Copyswede skjuter upp kopieringsavgiften till den 1 september

Permalänk
Medlem

Borde inte produktionsbolagen själva ansvara för detta och lägga den kostnaden på musiken-skivan (exempel) du köper istället. Då hamnar pengarna i rätt händer från början, och framför allt så tillfaller då avgiften dom som faktiskt köper musik eller liknande.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

kan någon förklara för mig hur det här kommer fungera?
köper man en disk efter det datumet kan man inte kopiera något ifrån den eller vad är det här?:o

Permalänk
Medlem
Skrivet av chila:

Borde inte produktionsbolagen själva ansvara för detta och lägga den kostnaden på musiken-skivan (exempel) du köper istället. Då hamnar pengarna i rätt händer från början, och framför allt så tillfaller då avgiften dom som faktiskt köper musik eller liknande.

Jo, de BORDE! Men vem ska man tala om det för, Copyswede? De vill ju tjäna så mycket pengar som möjligt, inte ska väl då pengarna hamna i rätta händer. Då skulle Copyswede gärna kunna lägga ner verksamheten.

Skrivet av gurraaaa:

kan någon förklara för mig hur det här kommer fungera?
köper man en disk efter det datumet kan man inte kopiera något ifrån den eller vad är det här?:o

Det fungerar så att hårddisken du köper blir dyrare helt enkelt. Istället för att tex. en HDD kostar 400:- så kostar den efter privatkopieringsskatten 700:- eller mer tom.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X | Moderkort: ASUS P8P67 WS Revolution B3 | CPU: i7 2600K @ 4.5GHz | CPU-kylare: Noctua NH-D14 | RAM-minnen: G.Skill Sniper 8GB (2x4GB) PC3-14900 1866MHz | GPU: ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX OC | Nätagg: Corsair AX 1200W 80+ GOLD | HDD: Samsung 840 Pro, OCZ Vertex3 120GB MAX IOPS + Western Digital 1TB | Kringutrustning Windows 7 (64-bit), Fläktkontroll Scythe Kaze Master, Warthog Hotas, Razer Mamba, TrackIR5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av King D:

Det fungerar så att hårddisken du köper blir dyrare helt enkelt. Istället för att tex. en HDD kostar 400:- så kostar den efter privatkopieringsskatten 700:- eller mer tom.

då blir det några lagrings diskar innan dess.

Permalänk
Medlem

Jag finner det otroligt fel, man ska betala oavsett för att kompensera för piratkopiering, så vi ska alltså betala för en tjänst som vissa av oss inte ens använder.

För vad jag förstått ska detta kompensera för all piratkopiering som sprids över internet. Hur kan man göra det lagligt att betala för något förbjudet, som att
betala skatt för att få göra något olagligt?

Att köpa hårddiskarna från utlandet, från exempelvis Tyskland för att slippa betala denna skatten.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!

Permalänk
Medlem

Hehe men får la gå ihop med ett par polare och köpa upp en rack med en 20hotswap slots o sen dra in 2tb och köra central lagring:P
klarar man sig ett bra tag frammåt

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

Du betalar inte för att finansiera piratkopiering, det är olagligt att piratkopiera. Det du finansierar är privatkopiering, när du gör säkerhetskopior, eller när dina vänner kopiera din CD skiva, filmer med mera.

Permalänk
Skrivet av Kilroy:

Jag är förvånad över att så många röstar nej på frågan.
Om vi har en vettig privatkopieringslagstiftning, vilket vi i teorin faktiskt har, så skulle jag inte se några problem med de här avgifterna.
(Eller jo, det skulle jag, men mer om det senare.)

Det största problemet som jag ser det är att de vill både ta ut mer ersättning för privatkopiering samtidigt som dom vill begränsa privatkopieringen mer och mer.
Jag tycker t.ex. det borde räknas som privatkopiering om jag istället för att spela in ett tv-program på en tv-kanal jag betalar extra för att ha tillgång till väljer att ladda hem avsnittet senare i veckan istället eftersom jag inte hade tid och lust att se det när det sändes.
Osv.

Sen har jag så klart stora invändningar emot just hur de här avgifterna är utformade och vad de läggs på. Men principen som sådan står jag bakom.

Den här avgiften är ju just för privatkopiering. Inte samma sak som piratkopiering.
Hade jag fått betala en viss summa /månad för att få den tillgång och kvalité som finns idag laglig väg så shoot.

Denna avgift betyder ingenting och är bara ett riktigt dålig ursäkt för att mjölka oss konsumenter mer för alla skiv och filmbolags gråtande över piratkopieringen (varför tar då dom ut avgift för "privatkopiering" när detta inte är det "stora" problemet)

Visa signatur

~Mental åt min signatur :( (Sedan 2002)
Uppdaterad signatur 9 år senare:
|Asus P8P67 Pro| Intel I7 2600K@4,6 Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz 8-8-8-24 | Corsair H70 | OCZ 1250W 80+ Gold | 2x VTX3D Radeon HD7950 3Gb @930, VRM @1250 | Corsair Force 120GB + x antal satadiskar |

Permalänk
Inaktiv

.

Permalänk
Inaktiv

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon120994:

Och vad kallar du att "låta dina vänner kopiera filmer mm" då?

PRIVATkopiering

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS Prime 9070 XT 16GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

Skall jag behöva betala copyswede pengar för att dom skall kunna ge till filmbransher etc för piratkopiering så skall jag jävlar i mig kunna ladda hem grejer med utan att behöva känna sig jagad av APB och andra jävla intresseorganisationer, finns ingen mening med copyswede om man måste betala dom för något man ändå inte får göra.

Permalänk
Medlem

Lägg ner copyswede, totalt onödig organisation, som jag ser det värre än valfri terrorism organisation
Mina pengar har dom inte och kommer aldrig få!!

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av _LIM1_:

Det är ju redan skatt på socker...moms kallas det,den tillfälliga skatten som man sa för X antal år sedan.

Det är moms på hårddiskar & annan lagringsmedia oxå ,så var bara ett exempel ,som var lika dummt som detta(straffskatt på socker för att man kan använda till olaglig verksamhet).
Först avgift för artister när du köper mediat (tex en cd) sen skatt & moms osv på densamma ,sen en straffskatt igen för att artister ie. att copyswede ska få mer pengar på saker som redan har en privatkopieringsavgift, en döende branch´s sista dödsryckning kan man allt hoppas .men eftersom dom får igenom sin vilja med lagar & beslut så är det väl bara en dröm det.
skrämmande är det.
Kanske vore nåt för EU domstolen att ta upp detta

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddyfresh:

Jag finner det otroligt fel, man ska betala oavsett för att kompensera för piratkopiering, så vi ska alltså betala för en tjänst som vissa av oss inte ens använder.

För vad jag förstått ska detta kompensera för all piratkopiering som sprids över internet. Hur kan man göra det lagligt att betala för något förbjudet, som att
betala skatt för att få göra något olagligt?

Att köpa hårddiskarna från utlandet, från exempelvis Tyskland för att slippa betala denna skatten.

PRIVATkopiering.

Permalänk
Medlem

Vad bra då, om man betalar detta extra är det ju bara att ladda hem satan sen. Man har ju betalat för sig Eller nej så funkar det kanske inte..
Må Copyswede brinna i den eviga elden.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

Jag misstänker att många röstar nej, eftersom det är olagligt att kringgå kopieringsskydden som de envisas med att använda sig av. Om de helt slopar kopieringsskydd, så är jag villig att betala.

Absolut!
Det är så jävla ruttet att jag blir helt tokig när jag tänker på det, vi har lagar och vi betalar för att få ta kopior samtidigt som det finns kopieringsskydd som vi inte får gå runt, vad i helvete?

Skrivet av WrongTarget:

Men som någon sagt innan, så är det galet att ta ut kostnaden för lagringsmediat i sig, ta ut avgiften på originalet istället.

Att ta ut kostnaden på en hårddisk eller ett USB-minne är helt idiotiskt, men idén att ta ut kostnaden på originalet gillar jag inte alls.
Däremot tycker jag man kan ta ut avgiften på uppspelare eller för den delen höghastighetsbredband.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Destromath:

Skall jag behöva betala copyswede pengar för att dom skall kunna ge till filmbransher etc för piratkopiering så skall jag jävlar i mig kunna ladda hem grejer med utan att behöva känna sig jagad av APB och andra jävla intresseorganisationer, finns ingen mening med copyswede om man måste betala dom för något man ändå inte får göra.

Det är skillnad mellan PIRATkopiering och PRIVATkopiering. Snälla läs innan ni kastar ut massa onödig text. Hur svårt kan det vara?

Permalänk
Medlem

jasså läste fel på privat /pirat men kan inte säga att jag bryr mig så mkt hårdiskar är billiga iallafall och jo jag är student också
och om pengarna tryter så får man ta ett jobb simple as that

Visa signatur

(PC): i7 4790k 8gb ram Asus380x 256gb ssd
(Laptop): Dell xps 13 i7-8550u 8Gb

Permalänk

Shit vad jag HATAR att dom har "Swede" i namnet. Lackar så fort jag ser skiten, hur fan kan dom ens finnas.

Permalänk
Medlem

Dom f.n. 11% som svarat JA på denna poll har nog inte fattat skillnaden på privatkopiering och piratkopiering...

Permalänk
Medlem
Skrivet av UROG:

Ett sätt till att jävlas med oss medborgare, tack vare dom blåa mesarna (smurferna a.k.a. borgarna). ^^

Jasså det var Moderaterna som startade copyswede? Trodde de fick fria händer att börja plocka ut pengar från folk under sossarnas styre. Man lär sig ju något nytt varje dag!

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Om man läger 500 kr på en disk så ska mann först betala moms 25% (125kr) sen yttligare 200kr till helvetet. 325kr i skatt och då har man kavr hela 175kr till disken...
Om man lägger 400kr på en disk så får man betala 75% skatt.
edit: man måste lägga 800kr på en disk för att det ska komma ner i 50% skatt

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Inaktiv

Jag tycker frågan är mycket konstigt ställd. Självklart kommer jag inte sluta köpa hårddiskar för att det införs en privatkopieringsavigift, men jag tycker fortfarande inte avgiften är rätt. Om jag betalar det (i dagsläget fullkomligt hutlösa) priset för en musikskiva eller dvd-film tycker jag personligen att jag borde använda den som sjutton jag vill för privat bruk, utan att behöva betala massa extra för att jag vill lyssna på musiken jag betalat för (!!!) på en mp3-spelare. Fyfan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av upl8447:

Om man läger 500 kr på en disk så ska mann först betala moms 25% (125kr) sen yttligare 200kr till helvetet. 325kr i skatt och då har man kavr hela 175kr till disken...
Om man lägger 400kr på en disk så får man betala 75% skatt.
edit: man måste lägga 800kr på en disk för att det ska komma ner i 50% skatt

500x0,8 = 400
Dvs. 100 kr i skatt

Om du inte tänker dig att du tänkt köpa en disk för 500 kr minus utan moms eller avgifter.
Tja, rent ut sagt förstår jag inte hur du tänker.

Permalänk
Skrivet av zillio:

Hårddisk på komplett för 499:- --> http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=518762
Kopieringsavgift inkl.moms på 251 GB eller mer --> 200:-
En hårddisk som kostar 500 ska alltså kosta 700

då köper man en WD 640GB (llr vad man vill ha för ngn HDD) och sätter den i en HDD kabinett för billigare pris (och copyswede får inte pengar:))

Visa signatur

Laptop #1 ASUS X75VC Laptop #2 Packard Bell EasyNote LJ61
photobucket (mina bilder, har en bild jag lagt upp 404 så kan den finnas här) hemsida

Permalänk
Medlem

Bullshit!

Man brukar säga, only in america när något är riktigt snedvridet, men Sverige då?

PATETISKT!

Jag kommer köpa på mig precis det jag behöver iaf 10 år framgent, sen kommer inte industrin att få en SPÄNNN!

Om man nu ser ungdomar och studenter som ett problem med privatkopiering / piratkopiering så tycker jag man skall lägga en åldergräns på inköp utav kopieringsutrustning / material när man nu älskar att vifta med pekpinnen.

Jag kommer inte stödja marknaden, ej heller Copyswede och det tycker jag att ni inte heller bör göra, låt dem gå bet på allt dem kan tjäna pengar på, jag har redan antal x antal dvd /cds, brännare mm, nu återstår datorer, hårddiskar och minnen.

Det finns inget land i världen som har högre skattetryck än oss svenskar, och vi bara betalar och betalar, men nu är bägaren full iaf för mig.

Copyswede kan suga min ?

/Harddrive

Visa signatur

Mac!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Absolut!
Att ta ut kostnaden på en hårddisk eller ett USB-minne är helt idiotiskt, men idén att ta ut kostnaden på originalet gillar jag inte alls.
Däremot tycker jag man kan ta ut avgiften på uppspelare eller för den delen höghastighetsbredband.

Du gillar inte resonemanget men resonerar ju ändå lika idiotiskt. Varför skall denna avgift få tas ut och straffa en helt annan BRANSCH och ANDRAS produkter? Det är klart att straffskatten skall tas på deras EGNA produkter, om den nu ens skall existera.

Problemet är att vi som är insatta och väljer att köpa våra varor utomlands är så pass få, där den stora massan kommer fortsätta köpa, de dyrare, produkterna och inbringa pengar till maffian. Hur många tror ni exempelvis köper CD- och DVD-skivor utomlands? Knappast särskilt många, tyvärr.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS Prime 9070 XT 16GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gandir:

Du betalar inte för att finansiera piratkopiering, det är olagligt att piratkopiera. Det du finansierar är privatkopiering, när du gör säkerhetskopior, eller när dina vänner kopiera din CD skiva, filmer med mera.

Jo jag har hört talas om detta tänket från lite olika håll genom åren.
Det känns ändå som nån slags kompromiss för att delvis komma åt piratande.

Jag menar om jag köper en exemplar av nåt vad det månde vara är det upp till mig att se till att den fungerar vid nån slags olycka, inte är det rimiligt att varenda skada på mediat måste leda till nyinköp, varje gång. Kopior kostar redan pengar i sig, även om det sakta men säkert blivit billigare genom åren.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

dom kan gärna skjuta upp det till 1 Sep 2099.

Visa signatur

| Steam - Toivo |