medföljer minneskort, detsamma med kameror.
Det köps nog en J*vla massa USB-minnen varje dag av stora företag som Volvo, Scania, ÅF o.s.v.

Sen att folk går och handlar hårddiskar eller usb-minnen ibland.. Nej aldrig att jag tänker pröjsa 1 öre för det här.
Kommer nog dyka upp ett företag isåfall som säljer Lagringsmedia i tyskland med svensköversatt sida.

EDIT:

Hårddisk på komplett för 499:- --> http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=518762
Kopieringsavgift inkl.moms på 251 GB eller mer --> 200:-
En hårddisk som kostar 500 ska alltså kosta 700

Visa signatur

Köp ny mus för 800:- JA, du kommer bli GRYM på cs och sätta huvudskott hela tiden. Du får heller ALDRIG ont i leder.
Eller är det bara så att e-pen*** förlängs om du har en dyrare mus?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zillio:

Jag har ALDRIG i hela mitt liv privatkopierat och sen lånat ut till en kompis eller släkting.
Så VARFÖR ska jag betala avgift. Finns ingen som helst anledning att göra det eftersom jag knappast tror att många gör det.

Dom kommer dra in sjukt stora pengar eftersom många mobiler medföljer minneskort, detsamma med kameror.
Det köps nog en J*vla massa USB-minnen varje dag av stora företag som Volvo, Scania, ÅF o.s.v.

Sen att folk går och handlar hårddiskar eller usb-minnen ibland.. Nej aldrig att jag tänker pröjsa 1 öre för det här.
Kommer nog dyka upp ett företag isåfall som säljer Lagringsmedia i tyskland med svensköversatt sida.

EDIT:

Hårddisk på komplett för 499:- --> http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=518762
Kopieringsavgift inkl.moms på 251 GB eller mer --> 200:-
En hårddisk som kostar 500 ska alltså kosta 700

Privatkopiering handlar inte om att du lånar ut det, det är privatkopiering att ta en backup, vilket jag antar att du har gjort? alltså: man ska betala massa pengar för att ta backup på externa lagringsenheter... Då kan man väl bara ta en intern och köpa en dockningsstation, eller ska de lägga på kopieringsavgift på det också?!

Visa signatur

Citera för svar!|Fraktfritt hos INET|Min hemsida
Fractal Design Define R3|Corsair AX 850W|Gigabyte Nvidia GeForce GTX 570|Corsair Vengeance 1600MHz 2x4GB|ASRock P67 Extreme4|Intel Core i5 2500K|2x Samsung Spinpoint F3 1TB|Samsung Blu-Ray läsare
Nikon D7000|Nikon 60mm macro|Nikon 18-70|Nikon 55-300|Nikon 10.5 Fisheye

Permalänk

DDos'a copyswede någon? Skämt åsido, som Dyll säger, det borde vara upp till var och en själv om de vill ha en avgift på sina verk.

Visa signatur

''Du kanske kan spela, MEN KAN DU KÖTTA?!?!?!''

Spelrigg: Intel i5 3570k 3.4Ghz [/B], Asus Nåt med Z77 4Gb DDR3, Asus GTX560Ti, 500gb HDD,Tagan Twoforce II 500w
Server: DL380G3, 6Gb ECC-minne, 2x Xeon @ 2,4Ghz, 72Gb 10k rpm SCSI, ESX Hypervisor 3.5

Permalänk
Medlem
Skrivet av zillio:

Företag som kan redovisa hur deras USB-minnen används alt. de som kopierar saker de själva äger upphovsrätt till kommer kunna köpa diskar och minnen utan denna pålagda avgift.

Visa signatur

i9 10980XE | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 5080 Founders Edition
R7 5700X | 64 GB DDR4-3200 | Gigabyte B550 Gaming X V2 | RTX 2080 Ti Founders Edition

Permalänk
Medlem

Är det ens lagligt att en intresseorganisation kan lägga på en avgift på en produkt?

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Är det ens lagligt att en intresseorganisation kan lägga på en avgift på en produkt?

Det undrar jag med? Vad är det egentligen som gör att lagringsmediebranschen över huvud taget måste lyssna på ett ord av vad Copyswede har att säga?

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Medlem

Åter igen, hur avgörs det var pengarna ska gå? Är det några personer som sitter och kliar varandra på ryggen och bestämmer vad som är bra kost. Eller ger man ut och ger pengarna till den vars verk exponeras mest? kort och gott ska man ge pengarna till konstfack eller till Rebecca Black/Justin bäver? Jag lyssnar, ser, läser inte svensk konst så jag kan inte ge några exempel därifrån men ni förstår säkert.

Visa signatur

Asus z68-v pro | i7 2600k | Thermalright Silver Arrow | Asus GTX 1070 Strix | Corsair Vengeance 1600MHz 16GB | Seasonic X-460 | Samsung 850 EVO 500
ASRock Z87 Extreme6 | i7 4770S | Cooler Master Hyper 212 Evo | Crucial Ballistix 16GB 1600Mhz | be quiet! E9 | Samsung 840 EVO 250 | WD RED 6+6 TB, WD Green 4+4 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pappy:

Tänk om 100 personer kopierar den skiva de redan köpt av honom och spelar i campingbilen också?
Han lär ju bli ruinerad!

eftersom det redan är sådan avgift på dvd skivor tex så betyder det att per gessle får pengar för att jag köper dvd som jag kanske bränner ut semester bilder på eller dyligt.
Är det rätt att en artist ska få ersättning på någon form av lagring som inte i 100% av fallen används till någon form av (Pirat/privat)kopiering
inte nog med det hatar jag per gessle så fan heller att jag ger han mina pengar xD

Och om nu inför en avgift på olika typer av kopierings media borde man inte tillåta fri fildelning då?

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

Helt onödigt att göra saker dyrare än va de redan är. Man borde få Privatkopiera bäst man vill.

Permalänk

Hela grejen är ren idioti. Om man ger folk rätten att privatkopiera men istället för att det ingår i priset för varan, så ska allt annat som existerar som skulle kunna användas tillsammans med produkten skattas. Fast den inte har någon direkt koppling. De ställer sig över lagen, och tror att de äger landet av lagringsmedia som de har rätt att skatta.

Död åt Copyswede!

Permalänk

Går det till domstol hade jag gärna laggt ett bidrag för att stödja saken.
Min försäljning av externa hårddiskar lär väll få en mindre törn om detta går igenom :-/.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pappy:

Han lär ju bli ruinerad!

http://www.youtube.com/watch?v=BAtkIcSIPQc

Permalänk
Medlem

Interna

Slutar väl med att alla tillverkare säljer kabinetter med tillhörande interna diskar bara ?

Permalänk

De får väl sätta priset på den produkten man köper... Vill de ha extra pengar för att det förekommer privatkopiering så får de väl höja priset på inspelade CD-skivor snarare än oinspelade hårddiskar.

Eller får de väl ägna sig åt produktdifferentiering och sälja CD-skivor med och utan kopieringsskydd till olika pris... svårt? Nej, istället vill man använda sig av olagliga metoder för att säkra intäkter som inte hade gått att tillgodogöra sig genom en prishöjning.

Permalänk
Medlem

Egentligen blir nog detta inget större problem för konsumenterna, finns amerikanska sidor som kör ut produkter fraktfritt, det är ju bara synd att Copyswede vinner och kan fortsätta med detta eftersom det finns svenskar som bara har råd eller bara inte bryr sig om prispåslaget.

De som förlorar på detta blir ju i slutändan staten och butikerna pga. minskad försäljning, om piratpartiet argumenterar mot Copyswede så har de min röst nästa val

Visa signatur

Superb CPU/GPU renderengine 40K

Permalänk
Medlem

EU kräver väl "fri marknad". Hur strafftullar mot svenska butiker är OK enligt EU's lagstiftning får Copyswede gärna berätta.
Vad kommer härnäst? Minutavgift på spotify som går oavkortat till Copyswede?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Blir till att köpa några 1-2 TB diskar...

Permalänk
Medlem

Är inte det här med privatkopiering något passé? Jag menar, hur vanligt kan det vara att dra över en köpt film till ett usb-minne för att dela med sig av t.ex till sin familj?
Med dagens uppkoppling och många alternativ online för både film och musik (voddler, spotify etc) så känns det inte som att det skulle fylla någon större funktion.

Varför då lägga på den här avgiften alls? En billig extern HDD på 250GB såg jag på prisjakt för 299 och över 200GB så var det 200kr extra? Det känns bara så dumt.

Permalänk
Medlem

Vadå skjuta upp?
Bättre dom lägger ner skiten, dumma jävla myndigheter i detta skitland!

Jävla tur dock som konsument i den soliga och fina staden Norrköping att en lokal säljare kränger externa 2TB för 599:-

Visa signatur

Mobil > OnePlus 8T Surfplatta > Lenovo Laptop > ASUS G750JZ
Media-PC > Bitfenix Prodigy M mITX | Corsair CX 500M 80+ Bronze Modulärt | Asus H87I-Plus mITX | 8 GB ddr3 | i3 4340 @ 3.6Ghz | Corsair Hydro H60 | Kingston V300 SSD 120GB | 9TB Lagring |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Operatören:

Vadå skjuta upp?
Bättre dom lägger ner skiten, dumma jävla myndigheter i detta skitland!

Jävla tur dock som konsument i den soliga och fina staden Norrköping att en lokal säljare kränger externa 2TB för 599:-

Dumma jävla myndigheter i detta skitland för att de vet att vi inte kommer göra något åt saken i alla fall. Trafik"skatt": Ok, dyrare SL-kort: Ok, Privatkopierings"skatt": Ok. Snart lägger de väl skatt på sex också, en 500-hundring om man ska ha sex med sin flickvän - "Betala via SMS - snabbt och smidigt".

Angående trafikskatten så RÖSTADE SVERIGE NEJ!! Men icke, de bryr sig inte vad omröstningen visar, de kör på ändå. För de vet att i vilket fall som helst så gör vi inget åt saken i alla fall, vi accepterar och går vidare (till nästa nationella legaliserade skandal).

Jag är så trött på det här. Pengar, pengar, pengar - grunden till nästan allt ont.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X | Moderkort: ASUS P8P67 WS Revolution B3 | CPU: i7 2600K @ 4.5GHz | CPU-kylare: Noctua NH-D14 | RAM-minnen: G.Skill Sniper 8GB (2x4GB) PC3-14900 1866MHz | GPU: ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX OC | Nätagg: Corsair AX 1200W 80+ GOLD | HDD: Samsung 840 Pro, OCZ Vertex3 120GB MAX IOPS + Western Digital 1TB | Kringutrustning Windows 7 (64-bit), Fläktkontroll Scythe Kaze Master, Warthog Hotas, Razer Mamba, TrackIR5.