Helgsnack: "Behövs antivirusprogram?"

Permalänk
Skrivet av AnnoyingIB:

Jag har Norton och tycker att det funkar perfekt. Varje dag nar jag kollar statistiken på norton så står det att den har blockat någonting som vill ha åkomst till processdata... Bara for att man har antivirus betyder det inte att man är helt säker. Man ska fortfarande vara försiktig med vad man håller på med. Det finns mycket som inte antivirus upptäcker. Jag är nästan aldrig inne på konstiga sidor. Laddar aldrig ner någonting konstigt, bara drivers och uppdateringar och grejer. På företagets sidor. Fast jag laddade ner en låt en gång. Första gången jag laddar ner någonting som man inte är helt säker på att det är en låt. Jo, då får man ett f*cking virus som kallas "facemoods". Egentligen är det ett program som man gör smileysar med, så ja vette fan hur jag kunde få det när jag skulle ladda ner en låt.. Aja, den bytte hemsidan till deras egen och satte ut en j*vla massa reklam överallt. Jag körde minst 10 st sökningar då viruset segar ner internet med minst 200%. Jag sökte runt på viruset också. Enligt vissa gjorde det bara det jag skrivit tidigare. Enligt andra är det ett spionprogram. Efter 3 veckor, så lyckades jag äntligen få bort viruset. Jag spenderade säkert 6 timmar sammanlagt för att få bort det.

Jag säger bara att ett virusskydd är starkt rekomenderat även om man inte gör något skummt. Det gör inte jag men har fått 2 st intrångsforsok på 1 år och ganska många "åkomst till processdata/traddata", även om man har Mac. Virus utväcklas allt mer och mer. Jag rekomenderar Antivirus till alla, oavsett operativsystem...

Kanske är det för att jag inte druckit mitt morgonkaffe men ditt inlägg är bland det mest svårlästa och irriterande jag sett på länge. Hur gammal är du 12?
Det du vill ha sagt är att du "en gång" laddade hem "en låt" som visade sig vara ett virus. Slutsatsen eller konsekvensen av detta virus var att det segade ner ditt Internet med 200% under tre veckors tid.

Jag har laddat hem enorma mängder låtar, spel, filmer mm under den tiden herr Pontén inte var oss på spåren och aldrig lyckats med du skriver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AnnoyingIB:

En fråga bara; Jag har en dator och är rädd om den. Sen har familjen en annan dator. På samma nätverk. Som ingen bryr sig ett dugg om virus eller något. är det större risk att jag får virus om de som är på den andra datorn bara skiter i allt och får virus eftersom vi är på samma nätverk?

mjukvarubrandvägg. Windows egna tycker jag duger bra mot inkommande attacker.

Risken kan väl öka om du delar ut din dator till nätverket.

Permalänk

At skryta att man inte har Anti-Virusprogram är som att skryta att man inte har kondom då man har sex med slumpmässigt folk som man hittar på gatan mitt i natten.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem

Tänkte man skulle göra en poll om hur många som är inloggade som administratör i sitt Windows...
Det är mer farligt än att vara utan AV!

Tror att virusproblemen hade varit ett minimalt problem om Windows från Windows 95 hade fixat att man lätt kunde vara inloggad som användare 100% och som i Windows 7 enkelt skriva in adminlösenordet varje gång ett program kräver adminrättigheter.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stybbe:

Ni som påstår att man måste ha anti-virusprogram, har ni testat utan? Jag var som er för några år sedan alltid virusprogram. Dock de senaste åren har jag skitit i det och endast kört med brandväggen i routern. Inte blivit infekterad ännu och jag är inte den försiktiga personen heller, surfar in på allt möjligt skit. Har dock gratisversion av Malwarebyte Anti-malware som jag skannar datorn med nån gång i månaden, endast för att vara säker. Men att ha ett dyrt anti-virusprogram som tuggar datorkraft varje sekund är helt absurt enligt mig.

Jag vet en kompis som fick virus när han inte hade antivirusprogram och han fick ett till när han hade ett med:) Han fick de utan att ladda ner någon skum fil. Andra gången såg jag när de hände. Datorn flippa ur och gick helt random in på en porr sida När han startade om datorn så märkte han av viruset direkt Var ett falsk antivirus program.

Men vist vill du ha virus, så ska jag inte hindra dig.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir_Poisonblade:

Kanske är det för att jag inte druckit mitt morgonkaffe men ditt inlägg är bland det mest svårlästa och irriterande jag sett på länge. Hur gammal är du 12?
Det du vill ha sagt är att du "en gång" laddade hem "en låt" som visade sig vara ett virus. Slutsatsen eller konsekvensen av detta virus var att det segade ner ditt Internet med 200% under tre veckors tid.

Jag har laddat hem enorma mängder låtar, spel, filmer mm under den tiden herr Pontén inte var oss på spåren och aldrig lyckats med du skriver.

Sitter faktiskt i frankrike på ett ganska svårskrivet tangentbord, vilket gör det lite svårt att både skriva rätt och att hitta rätt på tangentbordet...

Visa signatur

C>++

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir_Poisonblade:

Kanske är det för att jag inte druckit mitt morgonkaffe men ditt inlägg är bland det mest svårlästa och irriterande jag sett på länge. Hur gammal är du 12?

... Hade varit mycket lättare att läsa om han delat upp det i stycken som man nu lär sig i 4:an...

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

Hört talas om IP-virus ? De attackerar slumpmässiga IP-adresser. Utan skydd blir du angripen den dagen de råkar prova ditt IP-nummer. Bara en tidsfråga.

För övrigt: Jag brukade besöka MMO-champion.com varje dag när jag lirade WoW. En dag så länkades en trojan in genom cross-site scripting över en reklam-banner. Det var INTE en dum sida eller porrsida, och det var enbart tack vare mitt AV som jag klarade mig.

Så man bör nog ändå ha någon form av AV. Eller ännu hellre, köra Linux.

Tydligt att du är för ung för att komma ihåg viruset som tvingade datorer att starta om sig själva direkt de startade. Det viruset drabbade ALLA datorer direkt de anslöts till internet. tog max 10 sekunder sen hade man skiten.

Blaster tror jag det hette

Permalänk
Medlem

Jag använder inget A-V då jag håller mig borta från skumma/opålitliga sidor, och vet hur man håller sig frisk så att säga.

Skulle det vara något så drar man bara snabbt ner MalwareBytes och checkar.

Annars, Inget A-V.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knashatt:

Tänkte man skulle göra en poll om hur många som är inloggade som administratör i sitt Windows...
Det är mer farligt än att vara utan AV!

Tror att virusproblemen hade varit ett minimalt problem om Windows från Windows 95 hade fixat att man lätt kunde vara inloggad som användare 100% och som i Windows 7 enkelt skriva in adminlösenordet varje gång ett program kräver adminrättigheter.

De är bara falsk dryghet i vin 7 och vista. Lätt att gå runt dom där administratör rutorna.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Tydligt att du är för ung för att komma ihåg viruset som tvingade datorer att starta om sig själva direkt de startade. Det viruset drabbade ALLA datorer direkt de anslöts till internet. tog max 10 sekunder sen hade man skiten.

Blaster tror jag det hette

de där känner jag igen Fast de tog 5-10 minuter innan rutan om att datorn ska stänga av sig om 60 sek. Hade modem då, utan antivirus.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stybbe:

Ni som påstår att man måste ha anti-virusprogram, har ni testat utan? Jag var som er för några år sedan alltid virusprogram. Dock de senaste åren har jag skitit i det och endast kört med brandväggen i routern. Inte blivit infekterad ännu och jag är inte den försiktiga personen heller, surfar in på allt möjligt skit. Har dock gratisversion av Malwarebyte Anti-malware som jag skannar datorn med nån gång i månaden, endast för att vara säker. Men att ha ett dyrt anti-virusprogram som tuggar datorkraft varje sekund är helt absurt enligt mig.

Du har två alternativ som gör att du anser AV vara onödigt.

1. "Men att ha ett dyrt anti-virusprogram".
2. "som tuggar datorkraft varje sekund är helt absurt enligt mig."

Finns bla ett AV från Mirosoft som är helt superbra, så där är kostnaden plötsligt borta.
Och för punkt 2, om du sitter år 2001 med en P3 med 256 MByte i RAM så förstår jag dig till fullo. Men idag är det faktiskt år 2011 och dom flesta sitter med en minst P4 på över 2.4 GHz med minst 1 GByte i RAM, och den totala majoriteten AV-mjukvaror är så mycket mer optimerade att du märker överhuvudtaget inte något skillnad mellan att ha AV eller inte.

Jag har kört bli i ca 16 år nu och inte haft nytta av mitt säkerhetsbälte en enda gång, så jag har haft funderingar på att sluta använda säkerhetsbälte. Är så trött på att säkerhetsbälte är så dyrt till bilen som också tar sådan kraft när jag ska ut och i så det är helt absurt att använda säkerhetsbälte anser jag...!!!

En rätt bra jämförelse anser jag. Den gången du FÅR ett virus som kanske förstör alla dina privata bilder så är du nog inte så glad.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

De är bara falsk dryghet i vin 7 och vista. Lätt att gå runt dom där administratör rutorna.

Tydligen fungerade det rätt bra för tre år sedan.
http://www.pcworld.com/businesscenter/article/146256/vistas_d...
Och på svenska: http://www.idg.se/2.1085/1.164287
Lika bra gick det inte för AV-programmen: http://sakerhet.idg.se/2.1070/1.161720

Skrivet av Knashatt:

En rätt bra jämförelse anser jag. Den gången du FÅR ett virus som kanske förstör alla dina privata bilder så är du nog inte så glad.

Vad jag känner till är det bara i det här fallet man riskerar bli av med bilder p.g.a. skadlig kod, och det går ju att lösa med t.ex. Recuva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

De är bara falsk dryghet i vin 7 och vista. Lätt att gå runt dom där administratör rutorna.

Självklart är det inte en falsk trygghet. Även om man kan gå runt dessa rutor så stoppar det en uppsjö virus och andra spionprogram. Tänk även på att du utan adminaccess inte kan skriva in på flertalet ställen på C: hårddisken...

EDIT:
Du kanske tror jag pratar om UAC nu??? Nej, jag pratar om att vara inloggad som user och ha lösenord på adminkontot.
Då är det lite svårt att skriva till flertalet ställen och filer på hårddisken. Du kan inte ens spara en fil från en webbläsare i tex Windowsmappen.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk

Jag har antivirusprogram men som ligger vilandes, dvs ingen real-time protection.
Använder antivirus till att skanna dokument osv vid behov.
Jag kör för det mesta Windows XP Pro, under ett restriktivt användarkonto samt utnyttjar
grupp-policy för vitlistning av mjukvara (Software Restriction Policy). Har klarat mig bra
hittills.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Stybbe:

Ni som påstår att man måste ha anti-virusprogram, har ni testat utan? Jag var som er för några år sedan alltid virusprogram. Dock de senaste åren har jag skitit i det och endast kört med brandväggen i routern. Inte blivit infekterad ännu och jag är inte den försiktiga personen heller, surfar in på allt möjligt skit. Har dock gratisversion av Malwarebyte Anti-malware som jag skannar datorn med nån gång i månaden, endast för att vara säker. Men att ha ett dyrt anti-virusprogram som tuggar datorkraft varje sekund är helt absurt enligt mig.

Ja jag har testat utan. För en två år sedan skulle jag installera en laptop och eftersom nätverket hemma krånglade lite lånade jag grannens trådlösa för att plocka ner Firefox, AVG och lite annat som man måste ha. Åkte på ett elakt virus direkt som hijackade webläsarna och blockerade så jag inte kunde installera AVG. Orkade inte krångla med felsäkert läge och bråka så jag blåste datorn igen. Har även varit hemma hos släktingar och försökt rädda deras datorer som varit så fulla av virus och spyware så det var inte sant trots att de hade antivirus. Iof Panda men ändå.

Man är aldrig helt säker från virus. Som sagt, det var inte så länge sedan en tillverkare av USB-minnen sålde massa minnen med virus på. Då spelar det ingen roll om du bara surfar till banken och Sweclockers.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Man är aldrig helt säker från virus. Som sagt, det var inte så länge sedan en tillverkare av USB-minnen sålde massa minnen med virus på. Då spelar det ingen roll om du bara surfar till banken och Sweclockers.

I Windows 7/Vista behöver du aktivera Autoplay för att installera skadlig kod från USB-minnen automatiskt. Autoplay är inaktiverad som default.
I XP är däremot autoplay aktiverad default.

Ser ut som Microsoft uppdaterat XP nu och förhindrar att även skadlig kod ska hoppa över från USB till XP:
http://nakedsecurity.sophos.com/2011/02/09/microsoft-says-goo...

Permalänk
Medlem

tycker det är lustigt med alla jämnförelser folk gör, sex utan skydd, bil utan säkerhetsbälte, vacin mot svin influensan mm. det är en dator och det är inte direkt så man får något skit som man kan dö av.

jag har alltid kört AV men det känns som det blivit mindre nödvändigt sen alla bra brandväggar som ofta med följer tex windows samt routrar gratis nuförtiden.
haft ett par trojaner de senaste 5 åren och det är allt och dom gör inte något så länge man inte öppnar dom. öppnade en trojan en gång och det blev mindre roligt.

sitter man hemma och kollar stora sidor som aftonbladet, youtube mm så ser jag ingen vettig anledning med AV då brandväggarna stänger ute det mesta på webben som söker efter något hål någonstans.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knashatt:

Självklart är det inte en falsk trygghet. Även om man kan gå runt dessa rutor så stoppar det en uppsjö virus och andra spionprogram. Tänk även på att du utan adminaccess inte kan skriva in på flertalet ställen på C: hårddisken...

EDIT:
Du kanske tror jag pratar om UAC nu??? Nej, jag pratar om att vara inloggad som user och ha lösenord på adminkontot.
Då är det lite svårt att skriva till flertalet ställen och filer på hårddisken. Du kan inte ens spara en fil från en webbläsare i tex Windowsmappen.

Jo, UAC Men vis håller med om att man ska köra två konton (men de själ prestanda). Plus att de är lite bökigare att komma åt datorn. Har själv bara fått virus på grund av min klantighet Såg en EXE fil (skulle ha varit ett filmklipp). Av ren otur och var lite för snabb innan jag kom och tänka på konsekvenserna. Lite surt men fixade sig ändå.

En annan gång installerade jag ett falskt antivirus program (lyckades utan problem att avinstallera det):)

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paijter:

Tydligen fungerade det rätt bra för tre år sedan.
http://www.pcworld.com/businesscenter/article/146256/vistas_d...
Och på svenska: http://www.idg.se/2.1085/1.164287
Lika bra gick det inte för AV-programmen: http://sakerhet.idg.se/2.1070/1.161720

Vad jag känner till är det bara i det här fallet man riskerar bli av med bilder p.g.a. skadlig kod, och det går ju att lösa med t.ex. Recuva.

mmm:) Men tror inte virus makarna ligger på latsidan (finns ett få tal virus som går runt det idag). Men gissar på att de är ingen idé att ha på det i framtiden (om dom inte lyckas förbättra det).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Jo, UAC Men vis håller med om att man ska köra två konton (men de själ prestanda). Plus att de är lite bökigare att komma åt datorn. Har själv bara fått virus på grund av min klantighet Såg en EXE fil (skulle ha varit ett filmklipp). Av ren otur och var lite för snabb innan jag kom och tänka på konsekvenserna. Lite surt men fixade sig ändå.

UAC skulle skyddat dig där. På samma vis skyddar UAC mot den skadliga koden som är gjord för att lura folk, t.ex. FBexe.jpg som är en exe-fil. Vid klick ploppar genast UAC upp och man får sig en tankeställare varför en jpg vill komma åt UAC.

Skrivet av Broken-arrow:

En annan gång installerade jag ett falskt antivirus program (lyckades utan problem att avinstallera det):)

Känns som du verkligen har ett behov utav ett antivirus som skyddar din dator från dig.

Permalänk
Medlem

Behövs gör det inte om man har något bakom skallen, men det kan vara bra och ha.
UAC alltid avstängt för det är nog den mest störande skiten som finns.

Jag har väl inget jätte bra antivirusprogram/brandvägg, har F-Secure som man får med BBB + jag har AdBlock på Chrome.

EDIT: Kompis till mig kör utan, han måste installera om Windows varannan månad för att den börjar krångla, han har också fått sin mail + wow account stulet 3 gånger men han kör utan i allafall ^^

Permalänk
Medlem

Min dator blir aldrig infekterad, men har dock suttit vid andras datorer (t.ex min mammas) vars dator är full med sånt skräp.

Men jag säger åt dem att inte trycka på "GRATTIS DU HAR VUNNIT 2 BILLIONER DOLLAR, TRYCK HÄR" medans de surfar.

Så sunt förnuft är nog det bästa skydd man kan ha på datorn.

Visa signatur

Chassi: FD Meshify 2 Compact - Mobo: Asus PRIME Z590-P - CPU: Core i7 10700 - Kylare: Noctua NH-D14
Grafik: RTX3070 - Minne: 2x16GB HyperX DDR4 3200MHz CL16
Lagring: Samsung 970 EVO Plus 2TB - Nätagg: Seasonic FOCUS GX 650W Skärm: ASUS PG279Q 27" 1440p 144Hz G-Sync

Permalänk
Medlem

För våra kunde som inte förstår vad det finns för mening med att ha antivirusprogram brukar jag försöka göra en jämförelse med att äga en bil.
Byter du olja på din bil efter 1000-1500mil eller ett år? Det är ungefär som att ha uppdateringarna gjorda. Kollar du lufttryck i däcken? Det är ungefär som att ha spam skydd. Gör du service på din bil? Det är ungefär som att ha antivirusprogram och antimalware.

Kort sagt: Du behöver inte. men det är korkat att inte ha.
Idag är det minst lika vanligt med malware som virus, så ett komplett skydd är väldigt viktigt.

Permalänk
Medlem

En kompis till mig körde utan A-V och han var så säker på att han aldrig fick virus. Kopplade ihop hans dator med min, slutade med att jag fick slita ut nätverkskabeln för på några sekunder hade jag fått 160 malware från hans dator! Detta var dock flera år sen, har väl förbättrats med tiden.

Visa signatur

i5 750 || Asus P7P55D-E PRO || 8GB Corsair XMS3 || XFX 5770 ||Fractal R2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Jo, UAC Men vis håller med om att man ska köra två konton (men de själ prestanda). Plus att de är lite bökigare att komma åt datorn. Har själv bara fått virus på grund av min klantighet Såg en EXE fil (skulle ha varit ett filmklipp). Av ren otur och var lite för snabb innan jag kom och tänka på konsekvenserna. Lite surt men fixade sig ändå.

En annan gång installerade jag ett falskt antivirus program (lyckades utan problem att avinstallera det):)

Ööööö, på vilket sätt skulle två konton stjäla prestanda????
Nu får du allt förklara dig, tycker det låter som du enbart hittar på massa trams utan att veta alls vad du pratar om.

1. Nej, det finns inte på något sätt i Windows som stjäl prestanda i datorn bara för att du har två konton installerat.
2. På vilket sätt är det bökigare att komma åt datorn menar du? Nej, det är inte bökigare på något sätt. Du kan tex fixa så att du loggas in i ditt user-konto automatiskt. Du märker inte överhuvudtaget av att du är inloggad som användare fören den gången du ska tex installera ett program, då får du skriva in en kod, that all...

Båda exemplen du drar upp du varit 100% skyddad att INTE vara inloggad som administratör. Båda gångarna hade du blivit tvingad att skriva in adminlösenordet för att det skulle skita sig.

Så istället dra upp massa trams så kanske du ska lära dig hur det fungerar.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

Jag använder antivirus program först och främst inte för virusen skull utan för brandväggen som följer med de flesta säkerhetspaket. Jag använder ESET smart security och har ställt brandväggen på "Interactive mode". Det betyder att så fort en ny okänd anslutning ut eller in från försöker göras så måste jag godkänna det. Det är jättemånga "freeware" och shareware-program som skickar data framåt tillbaka utan att det egentligen behöver det.

Permalänk

Antivirus skyddar mot de vanliga virusen. Mest de som fuckar med datorn eller stör på något sätt eftersom de upptäcks snabbt. Det finns inget antivirus som skyddar mot alla virus, eller ens i närheten av alla. 5-20% kanske. Om viruset är gjort för att sno lösenord eller kortuppgifter så är det helt klart bättre för virusskaparen om viruset inte upptäcks, eller hur? Blir det inte upptäckt så ökar ju chansen att den verkligen får tag på något. Jag är helt säker på att i princip alla datorer som har haft internetuppkoppling i mer än en månad har virus. De flesta lär få det inom 24timmar. Jag har själv testat att hacka mig in i en av mina datorer och installerat hemgjorda keyloggers och liknande. Datorn klarar utan problem av 100 instanser av keyloggers utan att det märks, trots att det är en enkärning processor på 1.5GHz, 256mb ram och windows xp. Varför en nyare dator inte skulle kunna köra några få keyloggers utan att upptäckas är för mig svårt att förstå.

Visa signatur

Pappy :"Backup: Skyddar mot datafel när du på fyllan raderar 200GB pr0n och laddar hem två säsonger teletubbies istället."
Jocke1100 :"Det är väl en mekanisk kylavledning... Typ analog kylpasta..."

Permalänk
Medlem
Skrivet av fille3002:

Antivirus skyddar mot de vanliga virusen. Mest de som fuckar med datorn eller stör på något sätt eftersom de upptäcks snabbt. Det finns inget antivirus som skyddar mot alla virus, eller ens i närheten av alla. 5-20% kanske. Om viruset är gjort för att sno lösenord eller kortuppgifter så är det helt klart bättre för virusskaparen om viruset inte upptäcks, eller hur? Blir det inte upptäckt så ökar ju chansen att den verkligen får tag på något. Jag är helt säker på att i princip alla datorer som har haft internetuppkoppling i mer än en månad har virus. De flesta lär få det inom 24timmar. Jag har själv testat att hacka mig in i en av mina datorer och installerat hemgjorda keyloggers och liknande. Datorn klarar utan problem av 100 instanser av keyloggers utan att det märks, trots att det är en enkärning processor på 1.5GHz, 256mb ram och windows xp. Varför en nyare dator inte skulle kunna köra några få keyloggers utan att upptäckas är för mig svårt att förstå.

Hur gick du till väga och vad hade du för brandvägg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knashatt:

Ööööö, på vilket sätt skulle två konton stjäla prestanda????
Nu får du allt förklara dig, tycker det låter som du enbart hittar på massa trams utan att veta alls vad du pratar om.

1. Nej, det finns inte på något sätt i Windows som stjäl prestanda i datorn bara för att du har två konton installerat.
2. På vilket sätt är det bökigare att komma åt datorn menar du? Nej, det är inte bökigare på något sätt. Du kan tex fixa så att du loggas in i ditt user-konto automatiskt. Du märker inte överhuvudtaget av att du är inloggad som användare fören den gången du ska tex installera ett program, då får du skriva in en kod, that all...

Båda exemplen du drar upp du varit 100% skyddad att INTE vara inloggad som administratör. Båda gångarna hade du blivit tvingad att skriva in adminlösenordet för att det skulle skita sig.

Så istället dra upp massa trams så kanske du ska lära dig hur det fungerar.

Bara testat de på XP på extremt sega datorer och då var de inte så lyckat. Sry om jag är otydlig.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar