Helgsnack: "Behövs antivirusprogram?"

Permalänk
Medlem

Körde utan och klarade mig utav skumma problem iaf så vitt jag vet.
Kör nu med Microsoft Security Essentials på alla datorer eftersom det inte märks. Kanske inte det bästa men långt ifrån det sämsa.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem

Nope

Jag kör win7 och det enda jag gör på det är att spela spel (köpta ) och jobbar (.net).

Allt annat kör jag i en virtuell maskin (wmware) som jag har en ren kopia av så jag kan återställa om det behövs. Är lite sugen på att lägga över VS2010 och lite annat i en virtuell maskin så man kan ta med sig sin miljö men det får bli ett sommarprojekt!

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypno:

Får jag fråga hur du vet det?

Så, efter att inte scannat på ett år mer än med Defender en gång i månaden tankade jag nu ned Malwarebytes. Den hittade åtta "infektioner". Så nu avinstallerar jag den igen och fortsätter låta bli att installera ett antivirusprogram eftersom min erfarenhet säger mig att antivirusprogram fuckar upp datorn fler gånger än virusprogram.

widL-edit: Länk borttagen. Från §7 i våra regler: "All antydan till innehav av piratkopierat material är förbjuden."

Permalänk
Medlem

Avast Free Antivirus + COMODO Free Firewall = WIN

Bättre än de flesta betalversionerna.

Visa signatur

Thank you for helping us help you help us all.

Permalänk

ganska viktigt med antivirus då det kan komma in virus i de system som sköter annonseringen på vissa sidor, kanske till och med här på sweclockers. minns att fragbite hade problem med virus i deras annonssystem och till och med blev flaggade av google vilket gjorde att det i princip inte gick att komma åt sidan med mozilla.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Barak:

Motiveringen "jag surfar inte på skumma sidor" är ganska löjlig. Hur mycker skit går inte igenom t.ex. messenger och mailen...

Och ändå har jag aldrig funnit något skadligt alla dom åren man körde med AV etc.
Eller hittat något dom gånger man scannat när man kört utan längre tid.

Klart skit kan komma på andra håll.
Men du kan minimera risken löjligt mycket om du vet vad du sysslar med.

Permalänk
Medlem

Använder inte ett.
Har brandväggen avstängd och windows defender avstängt

Win 7 x64 Ultimate

Surfar 5-6 timmar per dag och på massa skumma sidor (från existenz mest ;p).

På ca 3 år har jag ALDRIG fått virus eller ngt som förstört datan på något sett (eller slöat ned den). Dock byter jag hårdvara rätt ofta och med detta förekommer ofta omformatering vilket rensar eventuella "virus". Men jag tycker själv att virus är bullshit ^^ För mycket hype om det..

AV Program slöar bara ned datan som FAN i onödan IMO.
My 0.02$

Permalänk
Medlem

Har man internet så ska man fan i mej ha det

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Medlem

ClamAV till ubuntu för att kunna skanna filer som delas med windowsdatorer.
Avast AV + comodo FW till Win7.

Förstår inte alls anledningen till att strunta antivirusprogram när det inte kostar ett öre.

Skrivet av Rupenbritz:

Använder inte ett.
Dock byter jag hårdvara rätt ofta

AV Program slöar bara ned datan som FAN i onödan IMO.
My 0.02$

Vad är det för gammal hårdvara du byter från/till?

Permalänk
Medlem

kör avast på min bärbara och avg på min stationära.

Permalänk
Skrivet av MrKarppi:

Avast Free Antivirus + COMODO Free Firewall = WIN

Bättre än de flesta betalversionerna.

Ehh? Funkar det verkligen ?

Kommer ihåg att jag hade ett helvete när COMODO Free Firewall var installerad, det samma gäller Online Armour, Norton Antivirus och Norman Antivirus

Tycker att ZoneAlarm + Ad-Aware Antivirus gör ett bra jobb. Även AVG, Avira och Avast är bra som gratis verisioner. Kommer ihåg att jag även har kört Rising Free Firewall, men det verkar inte finnas i gratis version längre, dock var det en mycket bra brändvägg för Win2003 på hemma servern

Permalänk
Medlem

ni som inte kör med något, och att ni inte märker av det, ni kan ha 150 keyloggers och allt möjligt skumt som stjäl info från er hela tiden, spelkeys, bankinfo osv. windows defender suger riktigt, det känner inte äns av det mest basic, vill ni se om ni har något så lägg in avg samt mbam så lär ni troligen tappa hakan, se till att köra full skanning också. jag körde också länge, många år utan. ibland la jag in antivirprog och då hade jag fått nåra, sedan för ett tag sedan så haxade nån/nått så alla mina kontakter i gästboken fick otrevliga mail, inkl mina lärare på mälardalens högskola, så nuförtin kör jag med avg samt mbam, lite overprotective ja men går att ställa i game mode osv om man vill spela, mbam har en tendens att crasha både spelet & sigsjälv om man spelar något krävande annars tanka torrent med mbam på fullt är ju inte rekommenderat då den blockerar hur mycket som helst...

Permalänk

Nej, själv sitter jag på Linux och använt det nu ett bra tag. Har aldrig behövt det.. sen så är jag aldrig inne på suspekta sidor så behöver har aldrig funnits.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik356b:

Ehh? Funkar det verkligen ?

Det funkar kanon.

comodo endast firewall o avast endast antivirus bråkar inte med varandra.

Permalänk
Medlem

Har självfallet antivirus - förstår inte de som väljer att avstå med hänvisning till att det "segar ner datorn". Ett modernt virusskydd sänker inte prestanda på något märkbart sett.

Kör själv Norton Internet Security 2011, och är mycket nöjd - men är övertygad om att det finns flera fullgoda alternativ ute på marknaden.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Avstängd

Microsoft Security Essentials. Gratis, bra och resurssnålt.

Permalänk

Ja kör själv : Microsoft Security Essentials och det funkar fint för mig ! Plus det är gratis ! vilket är ännu bättre !

Visa signatur

xbox series s / nintendo switch / ps5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

ni som inte kör med något, och att ni inte märker av det, ni kan ha 150 keyloggers och allt möjligt skumt som stjäl info från er hela tiden, spelkeys, bankinfo osv. windows defender suger riktigt, det känner inte äns av det mest basic, vill ni se om ni har något så lägg in avg samt mbam så lär ni troligen tappa hakan, se till att köra full skanning också. jag körde också länge, många år utan. ibland la jag in antivirprog och då hade jag fått nåra, sedan för ett tag sedan så haxade nån/nått så alla mina kontakter i gästboken fick otrevliga mail, inkl mina lärare på mälardalens högskola, så nuförtin kör jag med avg samt mbam, lite overprotective ja men går att ställa i game mode osv om man vill spela, mbam har en tendens att crasha både spelet & sigsjälv om man spelar något krävande annars tanka torrent med mbam på fullt är ju inte rekommenderat då den blockerar hur mycket som helst...

#11059706

Permalänk

Sen systern min fick virus som totalt tog över av google bilder på blossa glögg så har jag använt norton.. så ja för antivirus.

Visa signatur

Rigg: |ASRock extreme 4|1TB Samsung Spinpoint F3|120gb corisair SSD|i5 2500k|8gb corsair 1600MHz|Noctua NH-U12P SE2|Sparkle GTX 570x2|Corsair AX 850W 80+|Antec twelve hundred v3| Samsung SH-S223C 22X|Windows 7 home premium 64bit|
Konsol: Xbox 360 | Mobil: Samsung gs2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paijter:

det skulle ju inte vara första gången det är virus i den typen av filer

Permalänk
Medlem

har kört avast i några år nu och tycker det funkat bra. segar inte märkbart ner datorn och har "räddat" mig några gånger. Kröde avg förut men fick bara falsklarm.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Nej. Vet man vad man klickar på behövs verkligen inte antivirusprogram.

Det enda som behövs är en javascript-blocker i sin webbläsare, sedan går datorn som smort

Permalänk
Avstängd

Komiskt att man i omröstningen här på Swec. har svarat "vet inte" med tanke på att detta är ett forum för entusiaster.:D;)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

när man hade jobb och en inkomst
bullguard av och firewall + spybot search an destroy

nu när man stämplar
Avast + comodo firewall och spybot search an destroy

funkar fin fint
alldrig haft ett virus som ställt till med nåt

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk
Medlem

+1 det är en fraktion av oss i den gamla hårda kärnan av geeks som är entusiaster, folk gör profiler här för att ställa en dum fråga och kommer aldrig tillbaks... Sedan har vi dom som bara tror at dom är entusiaster för dom har köpt den dyraste datorn dom hittade i affären för at dom hadde råd med det, fast egentligen har dom inte en clue om varför en dator fungerar och klarar vad den gör... AV är essentielt för alla i dag, ha altid det bästa du har råd med om din dator innehåller saker som är kära och du vill obehiindrat klicka in dig vart du vill utan att testa gränserna förstås.

klickade lite för fort !
Permalänk
Entusiast

Dem få gånger jag råkat ut för kända virus, har dem kommit från sajter med tveksamt innehåll.
Jag har hittills inte råkat ut för virus från normalt och laglig internet-användande.

Pysslar man inte med tveksamma aktiviteter via internet, så är man relativt säker. Risken att datorn råkar ut för hårddisk-krasch p.g.a. slitage eller någon annan komponent går sönder och orsakar filförluster är större.

Nu finns det gratis antivirus-program som inte tar speciellt mycket av datorns resurser.
Själv har jag använt både Comodo och Avast på olika datorer.
Dem båda fungerar prima, dock är Comodo lite för "besvärlig" med alla sina popups om allt och inget.

Min erfarenhet av antivirus-program dem senaste åren:
Ibland orsakar antivirus-programmen problem och strul i sig, då AV-företagen råkar markera normala, men vitala systemfiler som infektioner.
Detta hände inte bara en gång, utan flera gånger vid olika tillfällen.
Alla tillfällena slogs operativsystemet ut till en grad att enbart formatering och ominstallation återstod, då en reparation inte fungerade. AV-programmet fortsatte strula och tog bort dem vitala filerna gång på gång.

Jag skulle nog säga att idag orsakar antivirus-programmen mer problem, än vad en infektion i sig skulle orsaka.
Jag är för att avstå från antivirus-programmen. Antivirus-företagen har gått för långt och orsakar, vad jag skulle kalla: "Collateral damage" i sitt sökande efter skadlig kod.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk

Vad många inte verkar förstå är att antivirus har som huvuduppgift att förhindra virus från att sätta sig i datorn från första början, om ett virus oförhindrat satt sig i systemet så kan det vara svårt för ett antivirus att både hitta det och ta bort det. Så att skriva något i stilen med: "Har inte haft antivirus i över x-antal år och nu när jag instalerar ett och scannar så hittar den inget, alltså är antivirus bs" är fullkomligt idiotiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Min erfarenhet av antivirus-program dem senaste åren:
Ibland orsakar antivirus-programmen problem och strul i sig, då AV-företagen råkar markera normala, men vitala systemfiler som infektioner.
Detta hände inte bara en gång, utan flera gånger vid olika tillfällen.
Alla tillfällena slogs operativsystemet ut till en grad att enbart formatering och ominstallation återstod, då en reparation inte fungerade. AV-programmet fortsatte strula och tog bort dem vitala filerna gång på gång.

Jag skulle nog säga att idag orsakar antivirus-programmen mer problem, än vad en infektion i sig skulle orsaka.
Jag är för att avstå från antivirus-programmen. Antivirus-företagen har gått för långt och orsakar, vad jag skulle kalla: "Collateral damage" i sitt sökande efter skadlig kod.

Du har inte tänkt så långt att dessa filer som AV- programmet markerar som smittat faktiskt har varit smittade?

Den erfarenhet jag har om AV är att dom flesta gratisalternativ är dom AV som stör och krånglar mest.
Har kört med NOD32 i många år nu och anser att det är nog det absolut minst påverkbara av dom alla för där märker man aldrig av det. Jag HAR blivit smittad i alla fall två gånger under en 10 års period.

Båda gångerna räddade AV mjukvaran mig. 2:a ggn var en fil från en seriös sida. Viruset var så nytt att dom flesta AV-mjukvaror inte alls kände av det. Men NOD32 var lite före sin tid med hur den söker filerna så den förstod att det var något fel och tog in filen till karantän. Den kunde inte radera den eller laga den.
Skickade mail till ESET och dom bad mig stänga av NOD32 och backa ner filen. Mailade filen till dom.
Tog ca 2 timmar så fick jag mail tillbaka att jag skulle uppdatera NOD32 manuellt (gör ju oftast det vid start av datorn) och efter det så kunde den t.o.m. laga filen.

I min värld är AV absolut ett måste. Visst, det är EXTREMT liten risk att smittas. Men den gången man smittas så är man så otroligt glad att man hade AV.
Jämför med bilkörning... Inte vill man riskera sitt liv bara för att man anser det är "jobbigt" med säkerhetsbältet.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Avstängd

Ja det hjälper inte. Men det är kul att se ändå.

Och jag står fast vid att vet man vad man gör är chansen minimal att bli smittad.

Chansen att en hdd går åt helvete och sabbar all data är rejält mycket högre.

Permalänk
Medlem

Inget nytt under solen sen 2000.

x "Min data har blitt långsam och sönder"

y "no shit.. vad var det jag sa när du skaffade den?"

x "man får inte bara virus heller " jag har inte gjort nått!"

x "klart saker bli slitna när man använder de.."

x "men jag ska köpa nu data, nu ska jag inte lyssna på dig utan köpa en Compaq"

y "ok"

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint